Ville Pesonen

Helikopteriammattilentäjäksi

61 viestiä aiheessa

Noniin, googlettelin ja löysin tältä foorumilta ketjun koskien aihetta. Ajattelin kuitenkin pistää uuden pystyyn.

 

Olen alkanut viime aikoina haaveilla helikopterilentäjän ammatista. Mikään lapsuuden haave ei ole ollut, mutta isä mainitsi asiasta, että kiinnostaisiko kun hän oli aikoinaan yrittänyt lentokonelentäjäksi, muttei ollut päässyt.

 

Siitä se ajatatus sitten lähti, aina olen ollut sitä mieltä, etttä haluiaisin tehdä jotain extemperompaa työkseni. Kaikenlainen ajaminen on aina ollut se mun juttu.

 

Sen verran alkoi kiinnostamaan, että pankissa kävin eikä 80000e laina lupakirjaa varten ole ongelma.

 

muita mahdollisia ongelmia on?

 

Ammattikoulutausta - tarviiko olla lukio?

 

Englanti ihan ok, muttei sujuvaa.

 

 

 

Mitenkä sitten alan työllistyminen, onko kaikille valmistuneille töitä? Vai onko yleistä, ettei pääse hommiin valmistumisen jälkeen? Suomessa siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Ville,

 

Aloitetaan alan työllistymisestä. Työllistyminen ilmailualalla ei koskaan ole itsestäänselvyys. Suomi on vielä verrattain pieni maa, etenkin helikopteribusineksessa. Harvat kävelevevät suoraan koulunpenkiltä lentotöihin, mutta ei sekään pienellä onnenkantamoisella mahdottomuus ole. Suomessa viranomaistoiminta tapahtuu rajavartiolaitoksen puolesta ja sinne polku on pääsääntöisesti puolustusvoimain kautta. HEMS (ambulanssi)-lentäjiltä sen sijaan vaaditaan varsin mittavaa lentokokemusta ja IR-kelpuutusta sun muuta, johon tuo mainitsemasi 80k ei ihan helpolla riitä.

 

Työlentopalveluita tarjoavia helikopteriyrityksiä Suomessa on muutamia ja tie alalle kulkeekin näiden kautta. Paras tapa hankkiutua alan töihin onkin hankkiutua tällaisen yrityksen maajoukkoihin, ajamaan polttoainetta ja auttamaan muissa tehtävissä. Kuka tietää, joskus voi saada jonkun koekäytön tai siirtolennon itselleen. Kaiken kaikkiaan, nöyrälle ja yritteliäälle nuorelle miehelle yleensä jossain kohtaa jotain löytyy, jos ei matkan varrella anna periksi. Varoittaisin kuitenkin, että matka saattaa olla kivikkoinen, täynnä hikeä ja kyyneleitä sekä useita pettymyksiä. Lopussa kuitenkin kiitos seisoo.

 

Tiedän tarinoita, joissa joku ajaa kopteria tonnikalalaivalla Uudessa-Seelannissa, joku toinen taas lentää turisteja paratiisisaarella. Mahdollisuuksia siis kyllä on, jos vain pitää mielen avoinna. Tällä hetkellä isot off-shore yritykset palkkaavat aika paljonkin lentäjiä maailmalla, mutta niissäkin yleensä vaaditaan melkoinen lentokokemus pohjalle.

 

- Amis riittää

- Itse en pärjäisi ilman sujuvaa Englantia

 

Onnea matkaan,

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työlentopalveluita tarjoavia helikopteriyrityksiä Suomessa on muutamia ja tie alalle kulkeekin näiden kautta. Paras tapa hankkiutua alan töihin onkin hankkiutua tällaisen yrityksen maajoukkoihin, ajamaan polttoainetta ja auttamaan muissa tehtävissä. Kuka tietää, joskus voi saada jonkun koekäytön tai siirtolennon itselleen. Kaiken kaikkiaan, nöyrälle ja yritteliäälle nuorelle miehelle yleensä jossain kohtaa jotain löytyy, jos ei matkan varrella anna periksi. Varoittaisin kuitenkin, että matka saattaa olla kivikkoinen, täynnä hikeä ja kyyneleitä sekä useita pettymyksiä. Lopussa kuitenkin kiitos seisoo.

 

Tähän ja Paavon kommenttiin IR-kelpparin kustannuksiin liittyen olisi mielenkiintoista kuulla lisää yksityiskohtia & kokemuksia. Miten käytännössä lentokoulutuksen jälkeen onnistuu kelpuutusten ylläpito, jos lentotyötä ei ala löytyä. Käsittääkseni kopterien vuokrat ovat kertaluokkaa korkeammat kuin kiinteäsiipisten, eli omakustanteinen lentotuntuman ylläpito vaatii aika läjän euroja.

 

Heko-kuskit ei paljon foorumeilla höpise, vai enkö vain ole löytänyt oikeita foorumeita?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heko-kuskit ei paljon foorumeilla höpise, vai enkö vain ole löytänyt oikeita foorumeita?  :)

 

Taitaa olla sen verran pienet piirit, että jutut kulkee ilman foorumeitakin  ;D

 

Olet oikeassa, kaikkien kelppareiden ylläpitäminen on melko hinnakasta. IR-kelpuutuksen kanssa ei mielestäni ole em. syystä syytä kiirehtiä, ennen kuin on tiimaa riittävästi. Sekin riippuu tietysti siitä, minkälaisia töitä haluaa tehdä. Monet lentäjät viihtyvät hyvin työlentojen parissa, eivätkä koskaan halua mihinkään, missä tarvitsee lentää yli 1000ft korkeudessa :D

Tyyppitarkkarin hinta vuodessa ei ajane ketään konkurssiin, varsinkin jos yhtään tulee lennettyä vuoden aikana.

 

Itse aloitin lentämällä PPL(A):n aikoinaan. Pitkään luulin, että haluan "oikeaksi" lentäjäksi, ennen kuin istahdin kopterin puikkoihin. Rakkaus uuteen lajiin oli syttynyt ja tönkkösiivet saivat jäädä. Vaikka tuossa aiemmin varoittelinkin kivisestä tiestä, mainittakoon kuitenkin, että kopterilla lentäminen on toiseksi parasta, mitä ihminen voi ilman housuja tehdä  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla sen verran pienet piirit, että jutut kulkee ilman foorumeitakin  ;D

 

Olet oikeassa, kaikkien kelppareiden ylläpitäminen on melko hinnakasta. IR-kelpuutuksen kanssa ei mielestäni ole em. syystä syytä kiirehtiä, ennen kuin on tiimaa riittävästi. Sekin riippuu tietysti siitä, minkälaisia töitä haluaa tehdä. Monet lentäjät viihtyvät hyvin työlentojen parissa, eivätkä koskaan halua mihinkään, missä tarvitsee lentää yli 1000ft korkeudessa :D

Tyyppitarkkarin hinta vuodessa ei ajane ketään konkurssiin, varsinkin jos yhtään tulee lennettyä vuoden aikana.

 

Itse aloitin lentämällä PPL(A):n aikoinaan. Pitkään luulin, että haluan "oikeaksi" lentäjäksi, ennen kuin istahdin kopterin puikkoihin. Rakkaus uuteen lajiin oli syttynyt ja tönkkösiivet saivat jäädä. Vaikka tuossa aiemmin varoittelinkin kivisestä tiestä, mainittakoon kuitenkin, että kopterilla lentäminen on toiseksi parasta, mitä ihminen voi ilman housuja tehdä  ;)

 

 

Parasta on tietty oikealla lentokoneella lentäminen!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa muutama viikko sitten olin Norjalaisen (heko)lennonopettajan kyydissä useamman päivän ja juteltiin mm. näistä koulutuksista ja työmahdollisuuksista. Itselleni tällainen uranvaihto ei ole enää mitenkään ajankohtainen, mutta ko. firma kouluttaa JA työllistää ammattilentäjiä, nimenomaisesti hekolla.

 

Firma on European Helicopter Center (www.ehc.no). Vaativat ainakin töihin tulevilta "skandinaavisen" kielen hallintaa, eli toinen kotimainen pitäisi olla kunnossa, kursseille päässee (?) pelkällä englannilla?! Tuolla maksaa "koko paketti" ammattihekolentäjäksi n. 115 000 €.. Espanjasta voisit ehkä löytää tuon halvemalla, mutta sieltä ei ehkä löydy töitä ihan samalla tavalla kuin Norjasta?! Tämä ihan täysin maallikkonna ja harrastelentäjän näkökulmasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla sen verran pienet piirit, että jutut kulkee ilman foorumeitakin  ;D

 

Ilmeisesti totta tämä!  :D 

 

Ja aihepiirin osa-alueita yhdistellen, onkohan ko. piireissä pyörimässä miten aktiivisesti ne 15 SIO:n 2008-2010 kouluttamaa heko-pilottia? Tämähän olisi erittäin kustannustehokas ja kiinnostava ratkaisu kenelle tahansa missä vain elämän vaiheessa, maksettavaa oppilaalle taisi tulla n. 12 000 eur. Tietysti pitäisi ensin tulla hyväksytyksi koulutukseen  :D 

Uusista koulutusohjelmista ei vain ole tuon ensimmäisen jälkeen kuulunut mitään, joten heijasteleeko tämäkin osin alan tarvetta. Muistaakseni tuota koulutusta rakennettaessa maalailtiin visioita, että tätä kautta vastattaisiin jossain määrin myös PV:n ja RVL:n peruskoulutustarpeisiin.

 

Itselläni oli joskus nuoruudessa myös PPL(A) ja hekon kyydissä olen istunut kerran, mutta sen verran vähän oli kokemusta housullisista, tai housuttomista harrastuksista, etten osannut arvioida mikä olisi parasta. Lentämiset ainakin ovat nyt olleet tauolla jo vuosia  8)

 

Ville: Lähde ennenkuin on perhettä, asuntolainaa ja muuta sitä tyypillistä. Ei nuokaan poissulje mitään, mutta helpottaa. Monessa muussa ketjussa toisteltu plan B sulla jo onkin, osaaville kirvesmiehille tuntuu aina olevan kysyntää. Muuten vaan miljonäärien ei tarvi näitä miettiä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aihepiirin osa-alueita yhdistellen, onkohan ko. piireissä pyörimässä miten aktiivisesti ne 15 SIO:n 2008-2010 kouluttamaa heko-pilottia? Tämähän olisi erittäin kustannustehokas ja kiinnostava ratkaisu kenelle tahansa missä vain elämän vaiheessa, maksettavaa oppilaalle taisi tulla n. 12 000 eur. Tietysti pitäisi ensin tulla hyväksytyksi koulutukseen  :D 

 

Sattuu olemaan asiasta ensikäden tietoa  ;) Meistä SIOsta valmistuneista lentäjistä n. kolmannes lentää aktiivisesti, osa vähemmän aktiivisesti ja osa ei ollenkaan.

 

Ihmettelisin suuresti, jos SIO vielä joskus järjestäisi kursseja samassa laajuudessa. Tällä hetkellä ei käsittääkseni ole tiedossa jatkoa missään mittakaavassa, eli jos urasta haaveilee, sitä mahdollisuutta ei kannata jäädä odottelemaan.

 

Saman viestin sanoisin myös Villelle. Jos urasta haaveilee, se on parempi tehdä nyt.  Realiteetit on kuitenkin hyvä tiedostaa ennen päätösten tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuu olemaan asiasta ensikäden tietoa  ;) Meistä SIOsta valmistuneista lentäjistä n. kolmannes lentää aktiivisesti, osa vähemmän aktiivisesti ja osa ei ollenkaan.

 

:o

Aikamoista. Kova on tilasto.

 

Nyt kun paljastuit, niin laitanpa privana lisäutelua  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tännehän on tullu uusia viestejä, loistavaa!

 

Tuo EHC onkin mielenkiintoinen, kiitos linkistä!

 

Nyt on sellainen juttu, että tuo kielipää pitää saada kuntoon. Ilmottauduin englannin kielen iltakurssille. Ymmärrän hyvin, mutta oikeinkirjoitus ja keskustelu tuottaa änkytystä. Amiksessa kun ei hirveä taso ollut enkun tunneilla, niin kaikki oppi perustuu peruskouluun. Nyt motivaatio oppiakin on ihan toinen, joten uskon että kielet ei tule olemaan ongelma.

 

 

Aikaisemmin olen törmännyt vain näihin linkkeihin:

 

http://www.ammattinetti.fi/haastattelut/detail/310_haastattelu;?link=true

 

 

ilmeisen hyvä tuuri ilmeisesti käynyt, kun itse ja kaksi muutakin saanut suoraan töitä copterlinelta valmistumisen jälkeen.

 

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56831.0.html

 

 

 

Sitten sellainen kysymys liittyen palkkaukseen, tuo lupakirja kun vastaa jo asunnon hintaa, niin olis hyvä tietää haitaria, että millä aikavälillä lainaa pystyy maksamaan takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanjasta voisit ehkä löytää tuon halvemalla, mutta sieltä ei ehkä löydy töitä ihan samalla tavalla kuin Norjasta?! Tämä ihan täysin maallikkonna ja harrastelentäjän näkökulmasta!

No niin on tosiaan.. ::) Espanjassa on hommia suurin piirtein eniten Euroopassa, varsinkin sesonkina (kesä, ylläri) siellä etsitään lentäjiä palohommiin kissojen ja koirien kanssa. Espanjan kielen taito on tosin "must" ja tiimaakin olisi hyvä olla yli 1000 tuntia. Palkka on varsin ok, varsinkin verrattuna lentämisen määrään. Portugalissa sama laulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin on tosiaan.. ::) Espanjassa on hommia suurin piirtein eniten Euroopassa, varsinkin sesonkina (kesä, ylläri) siellä etsitään lentäjiä palohommiin kissojen ja koirien kanssa. Espanjan kielen taito on tosin "must" ja tiimaakin olisi hyvä olla yli 1000 tuntia. Palkka on varsin ok, varsinkin verrattuna lentämisen määrään. Portugalissa sama laulu.

 

Entäpä ne juuri CPL(H)-paperin käteen saaneen työmahdollisuudet Espanjassa (tai Norjassa, tai Euroopassa)? Tuosta voi päätellä vain, että kokeneita natiiveja etsitään kissojen ja koirien kanssa, mutta noviisien hommat..?

 

Ilmeisesti arviot ja tarpeet muuttuvat suht nopeaan tahtiin (suomalaisilla keskiansioilla >80 keur takaisinmaksuaikaa nopeammin...):

 

Milloinkohan tuo Ammattinetin haastattelu on tehty.

Vuonna 2008 Copterlinen edustaja (joku, en valitettavasti muista nimeä) sanoi puhelimessa, että heille pääsee töihin vain 1000h kokemuksella. Työtehtävien laatua erittelemättä. Jutun mukaan kolme kaveria on mennyt suoraan koulusta.

 

Ketjussa

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56831.0.html

Kenneth Krogius 31.12.2008:

"Suomessa on tällä hetkellä ja varsinkin tulevaisuudessa huutava pula heko lentäjistä."

"Karkea arvio tulevasta tarpeesta seuraavien vuosien

aikana on noin 7-8 heko lentäjää / vuosi seuraavan 10 vuoden jakson aikana. Eli vähintään 70 lentäjää 10 vuoden sisällä."

Spekuloidaan myös, että SIOn kouluttamat ei likikään riitä vastaamaan tarpeisiin.

Saman suuntaista ennustetta voi löytää arvioista perustana SIOn koulutukselle.

 

Tässä ketjussa ylempänä todetaan SIOn 2008-2010 kouluttamista kolmanneksen - eli noin 5 hlö - lentävän aktiivisesti.

 

Ei täsmää, syystä tai toisesta.

 

Kellä kristallipallo, sillä kopterikapteenin hommat ja liksa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekaannun tähän tuolta puolelta,jossa siipien väpätys pelottaa jo ajatuksena. Jokainen nuori,tai kuka vaan joka tahtoo tarpeeksi,voi ottaa vertailukohtaa. Sain jotenkin muilutettua itseni sisään,koulutukseen,ja sain senkin jotenkin hoidettua,-uraksi joka jatkui sitten tyhjän päällä elämiseen,ammattina. Lyhyen matikan vitonen,fysiikan armosta annettu seiska. Ja paljon tahtoa. (sorry,kollegat)  Eli,jos minä sain ammatin taivaalta, näillä eväillä,silloin sen ei pitäisi olla mahdotonta muillekaan. -voin tosin luvata,että Aeromystiikan ja Math,Fysiikan kurssien aikana,yöunet sai kyllä unohtaa. Mutta kun tarpeeksi tahtoo jotain...  No Ocean too deep.-to learn to swim.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin. Vielä on haaveissa ammatti. Suomessa ei ilmeisesti kouluta tällä hetkellä kukaan heko lentäjiä?

 

Iltalukioon menin suorittamaan matikan, fysiikan ja englannin.

 

millaset matikan taidot vaaditaan? Pystyi vain kirjoittamaan lyhyen matikan, ja fysiikkaakin oli vain yksi kurssi, millaiset taidot siinä vaaditaan?

 

Eli katseet pitäisi suunnata nyt Viro, Norja tai ruotsi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla koulutetaan juuri nyt 10 kpl ambulanssilentäjiä (Airmed?). KÄy katsomassa, keltainen kopteri pörrää

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla koulutetaan juuri nyt 10 kpl ambulanssilentäjiä (Airmed?). KÄy katsomassa, keltainen kopteri pörrää

 

t. Timo

 

Malmilla itseasiassa koulutetaan vanhoja lentäjiä uuteen konetyyppiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiskelut täyttä häkää käynnissä. Ruotsia, englantia, matikkaa ja fysiikkaa. Suomessa kun ei ole tällähetkellä koulua, niin norjan EHC sijaan olenkin katsonut viroon. Tuossa linkki kouluun. Voiko tosiaan kestää opiskelu 4 vuotta?? Ymmärsin, että suomessa sen sai vuodessa silloin?

 

Lieneeköhän mitään eroa norjan ja viron kouluilla laadullisesti? Norjassa ehkä mahdollisesti olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä? Virossa puolestaan halvempi asua, ja lieneekö koulu halvempi? En tuolta sivulta löytänyt hintoja, joten pistän mailia sinne.

 

Entä ruotsi? Kokemuksia viron koulusta?

 

Mielipiteitä?

 

Ei tämä tavoite ota laantuakseen, vaan tosissaan tähdätään kopterin puikkoihin.

 

 

 

http://www.lennuakadeemia.ee/studies/specialities/aircraft-piloting

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

norjan EHC sijaan olenkin katsonut viroon. Tuossa linkki kouluun. Voiko tosiaan kestää opiskelu 4 vuotta?? Ymmärsin, että suomessa sen sai vuodessa silloin?

 

Lieneeköhän mitään eroa norjan ja viron kouluilla laadullisesti? Norjassa ehkä mahdollisesti olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä? Virossa puolestaan halvempi asua, ja lieneekö koulu halvempi? En tuolta sivulta löytänyt hintoja, joten pistän mailia sinne.

 

http://www.lennuakadeemia.ee/studies/specialities/aircraft-piloting

 

 

Viron koulun opetusohjelmasta ilmenee, että kyseessä on lentämiseen keskittyvä korkeakoulututkinto. Suomen 1-vuotisessa koulutuksessa saa ohjaajakoulutuksen. Eli lentoluvan lisäksi siihen sisältyy merkittävästi enemmän yleissivistävää koulutusta - filosofiaa, yrittäjyyttä, liiketaloutta jne. Nähdäkseni erittäin tarpeellista osaamista ilmailualan osaajalle - ymmärtääkseni pelkillä ohjaustaidoilla elannon ansaitseminen on tänäpäivänä onnenkauppaa.

 

Tartto on mukava kaupunki, ja lentotaitoiselle lähelläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonnih. Pääsin yhden pilotin puheille, jätetään nimi ja työpaikka mainitsematta.

 

Oli puhetta, että norjassa on hyvin mahdollisuuksia päästä töihin, kun öljynporauslautoille lentävissä koptereissa on myöskin perämies, ja siihen rooliin saattaisi päästä heti koulusta, jonka jälkeen edetä kapteeniksi.

 

Niimpä olenkin päättänyt unohtaa tuon viron ja suunnata Norjan EHC kouluun. Ihan vain työmarkkinoiden takia. Luulisi, että kun käy koulun norjassa, niin samalla pääsee vähän sisään ja mahdollisesti hankkii sen työpaikan.

 

Varmistan nyt kuitenkin vielä, että tietääkö joku varmaksi onko suomessa koulua tällä hetkellä? Olen ollut yhteydessä kopterifirmaan, ja tuohon pilottiin eikä kumpikaan ollut täysin varma, mutta epäilivät ettei ole. Mitenkäs rajavartiolaitokselle pääsee? Armeijaan en pääse enää, koska olen sen jo käynyt.

 

 

Tuo norjan koulu maksaa 116 000e. Vitusti rahaa, mutta olen valmis tuon ottaan pankista koulua varten. www.ehc.no

 

 

Suunnitelma:

 

1. Muutan nyt keväällä norjaan, ja yritän tietysti saada töitä samasta kaupungista kuin koulu on. Opettelen kieltä, ja samalla opiskelen lisää englantia, matikkaa ja fysiikkaa.

 

2. Haen 2016 helmikuussa tai elokuussa alkavalle EHC kurssille. Tuohon mennessä olen oppinut norjan kielen, ja olen valmistaunut hyvin kouluun.

 

Mikään ei pidättele, ei lainaa, ei muksuja ja parempi puolisko on valmis muuttamaan mukana. Hoitoalalla myöskin taitaa töitä olla norjassa.

 

Tunteeko joku jonkun joka on käynyt tuon EHC koulun, tai onko jotain vinkkiä alaan liittyen?

 

Koulun aikainen asuminen siis pitäisi toteutttaa paremman puoliskon rahoilla ja säästöillä.

 

Mutta nyt kaikki vinkit vaan tänne kiitos.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kävisin ehkä ennen muuttoa myös ihan Suomessa ilmailulääkärillä tarkistamassa ettei ole mitään terveydellistä estettä ykkösmedikaalille mistä itse ei ehkä ole ollut tietoinen. Tosin en tiedä oletko jo tämän tehnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suunnitelma:

 

1. Muutan nyt keväällä norjaan, ja yritän tietysti saada töitä samasta kaupungista kuin koulu on. Raksalla on töitä siellä, ja parilla työkaverilla on kontakteja norjan rakennustyömarkkinoille. Opettelen kieltä, ja samalla opiskelen lisää englantia, matikkaa ja fysiikkaa.

 

2. Haen 2016 helmikuussa tai elokuussa alkavalle EHC kurssille. Tuohon mennessä olen oppinut norjan kielen, ja olen valmistaunut hyvin kouluun.

 

Mikään ei pidättele, ei lainaa, ei muksuja ja parempi puolisko on valmis muuttamaan mukana. Hoitoalalla myöskin taitaa töitä olla norjassa.

 

Tunteeko joku jonkun joka on käynyt tuon EHC koulun, tai onko jotain vinkkiä alaan liittyen? Voi pistää vaikka sähköpostilla infoa.  joker_00@luukku.com

 

Koulun aikainen asuminen siis pitäisi toteutttaa paremman puoliskon rahoilla ja säästöillä.

 

Mutta nyt kaikki vinkit vaan tänne kiitos. Tänä vuonna tulee 22 mittariin, nyt olis aika alkaa tekeen siirtoja.

 

 

Suunnitelma on ihan järkevä. Töissä pysyminen on koulutuksen aikana kannattaa, jos vaan pystyy sovittamaan aikataulut. Muksuja kun ei ole, niin on suhteellisen helppo sietää vähän pidempiä eroaikoja parisuhteessa, kun ei ole mitään "vakituista työkuormaa" kotona.

Ikänä tuo 22v nyt ei ole mitenkään kiireinen...Tietysti rouva (kandidaatin?) "biologinen kello" ei vielä naksuttele häiritsevästi tässä vaiheessa.

 

Medikaali kannattaa käydä tarkistamassa tosiaan ekana, ettei tule mitään ylläriä.

 

 

Vaihtoehto kaksi on tietysti käydä PPL(H) Suomessa ja lentää sille tiimaa, jos on vakituiset työt lähellä sellaista paikkaa, jossa sen voi lentää. Tällä metodilla ei tarvitse välttämättä ottaa lainaa lentokoulutukseen, vaan voit lentää sitä mukaa, kun rahaa on. Ainakin First Invest Oy (Carelia Copters) kouluttaa Suomessa kopterilupakirjoja CPL:ään asti. Sieltä saattaa myös irrota jotain lentotyötäkin, jos pääset firman päällikön kanssa hyviin väleihin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Jos haluat lentää kaikki rahasi ( omat ja lainatut ) ilman minkäänlaista työnsaantimahdollisuutta, niin sitten kurssille vaan. Suomessa ei tällä hetkellä, eikä seuraavaan kymmenen vuoteen, ole minkäänlaisia duunipaikkoja kopterikuskeille - olkoonkin, että olisi mimmoinen lahjakkuus alalle.

 

Rahallisesti; suosittelen unohtamaan koko jutun. Jos aattellista ilmailua haluat harrastaa, se on eri juttu.

 

Näin se vaan menee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo mietityttää kun tuollainen tukko rahaa. Tuo työllistyminen ensisijaisesti.

 

 

Yhdestä kopterifirmasta ja yhdeltä lentäjältä olen kysynyt työmarkkinoista. Molemmilta on kuulunut vastaus, että töitä on kyllä, mutta pitää olla valmis lähtemään suomesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään