Jussi Rantala

Harrison Fordin ohjaama lentokone laskeutui golfkentälle

31 viestiä aiheessa

AB:

Harrison Ford är ingen nybörjare som pilot och har flugit både flygplan och helikoptrar.

Han ska dock ha kraschat flera gånger tidigare.

 

Jälkimmäinen lause kuulostaa minusta jotenkin oudolta. Toimittaja on tainnut olla samaa mieltä, koska nyt uutisessa lukee:

 

Ford är en erfaren pilot som älskar att flyga. Han äger flera plan och helikoptrar. Olyckan i natt var långt ifrån hans första.

 

;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Fordin neljäs lento-onnettomuus:

- Yksi helikopteri lunastuskuntoon, kun autorotaatioharjoituksessa tehon palautus jäi liian myöhäiseksi.

- Yksi kiitotieltä suistuminen sivutuulessa. En tiedä tuliko koneelle vahinkoja.

- Tämä moottorin sammuminen.

- 2009 jotain, josta en äkkiseltään löytänyt muuta mainintaa kuin "crash landing"

 

Ihmisille ei ole käynyt huonosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrison ei ole jediritari, vaan salakuljettaja Corellia planeetalta.

 

 

Se on totta...muutoinhan hän olisi "voimaa" käyttämällä saanut koneen kiitotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Fordin neljäs lento-onnettomuus:

- Yksi helikopteri lunastuskuntoon, kun autorotaatioharjoituksessa tehon palautus jäi liian myöhäiseksi.

- Yksi kiitotieltä suistuminen sivutuulessa. En tiedä tuliko koneelle vahinkoja.

- Tämä moottorin sammuminen.

- 2009 jotain, josta en äkkiseltään löytänyt muuta mainintaa kuin "crash landing"

 

Vuonna 1997 Ford oli matkustajana Kaspianmereen syöksyneessä koneessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrison Fordin moottorihäiriön syy on selvillä, kyse oli kaasuttimesta, joka alkoi antaa ylirikasta seosta, joka tukahdutti moottorin (tjsp). Kaasutinta ei ollut avattu/huollettu ainakaan vuoden 1998 jälkeen kertaakaan. - Harrisonin oman ilmoituksen mukaan lentokokemusta on kertynyt n. 5200 tuntia.

 

The engine failure occurred “during initial climb when the carburetor main metering jet became unseated, which led to an extremely rich fuel-to-air ratio,” according to the NTSB’s report. “Contributing to the accident was the lack of adequate carburetor maintenance instructions. Contributing to the severity of the pilot's injuries was the improperly installed shoulder harness.”

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/NTSB-Carburetor-Cited-In-Harrison-Ford-Accident-224664-1.html

 

Linkki NTSB:n täydelliseen raporttiin: http://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/brief2.aspx?ev_id=20150305X93207&ntsbno=WPR15FA121&akey=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kenties herralla jo ikä painaa?

 

En kehdannut ekana sanoa mutta sama tuli mieleen.

Ihmisten suorituskyky vaihtelee paljon, samoin se, miten suorituskyky alkaa heikkenemään iän myötä.

It's all downhill from ??

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla on Google Earthistä poimittu kuva John Wayne-kentän kiitoteistä 20L ja 20R sekä niiden vasemmalla puolella olevasta rullaustiestä, jolle Ford laskeutui.

 

johnwayne1.jpg.46ff0fd7c5ab5857fa924fab465dce14.jpg

 

Vain kiitotie 20R on merkitty standardimerkinnöin. Kiitotie 20L sensijaan on ensinnäkin kapeampi kuin 20R ja melkein kaikki normaalit kiitotiemerkinnät puuttuvat. Rullaustie on vielä kapeampi. Ja sävyiltään kaikki kolme ovat erilaiset. Jos 20L ja 20R olisivat samanlevyiset, samaa sävyä ja varustettu samanlaisin kiitotiemerkinnöin, sekaannuksen mahdollisuus olisi vähäisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
En kehdannut ekana sanoa mutta sama tuli mieleen.

Ihmisten suorituskyky vaihtelee paljon, samoin se, miten suorituskyky alkaa heikkenemään iän myötä.

 

Tämäntapaisia mokia, joissa ollaan muualla kuin kuvitellaan, tekevät toistuvasti ammattimiehistöt. Tuossa Finnairin esimerkki siitä, kun ei oltu ihan siellä missä luultiin.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,96960.0.html

 

Edes sotilaallinen kuri ei estä laskeutumista väärälle kentälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain kiitotie 20R on merkitty standardimerkinnöin. Kiitotie 20L sensijaan on ensinnäkin kapeampi kuin 20R ja melkein kaikki normaalit kiitotiemerkinnät puuttuvat.

 

Miten niin 20L "melkein kaikki normaalit kiitotiemerkinnät puuttuvat"? Eihän puutu kuvassa, eikä puuttunut kun viimeksi kävin  ;D

Väittäisin että aika vaikea tuollakin on rullaustielle laskeutua, voi sattua toki kenelle vain, mutta ei välttämättä rullaustiellä olleen AA B737:n yli ja laskuun asti.

 

Noise abatement proseduurit (sekä IFR ja VFR koneille) on aika heavy tuolla kentällä, veikkaan että saattanee liittyä tapahtuneeseen tai mahdollinen myötätuulesta suoritettu short approach.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, onhan noilla 20L:n numeroilla huono kontrasti, ja vaikka valkoiset reunamerkinnät ja keskiviiva onkin, kynnys- ja kosketuskohtamerkintöjä ei ole samalla tavalla kuin viereisellä kiitotiellä. En toki tarkoita, että tuo ero yksinään olisi ainut syy, mutta eipä vaatimattomat merkinnät komeiden merkintöjen vieressä sinänsä tilannetta ainakaan paranna. No, ehkä tapahtumasta ja siihen johtaneista syistä kuullaan joskus NTSB:n arvio.

 

Tässä (ehkä) ko lennon reitti, vaikea sanoa miten tarkasti oikeaa paikkaa FF24 noille koneille näyttää ja näkyykö Fordin kone ylipäätään, mutta tuo on ainut flightradarissa näkyvä, joka AA1456:n yli menee ja näyttäisi osuvan sopivasti rullaustielle. Kierros ei ole ainakaan mikään äärimmäisen tiukka, mutta jos kiitotieksi on loppuosakaarron jälkeen "valittu" rullaustie, ihmismieli ei helposti lähde jo tehtyä (ja oikeasti koettua) päätöstä muuttamaan, vaan näkee mitä tahtoo nähdä.

 

beaver.jpg.6f8389f9cad7017993146f8e07781001.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20L = visual runway (20R = precision instrument runway). Tämän takia siinä ei ole threshold ja TDZ (500ft kohdalla ja voi olla useampi 500ft välein) -merkintöjä. Kiitotie on myös alle 4000ft pitkä joten siinä ei ole aiming point -merkintöjä (1000ft kohdalla).

 

Kaikki tämä = Standard (ainakin Harrisonille ja muille FAA piloteille).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Astetta tyhmempi kysymys. Aiheuttaako tuollainen töpeksiminen mitään seuraamuksia (harrastus)lentäjälle vai voiko lentämistä jatkaa entiseen malliin? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheuttaa mahdollisesti, mutta saattaa välttyä kunhan täyttää NASA ASRS raportin 10 päivän sisällä eikä teko ollut tahallinen/rikollinen ja aiempia rikkomuksia ei löydy enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20L = visual runway (20R = precision instrument runway). Tämän takia siinä ei ole threshold ja TDZ (500ft kohdalla ja voi olla useampi 500ft välein) -merkintöjä. Kiitotie on myös alle 4000ft pitkä joten siinä ei ole aiming point -merkintöjä (1000ft kohdalla).

 

Kaikki tämä = Standard (ainakin Harrisonille ja muille FAA piloteille).

 

Se on sinänsä aivan normaalia myös Euroopassa (jossa pääsääntöisesti noudatetaan ICAO:n suosituksia kiitotiemerkinnöissä, sen sijaan, että keksittäisiin nippu omia), että jos kiitotie ei ole mittarikiitotie niin merkintöjä voi olla vähemmän, mutta niitä ei tarvitse olla vähempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheuttaa mahdollisesti, mutta saattaa välttyä kunhan täyttää NASA ASRS raportin 10 päivän sisällä eikä teko ollut tahallinen/rikollinen ja aiempia rikkomuksia ei löydy enempää.

 

Yleinen näppituntuma on, että 44709-rideä olisi tiedossa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään