Jaakko Männistö

Funchalin kentälle "tyypit" yhdeksällä Finnairin pilotilla.

84 viestiä aiheessa

YLEnkin pitää olla näissä sensaatiossa ja maailmanlopun klikkauksissa mukana. YLEn mukaan kone oli vaikeuksissa.  :thmbup:

 

http://yle.fi/uutiset/finnairin_kone_vaikeuksissa_atlantilla_-_madeiran_lento_laskeutui_naapurisaarelle/7538847

 

 

Voisin sanoa, että Yleltä suorastaan ala- arvoinen uutinen asiasta. Ylenpalttista dramatisointia - juuri tuota lööppilehdistön klikki- uutisointitasoa.

Luulisi, että verovaroilla rahoitetun laitoksen toiminta olisi hivenen laadukkaampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin sanoa, että Yleltä suorastaan ala- arvoinen uutinen asiasta. Ylenpalttista dramatisointia - juuri tuota lööppilehdistön klikki- uutisointitasoa.

Luulisi, että verovaroilla rahoitetun laitoksen toiminta olisi hivenen laadukkaampaa.

Kaiman kanssa samaa mieltä, oli niin shittiä koko tarina, ettei paremmasta väliä :thmbdn:

– Kaikki koneessa olleet olivat peloissaan ja huusivat. Kone kieppui ja rutisi, Aira Hiltula kuvailee.

Tuostahan enää puuttui itku ja rukoilu :P

 

Ja sitten loppupeleissä toimittajien piikkiin, jos eivät kellonaikoja hallitse ja muutenkaan tajua asiasta ole. Ei juuri mikään osu kohdalleen seuraavassa :o

Lennon oli määrä laskeutua Madeiran Funchalin lentokentälle aamu kahdeksan maissa Suomen aikaa. Kone yritti hankalassa kelissä kaksi kertaa laskeutumista kohdekentälle ja lensi odotuskuviossa hyvän aikaa, ennen kuin päätyi varakentälle läheiselle Porto Santon saarelle. Kone laskeutui naapurisaaren lentoasemalle kello 8.24.

On meinaan selvää ettei aamulla(edes aamuyöllä) 04:15 SA lähtevä kone ole millään Madeiralla 8 maissa Suomen aikaa(piti varmaan olla paikallista), nyt se oli lähellä 1. yrityksellä klo 10:25 SA.  Sitten parin yrityksen ja holdingin sekä vielä lähestymisen jälkeen se laski naapuriin tosiaan 08:24, mutta sekin UTC-aikaa, ei paikallista(jota voisin olettaa tarkoitetun). Tai mistä sitä tietää, kun ei mitään tolkkua ole tarinassa >:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pakko kommentoida palstan kommentoijille. En oikein ymmärrä, miksi esim Timo Lampi haluaa dissata haastateltua matkustajaa? Jos joku kokee tilanteen ns inhottavaksi eli paskamaiseksi tms, niin hän kokee. Ei siinä Timo tai joku muu voi asialle mitään.

 

Varmaan palstalaisten suuri osa lentää paljon, osa itse, osa matkustajana. Mutta mielestäni joku roti kannattaa pitää tässä palstalaisten harrastamassa erilaisten lentouutisten kommentoinnissakin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pakko kommentoida palstan kommentoijille. En oikein ymmärrä, miksi esim Timo Lampi haluaa dissata haastateltua matkustajaa? Jos joku kokee tilanteen ns inhottavaksi eli paskamaiseksi tms, niin hän kokee. Ei siinä Timo tai joku muu voi asialle mitään.

 

Varmaan palstalaisten suuri osa lentää paljon, osa itse, osa matkustajana. Mutta mielestäni joku roti kannattaa pitää tässä palstalaisten harrastamassa erilaisten lentouutisten kommentoinnissakin....

 

Komppaan. Meitä pelottavat erilaiset asiat, yleensä sellaiset jotka liittyvät johonkin vieraaseen asiaan, ko. tapauksessa ehkä lentämiseen. Esim. minä totaalinen tampio autojen kanssa saattaisin pelästyä jotain epätavallista ääntä/liikettä kovassa vauhdissa moottoritiellä. Täällä forumilla osa porukasta lentää niin käsittämättömiä määriä, että tällaiset turbut/myrskyt ovat varmasti jo rutiinia, mutta hieman vähemmän lentäville ei.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Aamulehti: "Finnairilla on 9 lentäjää, joilla on lupa laskeutua Funchalin lentokentälle. Kenttä on haastava, se on vuoriston ja Atlantin valtameren välissä. Paikalliset ilmailuviranomaiset vaativat erikoiskoulutuksen lentäjiltä, jotka lentävät kentälle". Kiitotiessä 05/23 on mittaa nykyään jo 2780 m. leveyttä 45m.(vielä -70 luvulla pituus oli vain 1600 m) ???

  Mitenkäs muuten nuo "kelpparit" eri kentille? Ns.haastavilla kentillä on paikallisten ilmailuviranomaisten erityisvaatimuksia ja onhan myös yhtiökohtaisia kelppareita eri kentille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pakko kommentoida palstan kommentoijille. En oikein ymmärrä, miksi esim Timo Lampi haluaa dissata haastateltua matkustajaa? Jos joku kokee tilanteen ns inhottavaksi eli paskamaiseksi tms, niin hän kokee. Ei siinä Timo tai joku muu voi asialle mitään.

 

Jos matkustaja kokee tilanteen epämiellyttäväksi itselleen, hänen tuskin tarvitsee antaa tekaistua ja valheellista lausuntoa, jossa väitetetään, että kaikki koneessa olleet olivat peloissaan, kun tuskin edes kaikki matkustajat olivat, saati sitten koko henkilökunta. Olisi vain sanonut, että itseä pelotti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos matkustaja kokee tilanteen epämiellyttäväksi itselleen, hänen tuskin tarvitsee antaa tekaistua ja valheellista lausuntoa, jossa väitetetään, että kaikki koneessa olleet olivat peloissaan, kun tuskin edes kaikki matkustajat olivat, saati sitten koko henkilökunta. Olisi vain sanonut, että itseä pelotti.

 

Hän ei varmastikaan ole antanut tekaistua ja valheellista lausuntoa vaan on kertonut asian niin kuin sen itse näki. Lausunto ei välttämättä ole yhteensopiva tosiasioiden kanssa, mutta se ei tarkoita tahallista vääristelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on varmasti ollut jännittävä matkustajille, ei siinä mitään. Harmittaa vaan, että taas luodaan väkisin jotain mystistä vaaratilannetta, jossa koneet "rutisee" ja "kieppuu", ikäänkuin tilanne olisi jotenkin karannut lentäjien käsistä. Oman tulkinnan mukaan tässä ei ollut_mitään_ihmeellistä: tunnetusti vaativalle ja tuuliselle määräkentälle käydään kokeilemassa, onnistuuko lasku, ja kun turvallisuuskriteerit eivät täyty, mennään varakentälle. Sään parannuttua lennetään määräkentälle. Uutisarvo kansallisessa päämediassa nolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä ole kyse yksinkertaisesti huonosta journalismista. Pikaisen googlettamisen perusteella Oulun aspiroivat toimittajat Pylväs ja Hirvonen eivät edusta YLE:n penaalin terävimpien kynien kärkeä. Tokkopa tällainen lapsellinen linja uraa edistää kovan asiajournalismin saralla.

 

Sinänsä uutisointityyli ei ole mitenkään uusi, sitä näkee aika ajoin tabloidilehdistössä ylösvetojen ja muiden täysin normaalitoimintaan kuuluvien poikkeamatilanteiden yhteydessä, harvemmin kuitenkaan YLE:ssä. Otsikko oli epätotuudenmukainen ja sensaatiohakuinen, vaikeaa uskoa lennon olleen missään vaiheessa todellisissa - tai ylipäänsä minkäänlaisissa - vaikeuksissa. Lentopelko on subjektiivinen asia ja pelästyneen matkustajan reaktiosta on turha vetää kollektiivisia johtopäätöksiä.

 

Taitaa olla Oulussa uutisaiheet vähissä...

 

EDIT: voi näitä typoja, ne lukulasit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hän ei varmastikaan ole antanut tekaistua ja valheellista lausuntoa vaan on kertonut asian niin kuin sen itse näki. Lausunto ei välttämättä ole yhteensopiva tosiasioiden kanssa, mutta se ei tarkoita tahallista vääristelyä.

 

Kyllä tuo lausunto on tullut ihan pään sisältä, eikä perustu mihinkään laajempaan havainnointiin, ja eiköhän lausunnon antaja sen itsekin jo tässä vaiheessa ymmärrä, että tuli puhuttua paskaa.

 

Toki toimittajan virhettä asiassa on sen verran, että toimittaja ei esittänyt väitteeseen liittyen tarkentavaa lisäkysymystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tamperelaisrouvan näkemys Madeiran lentokelistä, AL: "Tuulee edelleen ja laskut ovat pelottavan näköisiä, tamperelaisnainen kertoo." juuri näillä tyhjänpäiväisillä kommenteilla tuo nykyjournalismi paljolti menee. Aamulehti mm.on viime aikoina lähentynyt tyylillisesti noita iltalehtiä :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Aamulehti: "Finnairilla on 9 lentäjää, joilla on lupa laskeutua Funchalin lentokentälle. Kenttä on haastava, se on vuoriston ja Atlantin valtameren välissä. Paikalliset ilmailuviranomaiset vaativat erikoiskoulutuksen lentäjiltä, jotka lentävät kentälle". Kiitotiessä 05/23 on mittaa nykyään jo 2780 m. leveyttä 45m.(vielä -70 luvulla pituus oli vain 1600 m) ???

Madeiran kentän sijainti tekee siitä hankalan lennettävän. Etenkin RWY 05:n visuaalilähestyminen on suhteellisen haastaminen, kun radalle ei voi lentää suoraan sisään. Mereltä mantereen päälle äkisti tultaessa usein pomputtaa. Lisäksi kiitotien vieressä on jyrkkä seinämä, jonka johdosta tuuli muuttaa 90 astetta suuntaa juuri kiitotien kynnyksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaapas nyt hyvät herrat että tällä foorumilla keskustelee aina ilmailualan ammattilaiset ja niiden kera enemmän tai vähemmän alaa tuntevat harrastajat, joilla on vahvaa kokemusta lentämisestä ja siihen liittyvistä toimista, myös ns. pahoissa paikoissa. Nuo uutiset laaditaan kuitenkin tavallisen suomalaisen turistin näkökulmasta. Sellaisten jotka eivät ole koskaan kuulleet sanoja: solakot, ilmajarrut, wingletit, turbiinit... Yrittäkää ymmärtää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä ole kyse yksinkertaisesti huonosta journalismista. Pikaisen googlettamisen perusteella Oulun aspiroivat toimittajat Pylväs ja Hirvonen eivät edusta YLE:n penaalin terävimpien kynien kärkeä. Tokkopa tällainen lapsellinen linja uraa edistää kovan asiajournalismin saralla.

 

Ja nämä lapselliset purkauksethan ne ovatkin sitten tosi viisaan miehen sanoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nämä lapselliset purkauksethan ne ovatkin sitten tosi viisaan miehen sanoja?

 

Niinpä. Tarpeeksi fiksut tekevät ihan jotain muuta kuin roikkuvat netissä aiheuttamassa mielipiteiteillään mielipahaa. Sen uhallakin arvelen, että toisia meistä lentopelkoisten kanssa tekemisissä olevista tämänsuuntainen uutisointi voi kismittää - lapsellisuuteen asti.

 

Kritiikki on  m i n u n  mielestäni aiheellista, ehkä olet eri mieltä. Veikkaatko, että "Madeiran lento myöhässä / varakentälle sään vuoksi" olisi kivunnut YLE:n luetuimpien otsikkojen joukkoon? Entäpä "Heitteinen sää aiheutti pelkoa lomalennolla"? Ymmärrän toki, että anekdotaalinen mielenilmaisu siitä, etteivät jutun kirjoittajat kuulu YLE:n yleensä objektiivista ja neutraalihkoa linjaa noudattavaan parhaimmistoon voi sekin jotain viisaampaa harmittaa. Onneksi pitävät meidät lapselliset ruodussa. :-)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu hyvä, löysää nyt sitä ilmailuasioiden superammattilaisen pipaa pikkaisen. Istu vaikka rotvallin reunalle ja henkäise hetkinen. Unohdat koko ajan sen tosiseikan, että on olemassa niitä jotka lentävät ja tietävät mitä tuulinen ja pomppuinen lento / lasku tarkoittaa. Sekä niitä jotka käyvät turistireissuilla ja ihan aidosti pelkäävät.

 

Jos jonkun mielestä tuulee edelleen ja laskut näyttävät pelottavilta, niin mitä sitten? Ottaako sinun itsetunnollesi noin kovasti, jos joku myöntää että pelottaa ja joku vielä uskaltaa jopa kirjoittaa siitä ihan lehteen saakka.

 

Autuaita ovat yksinkertaiset, vai kuinka??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pakko kommentoida palstan kommentoijille. En oikein ymmärrä, miksi esim Timo Lampi haluaa dissata haastateltua matkustajaa? Jos joku kokee tilanteen ns inhottavaksi eli paskamaiseksi tms, niin hän kokee. Ei siinä Timo tai joku muu voi asialle mitään.

 

Kerro nyt selkästi minulle, missä olen dissannut lennon matkustajia? Ainakaan oma sisälukutaitoni ei riitä sellaisen tiedon kaivamiseen edellisestä kommentistani. Sen sijaan haukuin toimittajaa surkeasti kirjoitetusta jutusta Yle:n nettisivulle. Matkustajat saavat kommentoida haastatteluihin mitä haluaa, mutta toimittajan luulisi pysyvän Yle:n tapaisessa verovaroin rahoitetussa laitoksessa kirjoittamassaan jutussa faktatiedoissa ja asianmukaisessa tekstissä, eikä lähteä vääntämään asiasta jotain lööppilehtitasoista paskaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro nyt selkästi minulle, missä olen dissannut lennon matkustajia? Ainakaan oma sisälukutaitoni ei riitä sellaisen tiedon kaivamiseen edellisestä kommentistani. Sen sijaan haukuin toimittajaa surkeasti kirjoitetusta jutusta Yle:n nettisivulle. Matkustajat saavat kommentoida haastatteluihin mitä haluaa, mutta toimittajan luulisi pysyvän Yle:n tapaisessa verovaroin rahoitetussa laitoksessa kirjoittamassaan jutussa faktatiedoissa ja asianmukaisessa tekstissä, eikä lähteä vääntämään asiasta jotain lööppilehtitasoista paskaa.

Juuri tästä on nyt kyse.Onko pakko kopioida jotain lentopelkoisten rykäisyjä sanasta sanaan? No siitä syystä tietenkin on "pakko",että se näyttävä/myyvä otsikko saadaan aikaiseksi,senhän me jo tiedämme.Kääntöpuolena vain on,että mahdollisesti joku joka ei "pidä" lentämisestä ehkä peruu jo varatun matkansa tai kenties jopa luopuu vuosia haaveillusta Madeiran lomasta,kun siellä on niin vaarallinen kenttäkin! Mutta asiansa osaava journalistihan pikku sivuseikoista p***a piittaa! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro nyt selkästi minulle, missä olen dissannut lennon matkustajia? Ainakaan oma sisälukutaitoni ei riitä sellaisen tiedon kaivamiseen edellisestä kommentistani. Sen sijaan haukuin toimittajaa surkeasti kirjoitetusta jutusta Yle:n nettisivulle. Matkustajat saavat kommentoida haastatteluihin mitä haluaa, mutta toimittajan luulisi pysyvän Yle:n tapaisessa verovaroin rahoitetussa laitoksessa kirjoittamassaan jutussa faktatiedoissa ja asianmukaisessa tekstissä, eikä lähteä vääntämään asiasta jotain lööppilehtitasoista paskaa.

 

Pahoitteluni, sillä viestini oli osoitettu toiselle Timolle.... Hänen viestissään oli mielestäni turhaa dissausta. Uudet silmälasit hankintaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin 80-90 luvun taitteessa että oisko ollu Karairin väreissä A300 kun paluumatkalla oli tankkaus läheisellä Naton saarella. Lento ei kestänyt kun maksimissaan vartin ja sitten siis tankkaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään