Juha-Matti Hakala

Viimeinen kaupallinen MD-11 matkustajalento tänään

33 viestiä aiheessa

Maailman hienoin matkustaja lentokone on sitten poissa. Onneksi niitä näkee vielä rahtareina! Ja sitä suurempi onni että A340 eli lussubussin elinkaari jää siedettävän lyhyeksi verrattuna maailman hienoimpaan koneeseen joka on (jos ei joku vielä sitä tiedä): MD-11

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitä suurempi onni että A340 eli lussubussin elinkaari jää siedettävän lyhyeksi verrattuna....

 

Nyt on kyllä pakko kysyä vähän tarkennusta tähän mielipiteeseen...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman hienoin matkustaja lentokone on sitten poissa. Onneksi niitä näkee vielä rahtareina! Ja sitä suurempi onni että A340 eli lussubussin elinkaari jää siedettävän lyhyeksi verrattuna maailman hienoimpaan koneeseen joka on (jos ei joku vielä sitä tiedä): MD-11

 

Ainakin matkustajaliikenteessä A340:n elinkaari on nyt sitten varmasti MD-11 huomattavasti pidempi, tiedä sitten miten kauan nuo MD-11  jatkavat vielä rahtiliikenteessä. Käyttöhistoriansa aikana ihan riittävän monta näitä "maailman hienointa konetta" onnistuttiinkin jo tuhoamaan erilaisissa onnettomuuksissa samaan aikaan kun lussubusseille ei ole sattunut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta, hyvä että viimein nämäkin DC-10:n perilliset poistuvat matkustajaliikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kyllä pakko kysyä vähän tarkennusta tähän mielipiteeseen...

Juha

 

A340 koneiden suorittaminen näyttää melko säälittävältä verrattuna Md-11. Ilmiö on omin silmin nähtävissä aidan takaa esim Katriinantien varrella. Md perustuu vahvasti Dc-10:n ja voi ajatella sen elinkaaren olevan pidempi. Sitä paitsi Finnair on luopumassa A340 koneistaan kun 350 saapuu mutta missään ei ole kerrottu että NGA luopuisi Md-11 rahtareistaan, joita, veikkaan, nähdään Suomen kilvissä vielä senkin jälkeen kun A340 laivasto on päätynyt Coca-Cola tölkeiksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä merkitystä sillä nousukulmalla taas on? A340 ja MD11 täysin eri koneita ja ominaisuuksiltaan eroavia, ilmaan nousevat molemmat kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340 koneiden suorittaminen näyttää melko säälittävältä verrattuna Md-11. Ilmiö on omin silmin nähtävissä aidan takaa esim Katriinantien varrella. Md perustuu vahvasti Dc-10:n ja voi ajatella sen elinkaaren olevan pidempi. Sitä paitsi Finnair on luopumassa A340 koneistaan kun 350 saapuu mutta missään ei ole kerrottu että NGA luopuisi Md-11 rahtareistaan, joita, veikkaan, nähdään Suomen kilvissä vielä senkin jälkeen kun A340 laivasto on päätynyt Coca-Cola tölkeiksi...

 

Eli kyse on Suomea koskevasta pohdinnasta... A340 tulee olemaan maailmalla käytössä paaaaljon pidempään kuin MD-11. Mutta ei tuohon yllä olevaan ole muuta (asiallista) lisättävää, kohti seuraavia seikkailuita...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kohti seuraavia seikkailuita...

 

Juuri näin  :thmbup: Hienoja koneita tulee ja niitä myös menee. Nämä on näitä kuuluisia makuasioita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se harmi. Surunpäivä. On tätä osattu tietysti jo odottaa, mutta kyllä on haikea fiilis... Hieno konetyyppi on poissa tavallisen pulliaisen kyytitarjonnasta. Jotenkin niin väärän tuntuista että vasta vähän aikaa sitten lennettiin viimeinen vastaava matkustajakäytössä ollut kaupallinen lento konetyypin isällä DC kympillä ja MD:n siivet kantoivat vain muutaman kuukauden pidemmälle  :'(

 

Samalla tässä konkretisoituu aika ja oma vanheneminen, kun tuntuu kuin se olisi ollut vasta eilen kun koneet olivat uusia ja pikkupoikaa hämmästytti kun uutuuttaan kiiltävä OLGA oli saapunut Finnairille. No nyt sekin on jo atomeina ja joinain säästyneinä osina muissa koneissa. Melkein neljännesvuosisata se vain hurahti ohi.

 

Toivottavasti rahtikoneena konetyypin ura kestäisi vielä pitkään...

 

Täytyy varmaan tehdä tuttavuutta siihen paljon kohua viime aikoina herättäneeseen ja nostattaneeseen VISKIIN että tästäkin toipuu ja pääsee eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi, kun olisi ollut aikaisemmin hereillä..olisi ollut mahtavaa olla tuolla lennolla..vain ja ainoastaan siksi, että olin tuolloin vuonna -90 MD-11 ensimmäisellä virallisella kaupallisella lennolla. :)

 

Onhan tuo mahtavan näköinen ja kokoinen ja äänekäs kone! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman hienoin matkustaja lentokone on sitten poissa. Onneksi niitä näkee vielä rahtareina! Ja sitä suurempi onni että A340 eli lussubussin elinkaari jää siedettävän lyhyeksi verrattuna maailman hienoimpaan koneeseen joka on (jos ei joku vielä sitä tiedä): MD-11

 

Mikä ihme tuossa MD-11:ssa on olevinaan niin ihmeellistä ja/tai ainutlaatuista? DC-Kympistä aikoinaan modernisoitu, ei mitenkään kauhean taloudellinen jenkkirauta, joka ei ulkomuodoltaan kyllä ole mitenkään kauhean onnistunut, jos vertaa vaikkapa Jumboon tai DC-Kolmoseen. MD-11 ei koskaan noussut samanlaiseksi käsitteeksi kuin vaikkapa tuo mainittu Kolmonen tai mopo-Cessna, jotka melkein kuka tahansa kaduntallaajakin tunnistaa.

 

Kone muiden joukossa, give it a rest. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Ainakin itselle DC-10 & MD-11 on olleet "se jokin" vähänkin modernimmista lentokoneista. Airbussin tuotteet on jotenkin hajuttomia ja mauttomia, ja esim. A380 nyt vain näyttää lähinnä möhömahaiselta valaalta, ja 343:n taivaallelähtö on jotain surkeaa räpiköintiä muistuttavaa. Liekö jotain samaa miksi iso jenkki- V8 auton pellin alla vain tuntuu jotenkin oikealta (vaikkei välttämättä järkevältä), kun taas joku parilitrainen Peugeot on hajuton, mauton ja tylsä roju, joka ei herätä mitään mielenkiinnon tunteita..

 

Jos nyt ihan puhtaasti taloudelliselta ja käytännön elämän kannalta puhutaan, niin jokainen tietää miksi MD-11 on niinkin äkkiä hävinnyt taivaalta matkustajakäytöstä. Nousukulmalla ei ole matkustaessa mitään väliä, se merkkaa millä hintaa ja kuinka mukavasti pääsee paikasta A paikkaan B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nousukulmalla ei ole matkustaessa mitään väliä, se merkkaa millä hintaa ja kuinka mukavasti pääsee paikasta A paikkaan B.

 

Näin on ja mukavuuteen kuuluu (ainakin valtaosalle) myös nopeus. Omalla kohdalla pohjat JFK:lta LGA:lla 6:55 :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oman käsityksen mukaan MD-11 poistuu matkustajakäytöstä ylitehoisten (ja kuluttavien) moottorien takia. Kulutus per matkustaja on liian iso. Sen sijaan kulutus per kuljetettu hyötytonni kone täyteen kuormattuna on hyvä, joten kone on varsin taloudellinen rahtikäytössä.

 

Matkustajaoperointi on liian kallista, joten koneet on halpoja ja siten houkuttelevia rahtareiksi. Lisäksi koneen huoltojärjestelmä ja itsediagnostiikka on käsittääkseni (kuulopuheita) järkevä joten ilmeisesti huoltokustannuksetkin ovat kohtuulliset.

 

Eli todennäköisesti näemme näitä "kaunottaria" liikenteessä vielä pitkään. Heittomerkit siksi että ainoa oikea siviilikonekaunotar on B757  :)

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, MD11:n rakenne on ilmeisestikin kohtuullisen krouvi sekä kestää korroosiota kovaa käyttöä monia muita nykykoneita paremmin. Tosiaan, moottoreissa on vähän enemmän tehoa kun tarvitsee, ja siipi ei ole aerodynaamisesti loistavinta suunnittelua. Onhan koko laitosta ajan hammas purrut kovemmin kuin vaikka vuotta nuorempaa A340:tä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se harmi kun hieno kone lähtee pois. Ekan kyydin ikinä itsellenikin tarjonnut, mutta harmikseni tutti on silloin kiinostanut enemmän  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ihme tuossa MD-11:ssa on olevinaan niin ihmeellistä ja/tai ainutlaatuista? DC-Kympistä aikoinaan modernisoitu, ei mitenkään kauhean taloudellinen jenkkirauta, joka ei ulkomuodoltaan kyllä ole mitenkään kauhean onnistunut, jos vertaa vaikkapa Jumboon tai DC-Kolmoseen. MD-11 ei koskaan noussut samanlaiseksi käsitteeksi kuin vaikkapa tuo mainittu Kolmonen tai mopo-Cessna, jotka melkein kuka tahansa kaduntallaajakin tunnistaa.

 

 

Useammalla liikenneluokan ritsalla lentänyt tuttu lentäjäpoika kehui MD-11:n talonmiestä (automatikkaa) aika vuolain sanoin ja osasi arvostaa konetta kokonaisuutena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään