Pauli Hankonen

Airbus A350XWB Qatar, Boeing 787 LAN, Ruandan gorillat ja vähän muuta suttua

28 viestiä aiheessa

img_2384_800.jpg.80d3be68af3820a1654d96d02ec0a6ce.jpg

p> Niin ne vuodet vierivät ja taas tuli yksi vuosi mittariin lisää. Merkkipäivää juhlistin Kigalissa Runadassa jonne saapui lisäkseni yksi ystävistäni.

p> Aloin suunnitella hommaa joskus joulun tietämillä kun tajusin, että maailman ensimmäinen kaupallinen A350XWB lento osuisi suhteellisen lähelle synttäreitä ja sekös olisi mainio synttärilahja itselle, lento A350 koneen kyydissä. Synttäreiden vietto Qatarissa ei kuitenkaan kiinnostannut, niinpä aloin katsella QR:n verkostosta missä sitä voisi merkkipäivää viettää. Nopeasti tulin katsoneeksi, että kaikki "varmat" kohteet (esim. Tokio, Hong Kong, Bangkok, Singapore jne jne) olivat ok hintaisia. Jostain syystä ei vaan millään kiinnostanut lähteä noihin jo moneen kertaan nähtyihin paikkoihin. Ihmisen mieli haluaa uutta, ja siksi aloin selata QR:n saksan nettisivuilta jotta mihinköhän heillä olisi tarjoushintoja. Hylättyäni noin tuhat ja yksi Intiassa sijaitsevaa tarjouskohdetta, vastaan purjehti Kigali. Täytyy sanoa, että oli pakko ottaa google maps auki ja selvittää missä paikka on. Ruanda kieltämättä kuulosti pahalta, mutta kun ulkoministeriön matkustustiedote ja googlettelu aiheen tiimoilta ei aiheuttanut suurempia kuumotuksia, päinvastoin yllätyksen kuinka hyvä meinkinki siellä on, niin ei muuta kuin asiat vireille. Jo tässä vaiheessa oli selvää, ettei kohteessa tällä kertaa olisi mahdollista viihtyä kuin muutama yö, sillä minun piti olla tiettyyn aikaan Madridissa myöhemmin Tammikuussa. Viisumin Ruandaan saa helposti netin kautta, lomakkeen täytettyä valmis viisumi tulee 72 tunnin sisällä. Meillä ei ystäväni kanssa mennyt tosin kuin alle 12 tuntia kun viisumit olivat sähköpostissa.

p> Qatar Airways oli ilmoittanut aloittavansa liikenteen 15. Tammikuuta DOH-FRA reitllä uudella A350XWB koneellaan. Ihan ensimmäiselle lennolle ei omat aikataulut millään pystyneet antamaan periksi, mutta sain sovittua hommat niin, että pystyin varaamaan 17. Tammikuuta lennolle paikan. Dohasta matka jatkuisi yön transit pysähdyksen jälkeen Ugandan Entebben kautta Kigaliin jossa olisi kolme yötä aikaa ihmetellä paikallista meininkiä ennen paluuta samaa reittiä Frankkiin. FRA-MAD lennon ajattelin ostaa LAN Airlinesiltä jonka tiesin operoivan reittiä Dreamlinereillä. Tulisipa samalla testattua Dreamin ja XWB:n mukavuusero. Sen verran kuitenkin piti hintoja katsellessa antaa Dreamlinerille etumatkaa, että varasin LANin koneeseen business lipun kun taas Qatarissa istuisin turistin takatoosassa. HEL-FRA ja MAD-HEL lennot Finnairlla turistin lipulla ja business upgradella. Siinä sitä sitten jännitettiin kaksi viikkoa flightradarin ääressä ja katsottiin joka päivä lentääkö se Qatarin kone koululentoja, vai seisooko se pellit auki Dohassa. Vaarana kuitenkin näin uuden konetyypin kanssa on, että kun kentällä olet menossa koneeseen, niin portilla odottelee joku kolmekolmekymppisen tai triplan raato..

p> Alunperin suunnittelin, että jäisin Ruandassa hengailemaan pääkaupunki Kigaliin koko ajaksi, mutta pidempään asiaa pohdittuani tulin toisiin aatoksiin. Ruanda on Ugandan ohella harvoja paikkoja maailmassa joissa on mahdollisuus nähdä erittäin uhanalaisia vuorigorilloja luonnossa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuorigorilla

p> Tämä tuli Ruandan ja itse asiassa loppujen lopuksi koko matkan pääkohteeksi. Alkuperäinen "A350XWB synttärilahja" kärsi vähän inflaation, kun gorillalauma pöllähti paikalle  ;)

p> Reitti siis näytti tältä:

map2.gif.ca61077f2f3aa71402bb675a2760a256.gif

p> Matka alkoi Finnairin Schengen-alueen loungessa aamiaisella.

img_2135_800.jpg.e00fbf4c7a62a87e53e61bc5b61cb4ec.jpg>img_2139_800.jpg.6d7cadb055130135209ec36bce3a3750.jpg>img_2167_800.jpg.32d026311283c4a136c39c59843bf25b.jpg>img_2169_800.jpg.4fd84da3fb4d12ba814ed1dfc3f338f6.jpg

p> Kulkupeliksi HEL-FRA legille valikoitui Finnairin laivastosta A319-112 OH-LVA.

img_2137_800.jpg.693c00ef2b7f4c809237d787ba3ed975.jpg

p> Finnairin C:n aamiainen.

p> 

Ja tietysti "Nikkeä".

img_2140_800.jpg.f4b9be0532b6cfab2df3f6bd331e67d2.jpg

p> Aikanaan saavutiin Frankkiin. Lufthansan A380 takaa..

p> 

..ja edestä.

img_2171_800.jpg.7acacccb194b301f51b0513fdde22a04.jpg

p> On niillä jumbojakin.

p> 

All Nippon Airways Boeing 787-8 Dreamliner JA806A.

img_2175_800.jpg.7035223af2477bdc4f18b424c345881d.jpg

p> Lufthansa Airbus A319-114 D-AILF kantaa Star -väritystä.

p> 

On se siellä!

img_2178_800.jpg.33907b4d54dad4f6b6910d94ca0e6091.jpg

p> Qatar Airways Airbus A350-941 A7-ALA. Ensilento 15. Lokakuuta 2014, toimitettu Qatar Airwaysille 22. Joulukuuta. Ensimmäinen kaupallinen lento 15. Tammikuuta ja nyt paria päivää myöhemmin kuudennelle kaupalliselle lennolle kyytiin  :)

p> 

Olin varannut paikan siiven takaa riviltä 33.

img_2183_800.jpg.1d9255f4b83785eb139636771c5f1675.jpg

p> Josta siipinäkymä oli tämän näköinen.

p> 

Maisemakameroita viihdejärjestelmässä on tarjolla kolme. Yksi suoraan alas, yksi eteenpäin nokkatelineen takaa ja yksi pyrstössä jonka tuottamaa lähetystä tässä ihmetellään.

img_2187_800.jpg.a0362da280ac354a2f3e8564f3c8a8d2.jpg

p> Yllätyksekseni leverunkoisen ilmabussin siipi ei taivu yhtä komealle kaarelle kuin ameriikkalaisen unelmalinjurin siipi.

p> 

Qatarilla on erittäin epämiellyttävä käytäntö aloittaa kabiinikuulutukset välittömästi telineiden sisäänoton jälkeen. Mitäs jos pelikaani menee turpiiniin ja ohjaamon tarvitsee kertoa siitä kabiiniille?

img_2190_800.jpg.3d1b51ef1e2e5ed784229894228d7a7d.jpg

p> Turvavyön merkkivalo ei enää ole merkkivalo, vaan pieni LCD näyttö jossa vaihtuu tiedotteet. Mukava bonus, että siellä myös näkyy UTC aikaa näyttävä kello. Harmi vain, ettei ajan perässä ole merkintää UTC, Z tai GMT, sillä nyt moni matkustaja luultavasti ajattelee koneen kellon olevan väärässä (vink, vink Finnair).

p> img_2194_800.jpg.632cdbda5089f315b3026caa22c68db0.jpg

p> Valkobeisa (Oryx leucoryx) matkalla Dohaan.

p> 

WC tiloja. Koneessa on samanlainen pyttysysteemi kuin Dreamlinerissä, eli saadaksesi pöntön huuhdeltua, tulee kansi laskea alas ennen kuin järjestelmä suostuu toimimaan. Miksi!? Voiko joku insinööri perustella minulle tämän ratkaisun. Molemilla lennoilla jotka tällä koneella lensin, oli pöntössä vähintään yhdellä kerralla valmiina edellisen asiakaan kuset kun pönttöä ei ole saatu huuhdeltua.

img_2196_800.jpg.305dddbe85ed9b350ff7bd832046a003.jpg

6a.jpg" />>img_2197_800.jpg.c1a92c20abb4944fd1131a240269dee0.jpg>img_2200_800.jpg.8818d47bf46bbaac1f7f833e3f4bb3eb.jpg>img_2204_800.jpg.7f8f0bb36a1e4a2c32aa0f694ea9a0aa.jpg>img_2207_800.jpg.fab896b660d912a10973344d9f61d97c.jpg>img_2213_800.jpg.34bb08b7f956c37c58bb70c4fb236717.jpg>img_2217_800.jpg.eb970aafca03c93e5d8bbf7770ba4097.jpg>img_2224_800.jpg.45d493053728934065c1e6613c60becf.jpg>img_2233_800.jpg.440b2d9041767ccb94c66e3f3d7e9b39.jpg>img_2242_800.jpg.dff001d9ef25d443de8425252f56cafd.jpg>img_2244_800.jpg.bf4b5e2488e7ce24729f3d30715722b0.jpg>img_2247_800.jpg.38914a735c1d888c76b0f3789646a57b.jpg>img_2249_800.jpg.4b45dda406b35f027e9bb00cbf41c711.jpg>img_2251_800.jpg.f88a64236a79b312cabd1f37058a77d9.jpg>img_2260_800.jpg.c88872c1da3a3c15bb36d4066f23b996.jpg>img_2262_800.jpg.ea1ecc9c951d273d8b7aa422c4123044.jpg>img_2263_800.jpg.4ebaf5555d9f4ce00718042a16edc133.jpg>img_2265_800.jpg.4eb575cdb5d3cc56e36a86bccc75a382.jpg>img_2268_800.jpg.e3c8423f9704a985821ceb7d4f0d75>img_2271_800.jpg.944a2c580938b32a1bfbdc45944bfddc.jpg>img_2277_800.jpg.0aced4d2cdbd8123f794876b34e51109.jpg>img_2281_800.jpg.cb55c7ae3493107152e383a4f6effe97.jpg>img_2285_800.jpg.bcfeaa946943be1f8b22e6897842a4f4.jpg>img_2287_800.jpg.af70af68d85820332664bc937198f8a6.jpg>img_6805_800.jpg.0afa9a46285eff902ca906e4330e7ba1.jpg>img_6810_800.jpg.4bc03a0673a23571a78b1efe705bea08.jpg>img_6820_800.jpg.41f06f3cdc1790e02d93b72b49833534.jpg>img_6829_800.jpg.df9627737582fd2a6cf3ae59705ccd40.jpg>img_6844_800.jpg.009ac4539a951db031a476931d2fa3d4.jpg>img_6849_800.jpg.9a04906ed74ef1ebb2c8ab339b75a23c.jpg>img_6873_800.jpg.d7115f38f9ebbc27e9d277aa1eddd54f.jpg>img_6890_800.jpg.595702ad189eac1098584b3139fd1019.jpg>img_6898_800.jpg.ecb1ada047633fbf8c45cb49ba626f8d.jpg>img_6917_800.jpg.3302309ee7ac306cd3db0b9340e49c6c.jpg

p> Pesualtaasta ja hanoista iso plus. Vihdoinkin lentokoneen vessan pesuallas on niin iso, että sinä on kunnolla tilaa pestä kädet ja myös vettä tulee kunnolla sekä riittävästi.

> Kone on erittäin hiljainen. Matkakaverin mielestä Airbus on saanut koneen jopa A380 konetta hiljaisemmaksi. Kaiken kaikkiaan mukava laite takatoosankin puolella. Kuvassa kabiinia siiven päältä.

p> 

p> img_2203_800.jpg.719fa3ff69464b80f817812377039dfb.jpg

p> Qatar aloittaa tarjoilun tuomalla pöytään pienet starttimässyt. Leipätikkuja, hyvää tomaattimössöä dippinä ja baari josta valitsin tylsästi hollantilaisen vihreän oluen. Huomaa reikä pöydässä. Painoa pitää säästää ja kun kolmestasadasta pöydästä otetaan pieni pala keskeltä pois, niin taas saatiin pari kiloa painoa pudotettua.

p> 

p> img_2206_800.jpg.68446d0064d038a35d6b98ebf3810796.jpg

> Sininen hetki.

> Tämä kuva on aivan koneen takaa. Huomaa hattuhylly joka putoaa alemmas muita hattuhyllyjä riveillä 44 ja 43. Siellä päällä sijaitsevat miehistön lepotilat. Klikkaa tästä nähdäksesi kuinka tila on toteutettu.

p> 

p> img_2215_800.jpg.d1c15c19a420c768584e7aa5b2a29d79.jpg

p> Illallinen Qatar Airwaysin turstiluokan malliin. Ihan ok, mutta parempaakin on joskus jossain saatu.

p> 

Vielä pientä sipsin tynkää ennen laskua Dohaan.

img_2219_800.jpg.e2c9a6310305b8e956f885ba5174265c.jpg

p> Dohan valoja.

p> 

Tämä on näköjään ainoa kuva jonka otin etukameran kuvasta eteenpäin. Hmph. No aina ei voi muistaa kuvata kaikkea. Kamerani ei ole tarkentanut ruutun, mutta idea tulee selväksi. Kuvassa eteenpäin näkyy nokkateline.

img_2229_800.jpg.46b41e73c8e1394c822950925d5fa10f.jpg

p> Perillä Dohassa etuajassa. Kiitokset kapteeni xxx:lle ja kapteeni xxx:lle (lento lennettiin kahden kapteenin voimin, mutta en muista kavereiden nimiä). Jäin viimeisten joukkoon postuessani koneesta ja kysäisin miehistöltä että joskos sitä suomipoika saisi käydä ohjaamosta ottamassa yhden kuvan? Ei käynyt ohjaamovierailu, eikä paljoa miehistöä enää hymyilyttänyt. Takaisin tullessa en edes viitsinyt kysyä kun olivat niin tympeitä menomatkalla.

p> 

Liian lyhyen yön jälkeen ei niin puhtaan ikkunan läpi kuvattu Doha - Entebbe - Kigali lennon ratsu. Qatar Airways Airbus A320-232 A7-ADH on yhdentoista vuoden ikäinen kone, toimitettu QR:lle Joulukuussa 2003.

img_2240_800.jpg.5288b427c4e217fc2e4469e10c6d67b2.jpg

p> Dohan aamuruuhkaa.

p> 

QR:lta löytyy myös rahamiehille oma palvelu. Vuokraa koko Global Express, niin ei tarvitse kärvistellä inhoittavan rahvaan seassa http://qatarexec.com.qa/En/aboutus/pages/index.aspx Vieressä yksi emiriin omista kulkineista, Qatar Amiri Flight Airbus A340-313 A7-AAH.

img_2243_800.jpg.29a2c17c3c10dd43a67c97f51a373b19.jpg

p> Qatar Airways Boeing 787-8 Dreamliner A7-BC?.

p> 

Qatar Airways Boeing 777-2DZ(LR) A7-BBG.

img_2246_800.jpg.4d566aff335ceb45b2135e8262fcf7f9.jpg

p> Qatar Airways Boeing 777-3DZ(ER) A7-BAO.

p> 

USAF United States Air Force Boeing C-40A Clipper (737-7AFC) 20202.

img_2248_800.jpg.5983e7f72bfd1dbff96d6c65716a6c4c.jpg

p> Dohassakin tykätään rakentaa keinotekoisia saaria.

p> 

Doha - Entebbe legin lämmin aamiainen.

img_2250_800.jpg.89109aa500940f637e03498664f93c17.jpg

p> Ja kolmekakskymppisen perusmukava kabiini.

p> 

Tässä jo lähestytään Entebbeen viiden tunnin lennon jälkeen. Kuvassa Victoria järvi.

img_2258_800.jpg.7d2cfd36ad8c2b0b2dcd6cf2ee584ffc.jpg

p> Tunnin välilaskun aikana Entebbessä ei koneesta saanut poistua, mutta koneen ikkunasta tuli otettu muutama kuva.

p> Grixona Ilyushin Il-76TD ER-IAK.

p> img_2261_800.jpg.6a995d01cc6f4396e7ba094bbc968efd.jpg

p> Afrikan perustyökalut. Cessna Caravan ja takana Toyota Hiace.

p> 

Eagle Air Let L410UVP-E9 5X-EIV.

img_2262_800b.jpg.3516f17ca62b8ee39aadeacd534b9042.jpg

p> Jordan Aviation Boeing 737-46B JY-JAP.

p> 

Ethiopian Airlines Boeing 767-306(ER) ET-AQG. Alunperin KLM:lle vuonna 1999 josta Malevin, S7:n ja Air Seychellesin kautta Ethiopianille kesällä 2012.

img_2264_800.jpg.d0519a1c9b9d55458768a77cd992f2d4.jpg

p> Emirates Airbus A330-243 A6-EAP on tämäkin jo melkein 12 vuotias kone.

p> 

flydubai Boeing 737-8KN(WL) A6-FEC ja Kenya Airways Boeing 737-76N(WL) 5Y-KQE.

img_2267_800.jpg.d3d1b84b15744a52663bf02e9d0b712b.jpg

p> Entebbe International - Uganda.

p> 

Maximus Air Cargo Antonov An-124-100 UR-ZYD purki sisuksistaan YK:n kontteja.

img_2270_800.jpg.7c4393b14a29eaa39c57e9afa136c3ea.jpg

img_2199_800.jpg.f7de57033df96eb04e94bd8590dbde36.jpg

p> Sinne jäi EBB/HUEN.

img_2275_800.jpg.76dfcfaa2f5a42af19e172b569c40228.jpg

p> Entebbe - Kigali on vain reilu puolentunnin rypistys. Tarjoilu lennolla oli tämän näköinen. Lämmin kanaleipä ja lämmin piiras. Kahvia evät viitsineet tarjota.

p> 

img_2279_800.jpg.78d51818ced0e69b82d3f9acc9baea8a.jpg

p> Ruanda mainostaa itseään "Land of a Thousand Hills".

p> 

Ahh.. Kasin raatoja. Silverback Gargo Freightersin koneita. Etualalla valkoisessa pyrstössä Silverback Cargo Freighters Douglas DC-8-62(F) 9XR-SD. Kone toimitettiin alunperin JALille vuonna 1969. Taaempana osittain piilossa saman firman DC-8-62H(F) 9XR-SC joka toimitettiin alkujaan 1969 United Airlinesille.

img_2284_800.jpg.ff54689510be03a12b7c5c5fdd8d6d6f.jpg

Mutta BA:n Dreamliner menee korkeamalla pinnalla ohi.

p> Ruandan armeijan kalustoa.

img_2286_800.jpg.6dc339b26462d31507a8d3d41ad97b59.jpg

p> Agusta A109S Grand 9XR-SO on luultavasti valtion käytössä.

p> 

Teretulemast!

img_2318_800.jpg.af213a99a0fd1d58b556763091a2cb0e.jpg

p> Rajamuodollisuudet kentällä olivat todella sutjakkaat ja muutaman tunnin kuluttua saapumisesta olimmekin jo parinkymmenen kilometrin päässä Kongon rajasta sijaitsevassa Musanzen kaupungissa josta käsin gorilla trekki tehtäisiin. Majoituimme hotelli Muhaburaan joka on kuuluisa siitä, että Dian Fossey asui hotellissa silloin kun ei viettänyt aikaa gorilloidensa parissa. Nainen oli siis se henkilö jonka tarinaan perustuu elokuva "Sumuisten vuorten gorillat". Pääosaa näyttelee Sigourney Weaver.

img_6802_800.jpg.bf374f2e1bbe05677a95c3d3c540b68d.jpg

Mielenkiintoinen yllätys oli myös matkapuhelimen normaali toimiminen lentokoneen omassa matkapuhelin verkossa. Ominaisuus ei kai ole ihan uusinta uutta ja joillain muillakin yhtiöillä käsittääkseni tämä On Air systeemi on käytössä, mutta juttu on jotenkin mennyt minulta kokonaan ohi. Tämä oli ensimmäinen lentokone jossa olen istunut niin, että halutessani voisin käyttää matkapuhelinta. Puhelut ovat järkihintaisia, operaattorin lähettämä "maatekstiviesti" kertoi että puhelut maksavat 2,49€/min, vastaanotto 1,79€/min ja tekstarit 0,29€ kpl. Lieveilmiönä koko systeemissä on toki se, että voi olla kohtuullisen ärsyttävää jos joku innostuu puhumaan vähän pidempää puhelua äänekkäästi hiljaisessa koneessa muiden yrittäessä nukkua..

p> Tässä kasvaa Raidia. Nämä päivänkakkarat ovat sitä itseään eli pyretriiniä. Viljelyksiltä kuivauksen jälkeen kukat myydään tehtaisiin, jotka valmistavat niistä muutaman mutkan kautta Raidia. Sitä on sitten hyvä kesämökillä kesällä suihkutella kärpästen kiusaksi.

img_6809_800.jpg.661c6c01dfc1d251cca8b1b0ab443394.jpg

Ruandalainen sananlasku kertoo, että jos löydät kameleontin aamulla, on päiväsi onnekas. Kaveri oli kirkkaan vihreä kun opas sen bongasi, mutta tässä se on jo muuttumassa oppaan käden väriseksi.

img_6813_800.jpg.b82bf9d0e11a0ec5065851fabc805e55.jpg

p> Ryhmäämme kuului myös kaksi taittoperä Kalashnikoveilla varustautunutta Ruandan armeijan sotilasta. Ei, ei. He eivät olleet gorillojen, vaan muiden mahdollisten suurten eläinten, kuten Homo sapiensin hyökkäysten varalta.

p> 

Pari - kolme tuntia viidakossa tarvoimme viidakossa tehden polkua viidakkoveitsellä. Lopulta lauma löytyi laumaa seuraavien luonnonpuiston trakkereiden avustuksella.

p> img_6826_800.jpg.e099704bbc52b5993bdf8aaef3fe24fa.jpg

 

img_6836_800.jpg.f223aeeadeb9b1167711641ab7458099.jpg> img_6846_800.jpg.d8d7d3d412d95857424e8991b1b9c5c9.jpg

img_2208_800.jpg.da600ffa8ae77cbe3e99fd0e1c8cf354.jpg

img_6866_800.jpg.6086a4cf2d7a4f1efaa046b62b46edd7.jpg> img_6888_800.jpg.b496af7bd2961dfc00bd47bfa6a1bd87.jpg

Minun istuinpaikkani näytti tältä. Ikkuna on pienempi kuin Dreamlinerissä ja siinä on perinteinen vedettävä verho, mutta se on kyllä leveämpi kuin Seattlen kuttaperkkaihmeessä. Tuolilla on sivusuunnassa hyvin tilaa ja QR:n versiossa jalkatilaakin on. Jotain happoja ne ilmailutoimittajat kuitenkin ovat vetäneet jotka kertovat, että koneessa on tasainen lattia. Vaikka tuolin alta puuttuu perinteinen viihdejärjestelmän laatikko, niin jotain muuta rojua siellä on eikä lattia suinkaan ole esteetön tuolin alla. Hyvä se on, muttei esteetön. QR:n tuoli on myös aika kova. Perse tulee kipeäksi nukkuessa tuossa. (Ratkaisu ongelmaan on tietysti business luokan lippu, mutta kun aina ei vaan pysty..)

img_6897_800.jpg.024a5a5d7f7f08d1fca1c0c684f58a66.jpg

p> Eläinten suojelu toimii siten, että kutakin laumaa seuraa pari luonnonpuiston työntekijää (luultavasti ovat biologeja) jotka ovat jatkuvasti lauman lähistöllä. Näin mahdolliset salametsästäjät saadaan verekseltään kiinni ja lisäksi gorilloiden käyttäytymistä voidaan tutkia. Jos ryhmä ihmisiä haluaa nähdä gorillat, niin tutkijat kertovat radiolla puiston oppaille missä eläimet ovat ja he johdattavat matkailijat paikalle. Vuorigorillat ovat äärimmäisen uhanalaisia ja salametsästäjät himoitsevat paitsi turkkeja ja gorillankäsi tuhkakuppeja, niin myös gorillan lihaa, jota metsästetään ruoaksi. Virallinen selitys Ruandan armeijan läsnäoloon trekillä oli se että he suojelevat meitä mahdollisilta suurpetojen hyökkäyksiltä, mutta luulen että todellinen syy on suojelu salametsästäjiltä ja Kongon kapinallisilta. Etenkin jälkimmäiset varmasti iloitsisivat valkoisista panttivangeista joilla voisi kiristää muutaman miljoona taalaa.

p> 

Sinipäämedestäjäksi tunnistaisin hänet. Voi olla joku muukin. Hävyttömän kaunis lintu joka ei saa tällaisessa suttukuvassa oikeutta höyhenpuvulleen.

img_6905_800.jpg.d2aec9f0788b9b5da0e4a2b4866e64c7.jpg

p> Nämä ovat Afrikanmarabuja jotka ovat isoja ja rumia raadonsyöjiä.

p> 

Olisin viihtynyt Ruandassa pidempääkin, mutta jo kolmen yön jälkeen oli sydämmellisten lähtökahvien aika.

img_2317_800.jpg.990656361151c95a84a76a12b3265f23.jpg

p> Paluukyytiä Kigalista Entebben kautta Dohaan tarjosi reilu kymmen vuoden ikäinen Qatar Airways Airbus A320-232 A7-ADJ. Tämän koneen kabiinia ei oltu vielä uudistettu ja paluumatka mentäisiin ilman viihdejärjestelmää ja elokuvia.

p> 

Etiooppialaisen Dreami. Noihin ei uskalla ostaa lippua, kun yhdessä on se liimalla korjattu katto  ;D

img_23219_800.jpg.bc8aeb0828d04fb6b79605df2a7a3959.jpg

p> RwandAir Boeing 737-7K5(WL) 9XR-WJ. Ex-TUifly, ex-Air Berlin.

p> 

Ja muutama Ruandan armeijan Mil kopteri.

img_2327_800.jpg.c6e871b384f6823452d252728b7b81e1.jpg

be.j

p> Tulomatkalta tuttuun tapaan KGL-EBB välillä lämmintä leipää ilman kahvia.

img_2333_800.jpg.8874eb20f08513505e69d63a61cdfb0c.jpg

p> Victoria järven rannoilla oli suuria kaislapaloja. Liekö hallittua vai hallitsematonta kulotusta?

p> 

Entebben romuja kentän toisella puolella. Ainakin Mi-26 koptereita, Herculeksia, Antonoveja ja Tristar.

img_2338_800.jpg.aaa10f40ff2fe97fa23d31bf8b5b42df.jpg

p> Kaislat paloivat ihan kentän vieressäkin.

p> 

Entebben plattaa.

img_2343_800.jpg.55987e7453655dd98bd2733f2ad6b02d.jpg

p> Tällainen yllätys saapui viereen. En saanut tulosta kuvaa kun olin niin keskittynyt siedättämään itseäni panhuilu/lähi-itämusalle jota Qatarin miehistö soitti sitkeästi koko vajaan tunnin välilaskun ajan boarding musiikkina.

p> 

African Express Airways McDonnell Douglas DC-9-32 5Y-AXF on yksi vanhimmista vielä liikenteessä olevista yseistä. Toimitettu vuonna 1968 Iberialle ja still going strong! Sam Chui lensi härvelillä kesällä ja teki hommasta a.nettiin matkakertomuksen. Jollain tapaa tekisi mieli lähteä tyypittämään tuo.. (Keniassa on myös toisella yhtiöllä laivastossa ex-Finnair OH-LYD DC-9-14 joka on vanhin lentävä ysi (ja vanhin lentävä matkustajsuihkukone) maailmassa ja siitäkin herra Chui teki samalla reissulla kertomuksen.)

img_2352_800.jpg.05abac44b82274b8a58492e61b461510.jpg

5a.j

img_2363_800.jpg.7af07988452f076fdb3bf5dfe1737ab7.jpg

p> Victoria järvi auringonlaskun aikaan.

p> 

Alkumatkasta väisteltiin noita.

img_2369_800.jpg.2dac26b1852f5afc88014050b751d7aa.jpg

p> Alkupaloina tuttuun tapaan tomaattidippiä ja leipätikkuja.

p> 

Illallinen.

img_2372_800.jpg.d5e724e0952634cd37ed00d2b40080e8.jpg

p> Member of oneworld.

p> 

Taas hyvin lyhyen yön jälkeen koneeseen. Ei olleet Dohan terminaalin ikkunatkaan peseytyneet muutaman päivän aikana. Qatar Airways Airbus A350-941 A7-ALA.

img_2382_800.jpg.fc4524b5d71c5b8769ed3bc5896a005c.jpg

p> Saman firman A380.

p> 

Kaukosäädin tuolin ison näytön alla toimii omana näyttönä johon voi asettaa esimerkiksi kartan näkymään samalla kun katselee leffaa. Koko viihdelaite on lähes täysin kosketusnäyttöinen. Kuvassa näkyvät neljä nappulaa ovat ainoat fyysiset painikkeet viihdejärjestelmässä.

img_2390_800.jpg.46ec1c0f844bec8f73cf0588a2bb91f2.jpg

p> Aika lailla samanlainen Sam Chuin ensimmäiseltä lennolta ottama kuva oli tässä eilen tai toissapäivänä a.netin katsotuimpien kuvien joukossa.

p> 

Keinotekoisia saaria Dubain tyyliin rakenteilla.

img_2394_800.jpg.cd7882b3ea942995d201fe3e486b8e7d.jpg

48.j

p> Oikealla takakeittiöä ja vasemmalla koppi josta kulku miehistön lepotilaan.

img_2399_800.jpg.933107e9ab16d7f31b9d78ae5a825a02.jpg

p> Ruokaa on kiva saada, mutta se onko se sitten kivaa kun sen saa onkin kokonaan toinen tarina. No joo, ihan ok, mutta eipä tästä jälkipolville jää kerrottavaa. Aamiainen Qatarin turistitoosan malliin.

p> 

Vielä ennen lähestymistä Frankkiin sipseja ja mässyjä.

img_2403_800.jpg.e97c213358f3f0593ec50ffbb19c270b.jpg

p> A350XWB.

p> 

Vähän tuulee sivusta.

img_2415_800.jpg.e55d22a30ade6407df1d0d904ad09eb9.jpg

p> Jarrrua.

p> 

Yksi iso kuumotus koneessa oli kuitenkin. Sekä Dohassa, että Frankfurtissa molemmat moottorit savuttivat rullatessa kiitotieltä terminaalille. Yritin ottaa kuvia, mutta ei ne oikein hyvin onnistuneet. Savut näkyivät myös pyrstökameran kuvissa niin yöllä Dohassa, kuin päivällä Frankfurtissakin. En pitänyt tuosta kun on tottunut siihen, että savu ja lentokone ei ole hyvä yhdistelmä. Pitää vähän googletella onko kukaan muu kiinnittänyt tähän huomioita. Pientä säätöä vielä kaipaavat koneen Trentit? Kaverinikin vahvisti havaintoni, että en mä nyt vielä sekoamassa ole, vaikka ehkä rajoilla mennään  ;D

img_2420_800.jpg.49032cf3d5ac1181e3ea55a7a996d119.jpg

p> Pari heittolaukausta businekseen koneesta ulos kävellessä.

img_2424_800.jpg.d68cc82386de62c4fdea1df6929d5596.jpg

Hyvä siitä tulee. Mukava kone matkustaa ja todella hiljainen. Qatar Airwayskin on ihan ok yhtiö, joskaan en ihan ymmärrä miksi he ovat viiden tähden skytrax yhtiö. Ei se nyt niin erinomaisen poikkeavan hyvä konsepti ole.

p> 

FRA Airport.

img_6939_800.jpg.c96a47142120fc6ddb2d9a0823b626c4.jpg

p> Loungeen vahvistamaan itseä ennen illan lentoa Madridiin.

p> 

Seuraavaksi oli vuorossa Frankfurt - Madrid lento LAN Airlines Boeing 787-8 Dreamliner CC-BBH koneella verhon paremmalla puolella.

img_2433_800.jpg.85acf32027f45a08f37e9d26b8546c60.jpg

p> Alkuun Pisco Sour ja vettä. Kaveri tyytyi sampanjaan.

p> 

Pakollinen a.net trip report -tyyppinen jalkakuva.

img_2434_800.jpg.25a59fc333105b9dcd129437dddc1153.jpg

p> El Alia pelottaa. Onhan heillä toki syytäkin olla huolissaan, mutta eikö nuo panssaroidut ajoneuvot nyt ole jo vähän liikaa..

p> img_2440_800.jpg.37b022b8c612b89dd8f08671a8384b3c.jpg

p> Dreamlinerin aistikas iltavalaistus.

p> 

Siipikuva ja todella kovat heijastukset.

img_2446_800.jpg.154be97e29355b26d1fbaae16a2a1158.jpg

p> Ruoan odottelua.

p> 

Ruoka tällä kahden tunnin lennolla oli lohilautanen, juustotarjotin karpaloiden kera ja juustokakkua. Ruokajuomaksi erittäin hyvää argentiinalaista viiniä jota tässä kuvassa ei vielä ole kaadettu. Henkilökuntakin yllätti iloisesti. Kokemusteni mukaan en odottanut paljoa Chileläiseltä palvelulta, mutta ainakin tämän lennon stuertti oli noussut vuoteesta oikealla jalalla ja hänellä oli hyvä meininki.

img_2451_800.jpg.f853c6fd75628e55da87e25716908ffb.jpg

p> Reitti kulki Toulousen yli ja kun mä enemmän noista Boeingin vehkeistä tykkään ja täytyy kuitenkin rehellisyyden nimissä myöntää, että A350 on ainakin hiljaisempi kuin Dreamlineri, niin kävin ihan mielenosoituksena kusella Toulousen päällä. Siitäs saitte. En myönnä, että teitte paremman koneen  ;D

p> 

Lähes tyhjän liikemiesluokan tunnelmia.

img_2453_800.jpg.e5c9728e056c079f160bbf5b58c44486.jpg

01.j

img_2460_800.jpg.495ca5109bfda595e8ff50a2fb09123d.jpg

[attachment]397659_img_2461_800.jpg[/attachment]

p> Ja lopulta Madridissa aikataulusta edellä.

img_2470_800.jpg.469fb9bb378ee20d7c3b309e81b7a905.jpg

p> Kyllä A350 on huomattavasti hiljaisempi kone kuin Dreamliner. Istuimme kuitenkin bussissa siiven takana, ja Boeingissa moottorien edessä ja silti ero oli huomattava. Mutta on siinä Dreamissa isompi ikkuna ja sähköinen himmennys..

p> Muutaman päivän Madridin säätöjen jälkeen kotimatkalle lähdettiin Finnair Airbus A321-211 OH-LZC:n kyydissä.

p> 

Iberia Airbus A320-214 EC-JFN.

img_2495_800.jpg.e9026a3701d611fed4a13a18a6b9e78c.jpg

p> Iberia Airbus A319-111 EC-JAZ.

p> 

Iberia Airbus A319-111 EC-HGR.

img_2498_800.jpg.eb52aa77c77112ef37c0fc0b67086c36.jpg

p> Iberia Express Airbus A320-214 EC-JFG. Ex- Iberia, ex- Vueling.

p> 

Iberia Airbus A321-212 EC-HUH.

img_2502_800.jpg.7e812c87aee8f8843b7cc41c3f9be723.jpg

p> Hasta Luego Madrid!

p> 

Air Nostrum Canadair CL-600-2E25 Regional Jet CRJ-1000 EC-LPN.

img_2504_800.jpg.68dada145e6e1a788a2f834038b1d021.jpg

p> Air Nostrum Canadair CL-600-2E25 Regional Jet CRJ-1000 EC-LPG.

p> 

Iberia Airbus A321-213 EC-JEJ on saanut päällensä yhtiön uuden värityksen.

img_2507_800.jpg.a965b6b7609b065ba15120a74b9f3acc.jpg

p> Evelop Airlines Airbus A330-343 CS-TRH kantaa erilaista erikoismaalausta. Itse asiassa ihan hauska idea maalata yhtiön nimi graffittina koneen kylkeen.

p> 

Ikkunasta näkyi joku kilpa-autorata heti lentoonlähdön jälkeen.

img_2512_800.jpg.f9bd385b61176b9c2dd45ed31e28df0e.jpg

p> Tuttuun tapaan ensin "Nikkeä" pöytään.

p> 

Sitten ruokaa. Jotain pihviä. Annoskateus iski kun matkakumppani otti kanaa. Hyväähän tämäkin oli, mutta kun se naapurin annos aina näyttää paremmalta.

img_2520_800.jpg.08ec39fbc6a32fb4fc33cb530681834d.jpg

p> Geneve.

p> 

Jälkkäriksi Calvados ja kahvi.

img_2525_800.jpg.bb9f689ed438b2f8004faab1a06f089e.jpg

p> Tähän on hyvä lopettaa.

p> Kiitos jos jaksoit tänne saakka  :)

p> Edit, korjattu typoja

>img_2134_800.jpg.2059f89f864c06fcfa59c32329cf5338.jpg

img_2177_800.jpg.e8a38bc9aa55c791f70c32d06053e7a6.jpg>img_2179_800.jpg.a24cf819ef8a1cba236a4ee5d6fe2065.jpg>img_2184_800.jpg.720d2607fd6b1035cc9d8bf825db0b8b.jpg>img_2189_800.jpg.a4830a05b69c02e664b01714498c3a>img_2193_800.jpg.d2bebc8b31c93cd50d567efc50a9c4f0.jpg>img_2195_800.jpg.bbdc89304acfdf0da5d8a80aa7129b<a class=img_2319_800.jpg.ba5b59ca5dd42c1ed3f5fff71649a4ef.jpg>img_2324_800.jpg.677c093b0e19e2351a69775e52875e>img_2328_800.jpg.55b888bff95693936d6668a3756096c3.jpg>img_2336_800.jpg.d9503031b026410483e4308c4d1ecbd3.jpg>img_2342_800.jpg.63007504c98e75465172d77cd7a6eb46.jpg>img_2346_800.jpg.ed6860fe5070bd6238c2a5e10498a6>img_2362_800.jpg.88ace92034fecdf85de304c0c305067e.jpg>img_2367_800.jpg.073fb2b765e156842aa4edd4478a456d.jpg>img_2370_800.jpg.176f54ea212c07e87c0cd5432eda31db.jpg>img_2375_800.jpg.10496c48336891d3e7b011e96043f034.jpg>img_2389_800.jpg.fc512c9ce939a4a2cfe993ba030cdb33.jpg>img_2393_800.jpg.b88442b02edfc5ae44cddb11888ead>img_2395_800.jpg.36a505cae533ae897af2fcb91832b8e4.jpg>img_2401_800.jpg.9647959bda3615929a1efa531e585d03.jpg>img_2410_800.jpg.ddcc93801e4b884da6560ec15836d954.jpg>img_2417_800.jpg.2f169992242ae76b5b4c90567961a55e.jpg>img_6937_800.jpg.6d3aef291dbacb292038a793dd47f6b4.jpg>img_2425_800.jpg.5fe5bc9949c8b7f662b3af1ac4127de1.jpg>img_2429_800.jpg.c4ab227944915b2b7624d73818873343.jpg>img_2436_800.jpg.3d298a1a7d57f8c595d87f00c1d69e9f.jpg>img_2439_800.jpg.9b25f4af6e521237ad2fbf9aa573f0ef.jpg>img_2443_800.jpg.30e54898ee6f1edc15709e9253e82b3a.jpg>img_2450_800.jpg.06374f2dfcff0fc7c2aa6a930587acec.jpg>img_2452_800.jpg.b9189cb7103e7f8a64b6d27993fd4d>img_2456_800.jpg.4ba28bc302de5d0c9edb88f08a3afa91.jpg>img_2461_800.jpg.f119cff8911316f7d2c82d773d589c65.jpg>img_2492_800.jpg.4bcb98085b4b0e81de952e1ac174bfe5.jpg>img_2497_800.jpg.b25f973576090ba5f8b1dae45fa59ab6.jpg>img_2499_800.jpg.e55e92b33d0f499b1f72939a1fec667a.jpg>img_2503_800.jpg.75e534b719ddbd5bf463d0122ea5ff79.jpg>img_2505_800.jpg.4c665f51f0769767968313e1c2a6ffe6.jpg>img_2508_800.jpg.e54da0ae2eeca2d0c9363d03e185c4c3.jpg>img_2519_800.jpg.7a88ed49a7faf45941c0e79fac85a70b.jpg>img_2521_800.jpg.9f6945b1ec4809af68707206fcaedbac.jpg>

Kiitos Pauli hienosta raportista. Olisi kysymys, eli mitä lennot maksoi? Lähinnä siksi kysyn, kun olen haaveilemassa matkaa Ugandaan toivottaavsti ensi vudelle. Tavoitteena mennä tapaamaan World Vision kummityttöä, jonka elämää olemme seuranneet kohta kuusi vuotta. Näkisi samalla, mitä kaikkea projektin kuluessa on kotikylään rakennettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pauli hienosta raportista. Olisi kysymys, eli mitä lennot maksoi? Lähinnä siksi kysyn, kun olen haaveilemassa matkaa Ugandaan toivottaavsti ensi vudelle. Tavoitteena mennä tapaamaan World Vision kummityttöä, jonka elämää olemme seuranneet kohta kuusi vuotta. Näkisi samalla, mitä kaikkea projektin kuluessa on kotikylään rakennettu.

 

Frankfurt - Kigali - Frankfurt maksoi 620 euroa. Halvimmillaan se olisi Qatarilla ollut alle 550 euroa, mutta silloin oltaisiin istuttu triplaseiskan kyydissä FRA-DOH legit. Kun ensimmäisen kerran katsoin hintaa A350 koneen kyytiin, oli pyynti vielä alle 600 euroa, mutta siinä vaiheessa kun ajankohta oli varmistunut ja pystyin aloittamaan lentojen varaamisen, oli hinta noussut tuonne 620 euroon. Helsinki - Frankfurt menopaluu lentoja saa siihen 200 euron paikkeille. Voi olla että Entebbeen on halvempaa lentää kuin Kigaliin, kun sinne on suuremmat volyymit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow! Jälleen kerran laadukasta reporttia Paulilta 8)

 

btw. Hämääkö videon äänimaailma vai onko A350:n laipat oikeasti

äänekkäät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow! Jälleen kerran laadukasta reporttia Paulilta 8)

 

btw. Hämääkö videon äänimaailma vai onko A350:n laipat oikeasti

äänekkäät?

 

Kyllä A350 koneen hydrauliikka pitää aikamoista meteliä. En tiedä korostuuko se sitten kun kone muuten on niin hiljainen. Mutta ainahan Airbussissa on minun mielestäni hydrauliikka pitänyt kovempaa meteliä kuin Boeingissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin rattoisaa luettavaa! 8)

 

Tuo vessankansijuttu on kaiketi siksi, että se systeemi luo paine-eron "jäte"säiliöön ja näin imaisee "tavarat" sisään. Niitä on ilmeisesti ollut tapauksia, jossa kaveri on vetänyt hanasta ja paine sitten yrittänyt imasta kaverin mennessään ja näin tälläiset tilanteet yritetään estää. Ihan maalaisjärjellä ajattelen, joten voi olla täysin väärin oletettu.

 

http://renewedpilot.com/wp-content/uploads/2010/10/a320toilet.jpg

 

http://www.nytimes.com/2008/12/18/opinion/18iht-edkeillor.1.18791456.html?_r=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä A350 koneen hydrauliikka pitää aikamoista meteliä. En tiedä korostuuko se sitten kun kone muuten on niin hiljainen. Mutta ainahan Airbussissa on minun mielestäni hydrauliikka pitänyt kovempaa meteliä kuin Boeingissa.

Ihan samanlainen karsea vinkuna on Dreamlinerissä siiven takana kyllä. Liekö 5000psi hydrauliikan ominaisuus? A380:ssa kanssa samanhenkiset äänet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin rattoisaa luettavaa! 8)

 

Tuo vessankansijuttu on kaiketi siksi, että se systeemi luo paine-eron "jäte"säiliöön ja näin imaisee "tavarat" sisään. Niitä on ilmeisesti ollut tapauksia, jossa kaveri on vetänyt hanasta ja paine sitten yrittänyt imasta kaverin mennessään ja näin tälläiset tilanteet yritetään estää. Ihan maalaisjärjellä ajattelen, joten voi olla täysin väärin oletettu.

 

http://renewedpilot.com/wp-content/uploads/2010/10/a320toilet.jpg

 

http://www.nytimes.com/2008/12/18/opinion/18iht-edkeillor.1.18791456.html?_r=0

Se paine on niin mitätön lopulta että vaikka siinä pöntöllä istuisi kun sen vetää niin vähän tuuletus käy, mutta ei siinä mitään ihmeellisyyksiä tapahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se paine on niin mitätön lopulta että vaikka siinä pöntöllä istuisi kun sen vetää niin vähän tuuletus käy, mutta ei siinä mitään ihmeellisyyksiä tapahdu.

 

Eikös ne Myytinmurtajissa kokeillut ja todennut, että hanuri voi jäädä kiinni istuinosaan kun on sopivan mallinen ahteri? Vaarallista se ei ole, mutta varmaan hieman epämiellyttävää. ..ja onhan sitä kokeiltu, että koneen käytävän mitalle vedetty vessapaperi imeytyy pönttöön kokonaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frankfurt - Kigali - Frankfurt maksoi 620 euroa. Halvimmillaan se olisi Qatarilla ollut alle 550 euroa, mutta silloin oltaisiin istuttu triplaseiskan kyydissä FRA-DOH legit. Kun ensimmäisen kerran katsoin hintaa A350 koneen kyytiin, oli pyynti vielä alle 600 euroa, mutta siinä vaiheessa kun ajankohta oli varmistunut ja pystyin aloittamaan lentojen varaamisen, oli hinta noussut tuonne 620 euroon. Helsinki - Frankfurt menopaluu lentoja saa siihen 200 euron paikkeille. Voi olla että Entebbeen on halvempaa lentää kuin Kigaliin, kun sinne on suuremmat volyymit.

 

Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi iso kuumotus koneessa oli kuitenkin. Sekä Dohassa, että Frankfurtissa molemmat moottorit savuttivat rullatessa kiitotieltä terminaalille. Yritin ottaa kuvia, mutta ei ne oikein hyvin onnistuneet. Savut näkyivät myös pyrstökameran kuvissa niin yöllä Dohassa, kuin päivällä Frankfurtissakin. En pitänyt tuosta kun on tottunut siihen, että savu ja lentokone ei ole hyvä yhdistelmä. Pitää vähän googletella onko kukaan muu kiinnittänyt tähän huomioita. Pientä säätöä vielä kaipaavat koneen Trentit? Kaverinikin vahvisti havaintoni, että en mä nyt vielä sekoamassa ole, vaikka ehkä rajoilla mennään  ;D

 

A350 sen paremmin tuntematta mutta Trentin moottoreiden kanssa muissa konetyypeissä touhunneenna tuo on rollsin moottoreille tyypillistä. Matalilla tehoasetuksilla centrifugal breatherin kierrokset ei kunnolla riitä erottelemaan kaikkea öljysäiliölle palaavaa öljyä järjestelmään siirtyneestä ilmasta. Ulos huohotettavan ilman sekaan jää siis öljyä, mikä näkyy valkoisena savuna. Kirkkaina pakkaspäivinä Trent 1000 tupruttelee ihan kunnon savumerkkejä, mikä on siis ominaista moottorille. GE:n moottorit on suunnittelussaan onnistuneempia, niissä ei vastaavaa ilmiötä ole samassa mittakaavassa havaittavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pauli tästäkin tarinasta! Luin kahdesti läpi. Tiedän, että näiden stoorien kirjoittaminen on työlästä hommaa, joten hatunnosto sille. Nostetaanpa nyt sillekin lakkia, että jaksat rakkaudesta ilmailuun tehdä tällaisia reissuja.

 

Oli mulle vähän yllätys, että A350:ssä on pyrstökamera. Aiemminhan niitä on ollut vain pidemmissä konetyypeissä. Onkohan se A359:ssä carrier option?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni maailma. Ma lensin Dohasta Souliin 17.1, katselin ikkunasta tuota A350 ja mietin etta onpas se ruma kone :)

 

Minulla jai Qatarista aarimmaisen positiivinen kuva. Dohan lounge on aivan naurettava tarjoiluiltaan (Samppanjana Krug, punkkuina muutama Bordeaux'n Grand Cru jne), ja jopa turistissa saa samppanjaa sen mita kehtaa juoda.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni maailma. Ma lensin Dohasta Souliin 17.1, katselin ikkunasta tuota A350 ja mietin etta onpas se ruma kone :)

 

Minulla jai Qatarista aarimmaisen positiivinen kuva. Dohan lounge on aivan naurettava tarjoiluiltaan (Samppanjana Krug, punkkuina muutama Bordeaux'n Grand Cru jne), ja jopa turistissa saa samppanjaa sen mita kehtaa juoda.

 

Joo, on niillä hyvä baari turistissa, mutta jotenkin se kokonaisuus ei nyt yltänyt sinne terävimpään keihään kärkeen. Hyvä yhtiö QR kuitenkin on ja kannattaa sillä matkustaa, siitä ei ole epäilystäkään.

 

Se LAN airlinesin busineksessa tarjoiltu Argentiinalainen punkku jota kehuin oli Bogeda Renacer Malbec 2010.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin Kigali - Entebbe - Helsinki välin Turkish Airlinesilla Istanbulin kautta (sisältyi Star Alliance maailmanympärilippuun) joulun alla, mutta tälläkin hetkellä Turkish myy tuota Helsinki - Entebbe väliä reilulla 600 eurolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pauli tästäkin tarinasta! Luin kahdesti läpi. Tiedän, että näiden stoorien kirjoittaminen on työlästä hommaa, joten hatunnosto sille. Nostetaanpa nyt sillekin lakkia, että jaksat rakkaudesta ilmailuun tehdä tällaisia reissuja.

 

Yhdyn Anttiin täysin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Qatarilla on erittäin epämiellyttävä käytäntö aloittaa kabiinikuulutukset välittömästi telineiden sisäänoton jälkeen. Mitäs jos pelikaani menee turpiiniin ja ohjaamon tarvitsee kertoa siitä kabiiniille?

 

 

Kiitos hyvästä stoorista! Tuohon kuuluttamiseen liittyen niin ohjaamosta tehtävä kuulutus blokkaa matkustamosta tehtävän kuulutuksen. Näin ainakin kaikissa lentämissäni konetyypeissä. Uskoisin, että myös A350:ssä.  :) Ohjaamosta voi myös soittaa kuulutuksen aikana matkustamoon interphonella.

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahh.. Kasin raatoja. Silverback Gargo Freightersin koneita. Etualalla valkoisessa pyrstössä Silverback Cargo Freighters Douglas DC-8-62(F) 9XR-SD. Kone toimitettiin alunperin JALille vuonna 1969. Taaempana osittain piilossa saman firman DC-8-62H(F) 9XR-SC joka toimitettiin alkujaan 1969 United Airlinesille.

 

Hienon kertomuksen seasta oli ilo huomata vanha tuttu 9XR-SC joka taisi jäädä itselleni viimeiseksi -62 sarjan kasiksi lennossa. Pakko pistää siitä oheinen muisto vuoden 2005 maaliskuulta laskussa Brysseliin. Elokuussa Belgialaiset jo kielsivät ao. koneen operoinnin maahansa.

ebbr240305_9xr-sc1.jpg.9ed6eb7f9e5f18335596a9b6a4a2d486.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla