Ilkka Mannikainen

Finnair harkitsee ulkoistuksia ja vähennyksiä

99 viestiä aiheessa

Finnair etenee vaihtoehtoisissa toimissa ‒ arvioitu vähennystarve tässä vaiheessa 680 henkilöä, ellei muihin ratkaisuihin päästä

 

Finnair harkitsee alihankinnan laajempaa käyttöä kauko- ja lähiliikenteen matkustamopalveluissa. Ensivaiheessa yhtiö suunnittelee ulkoistavansa korkeintaan kolmen kaukoliikennereitin matkustamohenkilökunnan kuluvan vuoden aikana. Seuraavassa vaiheessa suunnitelmissa on yli kymmenen reitin lisäulkoistukset.

 

Pörssitiedote 27.3.2014 klo 13.00

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan, kun Finnair ja Flybe rupesivat yhteistyöhön ja embraerit siirtyivät Flyben operoitavaksi, Finnair ilmoitti, että nyt etsitään vielä toista yhteistyökumppania. Tämä olisi sellainen, joka lentäisi yhtä kokoa suuremmilla koneilla kuin Flybe. Sen seurauksena Euroopan liikennettä voitaisiin ulkoistaa vieläkin enemmän. Mediassahan väläyteltiin mm. Air Berliniä, jolla olisi tarjota suurempaa kalustoa.

 

Ehkä turhan mustavalkoista ajattelua, mutta miksi niitä yhteistyökumppaneita niin monta tarvitaan? Miksei Flybe voi ottaa operoitavakseen myös suurempia koneita? Ehkäpä se on Flyben konseptin vastaista.

 

Joka tapauksessa mielenkiintoista nähdä, mitä kevät tuo tullessaan. Jotain muutosta on tapahduttava, mutta taitaa olla vielä aika auki, mikä tuleekaan olemaan lopputulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihanaa ! Kohta päästään 50€:rolla Aasiaan ja takas , koneilla , joita ajaa "vatipäät" ja cabiinissa ihguja  halpislaisia , joiden voimat ei riitä varauloskäynnin avaamiseen/härikön niputtamiseen.

 

Reittikin voi olla erikoinen (katoaa mereen ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan, kun Finnair ja Flybe rupesivat yhteistyöhön ja embraerit siirtyivät Flyben operoitavaksi, Finnair ilmoitti, että nyt etsitään vielä toista yhteistyökumppania. Tämä olisi sellainen, joka lentäisi yhtä kokoa suuremmilla koneilla kuin Flybe. Sen seurauksena Euroopan liikennettä voitaisiin ulkoistaa vieläkin enemmän. Mediassahan väläyteltiin mm. Air Berliniä, jolla olisi tarjota suurempaa kalustoa.

 

Uusi toimitusjohtaja jossain yhteydessä aika pian tulonsa jälkeen kertoi, että tämä suunnitelma on haudattu.Tai ainakin silloin oli, takki kääntyy aina helposti. (Mutta ei tästä ole nyt toistaiseksi mitään viitteitä)

 

 

Tuossa vielä pari highlighttiä Ylen uutisesta:

 

Yt-neuvottelut koskevat yhtiön hallinnossa ja tukitoiminnoissa työskentelevää henkilöstöä sekä matkustamohenkilökuntaa. Enemmistö vähennettävistä henkilöistä on lentoemäntiä. Väenvähennykset ovat osa Finnairin vuonna 2011 aloittamaa säästöohjelmaa.

 

Finnair toivoo, että irtisanomiset voitaisiin pääosin välttää saavuttamalla säästöjä meneillään olevissa neuvotteluissa.

 

(...)

 

Yt-neuvotteluista erillisenä Finnair tutkii mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi Finnairille matkustamopalveluita.

 

http://yle.fi/uutiset/finnair_saattaa_vahentaa_jopa_700_henkiloa/7159166

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi toimitusjohtaja jossain yhteydessä aika pian tulonsa jälkeen kertoi, että tämä suunnitelma on haudattu.Tai ainakin silloin oli, takki kääntyy aina helposti. (Mutta ei tästä ole nyt toistaiseksi mitään viitteitä)

 

 

Kyllä, takki on kääntynyt nopeasti!

 

Vaikka yhteistyöhaaveet isomman yhtiön kanssa olisi kuopattu, niin nyt ollaan silti mahdollisesti perustamassa tytäryhtiötä tuottamaan matkustamopalveluja. Eikö Flybe Finlandista ole ajamaan asiaa? Aikoinaan koko yritys perustettiin tehokkuuden lisäämisen nimissä. Myös Finnairin henkilökunnalle annettiin mahdollisuus siirtyä Flyben palkkalistoille embraer -sopimuksen myötä. Koska halukkuutta ei ollut, palkattiin kokonaan uusi henkilökunta. Jos tytäryhtiö nyt perustettaisiin, löytyisikö halukkaita siirtyjiä?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihanaa ! Kohta päästään 50€:rolla Aasiaan ja takas , koneilla , joita ajaa "vatipäät" ja cabiinissa ihguja  halpislaisia , joiden voimat ei riitä varauloskäynnin avaamiseen/härikön niputtamiseen.

 

Reittikin voi olla erikoinen (katoaa mereen ).

 

Aah kuinka ihanaa kommentoinnin tasoa tällä palstalla.  Jos samaa tasoa on tuolla Malmi casessa käytetty, niin ei ihme ettei kukaan poliittinen päättäjä ota tosissaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann:

 

Avoin keskustelu tarpeen Finnairin tulevaisuudesta ja omistusrakenteesta - edessä suuret investointipäätökset

 

Finnair Oyj      Pörssitiedote                       27.3.2014 klo 15.08

 

Finnairin varsinainen yhtiökokous alkoi tänään 27.3.2014 klo 15.00 Helsingissä. Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann kertoo yhtiökokouksen avauspuheenvuorossaan hallituksen pohtineen menneen vuoden aikana sitä, miten Finnairia pitäisi viedä eteenpäin ja miten se voisi jatkossakin turvata suomalaisen lentoliikenteen tulevaisuuden ja Helsinki-Vantaan hubiaseman. Heinemann antaa myös vahvan tuen yhtiön tänään ilmoittamille rakennemuutos- ja säästösuunnitelmille.

 

- Hallituksen tehtävä on miettiä Finnairin strategiasia vaihtoehtoja ja valmistautua mahdollisiin markkina- ja kilpailukenttämuutoksiin. Kannattavuutemme on oltava niin hyvä, ettei se rapaudu välittömästi toimintaympäristömme muuttuessa. Sen on myös oltava niin hyvä, että se antaa meille sananvaltaa missä tahansa mahdollisissa kumppanuushankkeissa, jos alan meneillään oleva konsolidaatio sellaisiin johtaisi, korostaa Klaus Heinemann. - Me haluamme varmistaa, että kaikissa tilanteissa Helsinki-Vantaa jatkaa kasvuaan. On tärkeää, että suomalaisilla on hyvät liikenneyhteydet. Finnairin hallitus tarkastelee niin konsolidaatiota kuin yhtiön jatkoinvestointejakin näistä periaatteista käsin.

 

Heinemann sanoo uskovansa, että lähivuosina Finnair tarvitsee tiiviimpää liittoutumista alan isompien pelurien kanssa. - Me haluamme varmistaa, että tällaiset muutokset tapahtuvat niin, että Finnairilla on niissä vahva rooli. Yhtiön hallitus ei halua, että Finnairista tulee markkinoiden ajopuu. Haluamme, että Finnair löytää rakenteen, joka suojelee Suomelle ratkaisevan tärkeää Helsinki-Vantaan lentokentän asemaa ja suoria yhteyksiä kaikkialle maailmaan.

 

- Meidän on lisäksi varmistettava, että Finnair pystyy löytämään järkevän rahoituksen tuleviin investointinsa. Finnairin on pystyttävä investoimaan uuteen energiatehokkaaseen laivastoon kustannustehokkaasti. Rahoituksen saamiseksi on välttämätöntä, että taloutemme on uskottavalla tolalla ja että osakkeenomistajat tukevat Finnairia sen investointiponnistuksissa.

 

Heinemann toivookin avointa keskustelua erilaisista osakkeenomistajien etujen mukaisista omistus- ja rahoitusratkaisuista tuleviin investointeihin valmistauduttaessa. - Minusta olisi hyvä, jos näistä vaihtoehdoista käytäisiin avointa keskustelua ajoissa vailla kriisitilanteen paineita. Välttämättömien laivastoinvestointien rahoittamiseksi ja osakepohjaisten kumppanuuksien rakentamiseksi Suomessa pitää avoimesti miettiä myös joustoa osakepääoman näkökulmasta. Ymmärrän hyvin, ettei tällainen keskustelu ole helppoa, kun Finnair-dialogiin sisältyy niin paljon tunnetta ja ristikkäisiä mielipiteitä.

 

- Pyydän teitä pitämään mielenne avoimina ja pohtimaan, mitä omistuksellisia ratkaisuja Finnairin tuleva kehitys saattaa vaatia, jotta Finnairilla olisi mahdollisuus toimintansa menestykselliseen kehittämiseen , toivoo Heinemann.

 

Toimitusjohtaja Vauramo: Finnair on vedenjakajalla - kannattavuuden palauttaminen välttämätöntä, vaikka muutos onkin kivulias

 

Finnairin toimitusjohtaja Vauramo korostaa omassa puheenvuorossaan Aasian-strategian toimivuutta ja sen jatkamisen tärkeyttä. - Aasian-strategiamme ansiosta pystymme tarjoamaan suomalaisille paljon maamme kokoa paremmat yhteydet maailmalle ja ylläpitämään Suomen sisäistä lentoverkostoa.

 

- Vahvat yhteytemme edistävät suomalaisen vientiteollisuuden maailmanvalloitusta ja toisaalta ulkomaisia investointeja Suomeen. Yhtiön menestyksen ja suomalaisen bruttokansantuotteen yhteys on selvä. Kotilentokenttämme Helsinki-Vantaa on Suomen toiseksi suurin työpaikkakeskittymä, kertoo Vauramo. - Nyt olemme kuitenkin vedenjakajalla, sillä nykyisellä kulurakenteellaan Finnair ei tulevaisuudenhaasteista selviä. Tämän vuoksi Finnair käy läpi tähänastisen historiansa luultavasti suurinta ja kivuliainta muutosta.

 

- Vuosi 2013 oli hyvä osoitus siitä, ettei taloutemme kestä pienintäkään yllätystä kulurakenteemme ongelmien vuoksi. Vastatuulta oli odotettua enemmän, sanoo Pekka Vauramo. - Olemme nyt asettaneet ensimmäiseksi tavoitteeksemme kannattavuuden. Vailla kannattavuutta meillä ei ole kasvun edellytyksiä. Vasta ongelmat ratkaistuamme voimme kasvaa ja työllistää. Siksi säästöohjelmamme toteuttaminen on välttämätöntä.

 

- Tänään julkistetut rakennemuutos- ja säästösuunnitelmat kohdistuvat henkilöstösidonnaisiin kuluihin, sillä monet palkka- ja työaikarakenteet ovat peräisin suljettujen markkinoiden ajoilta. Niiden neuvottelu nykyisiä markkinakäytäntöjä vastaaviksi on ymmärrettävästi haastava tehtävä. Olemme vahvasti sitoutuneet saavuttamaan säästöt Finnairin tulevaisuuden vuoksi.

 

- Haluaisin uskoa, että löydämme Finnairin ja sen henkilöstön tulevaisuuden kannalta parhaan mahdollisen ratkaisun. Samalla joudun kuitenkin toteamaan, että jos neuvotteluissa ei löydy ratkaisua, joudumme valitettavasti turvautumaan vaihtoehtoisiin toimiin kustannusrakenteen korjaamiseksi. Näistä vaihtoehdoista tänään olemme kertoneet, toteaa Vauramo. - Toivon kuitenkin, että löydämme Finnairin tulevan tien yhdessä sopien.

 

Finnairin hallituksen puheenjohtajan ja yhtiön toimitusjohtajan yhtiökokouspuhevideot löytyvät myöhemmin tällä viikolla kokonaisuudessaan Finnairin internet-sivuilta.

 

FINNAIR OYJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiinairilta ihan hillitön painostusoperaatio neuvottelujen ollessa kesken.

 

www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2014/03/27/finnairin-vahennykset-ihan-hilliton-painostusoperaatio/20144393/139

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tilanne on se, että IAG on jo suostunut ostamaan osan Finnairista, kunhan kulut on ensin saatu kilpailukykyisiksi muiden Aasian liikenteen kilpailijoiden kanssa.

 

Ei siksi, että kulujen karsiminen olisi itsessään tavoiteltavaa, se nyt vain on elinehto. Mieluummin pitäisin Suomessa ne tuhannet työpaikat, vaikka sitten huonompien työehtojen kustannuksella.

 

Eikä siksi, että Finnairin myyminen olisi itsessään mukavaa, vaan siksi, että IAG olisi ehdottomasti paras vaihtoehto Finnairin strategia huomioon ottaen, eikä yhtiötä ainakaan hätäisesti myytäisi mihinkään Norjaan tai heikolle AB:lle (Etihadille). Jollekin se kuitenkin myydään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin O'Leary jatkaa omaa raflaavaa tyyliään:

 

Finnair on hyvä, mutta toimintamalliltaan vanhentunut lentoyhtiö. Euroopan lentomatkustuksen siirtyessä halpalentomalliin se päätynee isompien yhtiöiden syliin. Tämä ei tosin meitä paljon huoleta, sanoi O'Leary Lontoossa.

 

Itse olen kylläkin tuosta osittain samaa mieltä, kuten olen aiemminkin täällä kirjoittanut. Finnair ei vaan ole ajan tasalla enää. Kustannusrakenne ei ole järkevä ja kilpailu kovenee.  Mutta katsotaan, mitä tapahtuu, katsotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon puhutaan Finnairin korkeasta kustannusrakenteesta. Yhtiö on tehnyt fantastista työtä nimenomaan tällä alueella. Kuten kuvasta voi todeta niin yhtiö on erittäin kilpailukykyinen verrattuna muihin pääkilpailijoihin mikäli kriteerinä on nimenomaan tuotetun palvelun kustannukset. Ero esimerkiksi SAS:iin on suorastaan häkellyttävän suuri.

 

Ja totean vielä selvyyden vuoksi - kun ei liiketoiminta tästäkään huolimatta ole erityisen kannattavaa niin säästöjä on pakko jatkaa ja toivottavasti kaikki yhtiön työntekijät ymmärtävät ja hyväksyvät tämän tosiseikan. Toivottavasti uusia raikkaita ajatuksia löytyy, koska näyttää vahvasti siltä ettei matala kustannustaso takaa yksin menestystä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

http://centreforaviation.com/analysis/sas-returns-to-profit-in-fy2013-through-cost-reduction-but-is-not-out-of-the-woods-yet-145395 (linkki kuvaan)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku netistä löytyvä ilmainen käppyrä varmasti sen luotettavimman datan että kertoo mitä Finnairissa ja muissa yhtiöissä on tehtävä. :laugh:

 

Niih, ja kun niitäkin on niin erilaisia ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun kirjanpidosta vissiin jotain ymmärrät  ;), niin valaiseppa nyt tätä 'Non-airline' osuutta.

(Kuva on Norwegianin 2012-Q1 paperista, eli jo hiukan vanha ja valuutta tässä siis NOK)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiö tehnyt kilpailijoistaan objektiiviset laskelmat... ;)

 

Niin ;), onhan tuon kaavion perusteita selostettu 'pienellä präntätyssä' tekstissä, mutta ei se ihan heti aukea, pitäisikö oikean kuvan saamiseksi "non-airline" kulut laskea mukaan vai ei:

 

Sources: SAS Group Annual Report 2011, Finnair Plc. year-end report 2011 and Annual Report 2010, Ryanair Annual Report 2011, easyJet Annual Report 2011, Air Berlin Annual Report 2011 and Norwegian’s estimations

• Cost per available seat kilometer is an industry-wide cost level indicator often referred to as “CASK”. Usually represented as operating expenses before depreciation and amortization (EBITDA level) over produced seat kilometers (ASK). Here represented including depreciation and financial items.

•Finnair: Non-airline operating expenses calculated by deducting “Airline Business” expenses as presented in the “Business segment data” from total operating expenses.

•SAS Group: Revenues from mail & freight, ground handling services, technical maintenance and terminal & forwarding services as presented in the 2011 annual report are classified as “non-airline” and are deducted from airline operating expenses.

•SAS Group’s figures are unadjusted for “restructuring costs” and “one-offs” as both items have been a constant fixture in most financial statements the last decade.

• Foreign exchange rates used are equivalent to the daily average rates corresponding to the reporting periods and as stated by the Central Bank of Norway

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkun tekemillä analyyseilla joita löytää maksutta netin ihmeellisestä maailmasta, on lähinnä viihdearvoa.

Kun vielä muistaa, että ne on tehty jotain tarkoitusta varten ja niitä tarkoituksia on monia.

 

Finnairin tilannetta ei pelasta Norskin tekemät vertailut omasta ylivertaisuudestaan tai käppyrät siitä miten muilla menee ja mikä heillä on kustannustaso, vaan homma lähtee ihan ja vain ainoastaan omista luvuista ja omasta taloudellisesta tilanteesta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kalkyylista - ei ole todellakaan mitään rakettitiedettä oli ilmaista tai ei. Eihän tuossa tarvitse tietää, kun paljonko joku yhtiö on tarjonnut palveluaan matkustajakilometreillä mitattuna ja tästä aiheutuneet kustannukset ja sitten suorittaa yksinkertainen jakolasku. Nuo tiedot löytyy pienellä vaivalla jokaisen listatun yhtiön julkaisemista aineistoista. Moni yhtiö, kuten vaikka Finnair tai Norwegian myös suoraan ilmoittaa valmiiksi aukilasketun cask:insa osareissa/tilinpäätöksissä niin eipä tarvitse itse edes laskea.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/talous/Ty%C3%B6ntekij%C3%A4t+pit%C3%A4v%C3%A4t+Finnairin+s%C3%A4%C3%A4st%C3%B6aikeita+p%C3%B6yristytt%C3%A4vin%C3%A4/a1396230933247?ref=hs-art-new-3

 

Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen (SLSY) puheenjohtaja Thelma Åkers pitää valtionyhtiö Finnairin mittavia ulkoistamissuunnitelmia ja työntekijöiden vähentämisaikeita "pöyristyttävinä".

 

"Finnair on hyökännyt meidän työehtosopimustamme vastaan", hän sanoo.

 

..

 

Åkers ihmettelee sitä, miksi Finnair ilmoitti yt-neuvotteluista kesken säästöneuvotteluiden, jotka päättyvät 28. huhtikuuta.

 

"Tässä toistuu nyt sama tilanne kuin vuonna 2006, jolloin Finnair ilmoitti siirtävänsä 500 nuorinta työntekijää Aerolle. Siitä seurasi kolmen päivän lakko", Åkers muistuttaa.

 

Åkers ei halua nyt uhkailla työtaistelulla, mutta toistaa Finnairin toimineen työehtosopimusta vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin tilannetta ei pelasta Norskin tekemät vertailut omasta ylivertaisuudestaan tai käppyrät siitä miten muilla menee ja mikä heillä on kustannustaso, vaan homma lähtee ihan ja vain ainoastaan omista luvuista ja omasta taloudellisesta tilanteesta.

 

Onko Finnairin tilanne sitten jotenkin erityisen huono eurooppalaisessa vertailussa vai asetetaanko Finnairille kohtuuttoman suuret tuotto-odotukset? Useimmat maat ovat valmiita hyvinkin luoviin rahoitusjärjestelyihin pitääkseen oman lentoyhtiönsä edes jotenkin toimintakykyisenä raskaista tappioista huolimatta... eikä esimerkkejä tarvitse kovin kaukaa hakea. Finnair kuitenkin on pysynyt melko vakaasti nollan tuntumassa.

 

Kun on kyse valtiollisesta lentoyhtiöstä, pitäisi tarkastella myös lentoliikenteen hyötyjä kansantaloudelle: tuottaako Finnair enemmän hyötyä kansantaloudelle kuin tappiota omistajilleen? Jos Finnair pilkotaan, myydään, fuusioidaan tjsp, kiinnostaako uutta omistajaa muu kuin toiminta, joka on tuottoisaa puhtaan kaupalliselta pohjalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairin tilanne sitten jotenkin erityisen huono eurooppalaisessa vertailussa vai asetetaanko Finnairille kohtuuttoman suuret tuotto-odotukset? Useimmat maat ovat valmiita hyvinkin luoviin rahoitusjärjestelyihin pitääkseen oman lentoyhtiönsä edes jotenkin toimintakykyisenä raskaista tappioista huolimatta... eikä esimerkkejä tarvitse kovin kaukaa hakea. Finnair kuitenkin on pysynyt melko vakaasti nollan tuntumassa.

 

Kun on kyse valtiollisesta lentoyhtiöstä, pitäisi tarkastella myös lentoliikenteen hyötyjä kansantaloudelle: tuottaako Finnair enemmän hyötyä kansantaloudelle kuin tappiota omistajilleen? Jos Finnair pilkotaan, myydään, fuusioidaan tjsp, kiinnostaako uutta omistajaa muu kuin toiminta, joka on tuottoisaa puhtaan kaupalliselta pohjalta?

Tätä komppaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairin tilanne sitten jotenkin erityisen huono eurooppalaisessa vertailussa vai asetetaanko Finnairille kohtuuttoman suuret tuotto-odotukset? Useimmat maat ovat valmiita hyvinkin luoviin rahoitusjärjestelyihin pitääkseen oman lentoyhtiönsä edes jotenkin toimintakykyisenä raskaista tappioista huolimatta... eikä esimerkkejä tarvitse kovin kaukaa hakea. Finnair kuitenkin on pysynyt melko vakaasti nollan tuntumassa.

 

Kun on kyse valtiollisesta lentoyhtiöstä, pitäisi tarkastella myös lentoliikenteen hyötyjä kansantaloudelle: tuottaako Finnair enemmän hyötyä kansantaloudelle kuin tappiota omistajilleen? Jos Finnair pilkotaan, myydään, fuusioidaan tjsp, kiinnostaako uutta omistajaa muu kuin toiminta, joka on tuottoisaa puhtaan kaupalliselta pohjalta?

 

Ne muiden yhtiöiden rahoitusjärjestelyt ovat kyseenalaisia ja ei niin päivänvalon kestäviä veivauksia. Ja Finnairin kohdallahan on tilanne, että Suomen valtiosta ei ole konehankinnnan rahoittajaksi koska valtio on perseauki. Ja sitten päästäänkin siihen asiaan, että miksi valtion edes pitää olla lentoliikenteessä mukana enemmistöllä (tai edes vähemmistöllä) kun nämä hommat pyörii paremmin ja joutuisammin ilman poliitikkojen ja virkamiesten tuhertelua.

 

Jos harjoitetaan pörssiyhtiöllä yritystoimintaa, sen on oltava tuottavaa toimintaa. Kansantalous ja siitä huolehtiminen on valtion tehtävä, ei yritysten eikä pörssiyritysten. Tuottava yritys maksaa voitosta veronsa ja kansantaloudellinen osallistuminen on siinä ja siihen se jää.

 

Jos halutaan tehdä jotain poliittista tai puuhastella kansantalouden kanssa, niin silloin ei puhuta pörssistä eikä olla siellä vaan kehitellään joku liikelaitos jossa touhutaan epämääräisiä valtion juttuja ja poltellaan veronmaksajien rahaa joutaviin hankkeisiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihanaa ! Kohta päästään 50€:rolla Aasiaan ja takas , koneilla , joita ajaa "vatipäät" ja cabiinissa ihguja  halpislaisia , joiden voimat ei riitä varauloskäynnin avaamiseen/härikön niputtamiseen.

 

Reittikin voi olla erikoinen (katoaa mereen ).

 

Ilman sarvia ja hampaita: oletko päissään vaiko tyhmä? Vai jopa molempia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne muiden yhtiöiden rahoitusjärjestelyt ovat kyseenalaisia ja ei niin päivänvalon kestäviä veivauksia.

Niin ovat mutta miksi niillä kuitenkin on varsin laaja hyväksyntä? Jopa aina niin puhtoiset ruotsalaiset ovat hyväksyneet varsin erikoisia järjestelyitä SAS:n tueksi, eteläisemmästä Euroopasta nyt puhumattakaan. Komissiokaan ei ole käytännössä järin innokas torppaamaan mitä kummallisimpia pelastuspaketteja.

 

Miksi suomalaisten pitäisi (tässäkin) olla oikeita mallioppilaita, ja todeta "Ei kannata, myydään eniten tarjoavalle kun siitä saa vielä jotain", kun muualla tehdään mitä tahansa, jotta oma lentoyhtiö pysyisi omissa käsissä?

 

Jos harjoitetaan pörssiyhtiöllä yritystoimintaa, sen on oltava tuottavaa toimintaa. Kansantalous ja siitä huolehtiminen on valtion tehtävä, ei yritysten eikä pörssiyritysten. Tuottava yritys maksaa voitosta veronsa ja kansantaloudellinen osallistuminen on siinä ja siihen se jää.

Minusta tämä on  kapea näkemys valtioenemmistöisten, strategisten yritysten osalta. Jos IBM on enemmistöomistajana jossain yrityksessä, niin eiköhän se tanssi juurikin sen mukaan mitä IBM käskee eikä sen mukaan mitä johto tai vähemmistöomistajat kulloinkin parhaaksi näkevät. Samoin valtioenemmistöisen yrityksen voi odottaa ottavan toiminnassaan huomioon valtion intressit.

 

Pörssiyhtiön toiminnan tavoitteena pitää toki olla voiton tekeminen, mutta ei se tietenkään aina onnistu. Paljonko Finnairin tilannetta heikentää muualla toteutetut pelastuspaketit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Minusta tämä on  kapea näkemys valtioenemmistöisten, strategisten yritysten osalta. Jos IBM on enemmistöomistajana jossain yrityksessä, niin eiköhän se tanssi juurikin sen mukaan mitä IBM käskee eikä sen mukaan mitä johto tai vähemmistöomistajat kulloinkin parhaaksi näkevät. Samoin valtioenemmistöisen yrityksen voi odottaa ottavan toiminnassaan huomioon valtion intressit.

 

Pörssiyhtiön toiminnan tavoitteena pitää toki olla voiton tekeminen, mutta ei se tietenkään aina onnistu. Paljonko Finnairin tilannetta heikentää muualla toteutetut pelastuspaketit?

 

Taustalla on osakeyhtiölaki joka yksiselitteisesti määrää, että kaikkia osakkeenomistajia on kohdeltava tasapuolisesti. Pörssiyhtiöllä tätä tehostaa vielä niitä koskevat lisäsäännökset. Eli valtio ei voi edes enemmistöomistajana määrätä Finnairia toimimaan niin, että valtio hyötyy (kansantaloudessa) kun muut osakkeenomistajat häviävät (yhtiö tekee huonompaa tulosta tai jopa tappiota sen takia). Jos valtio olisi 100 % osakkeenomistaja, kuten vaikka VR:ssä, niin silloin se voisi toimia niin. Ainoastaan se ei voisi antaa EU säännösten vastaisia tukia.

 

Vertaus IBM:ään ontuu, koska kun IBM omistaa tyttärensä 100 %, niin silloin se toki saa sanoa, miten toimivat, vaikka ei aivan vapaasti. Mm. siirtohinnoittelua säädellään OECD:n puolesta ja muutenkin kunkin maan verottaja on kiinnostunut, miten yhtiön kannattavuuteen vaikutetaan. Vrt case Nokia ja Intia. Ja taas jos ovat osaomistajia, niin yleensä ao omistajat tekevät tarkat osakasopimukset, joissa pelisääntöjä tarkennetaan paljon syvemmälle kuin mitä laki asiasta sanoo, erityisesti vähemmistöomistajat perustamisvaiheessa sen vaativat. Ainoastaan ostaessaan enemmistön useammalta aikaisemmalta omistajalta tuollainen enemmistövaltatilanne voi syntyä, mutta edelleen tasapuolisuusvaatimus säilyy. Ja jos ovat enemmistöomistajana pörssiyhtiössä, niin silloin toimivat niin kuin pörssiyhtiössä toimitaan, siis juuri kuten Suomen valtiokin. Käsitys enemmistöomistajan mielivallasta on aika vahva myytti, jota toki oikeudessa on monta kertaa ratkottu.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään