Jukka Juslin

ILMAILU-lehden tilasta

326 viestiä aiheessa

Moi,

Sitä olen rivijäsenenä ihmetellyt, että miksi Sokeron palkka on SIL:n julkisten asiakirjojen mukaan niinkin korkea kuin 54 000 euroa vuodessa. Minusta edeltäjän palkka oli aika paljon matalampi. Toivottavasti jäsenistön rahat käytetään parhaalla mahdollisella tavalla. Minusta SIL:n toimiston työntekijöiden palkat eivät ole suhteessa toisiinsa ihan reilussa suhteessa.

t. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä olen rivijäsenenä ihmetellyt, että miksi Sokeron palkka on SIL:n julkisten asiakirjojen mukaan niinkin korkea kuin 54 000 euroa vuodessa. Minusta edeltäjän palkka oli aika paljon matalampi. Toivottavasti jäsenistön rahat käytetään parhaalla mahdollisella tavalla. Minusta SIL:n toimiston työntekijöiden palkat eivät ole suhteessa toisiinsa ihan reilussa suhteessa.

En lähde nyt kaivelemaan samoja dokumentteja turhaa, mutta tarkentava kysymys: onko bruttopalkka siis 54ke, vai onko palkkakulut 54ke?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rivi-jäsentä ihmetyttää myös se että ILMAILU- lehdellä ei ole ollutkaan päätoimista päätoimittajaa. Ei ihme että on ollut hieman "aikatauluongelmia".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen lukenut Ilmailu-lehteä (ja jossakin välissä vähän Lennokki-lehteäkin) vuodesta 1969, jolloin  lennokkipoikana SIL:n jäsenlehteen tutustuin.  Lehden laatu ja sisältö on näinä kuluneina vuosina vaihdellut runsaasti.  Nykyinen Ilmailu-lehti on mielestäni seurannut ajan henkeä ja ollut erittäin hyvä jäsenlehti ilmailun harrastajalle, ottaen huomioon koko harrasteilmailun kirjon.

Se, mitä Suomen Ilmailuliiton tiedotus ja Ilmailu-lehti saa tekijälleen aiheuttaa kustannuksia, on SIL:n hallituksen päätösten takana ja hallituksen jäsenet ovat valittuina luottamustehtäviinsä meidän edustajiemme valitsemina. Ja, uutissa mainittuihin kelloliikeasioihin, en ota tässä ollenkaan kantaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

t. Jukka

Jaa eiköhän tuo palkka asia ole sovittu silloin kun Mikko tuli töihin ilmailuliittoon. Ja kummasti olet huolissaan nyt tietyn tapauksen jälkeen entäs kuukausi sitten

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa eiköhän tuo palkka asia ole sovittu silloin kun Mikko tuli töihin ilmailuliittoon. Ja kummasti olet huolissaan nyt tietyn tapauksen jälkeen entäs kuukausi sitten

Moikka,

En ollut kuukausi sitten tietoinen, että lehden päätoimisella päätoimittajalla on myös sivutoimi. Monasti päätoimi estää sivutoimien harjoittamisen, jos kerran aikaa ei ole muutenkaan tarpeeksi.

Onneksi pääsen huomisesta lähtien aika täydelliseen off-line tilaan kahdeksi viikoksi :). Vaikka eipä minua tämä juttu kyllä pahemmin stressaa.

t. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

En ollut kuukausi sitten tietoinen, että lehden päätoimisella päätoimittajalla on myös sivutoimi. Monasti päätoimi estää sivutoimien harjoittamisen, jos kerran aikaa ei ole muutenkaan tarpeeksi.

Onneksi pääsen huomisesta lähtien aika täydelliseen off-line tilaan kahdeksi viikoksi :). Vaikka eipä minua tämä juttu kyllä pahemmin stressaa.

t. Jukka

anteeksi jukka ehkä olin hyökkäävä tässä ja käsitin väärin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otsikon voi tulkita näinkin: Ilmailulehden tila on huono. En aikoinaan pitänyt enkä pidä vieläkään siitä että lehden tyyli vaihdettiin populääriaikakauslehdeksi, kiiltävä paperi ja paljon kuvia ei minusta tee lehdestä laadukasta. Teinkin pari viikkoa sitten oman ratkaisuni, kannoin kaikki 2000-luvun Ilmailut kerholle kasaan merkinnällä "Saa ottaa". Emme säilytä muitakaan Apuja ja Seiskapäiviä joita parempi puolisko kantaa kotiin suvun sisäisessä lehtikierrossa. 60-luvun Ilmailut säilytän edelleen itselläni, niitä on mukava aika ajoin selata. Jos saisi vaikka kympin alennuksen Liiton jäsenmaksusta kun luopuu lehdestä valitsisin sen vaihtoehdon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime aikojen tapahtumien vuoksi liiton jäsenmaksu jää maksamatta kunnes asianosainen tai liitto tekee tarvittavat radikaalit ratkaisut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ari, eiköhän tää oo Mikon eikä liiton asia.

Yksityishenkilön asia. Liitto varmasti tekee ratkaisuja jossain kohtaa mikäli tarvis, mutta juuri nyt se ei ole ajankohtaista koska ketään ei ole vielä syylliseksi todettu. Siihen asti - syytön.

Ja tämä asia on täysin erillään liitosta vaikka liiton työntekijä onkin.

Sitäpaitsi, tuskin ne jäsenmaksut ihan vielä postilaatikosta tupsahtaa joten helppo olla maksamatta :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morot Santahaminasta

Mitä on tapahtunut viime aikoina?

LND

Niin, mitä on tapahtunut? Kaikki tuntuu tietävän, mutta kukaan ei kerro.

Tomppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ari, eiköhän tää oo Mikon eikä liiton asia.

Yksityishenkilön asia. Liitto varmasti tekee ratkaisuja jossain kohtaa mikäli tarvis, mutta juuri nyt se ei ole ajankohtaista koska ketään ei ole vielä syylliseksi todettu. Siihen asti - syytön.

Siihen asti - epäilty, on oikea status jos näin haluat asettaa.

Varmasti joku ottanee vetovastuun kun päätoimittaja on toistaiseksi pois pelistä.

-S-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otsikon voi tulkita näinkin: Ilmailulehden tila on huono. En aikoinaan pitänyt enkä pidä vieläkään siitä että lehden tyyli vaihdettiin populääriaikakauslehdeksi, kiiltävä paperi ja paljon kuvia ei minusta tee lehdestä laadukasta. Teinkin pari viikkoa sitten oman ratkaisuni, kannoin kaikki 2000-luvun Ilmailut kerholle kasaan merkinnällä "Saa ottaa". Emme säilytä muitakaan Apuja ja Seiskapäiviä joita parempi puolisko kantaa kotiin suvun sisäisessä lehtikierrossa. 60-luvun Ilmailut säilytän edelleen itselläni, niitä on mukava aika ajoin selata. Jos saisi vaikka kympin alennuksen Liiton jäsenmaksusta kun luopuu lehdestä valitsisin sen vaihtoehdon.

Kuten ihmisluonteeseen kuuluu, harvemmin ne tyytyväiset tahot tuovat esille mielipiteitään, mutta tähän kohtaan ajattelin tuoda oman näkemykseni "ILMAILU-lehden tilasta":

Itse olen ollut tyytyväinen lehden ulkoasuun että sisältöön varsinkin kun ottaa huomioon kuinka pienen kohderyhmän erikoislehdestä on kyse. Minulla toki ei ole vuosikymmenten lukjijataustaa ko. aviisista, joten en pysty vertaamaan onko taso laskenut saati nousut verrattuna johonkin nuoruuden kultaisiin  aamuhämäriin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten ihmisluonteeseen kuuluu, harvemmin ne tyytyväiset tahot tuovat esille mielipiteitään, mutta tähän kohtaan ajattelin tuoda oman näkemykseni "ILMAILU-lehden tilasta":

Itse olen ollut tyytyväinen lehden ulkoasuun että sisältöön varsinkin kun ottaa huomioon kuinka pienen kohderyhmän erikoislehdestä on kyse. Minulla toki ei ole vuosikymmenten lukjijataustaa ko. aviisista, joten en pysty vertaamaan onko taso laskenut saati nousut verrattuna johonkin nuoruuden kultaisiin  aamuhämäriin.

Myös minä olen tyytyväinen. Lehti on hyvin tehty, näyttää hyvältä ja sisällöltään monipuolinen. Ainahan kaikessa on parantamisen varaa, mutta "ilmailijoiden itseruoskintapiiri" voisi käyttää energiansa johonkin muuhun... Esim. sisällön tuottamiseen ko. lehteen.

Mielestäni on myös ollut hieno asia, että Ilmailu -lehdessä on ollut sellaisia mainoksia, jotka liittävät harrastuksemme ns. "positiivisiin mielikuviin".

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös minä olen tyytyväinen. Lehti on hyvin tehty, näyttää hyvältä ja sisällöltään monipuolinen. Ainahan kaikessa on parantamisen varaa, mutta "ilmailijoiden itseruoskintapiiri" voisi käyttää energiansa johonkin muuhun... Esim. sisällön tuottamiseen ko. lehteen.

Täysin samaa mieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen erittäin pettynyt lehden nykyiseen taittoon joka on kaikkine otsikoiden punakehyksineen harrastelija tasoa.

Jutut ja niiden sisältö on itselleni hyvin pitkälti selailu tasoa johtuen omista kiinnostuksen kohteista mutta Antti/Juha-akselin historiajutut luen joka kerta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen erittäin pettynyt lehden nykyiseen taittoon joka on kaikkine otsikoiden punakehyksineen harrastelija tasoa.

Jutut ja niiden sisältö on itselleni hyvin pitkälti selailu tasoa johtuen omista kiinnostuksen kohteista mutta Antti/Juha-akselin historiajutut luen joka kerta.

Samaa mieltä olen tuosta taitosta. Tosin harva amatööri tekee niin luokatonta duunia. Monet hienot kuvat on rutistettu tulitikkulaatikon kokoisiksi ja ammuttu haulikolla ympäri lehden sivuja. Teksti kiertää niitä aivan päättömästi eikä minkäänlaista harmoniaa ole havaittavissa. Usein jutun loppupää on sijoitettu johonkin lehden loppuun aivan turhaan näiden taitollisten turhuuksien vuoksi. Samoilla lukijamäärillä harrastelehtiä tehdään myös hyvinkin laadukkaasti.

Juttujen sisältö vaihtelee aika laidasta laitaan, mutta oikoluku niistä on unohtunut pitkän aikaa. Tosin positiiviseksi kehityssuunnaksi mainittakoon, ettei lehti ole enää sivutoiminen avaruusilmailun harrastelehti, mikä tuntui olevan vallalla ennen päätoimittajan vaihtoa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä olen tuosta taitosta. Tosin harva amatööri tekee niin luokatonta duunia. Monet hienot kuvat on rutistettu tulitikkulaatikon kokoisiksi ja ammuttu haulikolla ympäri lehden sivuja. Teksti kiertää niitä aivan päättömästi eikä minkäänlaista harmoniaa ole havaittavissa. Usein jutun loppupää on sijoitettu johonkin lehden loppuun aivan turhaan näiden taitollisten turhuuksien vuoksi. Samoilla lukijamäärillä harrastelehtiä tehdään myös hyvinkin laadukkaasti.

Juttujen sisältö vaihtelee aika laidasta laitaan, mutta oikoluku niistä on unohtunut pitkän aikaa. Tosin positiiviseksi kehityssuunnaksi mainittakoon, ettei lehti ole enää sivutoiminen avaruusilmailun harrastelehti, mikä tuntui olevan vallalla ennen päätoimittajan vaihtoa.

-A-

En voi ottaa kantaa Ilmailu-lehden nykytilaan kun en ole sitä aikoihin päässyt selaamaan, mutta suunnilleen saman kokoisen yhteisön, Ursan, julkaisema aviisi: Tähdet ja avaruus olkoon mittapuuna kaikille yhdistyksille hyvin toimitetusta julkaisusta.

En tunnista esittämäsi kritiikkiä edellisen päätoimittajan virheeksi, tai yleisilmailuharrastelehden fokuksen huomioon ottaen, mitään muutakaa hänen toimestaan överiksi vedetyksi aiheeksi. Ehkä siitä edellinen, vai oliko se siitä edellinen? joka julkaisi avaruusuutisia teki näin? mutta palstan erikoisasiantuntija oli Ylen Kuustudion läpikäynyt... aidosti asiaansa sitoutunut liiton aktiivina toiminut yleisilmailujäsen.

Jos jäsenjulkaisu laitetaan valtakunnallisesti Lehtipisteisiin yleiseen myyntiin, niin ei voida odottaa että aviisi voisi palvella pelkästään jäsenmaksunsa maksaneita harrastajia. Kun omistaja ottaa tämän linjan varainkeräyksen osa-alueeksi, niin myös lehden sisällön on tyydytettävä jäsentensä lisäksi myös ns. suurta yleisöä.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topi: Randomilla eka lehti käteen joka sattui olemaan 8/2011.

[ attachment removed / expired ]

edellisellä sivulla oli tosin komea aukeaman kokoinen A2A kuva DA-40NG:stä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Antin kanssa täsmälleen samaa mieltä taittojäljestä, joka on todella amatöörimäisen näköistä. Muiden harrastusten parissa kun on tottunut lukemaan laadukkaasti taitettua tavaraa (Suomen Luonto, Tähdet & Avaruus) niin tekee oikein pahaa katsella Ilmailua. Tuosta SL:stä en tiedä, mutta T&A:llakaan ei ole mitään älytöntä etulyöntiasemaa lehden koossa, kun painos ei ole kuin himppasen isompi kuin Ilmailulla. Esimerkkiä: http://www.diginews.fi/demo/avaruus2/

Oikoluvun puutekin on välillä pistänyt silmään, kun eräässä tämän syksyn lehdessä oli jo pääkirjoitukseen päässyt jostain väärästä tekstistä pastettu puolikas kappale heti alkuun ja uutisjutuissa oli vääriä otsikoita. Uusin lehti ei vaikuttanut läheskään niin katastrofaaliselta eikä päätynyt roskiin yhtä nopeasti kuin edelliset suoritukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos jäsenjulkaisu laitetaan valtakunnallisesti Lehtipisteisiin yleiseen myyntiin, niin ei voida odottaa että aviisi voisi palvella pelkästään jäsenmaksunsa maksaneita harrastajia. Kun omistaja ottaa tämän linjan varainkeräyksen osa-alueeksi, niin myös lehden sisällön on tyydytettävä jäsentensä lisäksi myös ns. suurta yleisöä.

topi

Flightforum ei nyt tieten ole se osuvin kanava antaa palautetta, mutta oma kommenttini on että nykyisessä muodossaan Ilmailu-lehti ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla ilmailun edustajana printtimedian puolella. Tiedän että lehden toimittaminen ja taittaminen ei ole helpoimpia tehtäviä maailmassa, mutta nykyistä suoritustasoa parempaan pitäisi pyrkiä. Suuri yleisö ei varmasti ole tällä hetkellä tyydyttynyt.

-J

P.S. Kaikki tänne mielipiteensä kirjanneet voinevat palautteensa antaa myös suoraan Ilmailu-lehden toimittajakunnalle, eikö niin? Josko jotain kehitystä tapahtuisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään