Tatu Koiranen

Kolehti 3/2014: Miksi et menisi linnuntietä?

52 viestiä aiheessa

"Jokainen täysjärkinen on ainakin joskus haaveillut voivansa lentää."

 

Näillä sanoilla purjelentämistä markkinoidaan eräässä hiljattain julkaistussa korkean profiilin artikkelissa, luettavissa Kolehdin 3/2014 sivuilta 14-15. Juuri tämänkaltaista näkyvyyttä koko kotimainen yleis- ja harrasteilmailu tarvitsee. Jos uskotte olevanne kykeneviä tuottamaan vastaavanlaista, hyvää tekstiä, olkaa aktiivisia! Yrittäkää tarjota juttua esimerkiksi paikallislehtiin tai muihin ilmailualan ulkopuolisiin julkaisuihin, sekä printtimediassa että sähköisessä ympäristössä. Potentiaalisia lentäjiä on maa täynnä, mutta Ilmailu ja Siivet eivät ole niitä julkaisuita, jolla heidät tavoitetaan. Jos tavoitteena on saada reilusti alle eläkeikäistä porukkaa innostumaan harrastuksesta, joku opiskelijoille suunnattu julkaisu toimii varmaan Suomen Kuvalehteä paremmin.

 

KoLehti_small.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topic, mutta kun minusta tuli 1986 Koneinsinöörikillan kiltalehti Kiltaset:in päätoimittaja, järjestin ensimmäisenä nimikilpailun lehdelle. Ei siihen osallistujia tullut mutta muutimme silti kiltalehden nimen uudeksi hienoksi nimeksi KoLehti, joka on sitten kestänyt näinkin pitkään.

 

Mulla taitaa olla kellarissa vielä sekin lehti tallessa, jossa kerrottiin virkamieslakosta ja Malmin lentokentän liikennelentokäytöstä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille!

Upea fiilistelyjuttu. Hienoa markkinointia :thmbup:. Meidän on käytettävä jokainen mahdollisuus julkisuuteen hyväksemme.

 

Minulla sattui jälleen silmään lause: "Nykyään lentämään pääsee aika paljon helpommin. PIKil-lä on on viisi purjelentokonetta ja kolme moottorilentokonetta, jotka kaikki ovat jäsenistön vuokrattavissa. Ensin pitää tietysti suorittaa lentolupakirja, joka onnistuu kerhon järjestämällä kurssilla."

 

Miksi sinun pitää suorittaa ensin lupakirja, että voit lähteä lentämään? Miksi ilmailua ei voi harrastaa ilman lupakirjaa? En tarkoita tällä Sanginjoen kerhoa. Kaksi asiaa tässä kohdassa:

1. Mielestäni ilmailua harrastetaan siitä hetkestä lähtien, kun tullaan ilmailun piiriin. Ei vasta sen jälkeen, kun on saatu lupakirja lennettyä. Lupakirjan suorittaminen on vain yksi vaihe harrastuksessa.

2. Lupakirjaton lentäminen. Miksi en voi harrastaa lentämistä lupakirjan omaavan kaverin kanssa ilman, että minulla on minkäänlaista lupakirjaa. En tarkoita mitään yleisölennätystä vaan silkkaa mukavaa yhdessäoloa. Tämä on harrastamista, ei mitään lentokoneen kyydissä oloa.

 

Tästä on puhuttu aikaisemminkin ja tiedän, että perusteluita tulee määräyksistä ja verottajasta ym. Me ajattelemme asiaa väärinpäin. Kun joku idea tulee, pohdimme (me harrastajat, ei niinkään viranomainen) ensin, että mikä määräys kieltää tämän. Pitäisi ajatella; "hienoa, mitenkä tämä voidaan toteuttaa".

 

Lämpimin palloterveisin 

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Kaipa tuota lupakirjakäytäntöä tuodaan esiin vähän sen takia, että se todennäköisesti kuitenkin askarruttaa lukijaa. Jos tekstiä pilkuntarkasti lukee, niin tuossahan edellytetään lupakirjaa jotta voi vuokrata koneen, se pitääkin sinällään paikkaansa. Jutun lopussa kuitenkin tuodaan esiin mahdollisuus lentotoimintaan osallistumiseen myös ilman lupakirjaa, toki artikkeli yleisemmin on kirjoitettu markkinapuheeksi juuri lupakirjaan tähdäten.

 

Eipä tuo verottaja eikä edes Kumpulantien säädösyksikkö tule ongelmaksi niin pitkään, kun harrastamisen ja kerhotoiminnan nimissä ei yritetä pyörittää kaupallista bisnestä ja saada itselle olennaista taloudellista hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Kuten sanoin, juttu on mielestäni hieno. Sain vaan aasinsillan tuosta tähän harrastuskäsitteeseen. Tämä on mielestäni ihan oikea ongelma meillä. Jotain on tehtävä, että saamme harrastukseen lisää väkeä. Valitettavan usein me itse teemme sen vaikeaksi.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu avaa tuossa ihan oikein kirjoittajan aikeita. Kun puhutaan koneen vuokraamisesta itselleen, pitää tietysti olla lupakirja. Ja kuten tekstin lopussa mainitaan, pääsee kerhokavereiden kyydissä taivaalle jo ennenkin lupakirjan suorittamista. Siinä kannattaa tosin olla varovainen, sillä kyytikeikka voi tulla kalliiksi. Sen jälkeen tulee nimittäin pakkomielle lupakirjan suorittamiseen. Itsellekin kävi niin.

 

Meillä toimiva tapa uusien lentäjien haalimiseksi on ollut aggressiivinen tutustumiskurssien mainonta, ja kyllä suoraan lupakirjakurssillekin on ainakin viime kerralla ollut tunkua, kun vain laittaa riittävästi lappuja Otaniemen oviin. Mainoksiin kannattaa panostaa, ja jos kohderyhmänä on nuoret niin katsokaa ihmeessä jonkun nuoremman (tai muuten mainos-/graafisella silmällä varustetun) kanssa juliste läpi ennen tapetointia, ettei varmasti tule liian ukkofiilis lajista.

 

Terveisin haamukirjoittaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu avaa tuossa ihan oikein kirjoittajan aikeita. Kun puhutaan koneen vuokraamisesta itselleen, pitää tietysti olla lupakirja. Ja kuten tekstin lopussa mainitaan, pääsee kerhokavereiden kyydissä taivaalle jo ennenkin lupakirjan suorittamista. Siinä kannattaa tosin olla varovainen, sillä kyytikeikka voi tulla kalliiksi. Sen jälkeen tulee nimittäin pakkomielle lupakirjan suorittamiseen. Itsellekin kävi niin.

 

Meillä toimiva tapa uusien lentäjien haalimiseksi on ollut aggressiivinen tutustumiskurssien mainonta, ja kyllä suoraan lupakirjakurssillekin on ainakin viime kerralla ollut tunkua, kun vain laittaa riittävästi lappuja Otaniemen oviin. Mainoksiin kannattaa panostaa, ja jos kohderyhmänä on nuoret niin katsokaa ihmeessä jonkun nuoremman (tai muuten mainos-/graafisella silmällä varustetun) kanssa juliste läpi ennen tapetointia, ettei varmasti tule liian ukkofiilis lajista.

 

Terveisin haamukirjoittaja.

 

Tässä keskitytään kyllä sinänsä aivan oikein  tuohon lentämiseen ja lupakirjoihin mutta mitä tehdäsellaiselle porukalle  jokaon kiinostonut ilmailusta mutta lupakirjan saaminen jostain syystä eiole mahdolista?Olisiko lupakirjatomillakin sijaa  josain muodossa ilmailussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkin. MILKissä esim. on n. 300 jäsentä ja alle 150 lentää. Purjelentokerhoissa on kentällä huomattavan paljon tosi mielenkiintoista tekemistä, vinttausta, koneiden työntämistä/huoltoa/pesua/kuppilatiimaa.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä keskitytään kyllä sinänsä aivan oikein  tuohon lentämiseen ja lupakirjoihin mutta mitä tehdäsellaiselle porukalle  jokaon kiinostonut ilmailusta mutta lupakirjan saaminen jostain syystä eiole mahdolista?Olisiko lupakirjatomillakin sijaa  josain muodossa ilmailussa?

Edelleen on se välilyöntinäppäin hukassa ja oikoluku, mistä se kiikastaa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentokerhoissa on kentällä huomattavan paljon tosi mielenkiintoista tekemistä, vinttausta, koneiden työntämistä/huoltoa/pesua/kuppilatiimaa.

 

Tähän kaipaisi vähän kyllä suhteellisuudentajua. Jos rehellisiä ollaan niin koneiden työntämisessä, huoltamisessa ja pesussa ei ole yhtään mitään mielenkiintoista varsinkaan sellaiselle, joka ei pääse itse lentämään. Vinttaus on vähän siinä ja siinä. Kuppilatiima on hyvä juttu, mutta enpä nyt tiedä senkään markkina-arvosta harrastusta mainostaessa.

 

Voisin toistaa tuon edellisen ajatuksen uudelleen muotoiltuna: Jos haluaa nuoria mukaan harrastukseen, kannattaa ehkä miettiä niiden nuorten kantilta että mitä ne mahtavat haluta.

 

Lupakirjattomien ilmailuintoilijoiden paapominen on sellainen ihan kiva sivutuote, mutta en nyt näkisi sen olevan mikään ihan kaikkein oleellisin probleema ilmailuharrastuksen suosion kasvattamisessa. Opiskelijayhdistyksissä on tosin se hyvä puoli, että tällaiselle oheistoiminnalle on valmiina ihan mukava viitekehys. Kohta pidetään leffailta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoista, mutta tiedän ihmisiä jotka eivät halua lentää mutta haluavat olla mukana siellä kentällä tekemässä just noita "tylsiä hommia". Tällaisesta tuloksena esim. Hyvinkään HIENO OH-426X.

 

Lentokentällä on kivaa vaikka ei lentäisikään.

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tavoitteena on saada reilusti alle eläkeikäistä porukkaa innostumaan harrastuksesta, joku opiskelijoille suunnattu julkaisu toimii varmaan Suomen Kuvalehteä paremmin.

En tiedä mitä tarkoitat harrastuksella tässä kohtaa, mutta useimmille opintotuella kituuttaville opiskelijoille esteenä ilmailuharrastukselle on se, että se on helv**** kallis harrastus. Paikallisen lentokerhon 2-3 tunnin esittely maksaa helposti kolme sataa. Osa toki käy töissä opiskelun ohella. Opiskelevalla ihmisellä ei välttämättä ole myöskään liikaa ylimääräistä aikaa hengailla kentällä tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoista, mutta tiedän ihmisiä jotka eivät halua lentää mutta haluavat olla mukana siellä kentällä tekemässä just noita "tylsiä hommia". Tällaisesta tuloksena esim. Hyvinkään HIENO OH-426X.

 

Meilläkin päin on useita työmyyriä, joiden olen tuskin koskaan nähnyt istuvan lentokoneessa. Heidän työpanoksensa harrastustoimintaan on liki korvaamatonta. Kaikkien taustoista en tiedä, mutta useimmat ovat ainakin ennen lentäneet, ja kuuluvat yhteisöön edelleen niin tiiviisti etteivät malta lopettaa notkumista. Ja hyvä niin. Sitten on esimerkiksi perhesyitä (esim. vanhemmat/aviomies laittoivat viettämään kaikki kesät Räyskälässä). Ja hyvä niin.

 

Tämäntyyppisten harrastajien olemassaololla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä uusien harrastajien havittelun kanssa. Ei ketään rekrytoida houkuttelemalla että tulepas pilkkomaan puita lentokentän saunalle, kun lentäjät on niin hauskaa porukkaa. Kuinka moni noista tylsien hommien tekijöistä on vasta-alkajia?

 

Minusta jo tällaisesta puhuminen uusien harrastajien havittelun yhteydessä on melkoista sivuraiteille vedättämistä. Ei selvästi ole ihme, jos kerhoihin ei ole tunkua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä tarkoitat harrastuksella tässä kohtaa, mutta useimmille opintotuella kituuttaville opiskelijoille esteenä ilmailuharrastukselle on se, että se on helv**** kallis harrastus. Paikallisen lentokerhon 2-3 tunnin esittely maksaa helposti kolme sataa. Osa toki käy töissä opiskelun ohella. Opiskelevalla ihmisellä ei välttämättä ole myöskään liikaa ylimääräistä aikaa hengailla kentällä tms.

 

Kun on nyt tässä pari vuotta yrittänyt naarata nimenomaan opiskelijoita harrastuksen pariin, niin moiset hintamurheet ovat varsin tuttuja. Niitä murheitapa tuossa tekstissä on sitten yritetty mahdollisimman myyvällä tavalla toppuutella. Moottorilentoharrastuksen rahoittamiseen ei kyllä ole helppoja ideoita jos ei aio käydä talvisinkin töissä. Purjelennon osalta tuo ei ole mikään todellinen ongelma. Ei ole läheskään kalliimmasta päästä opiskelijoiden harrastuksia.

 

Purjelennon vaatima ajankäyttö on tietysti ihan ikuisuusongelma. Vähän ihmetyttää, miksi sekin pitää aina tuoda niin negatiivisella tavalla esille. Tekstissä yritetään ottaa vastakkaisen suuntainen näkökulma: Lentäminen on selvästi uskomattoman mahtavaa, kun kerran niin moni on valmis käyttämään kentällä roikkumiseen kaiken vapaa-aikansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen on se välilyöntinäppäin hukassa ja oikoluku, mistä se kiikastaa?  >:(

 

Seppo hyvä,

 

Ehdotan että emme kiusaa Jounia kirjoitusvirheistä. Jouni varmasti tekee parhaansa tuottaakseen kelvollista tekstiä.

Lukihäiriö on kelju kaveri eikä siitä pääse oikein eroon vaikka olisi halua kuinka.

 

Ja foorumilla osaksi tuleva jatkuva keljuilu ei ainakaan madalla kirjoittamisen kynnystä

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä tarkoitat harrastuksella tässä kohtaa, mutta useimmille opintotuella kituuttaville opiskelijoille esteenä ilmailuharrastukselle on se, että se on helv**** kallis harrastus. Paikallisen lentokerhon 2-3 tunnin esittely maksaa helposti kolme sataa. Osa toki käy töissä opiskelun ohella. Opiskelevalla ihmisellä ei välttämättä ole myöskään liikaa ylimääräistä aikaa hengailla kentällä tms.

 

Jaha joo. Kaikki maksaa ja kuten ketjun alussa viittaamassani Kolehdin jutussa jo suoraan sanottiin, opintotuki ei riitä. Iloksesi voin kuitenkin kertoa, ettei opintotuella muutenkaan kituuta kuin kolmannes opiskelijoista, ja korkeamman asteen opiskelijoiden osalta määrä on vielä pienempi. Turun sanomien mukaan korkeakouluopiskelijoilla on keskimäärin käytettävissä lukukauden aikana 1 170 euroa kuukaudessa.

 

Purtsikkakurssi PIKissä maksaa parisen tonnia kaikkineen, josta valtaosa kuluu hinauslippuihin. Vintturia käyttämällä tuosta saataisiin noin puolet pois. Hesarissa oli muuten aiemmin tänä vuonna juttu liikuntaharrastusten vuosihinnoista, josta oheinen kuva. Esimerkiksi ratsastukseen tai jääkiekkoon verrattuna purjelennon kustannukset tuntuvat melko maltillisilta, toki suoritemääräkään ei ole noin suuri ja onhan se jääkiekon peluu halpaa jos menee kavereiden kanssa kaupungin ulkojäälle.

 

hesari_harrastekulut.png

 

En tiedä mitä tuollainen mainitsemasi 2-3 tunnin esittely sisältää, PIKissä Laurin mainitsema tutustumiskurssi purjelentoon sisältäen teoriapaketin ja 2 lentoa maksaa noin satasen. Kerho on todennut, että on parempi esitellä toimintaa laajalle joukolle sen sijaan, että yritetään rahastaa paljon. Liekö paikallisella kerholla sitten enemmän mielessä tulonhankinta lyhyellä tähtäimellä, kuin uusien harrastuksesta kiinnostuneiden houkuttelu?

 

Jostain syystä tiukasti rajatulla jäsenpohjalla toimivassa Polyteknikkojen Ilmailukerhossa myös koulutettiin tänä vuonna eniten purjelentolupakirjoja Suomessa, mikä on hieman ristiriidassa mainitsemasi opiskelijoiden varattomuuden ja ajanpuutteen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaha joo. Kaikki maksaa ja kuten ketjun alussa viittaamassani Kolehdin jutussa jo suoraan sanottiin, opintotuki ei riitä. Iloksesi voin kuitenkin kertoa, ettei opintotuella muutenkaan kituuta kuin kolmannes opiskelijoista, ja korkeamman asteen opiskelijoiden osalta määrä on vielä pienempi. Turun sanomien mukaan korkeakouluopiskelijoilla on keskimäärin käytettävissä lukukauden aikana 1 170 euroa kuukaudessa.

 

Purtsikkakurssi PIKissä maksaa parisen tonnia kaikkineen, josta valtaosa kuluu hinauslippuihin. Vintturia käyttämällä tuosta saataisiin noin puolet pois. Hesarissa oli muuten aiemmin tänä vuonna juttu liikuntaharrastusten vuosihinnoista, josta oheinen kuva. Esimerkiksi ratsastukseen tai jääkiekkoon verrattuna purjelennon kustannukset tuntuvat melko maltillisilta, toki suoritemääräkään ei ole noin suuri ja onhan se jääkiekon peluu halpaa jos menee kavereiden kanssa kaupungin ulkojäälle.

 

hesari_harrastekulut.png

 

En tiedä mitä tuollainen mainitsemasi 2-3 tunnin esittely sisältää, PIKissä Laurin mainitsema tutustumiskurssi purjelentoon sisältäen teoriapaketin ja 2 lentoa maksaa noin satasen. Kerho on todennut, että on parempi esitellä toimintaa laajalle joukolle sen sijaan, että yritetään rahastaa paljon. Liekö paikallisella kerholla sitten enemmän mielessä tulonhankinta lyhyellä tähtäimellä, kuin uusien harrastuksesta kiinnostuneiden houkuttelu?

 

Jostain syystä tiukasti rajatulla jäsenpohjalla toimivassa Polyteknikkojen Ilmailukerhossa myös koulutettiin tänä vuonna eniten purjelentolupakirjoja Suomessa, mikä on hieman ristiriidassa mainitsemasi opiskelijoiden varattomuuden ja ajanpuutteen kanssa.

Tuo hatusta vedetty keskimääräinen 1170e/kk ei varmasti mene lyhentämättömänä harrastuksiin. Siitä kun vähennetään asumisen ja elämisen kulut niin viivan alle ei ihmeitä jää. Kyllä monet opiskelijoista joutuvat elämään kädestä suuhun eikä ole varaa ylimääräisille hankinnoille, kesällä tilanne on varmasti toinen tai jos tekee esim. viikonlopputöitä. Mainitsemani tutustumiskurssi sisältää tunnin moottorilennon ja loppuaika kerhon kaluston esittelyä. Näköjään pitää maksaa siitäkin, että joku lätkäisee kouraan infopaketin ja esittelee kerhon kessnat. Polttoaine ja lentokaluston ylläpito maksaa juu ja lähtökohtaisesti kaikki maksaa, sen ymmärrän. Oma ajatteluni olikin kallistunut enempi moottorilentämisen suuntaan. Purjelentelyhän ei siihen verrattuna ole edes kallista, kun mietitään, että B-korttikin maksaa nykyään autokouluissa helposti sen lähemmäs 2500e ja se on nuorelle "pakkohankinta" vaikka omaa autoa ei olisikaan käytettävissä. Jokaisella opiskelijajärjestöllä ei myöskään ole omaa ilmailukerhoa tai vastaavaa mahdollisuutta saada lupakirjaa edullisesti kuin PIK. Kuvittele vaikka Itä-Suomen yliopiston lääketieteen opiskelijoiden ilmailukerho. PIK on Suomessa varmaan sen suhteen ainutlaatuinen. Diagrammi antaa hyvin osviittaa eri harrastusten suhteellisista kustannuksista joo, mutta entäs jos pappa betalar inte. Siinä kun oli kyse lähinnä lasten harrastuksista. Ei se Liisa itse maksa vuodessa päälle 10ke ratsastuksesta.

 

Kyllä ilmailu Suomessa on verrattain harvojen ihmisten harrastus ja kerho-ja ilmailupiirit pienet. Ihmiset pitää saada koukutettua ilmailuun muillakin tavoilla kuin tylsillä lehtiartikkeleilla, kuten juuri esittelylennoilla, avoimien ovien päivillä tai vaikka infoamalla kursseista lentonäytöksissä tai messuilla, jonne todennäköisesti hakeutuu jollain tasolla ilmailusta kiinnostunutta porukkaa. Pitää olla jotain kouriintuntuvaa ja konkreettista, elämyksiä. Ostoskeskuksen seinässä olevasta mainoksesta saattaa olla monikin kiinnostunut, mutta yllättyä harrastuksen aloituskustannuksista ja jättää asian sikseen. Viimeaikaiset valitettavan monet onnettomuudet harrasteilmailun parissa ja lennuklubisekoilu eivät ainakaan lisää positiivista kuvaa ilmailusta, mutta niille nyt ei oikein mahda mitään. Ai niin ja kysymys Malmin kentän kohtalosta. Kaikenkaikkiaan ilmailu Suomessa voisi olla paremmissakin kantimissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ilmailu Suomessa on verrattaen harvojen ihmisten harrastus ja kerho-ja ilmailupiirit pienet.

 

Rakennamme ihan itse esteitä ilmailuharrastuksen leviämiselle, jos kuvittelemme, että harrastuksen hinta rajoittaisi lentämisen yleistymistä. Me tavoittelemme sen verran pientä määrää harrastajia, että vaikka saavuttaisimme hyvänkin kasvun, se on joka tapauksessa hyvin pieni osa kaikista ihmisistä, jotka käyttävät johonkin harrastukseen vielä enemmän rahaa. Samoin riittävän monet ihmiset joka tapauksessa käyttävät enemmän aikaa vapaalla ja harrastuksissa, kuin lentämisen aloittaminen edellyttää. Nämä itse rakennetut käsitykset rajoitteista, jotka estävät lentämisen laajentumisen, ohjaavat vain toimintaamme väärään suuntaan. Mielikuva lentämisen hinnasta on pahempi juttu, mutta senkin korjaaminen oikealle tolalle, on meistä nykyisistä lentäjistä kiinni. Meidän tulee kertoa tosi asioita ja antaa tulevien harrastajien itse päättää, mihin heillä on varaa. He tekevät sen joka tapauksessa itse, ei meidän kannata yrittää päättää heidän puolestaan.

 

Suurin vaikeus on varmaan harrastuksen saavuttamisen vaikeus. Lentämistä ei ole oikein helpolla tarjolla. Toiseksi mielikuva lentämisen vaativuudesta ja vaarallisuudesta on todellinen hidaste kiinnostuneen harrastajan liikkeelle lähdölle. Olen lentänyt pitkään ja paljon esittelylentoja uusille harrastekandidaateille ja nähnyt heidän odotuksensa, innostuksen ja epäilyksen ja suoranaisen pelon ensimmäisellä lennolle lähtiessä kevyellä kaksipaikkaisella ultralla. Onnistunut ensilento on paras lääke epäilyksen hälventämiseen. Lentämisestä harrastuksena pitää kertoa, hinnoista pitää puhua, vaativuudesta pitää jakaa oikeaa tietoa, samalla kuin myös vahvan yhteisön tuki ilmailukerhossa pitää tuoda esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on nostettu esille monia näkökantoja, ongelma näyttäisi olevan, että joidenkin mielestä ilmailun harrastajia on liian vähän. Voin ymmärtää esimerkiksi purjelentäjien kannan, kun harrastajien määrä on ainakin minun silmiini tulleiden tilastojen mukaan vähentynyt ja harrastajien keski-ikä noussut, mikä ennakoi vielä voimakkaampaa vähenemistä. Moottorilentopuolella on helppo syyttää kustannuksia, jotka ovat sillä tavoin etupainotteisia, että useimmille suurin kertakustannus on lupakirja, ellei siis osta omaa konetta vaan lentää kerhojen tai kaupallisten yrittäjien vuokrakonekilla.  Alkuvaiheessa olisi myös syytä lentää enemmän, jotta saisi rutiinia ja tuntumaa sekä tutustuisi myös alueisiin, joilla lennetään. Kokemusta ja havaintoja on toistaiseksi lähinnä ultrapuolella, mutta näyttää siltä, että lupakirjakurssien osanottajista suurin osa on keski-ikää lähestyviä ammatillisesti paikkansa löytäneitä miehiä, jotka palaavat nuoruutensa haaveitten pariin. Kurssilla on sitten muutama juuri ajokortti-iän ylittänyt nuori, jonka vanhemmat kustantavat kurssin ja joilla useilla onkin jo oma kone, siis vanhemmilla tai perheellä.  Jos UPL tulee maksamaan teorioineen ja medikaaleineen ja kerhojen jäsenmaksujen ja aluksi ostettavien karttojen, kirjojen yms. kanssa noin 5000,. niin PPL tulee useimmiten olemaan hinnaltaan lähes kaksinkertainen. Olen kuullut, että jossain saisi 6000.- eurolla, mutta puhutaan myös 12,000.- eurosta. Jos ajatellaan, että nämä alkukustannukset pitäisi laskennallisesti jakaa vaikkapa viidelle vuodelle, niin se olisi silloin 1000 - 2000 euroa.  Kerhon ultralla lentäminen on 80.- ewuron paikkeilla ja kerhon Cesnat ja Diamondit karkeasti ottaen tuo tuplana. En tässä nyt lähde keskustelemaan vivahteista, kaksi tai nelipaikkaisista tms. Lentokonepiuolella hintahaitari on tietenkin suurempi, koska erilaisai koneita on enemmän.  Minulle on kerrottu, että keskimäärinen kerholentäjä lentäisi alle 10 h vuodessa, jolloin tästä saadaan vuosikustannuksiksi karkeasti 2000,- - 5000,-  Pyörstin hieman ylöspäin.  Ei lentäminen nyt mitenkään ylitä tuon aiemmin esitetyn taulukon arvoja.  Lentäminen voi myös olla "perheen" harrastus, meillä vaimo ei ole hankkinut lupakirjaa eikä ole kerhojen jäsen, mutta tulee mielellään mukaan ja täydentää valokuvausharrastrustaan kuvaamalla lennoillamme hänen mielestään mielenkiintoisia kohteita.  

 

Olen muutaman kerran ollut Vene-messuilla esittelemässä KILA:n ultraa ja kevytilmailua yleensä. Kun parina viimeisenä vuonna olemme olleet moottorivenehallissa, peruutusten vuoksi vapautuneella paikalla, jossa lähinaapureina oli 880,000.- ja 2,600,000.-  moottoriveneet, niin ohikulkijat katselivat Ikaruksen hintalappua 77.000.- ihmetellen ja arvelivat tämän olevan oheisten veneitten lisävaruste. Lentämisen suuri salaisuus on siinä, että omaa konetta ei tarvita. Veneilyssä melkein kaikki omistavat (joillakin omistaja on pankkin tai rahoitysyhtiö)  veneensä, jos on yhteisomistuksia, niin ne ovat usein perheiden, siis veljeksiä, isä-poika tms. muodostamia. Kun ihmisille kerrottiin, että kerhot omistavat yleensä koneet ja jos kerhoissa on tarpeeksi toimintaa, niin ne ostavat lisää koneita, joten yleensä pääsee lentämään. Kun tämä asia valkeni, niin useimmat olviat sitä mieltä, että eihän tuo mikään kallis harrastus olekaan. Monet vertasivat juuri golfiin, veneilyyn ja lasten jääkiekkoon.

 

Nykyään harvat uskovat tulevansa tiomeen kilman autoa, mutta yllätyksekseni olen huomannut, että Malmilla on monia autottomia lentäjiä. Sen sijaan, että he pistäisivät 8000  - 12000 kiinni autoon, niinn lentävät lupakirjan ja auton kuluilla he vuokraavt kerholta koneen.  Tietysti autoon addiktoitunut ja elämäntapansa sen ehdoilla muotouttaneelle on vaikea todistaa, että kannattaa myydä auto ja hankkia lentolupakirja. Pari tuttavaani on kyllä tunnustanut sen olevan ihan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Päätöksiä eivät ole vielä kyenneet tekemään.

 

Toinen budjettikysymys lentämisen aloitatmiselle on tietenkin aika. Meillä on kaikilla käytössä 24 h/vrk, aikahan on se kaikkein demokraattisin hyödyke, nykyinen työalämä sitoo aika paljon enemmän kuin ennen. Tämä selittää osalta myös purjelennon harrastuksen vähenemistä. Kentät ovat siellä minne ministeriö haluaa siirtää Malmin harrastelentäjät.  Myös lupakirjakurssit vievät aikaa.  UPL taitaa ollajotain 48 tuntia ja kirja n. 500 sivua ja PPL joitain 120 tuntia ja esimerkiksi Oxfordin Aviation Academyn kirjasarja 7 nidettä 2600 sivua.  Lentäminen 25 - 45 tuntia vie myös vähintään kolminmkertraisen ajan lennonvalmistelun ja jälkipuinin huomiooon ottaen.  Huomattavasti useampi tuttavanai, joka piti kustannuksia vielä kohtuullisina piti ajan saamista näille kursseille melkein mahdottomana.  Tähän en malta olla toteamatat, että jos olisin suorittanut UPL:n Hyvinkäällä Malmin asemesta, olisi autoillut noin 7000 kilometriä ja jos Räyskälässä olisi ollut tarjolla PPL kurssin, niin autoilua olisi kertynyt 15,000 km.  Olen varma, että minulta olisi saattanut jäädä UPL hankkimatta.  

 

Olen aika varma, että vaikka hyvin suuri osa pienistä pojista, nykyään kenties myös tytöistä on kiinnostunut ilmailusta, niin hyvin harva haluaa panostaa siihen niin paljon, että lähtisi hankkimaan lupakirjaa. Sen vuoksi voisi olla tarkoituksenmukaista miettiä miten voisimme edistää tuota Tatun varsimn osuvasti "lupakirjattomien paapomiseksi" kutsumaa toimintaa.  Koska olen myöhäisherännyt lentäjä, niin tuttavapiirissänmi on nimenomaan ei-lentäjiä, jotka kuitenkin ovat kiinnostunet tai jollain tavalla uteliaita ja varsin monet ovat pyytäneet kertomaan milloin paikka on vapaa, he tulisivat mielellään mukaan toisenkin kerran tai täällähän on ihan mukavaa porukkaa, kyllä täällä voisi viihtyä, vaikka ei itse lentäisikään.  Tässä vaiheessa joutuu tietenkin kysymään, onko ilmailu vain lentäjille vai halutaanko porukkaan myös muita. Ei heistä minun mielestäni ainakaan haittaa ole.  Ainakin kaikki tuttavani, jotka ovat tutustuneet ilmailuun kauttani ovat sitä mieltä, että Malmin lentoasemaa ei saa hävittää. :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime aikoina kerhoista kerättyjen tietojen mukaan keskimääräinen lentäjä (mediaani) näyttää Malmilla asettuvan 6-8 tuntiin vuodessa sekä PPL- että UPL-kerhoissa. Takavuosina lukema oli vielä huomattavasti pienempi ainakin ultrapuolella. Keskimääräisen lentäjän harrastuksen pakolliset kustannukset meillä ultrakerhossa ovat 8*80€ (konehinnat) + 75€ (jäsenyys kerho+SIL) + 100€ (lupakirjaan ja medikaaliin) = 815 €/v. Sen lisäksi hänellä voi olla halua ostaa varojen mukaan omia karttoja, laitteita, yms. Lupakirjan hankintaa en lähtisi kuolettamaan vuotuisiin kustannuksiin, koska se voi olla hyvin pitkäikäinen hankinta. Kokemukseni mukaan se käsitellään kertainvestointina harrastusta aloittaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hatusta vedetty keskimääräinen 1170e/kk ei varmasti mene lyhentämättömänä harrastuksiin. Siitä kun vähennetään asumisen ja elämisen kulut niin viivan alle ei ihmeitä jää. Kyllä monet opiskelijoista joutuvat elämään kädestä suuhun eikä ole varaa ylimääräisille hankinnoille, kesällä tilanne on varmasti toinen tai jos tekee esim. viikonlopputöitä.

 

Hatusta vedetty? Onko tarpeellista esittää tuollaista arvostelua vaikka mitään todellisuusperusteita, vai onko TS mielestäsi hattu? Alkuperäinen lähde on Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön tutkimus 2003, n=2500, riittävän uskottava mulle. Sehän on taas aivan selvää kaikille, että ihmisillä on muitakin menoja kuin harrastemenot. Myös moni työelämässä olevakin joutuu elämään kädestä suuhun, entäs sitten? Moni hyväpalkkainen ihminenkin omalla typeryydellään ja välinpitämättömyydellään sotkee asiansa, entäs sitten? Aivan yhtä tyhjänpäiväisillä argumentaatioilla voisit kertoa, kuinka monella muullakaan suomalaisella ei ole varaa 2 tonnin harrastukseen. En todellakaan ymmärrä, miten tämä edes liittyy asiaan.

 

Kuten jo aiemmin viittasin, minusta tuntuu, että jotain PIKissä on kuitenkin tehty oikein.

 

Ihmiset pitää saada koukutettua ilmailuun muillakin tavoilla kuin tylsillä lehtiartikkeleilla, kuten juuri esittelylennoilla, avoimien ovien päivillä tai vaikka infoamalla kursseista lentonäytöksissä tai messuilla, jonne todennäköisesti hakeutuu jollain tasolla ilmailusta kiinnostunutta porukkaa.

 

Eikai kukaan ole väittänyt, että koukuttaminen tehtäisiin "tylsillä lehtiartikkeleilla"? "Tylsä lehtiartikkeli" on kuitenkin oiva väline kun halutaan tavoittaa lajista kiinnostuneita ihmisiä, ei nykypäivänä juuri kukaan tule sinne kerhon esittelykurssille, jos siitä vain passiivisesti ilmoitetaan kerhon nettisivuilla tai lentokentän ilmoitustaululla. Sitä pitää markkinoida.

 

Jokaisella opiskelijajärjestöllä ei myöskään ole omaa ilmailukerhoa tai vastaavaa mahdollisuutta saada lupakirjaa edullisesti kuin PIK

 

Onneksi myös opiskelijat kelpuutetaan muihinkin kuin opiskelijajärjestöjen ilmailukerhoihin jäseniksi. Monet niistä ovat itseasiassa purjelentokurssin suorittamisen kannalta olennaisesti halvempia kuin PIK, joku kerho varmasti myös kalliimpikin. Olkoon tälle väittämälle lähde sitten se stetson-harrison.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hatusta vedetty? Onko tarpeellista esittää tuollaista arvostelua vaikka mitään todellisuusperusteita, vai onko TS mielestäsi hattu? Alkuperäinen lähde on Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön tutkimus 2003, n=2500, riittävän uskottava mulle. Sehän on taas aivan selvää kaikille, että ihmisillä on muitakin menoja kuin harrastemenot. Myös moni työelämässä olevakin joutuu elämään kädestä suuhun, entäs sitten? Moni hyväpalkkainen ihminenkin omalla typeryydellään ja välinpitämättömyydellään sotkee asiansa, entäs sitten? Aivan yhtä tyhjänpäiväisillä argumentaatioilla voisit kertoa, kuinka monella muullakaan suomalaisella ei ole varaa 2 tonnin harrastukseen. En todellakaan ymmärrä, miten tämä edes liittyy asiaan.

Hieman kärjistin, koska kuulosti vaan niin tuulesta temmatulta, kun mainitsit pelkästään Turun Sanomat ja euromäärän. Näköjään viittasit johonkin 11 vuotta sitten tehtyyn tutkimukseen, jossa otanta on ollut kuitenkin varsin rajallinen. Voihan sen perusteella vetää johtopäätöksiä, mutta loppupelissä en tiedä mikä tuollaisen tutkimuksen hyöty on tässä keskustelussa. Sanoit, että monella opiskelijalla on rahkeita opiskelun ohella purjelentoharrastukseen ja niin varmasti onkin, mutta tunnen henkilökohtaisesti paljon opiskelijoita, joilla ei välttämättä ole. Sitä tuskin tarvitsen alkaa todistelemaan sen kummemmin. Sanotaan sitten vaikka, että kaikilla opiskelijoilla ei ole varaa edes purjelentoharrastukseen niin olemme molemmat tyytyväisiä. Lisäksi mielipiteisiini on mahdollisesti vaikuttanut se, että ilmailusta ensimmäisenä mieleeni tulee kessna eikä liitokone, vaikka jälkimmäinen on monelle puhtaampi ilmailun muoto. Ehkä olen sen takia tullut yliarvioineeksi purjelentämisen kulut. Toivottavasti mainitsemasi typerät ja välinpitämättömät ihmiset eivät hakeudu ilmailun pariin tai ainakaan hanki ainuttakaan pahvia.

"Tylsä lehtiartikkeli" on kuitenkin oiva väline kun halutaan tavoittaa lajista kiinnostuneita ihmisiä, ei nykypäivänä juuri kukaan tule sinne kerhon esittelykurssille, jos siitä vain passiivisesti ilmoitetaan kerhon nettisivuilla tai lentokentän ilmoitustaululla. Sitä pitää markkinoida.

Totta, se onnistunut esittelylento on kova sana, mutta sitä pitää osata markkinoida riittävästi ja monipuolisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saa sanoa, niin onhan se oikeasti niin, että purjelentäminen on hienostunut, antoisa, sosiaalinen, kohtuuhintainen, tyylikäs harrastus, joka sopii myös opiskelijan budjetille.

 

Purjelentäminen ansaitsee ehdottomasti lisää mainosta, on sääli, jos laji pääsee liiaksi ukkoutumaan. Hieno laji!

 

Muokattu: No poistetaan nyt sitten tästä vertailu moottorilentämisen ja purjelentämisen lajikohtaisista eroista, kun tuntuu olevan niin herkkä aihe, en halunnut pahoittaa moottorilentäjien mieltä. Moottorilentäjät ovat mitä hienoimpia ihmisiä, joten ei muuta kuin mukaan siihen hommaan (kunhan on ensin perehtynyt hiukan myös purjelentämiseen). Ja ehdottomasti pitää myös mainita kuumailmapalloilijat, laskuvarjohyppääjät, lennokki-ihmiset, helikopteri- ja autogyrotyypit sekä ultrapilotit, ja tietysti kaikki muut ilmailijat, nehän ne vasta mahtavia tyyppejä ovatkin. Vieläkö jollekin jäi paha mieli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä keskitytään kyllä sinänsä aivan oikein  tuohon lentämiseen ja lupakirjoihin mutta mitä tehdäsellaiselle porukalle  jokaon kiinostonut ilmailusta mutta lupakirjan saaminen jostain syystä eiole mahdolista?Olisiko lupakirjatomillakin sijaa  josain muodossa ilmailussa?

 

mä olen varmasti hyvä esimerkki lupakirjattomasta harrastajasta. Voisin sanoa olevani korviani myöden syvällä ilmailussa.

Olen ollut mukana kenttätoiminnoissa, työntämässä ja auttamassa purjekoneiden starteissa, olen lennättänyt lennokkia, tuomaroinut lennokkikisoja, kouluttautunut taitolentotuomariksi ja tuomaroinut niitä pitkin maailmaa. Olen hakeutunut järjestöhommiin ja rahastonhoitajanpaikan kautta nyt puheenjohtajana Urheilutaitolentäjillä. Lisäksi toimin sihteerinä kansainvälisessä komiteassa....

 

Osallistun vapaa-ajalla erään experimental-koneen huoltoihin Porissa, ihan omasta vapaasta tahdostani ja nautin siitä suunnattomasti. Puhumattakaan siitä, paljonko kokemusta, oppia ja tietoa saan sieltä meidän "nuoriso-osastolta", ihmsiltä joiden tausta on Linnavuoressa, ilmavoimilla jne... Lisäksi se tukee nykyisiä opintoja.

On pyydetty mukaan eri lajien kisoihin toimitsijaksi, talkoilemaan ja vielä mä niihin ehdinkin.

Ja Kameran kanssa kun pyörii kentällä saa äkkiä kaverita ...

 

Sosiaalista toimintaa se on, kuppilatiimaa, ja lentämäänkin olen päässyt tänäkin vuonna. Viime kerrasta on vain vähän aikaa, se tapahtui vielä espanjassa.

 

että kyllä, lupakirjattomillekin tuntuu olevan tilaa ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään