Tatu Koiranen

"Matkustajakone tuli rytinällä alas Helsinki-Vantaalle" (IS)

19 viestiä aiheessa

Iltasanomat tietää kertoa, että "Teneriffalta tiistaina palannut TUI:n kone joutui kovan tuulen takia hankaluuksiin Helsinki-Vantaan lentokentällä ennen laskeutumista."

 

Viestintäpäälliköllä on selitys valmiina: "Finnmatkojen viestintäpäällikkö Jenita Sillanpään mukaan kyseessä oli tuuliolosuhteista johtuva ”high speed landing”. Lentokoneen järjestelmät ilmoittivat, että pitää ottaa käyttöön niin sanottu kovan vauhdin laskeutuminen. Matkustajat eivät olleet vaarassa, mutta lentäjille tämä tuotti extratyötä, Sillanpää kertoo."

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1418204162228.html?utm_campaign=tf-IS&utm_medium=tf-desktop&utm_term=1&utm_source=taloussanomat.fi&utm_content=site

 

Mielenkiintoiset järjestelmät poikien koneessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä mielenkiintoiset järjestelmät pojilla koneessa. Millainen keli siellä siis oli? Yritin katsella eilisen METAReita, mutten löytänyt mitään.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä mielenkiintoiset järjestelmät pojilla koneessa. Millainen keli siellä siis oli? Yritin katsella eilisen METAReita, mutten löytänyt mitään.

 

-T

 

Tuuli oli komeat 5-10 solmua etelästä ja etelälounaasta. http://www.ogimet.com/metars.phtml.en

 

METAR EFHK 091920Z 20006KT 9999 FEW016 FEW020CB SCT023 01/M00 Q1017 NOSIG=

METAR EFHK 091950Z 20006KT 9999 SCT017 FEW020CB BKN032 01/00 Q1017 TEMPO BKN014=

METAR EFHK 092020Z 18005KT 9999 FEW017 FEW020CB BKN034 01/00 Q1017 TEMPO BKN014=

METAR EFHK 092050Z 19007KT 9999 FEW020CB SCT025 BKN032 02/01 Q1017 TEMPO BKN014=

METAR EFHK 092120Z 20010KT 9999 FEW017 FEW020CB 02/01 Q1017 TEMPO 7000 -SHRASN=

 

Mikähän järjestelmä koneesta on hajonnut tai epäilty hajonneen...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu.

 

Ei tuo nyt Metarien perusteella tuuliongelmilta näytä, vaan tulee mieleen esim. laippavika tai muu vastaava jos kovemmalla nopeudella on tultu ja paloautot vastassa. Lähestymisnopeudesta jos voi jotain sanoa FR24:n perusteella, niin sekin tosin näyttäisi olevan ihan normaali. Jos muut otettiin 15:lle, niin silloin kuulostaa järkevältä, että ongelmissa oleva kone otetaan eri kiitotielle. Holdaus taas liittyis siinä tapauksessa QRH:n lukemiseen jne. ja "firm landing" taas normisettiä kun tullaan kovemmalla nopeudella laskuun ja halutaan pysäyttää kone mahdollisimman nopeasti.

 

Asiakkaat on heti vaatimassa selitystä, mutta tuollaisen disinformaation levittäminen matkatoimiston toimesta ei välttämättä palvele tarkoitusta niinkuin ehkä tarkoitus oli.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ehdottaako" kone High speed landingia, jos esim. laipat ja slatit eivät tule haluttuun asentoon? Muita syitä en äkkiseltään keksi.

 

Paavo ehtikin ensin.

 

Vastauksena kysymykseen, ei ehdota. Kone ottaa ne nopeudet, mitä sinne syötetään. QRH sen sijaan ehdottaa.

 

EDIT: Kone siis toki ehdottaa sopivia nopeuksia, kun sille ensin syötetään paino ja haluttu laippa-asetus. Ne ovat kuitenkin ehdotuksia ja pilotti tekee lopullisen valinnan.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FR24:n mukaan olisi yrittänyt kerran 15:lle, mutta keskeytti kyllä jo jossakin Nurmijärven kohdalla. Sen jälkeen muutama lenkki ja kerrasta alas 22L:lle, kun taas IL:n mukaan "Finavialta vahvistettiin IS:lle, että koneen keula vedettiin ylös useamman kerran".

 

Onko kone edelleen Vantaalla, kuten FR väittäisi? Sehän kai voisi kieliä pelikaanista turbiinissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muinoin, ainakin DC-9-50:ssä, oli Speed Command-järjestelmä. Tinttisessä lähestymisessä se antoi "komennusta" lisänopeudelle. Jos autothrottle oli käytössä, tuo lisänopeus pidettiin sitä kautta automaattisesti. Tällaista oli silloin...millaista on tänään? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kone edelleen Vantaalla, kuten FR väittäisi? Sehän kai voisi kieliä pelikaanista turbiinissa?

Flightawaren historian mukaan se ei ole keskiviikkoisin lentänyt ainakaan kolmena edellisenä viikkona. Joten voi olla tod. näk.  ihan vakio siestapäivä. Mutta maanantaina oli tehnyt Lanzaroten paluussa kiepin Hannoveriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja nyt näyttäisi olevan ihan normaalisti ilmassa. Onpa harmi, kun ei yhtään tiedä mistä tuossa oli oikeasti kyse.

 

Mitä, etkö sä usko kun kerrotaan että se oli "tuuliolosuhteista johtuva high-speed landing"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja nyt näyttäisi olevan ihan normaalisti ilmassa. Onpa harmi, kun ei yhtään tiedä mistä tuossa oli oikeasti kyse.

Tulikin asiaa tarkemmin seurattua, kun viimeaikojen perusteella olin aika varma että veljen perhe tänään aamulla juuri kyseisellä koneyksilöllä Palmasiin lentää. Ja niinhän kävikin.  Ehkä muutaman minuutin myöhässä aamulla Vantaalta lähti ja nipin napin aikataulussa perille pääsi. Ja tuolla Biskajan-lahdella näyttää juuri nyt paluukuorma tulevan tänne päin melkein ajoissa. Viikon päästä sitten taas tutkavalvonta tiiviimmin päälle ja lentoa seuraamaan :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä, etkö sä usko kun kerrotaan että se oli "tuuliolosuhteista johtuva high-speed landing"?

 

Pakkohan se on uskoa, jos lehdessä lukee;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Matkustajana lennolla olleen Kai Vahteran mukaan kone yritti lähestymistä useaan otteeseen.

 

– Kone lähestyi normaalisti, mutta sitten se veti taas nokan ylös. Tätä tapahtui monta kertaa. Kone pyöri 40 minuuttia ympyrää välillä laskien ja nousten, Vahtera kertoo IS:lle.

 

Tuo Vahtera puhuu ihan silkkaa paskaa.  Melkein voisi sanoa, että ko. kone on ohjattu Pornaisten päälle pyörimään ihan pelkän ruuhkan takia. Mistä näitä vahteroita oikein sikiää?

 

– Miksi matkustajia ei informoitu? Koneessa oli paljon lapsia. Kyllä siellä itkua kuului, Vahtera kuvailee.

 

Minä en ole ollut mukana yhdelläkään lomalennolla, jolla ei olisi kuultu lasten itkua.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Vahtera puhuu ihan silkkaa paskaa.  Melkein voisi sanoa, että ko. kone on ohjattu Pornaisten päälle pyörimään ihan pelkän ruuhkan takia. Mistä näitä vahteroita oikein sikiää?

Jos oli palokunta vastassa, niin ei se ruuhkan takia radan varteen tule?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oli palokunta vastassa, niin ei se ruuhkan takia radan varteen tule?  ;)

IS jutusta: "– Melkoisella rytinällä tultiin alas. Minäkin siirryin penkissä eteenpäin. Voimalla tultiin kentän pintaan. Koneen ulkopuolella oli odottamassa melkoinen määrä hälytysajoneuvoja."                                    ..... Olikohan siellä oikeasti edes ollut pelastuskalustoa? Kone huilinut laskun jälkeen normaalit huilit ja taas menossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään