Ilkka Mannikainen

Air Asian kone kateissa 28.12.2014

341 viestiä aiheessa

Jaha, Ilkka kerkesi tehdä tästä ketjun nopeammin kuin minä, copypastean tähän sen mitä kirjoitin toisaalle ja poistan sen ketjun:

 

Indonesia AirAsian lennon QZ8501 SUB-SIN (Indonesiasta Singaporeen) kerrotaan kadonneen. Koneesta oli pyydetty "epätavallista reittiä" ("asked for unusual route before lost contact"), ja yhteys koneeseen menetettiin 42 minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Flightradar24 väittää koneen olleen PK-AXC / A320, ja uutislähteet kertovat koneessa olleen 155 matkustajaa ja 6 tai 7 miehistön jäsentä. Koneen olisi pitänyt saapua määräkentälle jo tunteja sitten. Jos koneessa on ollut yhdensuuntaista lentoa varten "normaali tankkaus" niin menovesi lienee jo loppunut.

 

Median tiedot tuntuvat olevan vielä vähän hakusessa, joku puhuu A380:sta (joita AirAsialla ei ole), matkustajista ja miehistöstäkin on monenlaista tietoa... IS kertoo matkustajien kokoonpanosta vielä seuraavaa: "matkustajista 149 olisi indonesialaisia, kolme korealaisia, yksi britti, yksi singaporelainen ja yksi malesialainen".

 

http://www.cbc.ca/m/touch/news/story/1.2884831

 

http://www.news.com.au/travel/travel-updates/air-asia-jet-loses-contact-with-air-traffic-control/story-fnizu68q-1227168427005

 

https://sg.news.yahoo.com/contact-with-airasia-flight-qz8501-bound-for-singapore-from-surabaya-lost-033803688.html

 

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1419732265095.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sulla Tatu oli paremmat datat heti alkuun kun mä tappelen tän Omenapuhelimen kanssa.

 

Mutta seurataan aihetta, tästä varmasti juttua riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CCTV väittää näin:

 

05:33 GMT: Airplane wreckage has reportedly been found east of Belitung Island in Indonesia, according to CCTV. The information has not yet been confirmed by Air Asia.

 

Toisaalta toivoa on:

 

Indonesia's air transportation director-general Djoko Murjatmodjo: "Let's hope that this no more than a problem of losing contact. If there's an accident, the ELT is supposed to be detected but in this case there is none detected."

 

btw. Joitain salamia juuri tuossa kohtiin havaittu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsitänkö pahasti väärin jos mielestäni tämän mukaan olisi ollut ihan etuajassa perillä?

 

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/pk-axc/

 

Eikös tuolta saa kaivettua Flight Radarista historian niin näkisi miten se on siellä mennyt?

"@flightradar24: The #QZ8501 status on Flightradar24 says "landed". This status comes from our data provider and is common when data for a flight is missing"

 

Eli siis Flightradar näyttää statukseksi "Landed", kun datan lähetys loppuu. Flightradar on Twitterissään analysoinut aika pitkälti kaiken datansa tuosta lennosta.

 

https://www.twitter.com/flightradar24

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti uskon, että jos vuonna 2014 kaupallisen lentoyhtiön kone joutuu "kadoksiin", ei mitään toivoa enää ole.

 

Jos tästä mitään "positiivista" on löydettävissä, ehkä porukka sillä suunnalla huomaa traagisten sattumanvaraisten tapahtumien tapahtuvan myös muillekin yhtiöille kuin vain MH:lle, ja MH tämän myötä pelastuu.

 

Odotan äärimmäisellä mielenkiinnolla tulevia onnettomuustutkintaraportteja, sillä jokainen kaupallinen lento-onnettomuus tällä vuosituhannella on liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avherald kertoo koneen poikenneen reitistään huonon sään vuoksi:

The A320...was enroute at FL320 over the Java Sea about 95nm eastsoutheast of Pulau Belitung Island at about 06:22L (23:22Z Dec 27th) when radar and radio contact was lost with the aircraft while it was deviating around weather.

 

AF447 muistuu mieleen.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tuollaista ajattelinkin, että kone ei "kuittaa" lentoa suoritetuksi.

Sinällään laittaa miettimään että olisiko jossain kehittelemistä kun koneita voi näin kadota?

Kun ainakin jotkut koneet lähettelee paljon dataa milloin mistäkin, jos vaikka jonkin venttiilin asento muuttuu, niin eikö tähän dataan voida sitoa mukaan myös paikkatieto?

Vieläpä niin ettei tuon tiedon lähetystä voisi manuaalisesti katkaista.

Helpottaisi oleellisesti koneen etsintää kun olisi tiedossa edes jonkinlaista sijaintia.

Amatööri täällä mutuilee  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tuollaista ajattelinkin, että kone ei "kuittaa" lentoa suoritetuksi.

Sinällään laittaa miettimään että olisiko jossain kehittelemistä kun koneita voi näin kadota?

Kun ainakin jotkut koneet lähettelee paljon dataa milloin mistäkin, jos vaikka jonkin venttiilin asento muuttuu, niin eikö tähän dataan voida sitoa mukaan myös paikkatieto?

Vieläpä niin ettei tuon tiedon lähetystä voisi manuaalisesti katkaista.

Helpottaisi oleellisesti koneen etsintää kun olisi tiedossa edes jonkinlaista sijaintia.

Amatööri täällä mutuilee  ::)

 

 

Olet oikeilla jäljillä. AF447-onnettomuuden jälkeen on alettu kehittämään järjestelmää, joka tunnistaa koneen joutumisen epätavalliseen liiketilaan ja aktivoi siinä tapauksessa paikkatietojen lähettämisen satelliittilinkin avulla.

 

Nykyisin käytössä olevan Acars-järjestelmän tiedonvälityskapasiteetti ei riitä, jos kaikki lennolla olevat koneet lähettäisivät jatkuvasti paikkatietonsa, joten tarvitaan em. älykkyyttä järjestelmään.

 

Uuden järjestelmän käyttöönotto on muistaakseni joskus 2020 paikkeilla. Linkkivinkkiä minulla ei juuri nyt ole, mutta olen kirjoittanut tästä FF:llä joskus aiemminkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään laittaa miettimään että olisiko jossain kehittelemistä kun koneita voi näin kadota?

 

"Kadota" tarkoittanee tässä tapauksessa, ettei kone ole tullut perille, eikä hylkyä ole toistaiseksi löydetty. Käytännössä siis, että kone on pudonnut jostain syystä. Uskon, että tästä onnettomuudesta löytyy dataa, ja että syy suurella todennäköisyydellä aikanaan selviää. Tähän vuodenaikaan ko. alueella on massiivisia ukkosia, ja niin oli Jaavan pohjoispuolella myös viime yönä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran löysin että ilmeisesti ADS-B -signaali olisi kadonnut koneen lentäessä pinnalla 320. Vähän samoin muistaakseni kävi aiemmin MH370:n kanssa. Toivottavasti tähän saadaan joku tieto ettei historia toistaisi itseään  :(

 

Indonesia AirAsia #QZ8501 was flying at 32000 feet over Java Sea when ADS-B signal was lost.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A 320  sarjalaisille (319,320 ja 321) tapahtunut yhteensä 71 onnettomuutta ja muuta incidenttiä.  Näistä 31 hull -loss accidenttiä.

 

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Type=022

 

13 onnettomuudessa on menetetty ihmishenkiä kun mukaan lasketaan tämänpäiväinen onnettomuus jonka lopputulemana myös varmaan on hull-loss.

Kuudessa onnettomuudessa puhutaan molemmin puolen sataan nousevista kuolleista.

 

Aika hyvä saavutus konetyypiltä jota alkuaan mainostettiin koneena jota on miltei mahdoton saada putoamaan ainakaan lentäjien virheiden takia.

Tosin tämä todistettiin AF 447 onnettomuuden yhteydessä perättömäksi tiedoksi , kyseessä siis A330 mutta käytännössä A320 koneen" isosisko".

 

Lentäminen on silti nykypäivinä turvallisempaa kuin koskaan, ja jokaisen tutkitun onnettomuuden jälkeen virheistä opitaan ja parannuksia tehdään.

 

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A 320  sarjalaisille (319,320 ja 321) tapahtunut yhteensä 71 onnettomuutta ja muuta incidenttiä.  Näistä 31 hull -loss accidenttiä.

 

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Type=022

 

13 onnettomuudessa on menetetty ihmishenkiä kun mukaan lasketaan tämänpäiväinen onnettomuus jonka lopputulemana myös varmaan on hull-loss.

Kuudessa onnettomuudessa puhutaan molemmin puolen sataan nousevista kuolleista.

 

Aika hyvä saavutus konetyypiltä jota alkuaan mainostettiin koneena jota on miltei mahdoton saada putoamaan ainakaan lentäjien virheiden takia.

 

Jos puhutaan ilmassa tapahtuneista onnettomuuksista, niin omien laskujeni mukaan 21 hull lossia plus mhdollisesti Air Asia. A320-sarjan koneita on rakennettu n. 6330. Jokainen on liikaa, mutta suhde ei ole kovin huono vrt. B737, jolla 163 hull lossia / 8300 rakennettua konetta. Ehkä Airbus on kuitenkin jotain tehnyt oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos puhutaan ilmassa tapahtuneista onnettomuuksista, niin omien laskujeni mukaan 21 hull lossia plus mhdollisesti Air Asia. A320-sarjan koneita on rakennettu n. 6330. Jokainen on liikaa, mutta suhde ei ole kovin huono vrt. B737, jolla 163 hull lossia / 8300 rakennettua konetta. Ehkä Airbus on kuitenkin jotain tehnyt oikein.

Ehkä kuitenkin kannattaisi verrata 737ng:tä ja a320 toisiinsa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos puhutaan ilmassa tapahtuneista onnettomuuksista, niin omien laskujeni mukaan 21 hull lossia plus mhdollisesti Air Asia. A320-sarjan koneita on rakennettu n. 6330. Jokainen on liikaa, mutta suhde ei ole kovin huono vrt. B737, jolla 163 hull lossia / 8300 rakennettua konetta. Ehkä Airbus on kuitenkin jotain tehnyt oikein.

 

Kuten jo mainittua, niin vertailu pitää tehdä 737NG:n kanssa. Sille hull losseja on tapahtunut 14kpl ja koneita on lentänyt vuoden 1998 jälkeen reilu 5000kpl. Ei tuo suhde nyt kovin huono ole, vaikka 737 ei monen mielestä olekaan "modern airliner".

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten jo mainittua, niin vertailu pitää tehdä 737NG:n kanssa. Sille hull losseja on tapahtunut 14kpl ja koneita on lentänyt vuoden 1998 jälkeen reilu 5000kpl. Ei tuo suhde nyt kovin huono ole, vaikka 737 ei monen mielestä olekaan "modern airliner".

 

-T

 

A320 aloitti lennot vuonna 1988, 737NG vuonna 1997. Järkevintä olisi verrata A320 onnettomuustilastoja kaikkien vuoden 1988 jälkeen valmistettujen 737 koneiden vastaavaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku puhui eetä mieleen tuli AF447, koska tässäkin lennetiin meren päällä, Airbussilla ja vastassa on ukkosrintama. Mieleeni tuli myös Pulkovon lento 612, jossa yritettiin vetäistä väkisin ukkospilven päälle ja vauhti loppui kesken. Viitaten tuhon linkitettyyn tutkakuvaan, jossa vauhti oli korkealla vähissä.

,

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060822-0

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään