Jukka Hälinen

Lehtikuvan pienoiskopteri karkuteillä

127 viestiä aiheessa

Savon Sanomat: "- Toivottavasti kopteri on laskeutunut turvallisesti ja joku löytää sen, kuvaajalegenda jatkaa."    Mitenkä tuollainen härveli voi laskeutua turvallisesti,kun sitä ei ohjata? Noinkin tiheään asutulla seudulla tuo lienee jo henkeen ja terveyteenkin kohdistuva uhka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopsahtaisi nyt vaan kunnolla johonkin vahinkoa aiheuttaen, niin ehkä tulisi jotain tolkkua tuollaisten lennättämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkun talon katolla tuo varmaankin majaille, siellä kun talot melko tiiviisti asetettu.Voiko tuollaisen, siis varmaankin voi, kaapata.Hintatietoa ei ole mutta oletusten mukaan vähintäin tuplapullat ja kahvit konjakilla olisi passeli palautushinta.Pelkällä pullakahvilla tallaisin suohon, jaa niin ei niillä sellaisiakaan ole, köyhä paikka. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopteri on suurella todennäköisyydellä phantom merkkinen ja karkaaminen kuulostaa siltä että se on mennyt "kotiinpaluu" moodiin. Yleensä kun kopteri lähtee palaamaan kotiin se matkaa sinne missä se on saanut viimeksi gps signaalin ja laskeutuu itsestään sinne.

edit. joku oli toisaalla kaivellut linkin http://www.photographybay.com/2013/07/23/some-dji-phantom-users-are-experiencing-flyaways-resulting-in-lostdamaged-units-and-cameras/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopsahtaisi nyt vaan kunnolla johonkin vahinkoa aiheuttaen, niin ehkä tulisi jotain tolkkua tuollaisten lennättämiseen.

 

Aihe on itselle outo, joten pakko kysyä että onko moisilla härveeilä lentäminen / lennättäminen suuri ongelma Suomessa? Vai oletko muuten ko härveleitä vastaan? Voin olla väärässä, mutta näin inssinöörinä tuollainen laite vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isommilla organisaatioilla alkaa nykyisin olla aika selvät ohjeet ja käytännöt dronien käytöstä. Esimerkiksi mediataloilla dronien lennättäminen ihmisten yläpuolella on kielletty, se pitää kaiketi tulkita isompien tilaisuuksien väkimääriä ja kovin alhaalla lentämistä, eivät muuten lennättäisi kaupungeissa ollenkaan. Tässä tapauksessa on todennäköisimmin ollut kyseessä jokin tekninen häiriö.

 

Alla videolinkissä esimerkki miten voi käydä kun on uusi laite ja ei ole ohjeita kunnolla lukenut ja määritellyt esim. 'landing zonia' minne vehkeen pitäisi yrittää palata vikatilanteessa tai ennen kuin akut lopahtavat (vertailee GPS:n avulla 3D-etäisyyttä ja akkujen varaustilaa). Kaikissa vehkeissä ei tietenkään löydy kaikkia optioita. Toisaalta uudemmissa laitteissa on aina vain enemmän ominaisuuksia ja vähemmän hintaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattais varmaan STT:n hankkia kunnon kalustoa, harrastelijavehkeet on harrastelijoille tarkotettu, voi tulla kallis vahinko helsingin keskustassa tollaisella sählätessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihe on itselle outo, joten pakko kysyä että onko moisilla härveeilä lentäminen / lennättäminen suuri ongelma Suomessa? Vai oletko muuten ko härveleitä vastaan? Voin olla väärässä, mutta näin inssinöörinä tuollainen laite vaikuttaa mielenkiintoiselta.

 

Kyllä, ne ovat mielenkiintoisia!  :)  

 

Toistaiseksi Suomessa multikopterit eivät tiettävästi ole aiheuttaneet juuri muuta vahinkoa kuin kadonneen kopterin hinnan ja esimerkiksi haavoja näppeihin vahingossa käynnistyneen potkurin ansiosta, mutta ulkomailla on tapahtunut henkilövahinkoja ulkopuolisillekin. Tyhmimpiä esimerkkejä tällaisesta on esimerkiksi tämä, jossa mainosmielessä ravintolan asiakkaiden yläpuolella mistelinoksia lennättänyt multikopteri putosi naisen kasvoille aiheuttaen tälle haavoja http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/tgi-friday-drone-crashes-into-womans-face-and-cuts-it-open-in-restaurant-9911934.html. Multikoptereita on myös syöksynyt yleisön joukkoon kuvatessaan urheilutilaisuuksia, kuten viime syksynä http://www.washingtonpost.com/local/drone-crashes-into-virginia-bull-run-crowd/2013/08/26/424e0b9e-0e00-11e3-85b6-d27422650fd5_story.html.

 

Taitaa olla ajan kysymys että jotain vastaavaa tapahtuu Suomessakin. Multikoptereita kameroilla saa melko edullisesti jo Giganteistakin eikä ostajilta edellytetä minkäänlaista lennätystaitoa tai edes perehtymistä laitteeseensa- tai edes maalaisjärkeä, joka hillitsisi esimerkiksi intoa lennätellä keskellä Helsinkiä. Erilaisilla sosiaalisen median palstoilla on viime aikoina tullut huolestuttavan paljon ilmeisesti joululahjaksi hankittujen multikopterien katoamisilmoituksia lennätystaidon loputtua alkuunsa ja GPS -pohjaisen kotiinpaluuautomatiikan tehdessä temppujaan.

 

Toivottavasti tästä todennäköisesti aikanaan koituvat rajoitukset eivät tule rajoittamaan asiallisestikin toimivien kopteriharrastajien (ja myös ammattilaisten) toimintaa ainakaan kohtuuttomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin olla väärässä, mutta näin inssinöörinä tuollainen laite vaikuttaa mielenkiintoiselta.

 

Näiden kopterien ympärillä on aika monta sidosryhmää joilla on osin keskenään ristiriitaisia toiveita:

- kopterien valmistajat ja myyjät haluavat kaupata niitä

- ns. tavalliset perheet (tai perheenisät) hankkivat ajanvietteeksi, kiva uusi lelu

- ns. vakavammat harrastajat haluavat rakentaa ja lennättää, kokeilla tekniikan rajoja ja kehittää tekniikkaa eteenpäin

- kopterikuvien käyttäjät haluavat ostaa kuvia ja videoita milloin mistäkin aiheesta edullisemmin kuin mihin perinteisellä ilmakuvauksella pystytään

- kopterikuvauspalvelujen tarjoajat haluavat myydä palvelujaan ja jopa elättää itseään niillä

- yksityisyydestään ja omasta ja omaistensa turvallisuudesta kiinnostuneet eivät halua yläpuolellaan pörräävää laitetta

- lentäjät pitävät ilma-alusten lähelle tulevia koptereita vakavana lentoturvallisuusriskinä

 

Siinä sitä yhteensovittamista eri tahojen kesken sitten onkin. Uusimmassa ilmailulaissa on ensimmäistä kertaa säädetty myös droneihin liittyviä pykäliä, tutustukaa niihin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen sitämieltä että juuri jutun kopteri on erittäin hyvä laite jos sitä käyttää oikein! Kokeneemmat harrastajat rakentaa laitteensa itse mutta valmiit paketit toimivat ällistyttävän hyvin suoraan kaupasta.  :)

edit. täytyy vielä sanoa että mulla ei oo mitää rahallisia intressejä kehua ko. kopteria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä itse lennättäisi tuollaista laitetta kaupungissa. Ensinnäkin ohjauksessa yleensä käytetty 2,4 GHz vapaasti käytettävä taajuus on täynnä erilaisia varsinkin lyhyen kantaman WIFI vehkeitä, modeemeja, langattomia kameroita jne. Yhteys voi katketa.

Lähetys on toki koodattu, mutta myös teho ratkaisee. Niinsanottu signaali/kohinasuhde. Heikkotehoinen lähetin ei enää kuulu kopterissa, joka on korkealla ja vastaavasti kuulee häiriölähetteitä laajalta alueelta.

 

Kotiinpaluu ei kyllä onnistu, jos GPS signaali on kadoksissa. Tai en ainakaan tiedä, että näissä olisi myös inertiasuunnistus. Kopteri on eksyksissä. Käsiohjauksen voi toki yrittää palauttaa resetoimalla. Suomen leveysasteilla tiettyihin vuorokauden aikoihin voi olla vaikeaa saada signaalia riittävän monesta navigointisatelliitista varsinkin kaupungissa. Satelliitit ovat matalalla ja rakennukset edessä. Kopterien GPS laitteet ovat myös eri tasoisia. Tietoa löytyy netistä.

 

Nämä tapaukset ovat nähtävästi yleisiä. Olin juuri eilen ostamassa sukulaislapselle R/C autoa. Kauppaan tuli asiakas, joka valitteli juuri maksaneessa 2000 euroa naapurin peltikaton korjauksesta. Vähän isompi kopteri putosi "selittämättömästä syystä" katolle kuvauslennolla. Liikkeen myyjä kertoi lisää esimerkkejä ja korosti noita GPS ongelmia.

Näissä leluissa on hienoja , suorastaan ällistyttäviä , ominaisuuksia halpaan hintaan. Niinpä niissä on myös puutteensa.

Itse ostin auton lisäksi 25 € maksavan neljän roottorin hiiren kokoisen nanokopterin. Sillä on kiva pöristellä olohuoneessa, täytyy varoa, ettei mene silmään, suojalasit ei tullut mukana.

 

Happy landings Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noille monenlaista käyttöä

:laugh:

Mahtoiko tuo olla niinkin hauskaa,että nuo kaikki onnettomuusriskit oli mielekästä ottaa? Entä autoilijoiden reaktiot? Jospa olisin lainsäätätäjä,ei olisi hetkenkään epäselvää mitä seuraavaksi säätäisin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuin syksyllä kampissa tappamassa aikaa siinä Tennispalatsin alapuolella. Katselin n. viiden minuutin ajan kun joku ajeli sellaisella n. jalkapallon kokoisella dronilla rakennusten välissä ihmisten päiden päällä. Mietin paljonko mahtaisi sattua jos sellainen tippuu päähän, mahtaako sattua paljon  :P

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skeittauskin oli joskus vaarallinen harrastus, joka meinattiin kieltää. Eikä se polkupyörällä ajokaan ole kovin turvallista, siinä loukkaantuu niin käyttäjiä kuin sivullisia joka vuosi. Autoista nyt puhumattakaan.

 

Ymmärrän kyllä riskit droneissa, mutta välillä menee jutut niin yliampuviksi noiden riskien ja kukkahattuilun kanssa että voi hyvää päivää.. järki päässä jos lennättää, ei riskit ole sen suuremmat kuin tavallisella RC- lennokilla. ..aijuu, RC- vehkeistä kun oli puhe. Tiedättekö kuinka pirun kovaa nykyiset RC- autot kulkee? Niillä sitä vasta vahinkoa saakin aikaan, kun täräyttää parhaimmillaan toista sataa kilometriä tunnissa parin kilon jötkäleellä jotain sivullista jalkaan :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skeittauskin oli joskus vaarallinen harrastus, joka meinattiin kieltää. Eikä se polkupyörällä ajokaan ole kovin turvallista, siinä loukkaantuu niin käyttäjiä kuin sivullisia joka vuosi. Autoista nyt puhumattakaan.

 

Ymmärrän kyllä riskit droneissa, mutta välillä menee jutut niin yliampuviksi noiden riskien ja kukkahattuilun kanssa että voi hyvää päivää.. järki päässä jos lennättää, ei riskit ole sen suuremmat kuin tavallisella RC- lennokilla. ..aijuu, RC- vehkeistä kun oli puhe. Tiedättekö kuinka pirun kovaa nykyiset RC- autot kulkee? Niillä sitä vasta vahinkoa saakin aikaan, kun täräyttää parhaimmillaan toista sataa kilometriä tunnissa parin kilon jötkäleellä jotain sivullista jalkaan :o

Onko polkupyöräily sinun mielestäsi turhaa tai onko se harrastus? Olikohan vertailusi hiukan kaukaa haettu? Dronet,skeittailu tai rc-lelut ovat ihan ok,jos niitä harrastellaan rajatulla alueella,osaavissa käsissä,eikä todellakaan muun liikenteen seassa tai toreilla tai yleisillä paikoilla.Kyllä mielestäni pienoiskopterien turvallisuus-epäilyt ovat todella kaukana kukkahattuilusta.Itse ao.harrastajat suututan,tottakai,näillä mielipiteilläni :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisintä tässä on ajattelu, että "tekninen vika" on vähän poikkeava tilanne, tyyliin force majeure tilanne, joka pitäisi antaa anteeksi.

 

Laitteethan pitäisi rakentaa niin, että niissä on redundantit järjestelmät, jotta yksittäinen vika ei aiheuttaa tälläistä. En ole toistaiseksi nähnyt yhtäkään tälläistä "ammattikäytössä" olevaa kopteria etc. joissa olisi esim. kahdennetut ohjausjärjestelmät siten, että toisen vikaantuessa toinen voi tuoda koneen turvalliseen laskuun.

Nyt käytössäolevissa järjestelmissä ei tunnu olevan edes kahdennettua kommunikaatiolinkkiä, vaan kaikki perustuu yhteen jonka vikaantuessa/hävitessä (se kaikista tavallisin tapaus) kone tuodaan laskuun/johonkin paikkaan leijuntaan käyttäen GPS:ää.

Kaikki toimivat yhdellä ja samalla prosessorilla itse UAV/RPAS/dronessa.

 

Aika huimaa toimintaa näin kaupunkiympäristössä "ammattilaisilta"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän häiritsee tuo drone-termi kun on olemassa vakiintunut suomalainenkin nimi, multikopteri. Tai ehkä nämä termin käyttäjät lentelevät aircraftilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, olihan autokin aluksi niin vaarallinen että joissain maissa sen edessä täytyi kulkea henkilö jalan varoittamassa muita. Toki nuo kyseiset lentohärvelit ovat varmasti hyödyllisiä oikein käytettynä. Miksei huvukäytössäkin, mutta paikka kaikelle. Autotkin liikkuvat määrättyjen sääntöjen mukaan, ainakin isossa osassa maista.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän häiritsee tuo drone-termi kun on olemassa vakiintunut suomalainenkin nimi, multikopteri. Tai ehkä nämä termin käyttäjät lentelevät aircraftilla?

 

On olemassa myös kiinteäsiipisia UAV/RPAS/drone laitteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään