Lauri Fontell

Matkalaukku

56 viestiä aiheessa

Barbadokselta ostettu Benettonin pehmeä matkalaukku kesti kolme lentoa ja siten WAW-HEL lennolla oli laukun yksi sivu revennyt. Nyt olisi sitten uuden osto edessä. Mitä matkalaukkua suosittelette? Mielellään kovapintainen. Laukun pitäisi "kestää" n.15-50 legiä vuodessa.

Kiva kuulla mielipiteitänne!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samsonite Lite-Locked yhdistää kivasti pehmeän ja kovan matkalaukun parhaat puolet. Materiaali on sama kuin nykyisissä vetoketjullisissa kovissa laukuissa, mutta siinä on kunnon lukot rimpuloiden vetskareiden sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä ostin vuosi sitten tollasen Samsoniten uuden ohuen kovatkuorisen ja en ole ollu tyytyväinen. Itelle noita legejä tosin tulee aika paljon. Mutta ensin hajosi vetoketju, sen jälkeen hajosi saranasysteemi ja nyt viimeisenä kun vetelin sitä perässä loskassa niin pyörät kuoriutu vanteelta. Lisäksi se vetoketjusysteemi on susi jo syntyessään. Sisällä terminaalissa parkettilattialla ihan ok laukku, mutta siinä se. Jos haluaa laatua niin Tumi toimii.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos painoista ei ahdista ja käytetty kelpaa niin osta 80-luvulla valmistettu Samsonite Oyster. Niitä ei saa rikki oikein millään. En ole varma tehdäänkö sitä enää ja jos tehdään, onko laatu yhtä hyvää kuin ennen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos painoista ei ahdista ja käytetty kelpaa niin osta 80-luvulla valmistettu Samsonite Oyster. Niitä ei saa rikki oikein millään. En ole varma tehdäänkö sitä enää ja jos tehdään, onko laatu yhtä hyvää kuin ennen.

 

Myös 90-luvulla (tai 2000-luvun alussa) valmistettu samainen malli on kestänyt melkolailla hyvin.. Tarttin sukelluskamoja varten yhden lisää pari vuotta sitten, ostin 5 eurolla käytettynä, eikä ole ollut valittamista. Oli selkeästi ollut reissun jos toisenkin jo aiemmin lentokoneessa, ja itsellä on tullut kolmisenkymmentä lentoa sen jälkeen, kunnossa ei muutoksia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös 90-luvulla (tai 2000-luvun alussa) valmistettu samainen malli on kestänyt melkolailla hyvin.. Tarttin sukelluskamoja varten yhden lisää pari vuotta sitten, ostin 5 eurolla käytettynä, eikä ole ollut valittamista. Oli selkeästi ollut reissun jos toisenkin jo aiemmin lentokoneessa, ja itsellä on tullut kolmisenkymmentä lentoa sen jälkeen, kunnossa ei muutoksia :)

 

Komppaan tätä. Itsekin ostanut parikin Samsoniten Oysteria, American touristeria mitä lie, ja hyvin näyttää vieläkin kestävän rääkkäystä, vaikka laukuilla täytyy olla ikää varmaan ainakin 15 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komppaan tuossa Samsonite Oyster-asiassa. Niitä on kolmekin 1970-luvulta, ja vielä elossa elämää nähneinä ja sen näköisinä. Sen sijaan pehmeä Samsonite, v. 2009 Floridasta ostettu, hajosi jo tulomatkalla Suomeen. Siihen tuli murtuma ja yksi tassu hävisi. Museokadun laukkuguru sanoi ettei näitä pehmeitä Sammyja voi korjata. Nyt ovat kaikki neljä tassua hävinneet ja murtuma hieman laajentunut. Mutta on tunnustettava, että vetoketju ja pyörät toimivat vielä ja laukku on käytössä. It looks like shit mutta eipähän tarvitse enää surra laukkuapinoiden käsittelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komppaan Niemelää tuon Samsonite Lite-Locked-laukun kanssa. Ostin tuollaisen Saksasta nettikaupasta lähes ilmaiseksi verrattuna Suomen hintoihin. Kovakuorinen joustava ja kolmella lukolla vetoketjun sijaan. Rakenne on paljon tukevampi verrattuna Samsoniten vastaaviin vetoketjumalleihin. Ja takuuta riittää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Travel Pro.

 

Heikki

 

TravelPro 10 vuoden takaa, kylla. TravelPro 5 vuoden takaa, ei.

 

Mulla on TravelProlta niiden "uudempaa" tuotantoa, ja se on susi jo syntyessaan. Vetokahvan teleskooppimekanismi hajosi ensimmaisen kunnon muilutuksen yhteydessa.

 

Vanhemmat TravelProt olivat laatupeleja. Vahan kuin vanhat Samsonitet, tosin Samsoniitin alamaki alkoi jo joskus 20 vuotta sitten.

 

Tumi on hyva, mutta siina joutuu vahan maksamaan brandista. Mainitsemani Briggs and Riley on aivan uskomaton kapistus, ja se on kuljenut aivan hirvittavassa raakissa mukanani nyt viitisen vuotta. Takuuhan siina on elinikainen ja kattaa myos lentoyhtio/muut ulkoiset vaurioita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs Rimowan alumiinilaukut kuten Topas tai Classic Flight. Tutulla tuollainen alumiininen ja ainoa miinus on kuulemma laukun paino...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei paino hirveesti haittaa ni Pelin tai Pelicanin case on aika ehdoton. Kestää heitellä, paiskoa, tiputtaa ja tällasen 130kg jantterin sitä käyttää portaanakin. AOG reissuilla tulee vaatteet, työkalut ja pienemmät varaosat hyvin mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos painoista ei ahdista ja käytetty kelpaa niin osta 80-luvulla valmistettu Samsonite Oyster. Niitä ei saa rikki oikein millään. En ole varma tehdäänkö sitä enää ja jos tehdään, onko laatu yhtä hyvää kuin ennen.

 

Kyllä, Oysteri on kelpo väline!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei tarvitse olla mallia hinattava: https://www.varusteleka.fi/fi/product/brittilainen-keikkalaukku-musta-ylijaama/28739 tai vähän pienempi: https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-keikkalaukku-60-litraa-musta/2072

 

Jälkimmäinen on kestänyt jo 5 vuotta kaltoikohtelua. Keikkalaukut ovat kivoja kun ei painorajojen niukat kilot kulu itse laukun painoon.

 

Eli vanha kunnon "iippokassi". Itselläni on noita (tai vastaavia) muutama kpl ja niillä mä pääsääntösesti kuskaan kamani paikasta A paikkaan B. Sikäli toki olen huonoa viiteryhmää suosittelemaan, että lentotoiminta on melko harvinaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vanhaa Samsoniten Oysteria on täälläkin. Hienosti ovat kestäneet päälle parikymmentä vuotta, mitä ne on ollut perheen käytössä. Minulla on mm. tullut sellaisen sisällä 30 kiloa rautaa (auton osia) USA:sta, faija aikanaan kuskasi 90- luvun alkupuolella niissä kolmattakymmentä kiloa mappeja sun muuta materiaalia toiselle puolelle maapalloa useamman kerran. Noilla laukuilla on kevyesti sata lentoa takana, faijalla tuli yhdessä vaiheessa useamman vuoden ajan n.150 matkavuorokautta vuodessa, joista n.puolella oli laukku mukana. Hämmästyttävän kestäviä laukkuja.

Pari uudempaa Samsonitea onkin sitten räjähtänyt käsiin ihmeenkin helposti, juuri viime syksynä halkesi yksi uudempi samsonite, samalla hajosi yksi lukko ja sarana. Kai tässä on sama juttu kuin niin monessa muussakin asiassa, missä laatu on laskenut kuin lehmän häntä: rahanahneus. Tehdään halvalla paskaa, ja myydään kalliilla vanhan laatumerkin maineella.

 

 

Itse voin hyvillä mielin maksaa tuotteesta varsin kovankin hinnan, jos tiedän että sijoitetulla rahalla myös saa laatua, eikä vain merkkiä. Uuden matkalaukun osto on jossain vaiheessa edessä, ja muutaman asian ainakin tiedän:

* Se ei saa olla pehmeä/ joustava (= haluan että sisällä oleva mahdollisesti vaurioherkkä tavara säilyy ehjänä, vaatteiden ympäröimänä toki)

* Siinä ei missään nimessä saa olla vetoketjua, vaan kunnon lukkolaitteet (kuka hiton idiootti on keksinyt, että vetoketju matkalaukussa on hyvä idea? ::) )

* Joko kahdella tai neljällä isohkolla pyörällä + näppärällä vetolaitteella

* Sen tulee olla kestävä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Friitalan Singer. Siihen mahtuu paljon enemmän kuin ulkomitoista voisi päätellä,ja silläpä toinen olkapää roikkuukin nyt vähän alempana... Nahkakin oli sitä luokkaa ettei paljoa pahastunut monen vuoden heittelyistä ja naarmuista. Lukot eivät auenneet koskaan matkalla itsekseen,vaikka saivat aika ikävääkin kohtelua.  En tiedä saako samanlaisia nykyään,muuten kuin teettämällä.  Ps.ensimmäinen kesti 12 vuotta ja sekin hajosi vain kannen taitteista,kun laiskuuttani en tullut rasvanneeksi niitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emmepä parikymmentä vuotta sitten arvanneet ostavamme laukut loppuiäksemme, kun eukko ja minä valitsimme tuollaiset "Osterit" ihan sattumalta entisten (yhden hajonneen ja yhden epäkäytännöllisen) tilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fredrikssonin Singer. Siihen mahtuu paljon enemmän kuin ulkomitoista voisi päätellä,ja silläpä toinen olkapää roikkuukin nyt vähän alempana... Nahkakin oli sitä luokkaa ettei paljoa pahastunut monen vuoden heittelyistä ja naarmuista. Lukot eivät auenneet koskaan matkalla itsekseen,vaikka saivat aika ikävääkin kohtelua.  En tiedä saako samanlaisia nykyään,muuten kuin teettämällä.  Ps.ensimmäinen kesti 12 vuotta ja sekin hajosi vain kannen taitteista,kun laiskuuttani en tullut rasvanneeksi niitä.

Eikös Fredriksson tehnyt koppalakit ja Friitala laukut? Oma laukku kesti 24 vuotta ja paljon yli 10 tuhatta lentotuntia  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kollega osti vähän halvemman pilottilaukun ja sen hajottua mumisi vihaisena ja pettyneenä että paska laukku, ei kestänyt kantaa edes auton akkua.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään