Carl Irjala

Ensimmäiset tuulitunnelilentämisen Suomen mestaruuskilpailut

9 viestiä aiheessa

Lähde: Ilmailulehti 2/2015 s. 51

Suomen ensimmäiset tuulitunnelilentämisen mestaruuskilpailut pidetään Pyhtäällä 27.-29.3.2015.

Laji ei kuuluu Ilmailuliiton lajikirjoon mutta mitä mieltä olette, olisiko tämä harrastus varteenotettava yleistä turvallisuutta kehitettäessä?

Kävin itse kokeilemassa muutama päivä sitten ja tästä pieni makupala siitä mistä on kysymys: http://youtu.be/s6kIF9oZcbE

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laji ei kuuluu Ilmailuliiton lajikirjoon

Mä en tiedä miten näitä tulkitaan, mutta lajihan kuuluu FAIn lajikirjoon (Indoor Skydiving) ja sitä kautta myös SIL lajikirjoon.

Kisat ovat ymmärtääkseni FAI-kisat (joku korjannee jos olen väärässä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ei ollut tarkoitus vesittää keskustelunavaustasi, vaan laji on siis hyppäämisen puolella nykyään kilpailun lisäksi ihan koulutusmuotokin.

Skydive Finland taitaa viedä lähes kaikki NOVA-koulutusmuodon oppilaat muutamaksi minuutiksi tunneliin ja tokihan siinä on reilua turvallisuusvaikutusta - tai ainakin koulutusta nopeuttavaa vaikutusta.

Muiden lajien kohdalla turvallisuuskoulutus tuulitunnelissa vaatiikin sitten hieman mielikuvitusta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muiden lajien kohdalla turvallisuuskoulutus tuulitunnelissa vaatiikin sitten hieman mielikuvitusta :)

Purjelentäjillä on aina reppu selässä, muttei koulutusta, ehkä mekin hyödyttäs jotain :D

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikea kuvitella, että tunnelista olisi mitään hyötyä purjelentäjälle. Jos pelastusvarjoa joutuu käyttämään, on melkeinpä aivan sama miten ja missä asennossa sieltä koneesta lähtee, kunhan on käsi kahvalla mahdollisimman nopeasti.

Kuten Tommi sanoikin, hyppääjälle se on tehokas ja hyvin turvallinen koulutusmuoto. Moni hyppääjä hakeekin tunnelista "dopingia" ennen hyppykauden alkua ja sen aikanakin.

Kokemuksena jokaiselle varsin hieno - suosittelen! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään