Heikki O Salonen

Caribbean Adventure! 10.2-18.2.2015 [TNCM/SXM] - Paljon kuvia!

32 viestiä aiheessa

Iltaa!

 

Kävimme isäni kanssa lentokonevalokuvaajien Mekassa, St. Maartenilla. Hetken mielijohteesta ja hyvänhintaisesta paketista johtuen varasimme matkan vain kolme viikkoa ennen lähtöä. Lennot TKU-HEL-TKU Travellinkin ja HEL-CDG-SXM-CDG-HEL Ebookersin kautta. Hotelli taas Booking.comista. St. Maartenin saari kuuluu puoliksi Alankomaille ja puoliksi Ranskalle. Yövyimme Horizon View Hotellissa Alankomaiden puolella, Philipsburgin kaupungissa.

 

Turku - Helsinki lentomme oli peruuttu teknisen vian vuoksi ja bussikuljetuksen jälkeen kello 11 saavuimme Helsinki-Vantaalle.

_dsc6561.jpg.fd5b92fc6d5a10d62ade46714437771c.jpg

 

Helsinki - Charles De Gaulle legille valikoitui Finnairin A321 OH-LZF.

 

Alitalian B777 ohitteli pari pintaa korkeammalta.

_dsc6664.jpg.9b13cac9ced51b4f50f90de163ec00df.jpg

 

Lensin saman reitin melkein neljä vuotta sitten samalla koneella ja istuin samalla paikalla.  ;D Tässä näkymä paikaltani 20A.

p> 

Lähestyminen aloitettu CDG:lle

_dsc6713.jpg.9d35d4d63ece5ec7162337bbe3b798c0.jpg

 

Yövyimme Pariisissa Roissy-En-Francen alueella B&B Roissy CDG Hotellissa. Ranskalainen mentaliteetti englannin puhumisen kyvyttömyydestä on todella näkyvä. Kansainväliseltä lentoasemaltakaan ei helpolla saanut englanninkielellä taksia tilattua, saatika kertomaan osoitetta hotelliin. Sama juttu ollut aikaisemmillakin kerroilla. Mutta, onneksi selvisimme hotellille ihan ajoissa jotta ehtisi nukkua hyvän yöunen ennen seuraavaa legiä. Pyysimme tupakoimatonta huonetta mutta silti huoneessa leijui ilkeä tupakankatku koko yön. Huone oli ihan ok, en olisi 50€ hotellista odottanutkaan yhtään enempää. Plussana ilmainen lentokenttäkuljetus joka kulki joka 20 minuutti suoraan hotellilta lentoasemalle.

 

Aamulla seitsemän aikaa näytti terminaali 2F tältä.

p> 

Turvan jälkeen pääsimme käppäilemään lentokentälle. Minusta Charles De Gaulle on ihan ok lentoasema. Todella iso ja sekava ainakin ensikertalaisille, onneksi olimme käyneet aikaisemmin spottailemassa niin ei tullut yllätyksenä.

_dsc6766.jpg.8e208ea6fdc4488f3cb894931a58418c.jpg

 

Air France B777 F-GSQY Washingtoniin ja vanhoissa väreissä oleva 14 vuotias Airbus 330 F-GZCA Niameyyn, Nigeriaan

p> 

Meidän lentomme viereiseltä portilta lähti B777 F-GSPS Sao Pauloon

_dsc6786.jpg.ec87df48f986ff243890457dc6c6694e.jpg

 

Delta N801NW A330

p> 

Air France A321 F-GTAX

_dsc6829.jpg.60a4eafd6c905607f640569508f2a117.jpg

 

Air France A330 JFK:lta (F-GZCH)

p> 

F-GZCH 8)

_dsc6863.jpg.fc3f9a703a8a54939b8899fa6b84667a.jpg

 

AF498 Paris - St Maarten. Tässä vaiheessa alkoi tajuamaan että nyt ollaan oikeesti menossa toteuttamaan pitkäaikainen haave. Koneeksi oli valikoitunut Air Francen Airbus A340 F-GLZH, 20-vuotias yksilö! Toisiksi vanhin A340 AFR:llä.

p> 

Economy Cabin paikalta 40E. Varasimme lennot niin myöhään ettei ollut ikkunapaikkoja jäljellä, harmi, olisi ollut hienoa nähdä lasku Maho Beachin yli.

_dsc6885.jpg.8121a6e30fa6d6f6090fe0fe1f3d47c3.jpg

 

Air Francella on omasta kokemuksesta mainiot turistipuolen muonat. Kaiken söin, mikä on harvinaista.

p> 

Painellaan Atlantin päällä. Air Francen A340 oli aika pahasti kulahtanut niin tekstiileiltä kuin PTV:n osalta. Näyttö oli todella huonolaatuinen ja toimi aika heikosti. Elokuvia onneksi löytyi jonkin verran. Myöskin tuntui että käsimatkatavarahyllyt olivat irti kun heiluivat jokaisessa turbulenssissa ja paukkuivat jatkuvasti. Noh, Air France onkin vetämässä 340-koneita pois käytöstä pikkuhiljaa. Lentoemännille 5/5 pistettä! Kokemuksena lento oli ihan miellyttävä, kiva päästä lentämään vähän vanhemmalla koneella.

_dsc6901.jpg.3fcdb4f37addff124d1fd378a05f8a10.jpg

 

Ennen laskua vielä välipalat naamaan.

_dsc6912.jpg.c13f5d3e6810adaf52f43c7c4c4d6f64.jpg

 

Philipsburgin rantaa ensimmäisenä iltana. Aikaero on -4 GMT elikkä kuusi tuntia Suomea perässä.

p> 

Seuraavana päivänä kuvasaldon avasi Insel Air Aruban P4-MDH McDonnel Douglas MD-80. Entiseltä rekkariltaan N974TW. Ollut TWA:n ja AA:n käytössä ennen Inseliä.

_dsc7153.jpg.c541c707ac7a453c3857cacbd04a5c00.jpg

 

NetJets Europe CS-DKH Gulfstream G-V-SP G550

p> 

FedEx toi rahtia pari kertaa päivässä. Cessna Grand Caravan N905FE

_dsc7221.jpg.167120af696a88dba1609210376b710d.jpg

 

JetBlue JFK:lta N612JB A320

p> 

Kaunis Gulfstream N50JE Gulfstream G-V 16-vuotta vanha yksilö.

_dsc7316.jpg.97fe639bd62f5b331f3b2c638b875666.jpg

 

Mitä lie käsimerkkejä huidotaan :laugh:

p> 

Unitedin B737 N23708 tuli kovalla vauhdilla kiitotielle ja lähti ilman mitään miettimistä taivaalle.

_dsc7625.jpg.045af4b73295a86e48be78c863e4cada.jpg

 

Silti Deltan 737 teki ylösvedon.

p> 

OE-IMI näyttää mallia miten tullaan matalalta  :thmbup:

_dsc7611.jpg.ba2b7b557bcb2e870741d4c51f126bb4.jpg

 

Us Airways A319 (ei a320) N710UW

p> 

Vihdoin pääsi Delta laskuun. B737 N307DQ

_dsc7713.jpg.ea1ed174bb9370551230a4b46bdea2d7.jpg

 

Americanin uusissa väreissä oleva A319 N714US

p> 

Air France lentää päivittäin P. Julianalle. A340 F-GLZM

_dsc7800.jpg.30a159d99b1f7549d378565cff2c32c1.jpg

 

:thmbup:

p> 

 

Seuraavana päivänä Maho Beachista ei näkynyt jälkiä. Aallot olivat todella korkeita ja tulvivat tielle jatkuvasti.

_dsc7907.jpg.a4e817ef6695a5b63cf7b784c561ba45.jpg

 

WinAir Twin-Otter PJ-WII

p> 

Kaunis Cessna C750 N710FL

_dsc8116.jpg.132ac87c345010a1d5e670a724a0d5cd.jpg

 

Reissun kaunein kone. Amerijet B727-2F9 rak. 1979 N199AJ

p> 

_dsc8159.jpg.5051fe1fe56fb6b4a112c232ccb5d9ff.jpg

 

Äänet oli todella upeaa kuunneltavaa!!

p> 

PR-JAQ Cessna Citation X - Nopea heittolaukas TODELLA matalasta lähestymisestä!

_dsc8268.jpg.7c0d907132bae252ab0aecd287278080.jpg

 

Sitten alkoi horisontissa näkyä KeLMin jumbojetti suoraan Schipolista. B747 saapui tiistaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin.

p> 

:thmbup:

_dsc8485.jpg.627ca933acb68d4d64b717dceae7ec9e.jpg

 

KLM Royal Dutch Airlines B747 PH-BFL

p> 

SXM:n terminaalia

_dsc8578.jpg.fff9dc69cd9af325e1a766cbd56a49ed.jpg

 

Simpson Bayn marina-alueelta kuvattuna N54711 United B737

p> 

N629DL Delta Air Lines B757

_dsc9251.jpg.51d07e1e23a60c747d335f8c5a8b1778.jpg

 

N921AN kaartaa nousun jälkeen.

p> 

Kiitotien päästä Americanin B757 lähdössä nousuun kohti Miamia.

_dsc9312.jpg.4838e01d0f7719ba08c61e436c8f7039.jpg

 

N27724 Autovuokraamoiden suunnalta kuvattuna heti nousun jälkeen

p> 

N27724

_dsc9330.jpg.8668fe8a40cbe90179536bf0293f17fd.jpg

 

N289AY Us Airways A330 ponnistaa

p> 

Kiitotien päässä olevalta levennykseltä saa hienoja iltakuvia auringonlaskun aikaan. Beechcraft nousee ja B767 Air Canada Rouge Montrealista laskeutuu (?)

_dsc9436.jpg.1f68ade33d127b33600b69ae9f64932c.jpg

 

Deltan 757 nousussa.

_dsc9559.jpg.b7362b4f7242b4804c03242836fba1b7.jpg

 

Tämän vuoksi tulimme katsomaan kiitotien päähän. Air Francen A340 F-GLZM

_dsc9643.jpg.9cee518b7c656af7052183de310987e4.jpg

 

F-GLZM  :thmbup: :thmbup: Takana Winairin Twotter laskussa ja perää pitää AA:n B757

p> 

 

_dsc9680.jpg.bbacfaa4d855169095a415d4005ac322.jpg

 

Savujen saattelemana

p> 

Americanin B757 laskeutuu purjeveneen lipuessa takaa ohi

_dsc9715.jpg.64e7b9b1091cd70c0913de1d5c38f1f3.jpg

 

Winair painelee

p> 

Dassault Falcon laskussa

_dsc9842.jpg.f73c07e1b371cc2274eeb49a147ae36a.jpg

 

P4-MDH antaa opetuksen turisteille

p> 

Vesi lentää

_dsc9812.jpg.e7a1c0b15bd7c93908aa07b37c301b09.jpg

 

Auringonlaskun ihailua ajaessamme takaisin Philipsburgiin

p> 

 

Seuraavana aamuna taas suuntasimme Maho Beachille. Air Transatin B737 Kanadasta laskussa. C-GTQY

sxm_1.jpg.4523856c4ac047bb66bef695c6f6bfdf.jpg

 

Jaaaa taas tullaan matalalta!!

p> 

:thmbup:

sxm_3.jpg.2751b55e908532fd9fd005592af87bc2.jpg

 

PH-BFB KLM laskussa!

p> 

16 milliselläkin tekee tiukkaa mahduttaa kone kuvaan. PH-BFB

sxm_6.jpg.e36068c4a3daa2a09a5a22dc397c7026.jpg

 

Americanin A330 N290AY

p> 

N290AY

sxm_8.jpg.d168c115201af7910b3f397af3c64cfd.jpg

 

Unitedin siivelle laskeutuu 757.

p> 

PH-BFB nousi todella nopeasti!

sxm_11.jpg.c8574087c31f091d979aad714df3dc74.jpg

 

BFB - tämän jälkeen jätettiin spottailut muille ja lähdettiin painamaan ympäri saarta vuokra-autolla.

p> 

Lähtöpäivänämme käväisimme Maho Beachilla sanomassa heipat.

 

PH-BFL saapui juuri tullessamme paikalle

sxm_15.jpg.16e099b84c7bedf0b83d32612b72a822.jpg

 

Ja taas mennään matalalta! N259FG Utahin pankin omistama Israel Aircraft Industries G280

p> 

Copa Airlines HP-1715CMP B737 nousussa

sxm_17.jpg.d315dfe2fa0bd4cab3154f8cebad086a.jpg

 

HP-1715CMP

p> 

Piaggio P180 Avanti N111VR vuosimallia 1991

sxm_19.jpg.4866e750a47525f67998be9840751763.jpg

 

Winairin Twin Otteri laskussa

p> 

PH-BLF lähdössä.

sxm_22.jpg.264ceaba0e46bfdc710fa3a18ffeed01.jpg

 

BFL

p> 

Embraer Phenom 300 PP-NMM

sxm_29.jpg.a672dad4d27223ee5582482dc4f8a223.jpg

 

N111VR

p> 

Unitedin B737 N15710

sxm_33.jpg.6c2c7579b160f9eae7c5edf9bbd4486b.jpg

 

Sitten olikin jo kotiinlähdön aika. Kyytipoikana toimi Air Francen A340 F-GLZS 16-vuotias yksilö. Istuinriviltä 45K näytti tältä.

p> 

Maho Beach.

sxm_35.jpg.b391206072c6f6d3f46181752851969b.jpg

 

Simpson Bay.

p> 

Noin kahden tunnin kuluttua tarjoiltiin lämmin ateria. Oli aika perusmössöä, en syönyt kaikkea tällä kertaa. :thmbdn:

sxm_39.jpg.c75d00d9f4b1c854651ab503554ad243.jpg

 

Tämä vasta hirveää olikin 8 tuntia nukkumatonta yölentoa takana niin ei pahemmin pahvi maistunut.

p> 

Vihdoin saavutaan Pariisiin

sxm_41.jpg.f3e15f3ee2907120b557c9dee8f843c3.jpg

 

Pariisi oli sumun peitossa

p> 

Heti kun sukelsimme sumuun, olimme jo kiitotien yllä. Sumu oli todella sankkaa.

sxm_43.jpg.149bcd17ebe8a4ddba34a0afdb3146d9.jpg

 

A340 Business Class Air France tyyliin

p> 

Rättiväsyneenä ja huonovointisena selvitin itseni Finskin koneeseen OH-LZD paikalle 5F. Nukahdin välittömästi ja seuraava muistikuva onkin Helsingin lähestymisestä

sxm_46.jpg.7020e7736d8180ec2d8833ae29c42a19.jpg

 

Lähestymme Helsinkiä melkein 1,5 h myöhässä jonka vuoksi myöhästyimme Turun lennolta ja TAAS korvaavalla kyydillä Turkuun. Jes.

 

Kokonaisuutena takana on todella onnistunut matka. St. Maarten tarjosi paljon enemmän kuin lentokentän. Suosittelen vuokraamaan auton, tai ostamaan taksikuljetuksen saaren ympäri. Ranskan puoli varsinkin todella kiinnostavaa aluetta.

 

Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi.

 

Kiitoksia lukemisesta, kysymyksiä ja palautetta kohteesta ja kuvista kehiin niin vastailen parhaan mukaan.

 

Terveisin Heikki  :)

 

Teille jotka haluatte nähdä muitakin kuvia kuin lentokonekuvia, käykää katsomassa kuvia saarelta osoitteesta http://www.salonenheikki.com/caribbean-dream-  :thmbup:

 

edit: N710UW oli a319, ei a320

>_dsc6633.jpg.a79a27ffc7014ff60db6e8d8c07153d4.jpg>_dsc6710.jpg.c87b70897a83177cf4b0b8472b69bf41.jpg>_dsc6761.jpg.9c242522aee9b009ed83627b5f8da99a.jpg>_dsc6775.jpg.44791b911497c9663edd731342484151.jpg>_dsc6823.jpg.ecc49a41d98192045dc27a8dbd3c551e.jpg>_dsc6843.jpg.8aa51fda400e84ab87a229b4cda35a77.jpg>_dsc6874.jpg.8d0e9aaf51841c8d40a2610408260332.jpg>_dsc6895.jpg.e530a1473462e5d3976af14894319338.jpg>_dsc6904.jpg.918ecb3707c34f7db62df19ea0a580a9.jpg>_dsc6972.jpg.8e61b4dec75ef443e2f0ac3bb67e66a8.jpg>_dsc7161.jpg.e2b5ac2176325dc98d20879618b1ab96.jpg>_dsc7281.jpg.b304f6eeb0a13c98cf02b1e2ab869f6b.jpg>_dsc7327.jpg.1efd01de95bcb2970c84d265b5467297.jpg>_dsc7660.jpg.70c8bbed57772435a18bb5d8b3224b75.jpg>_dsc7683.jpg.073a429de15b72bafd269040b53a4653.jpg>_dsc7732-2.jpg.7e95a5a2ad3f457aea1cf33080876de3.jpg>_dsc7803.jpg.8a44d9cb7d857e8ae104a5ef49780116.jpg>_dsc8098.jpg.3f2add0ea7775e7b2100f6a337017af1.jpg>_dsc8138.jpg.53671c5a7801da63540aa08666c1cb80.jpg>_dsc8172.jpg.c810672d75d5f5331492feab748b258e.jpg>_dsc8468.jpg.6bdd182a456366f60b353c6208b12e04.jpg>_dsc8489.jpg.6d048155bc8ae88b87ad18dc6bf94e16.jpg>_dsc9125.jpg.38e315e8f8957554555e7ff65c14046c.jpg>_dsc9288.jpg.92159144ec2a866547aadad447b0722f.jpg>_dsc9325.jpg.f60ffa7bd9761743caee152d916a034e.jpg>_dsc9338-2.jpg.d87ac70bd03e0d716c833bad06f19b60.jpg>_dsc9494.jpg.70f972dd63400a432def81762db9df3c.jpg>_dsc9617.jpg.f6dbf69670057c3a044d27e591e2f45f.jpg>_dsc9672.jpg.1a0cc28b1e0689fa97d8f152bc9ec0c4.jpg>_dsc9695.jpg.d368f649857b7caf5c905f1c23d9d1d3.jpg>_dsc9817.jpg.a2b43d336a3bd26adf24e1b3f9610aa1.jpg>_dsc9803.jpg.d429bc026b9fdff94d816e6a09f9fe29.jpg>_dsc9862.jpg.5ea55ef4e445787804722e5d60fc2b2f.jpg>sxm_2.jpg.d7d066c4c5ca9e4f7c25b320596801f5.jpg>sxm_5.jpg.3c16fdcedc92cd8409702c1e6dd235ed.jpg>sxm_7.jpg.2a122e841a219189cc3bae88a19e1fcd.jpg>sxm_9.jpg.077969b81fcb662f51f77ccd621a521c.jpg>sxm_13.jpg.bc2c8e07fd548bdd9b89d6bf2c579eef.jpg>sxm_16.jpg.5ffa5ccb7b266a4e2d98bdd090fc0410.jpg>sxm_18.jpg.1c498bbda9654d8fef54267f43c2593d.jpg>sxm_21.jpg.8f14f8cc9f977b0e77a2db97855d62db.jpg>sxm_24.jpg.c3ac50f1a9228d806312dc0c1763397a.jpg>sxm_30.jpg.69315c5c14be1dc793f257af3e0fb012.jpg>sxm_34.jpg.1ea0b4703158a115b75ee5b2d8059cea.jpg>sxm_36.jpg.7c7e686341ff5129a99d13e802387f3c.jpg>sxm_40.jpg.58de69623ae18100e96870a1be0ec6ed.jpg>sxm_42.jpg.e9c5191450d89cc2b9ea281aa781e475.jpg>sxm_45.jpg.27cd4d3b9fd6a31750914967a3d55d81.jpg>sxm_48.jpg.e6cddfeede50220f5fb7d5c8b8aeb28e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertomus ei voi olla huono kun ensimmäisenä koneena kohteessa on noin hieno MD-80.  :laugh:

 

Kuten täällä aiemminkin todettu, niin vaivannäkö ja uhrattu aika mitä näiden ketjujen tekoon menee meidän lukijoiden iloksi, ansaitsee ison käden. Niin myös tässäkin tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava kertomus, kiitos.

 

Turvan jälkeen pääsimme käppäilemään lentokentälle. Minusta Charles De Gaulle on ihan ok lentoasema.

 

Taidetaan olla ainoat kaksi foorumilla jotka ovat samaa mieltä tästä asiasta. Ei se niin paha ole, kuin mitä maine antaa ymmärtää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidetaan olla ainoat kaksi foorumilla jotka ovat samaa mieltä tästä asiasta. Ei se niin paha ole, kuin mitä maine antaa ymmärtää  ;)

 

Jep, itsekin huomannut yleistä vihää Charles De Gaullea kohtaan  ;D

 

Täytyy myöntää että odotin laukkujen katoavan matkan varrella mutta molemmat matkalaukut tulivat perille niin St. Maartenin päädyssä kuin Helsingissä! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sohaistaanpa hieman kusiaispesää ja ihmetellään tuota ruokakommentointia. Kun tuntuu olevan monille tärkeämpää tuo pöperön saanti ("ilmaiseksi") lennoilla, niin sitten valitetaan sen ulkomuodosta ja mausta ja mistä lie vielä  :thmbdn:. Eikä sitä sitten samoista (teko)syistä johtuen syödä. Itselle on aina kaikki ne tarjotut murkinat kelvanneet ja ihan hyviä olleet, pahimmillaan ehkä hiukan mauttomia, mutta ei huonoja tai kelvottomia ainakaan.

 

Mutta kuvat oli hyviä ja kertomus todella pitkä, että ei tämä nyt ihan negatiiviseksi mennyt avautuminen ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tutun näköinen tuo A340 väsynyt kabiini kelvottomine IFE-järjestelmineen ::) Voisi melkein kuvitella AY:ssa istuvansa :)

 

Tähän vois sanoo, että aika väsynyt kommentti.

 

Heikille kiitokset hienoista kuvista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille:) 

 

Piaggion ohjaamosta ei mielestäni näytellä keskaria, pikemminkin otetaan kännyllä kuvaa tai videoidaan, mitäs te mieltä?

 

_dsc0529.jpg.b4260317affd267684dd0180dd2a66ad.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Piaggion ohjaamosta ei mielestäni näytellä keskaria, pikemminkin otetaan kännyllä kuvaa tai videoidaan, mitäs te mieltä?

 

Selfie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En voi muuta, kuin kiittää ja kumartaa hienosta matkakertomuksesta :thmbup:

 

 

 

Aivan sama mieltä olen Pekan kanssa! :thmbup:

 

Kiitoksia!

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienoja kuvia, kiitos! Näkymät AF A340:n matkustamoon näyttivat jotenkin tutuilta, vaihtoi vaan mielessään Finnairin värit tilalle ,)

 

Sohaistaanpa hieman kusiaispesää ja ihmetellään tuota ruokakommentointia. Kun tuntuu olevan monille tärkeämpää tuo pöperön saanti ("ilmaiseksi") lennoilla, niin sitten valitetaan sen ulkomuodosta ja mausta ja mistä lie vielä  :thmbdn:. Eikä sitä sitten samoista (teko)syistä johtuen syödä. Itselle on aina kaikki ne tarjotut murkinat kelvanneet ja ihan hyviä olleet, pahimmillaan ehkä hiukan mauttomia, mutta ei huonoja tai kelvottomia ainakaan.

 

(Kauko)lentoateriahan on yleensä maksettu etukäteen, lipunhinnassa tai muuten... Itse pidän odotukset realistisina turistiluokan ruuan suhteen, mutta väkisin en syö mitään, lennolla varsinkaan en kaipaa mitään vatsanväänteitä. Miksi lennolla söisin sellaista mitä en muutenkaan syö, esim pullamaiset valkoiset sämpylät jäävät yleensä tarjottimelle.

 

Itselle sopisi, että kaukolennon turistissakin perusateriat voisi valita itse etukäteen useammasta vaihtoehdosta, vaikka vähän enemmän kustantaisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla