Tuomas Korri

Muistomerkit ja hylätyt koneet

27 viestiä aiheessa

En löytänyt threadia, jossa jokainen voi esitellä omia kuviaan ja tietouttaan pitkin maailmaa reissatessaan nähneistä lentokoneista/lentolaitteista, jotka ovat päätyneet muistomerkiksi, tolpan nokkaan tai muuten vaan hylätty. Eli siis mikäli olet kuvannut jonkin mielenkiintoisen härvelin joka vaan "lojuu" jossain käyttämättä ja haluat kuvasi jakaa niin tämä olisi se oikea threadi sille. Mielellään mahdollisen lisäinformaation ja sijaintipaikan kanssa.

 

Kävin tänä kesänä taas viisi viikkoa Guatemalassa, tuossa Väli-Amerikan tasavallassa ja siellä olen törmännyt erinäisiin koneenraatoihin joista nyt muutama kuva ohessa:

 

FAG:n (Fuerza Aerea Guatemalteca) entinen T-33 Shooting star seisoo Petenin alueella, ilmavoiminen portin edessä. Kunnosta päätellen seissyt siellä jo kauan. FAG teki ilmeisesti viimeiset lentonsa T-33:silla joskus 80-luvun puolivälin tienoilla, jonka jälkeen jäljellä olleet koneet myytiin osina Koreaan ja vaihdossa tuli UH-1 osia. Näköjään yksi kuori kuitenkin säästettiin monumentiksi:

 

VI3aCz.jpg

 

qhdnyv.jpg

Kuomun etuosa puuttuu.

 

FHLL7s.jpg

Koneessa ei ole moottoria paikallaan eli se on pelkkä hylsy. Kuva otettu siis oikeanpuoleisen ilmanoton sisältä.

 

9DnGRt.jpg

Pyrstössä 749, tällä ehkä joku voi löytää lisätietoa kyseisestä yksilöstä?

 

jqXJ1z.jpg

Polttoainesäiliön kiinnitystä... Menisiköhän tuo tarkastuksesta läpi?  ;)

 

0eeJuM.jpg

 

KpH9iL.jpg

Kone seisoo siis tämän instanssin edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä koneesta noin 2km Floresin kaupunkia kohti, tien vasemmalla puolella tultaessa La Ponderosan suunnasta on 50-luvulla maahansyöksyneen C-47:sen jäänteitä ja muistomerkki.

 

mO77up.jpg

 

t4s7Dt.jpg

Nimillä googlaamalla löytyy lisätietoa onnettomuudesta

 

D3GBOw.jpg

 

EdVDP2.jpg

 

r5mC3M.jpg

 

VExiu0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia! Laitetaas tälläinen matkan varrelta Ouluun valtatieltä E8, Nesteen pihassa makaa tälläinen jo aika huonoon kuntoon päässyt Kamov KA-26, historiasta ei mitään tietoa.. Tietääköhän kukaan tästä mitään?

A.netissä oleva kuvakaan ei osannut kertoa juuri mitään uutta. :-\

img_9457-2.jpg.a07b6be0098ca86018eb00a877fb1ec9.jpg

 

Näitä Kamoveja taitaa Suomessa majailla enemmänkin, ainakin Lempäälässä joskus ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maan pääkaupungin, Guatemala Cityn lentokentän eli siis La Aurora Internationalin ympäristössä lojuu useita erityyppisiä hylättyjä koneita.

 

Tämä hylätty LET-410 sijaitsee lentokentän itäpuolella, Avenida Hincapien puoleisen huoltoalueen aidan sisäpuolella, hallien takana, rullaustien vieressä. Paikasta on vain noin 200m kiitotielle.

 

5qZ7gZ.jpg

 

mh4vca.jpg

 

oEw4xi.jpg

 

Ilmeisesti syy hylkäykselle oli kyseisen konetyypin kieltäminen siviililiikenteessä Guatemalan ilmatilassa. DGAC (Direccion General de Aeronautica Civil) eli paikallinen ilmailuviranomainen oli kiellon takana.

 

La Auroran alueella makaa myös muita raatoja, muunmuassa ainakin yksi Antonov AN-2, josta oli siivet irrotettu. Kävin myös kyseistä konetta katsomassa, mutta kamerasta loppui akku, joten en saanut kuvia. Moottori oli paikallaan ja muutenkin kone oli kohtuullisen siisti. Kuulemma oli suoraan käytöstä siihen jätetty ja siivet irroitettu, että menee pienempään tilaan. Kuitenkaan AN-2:sella ei ole enää lupaa lentää Guatemalassa, joten kyseinen yksilö jäi hallien taakse odottelemaan parempia aikoja.

 

Samoin alueella seisoo FAG:n vanha DC-3 (C-47) ja DC-6. Näistä on jossain ulkoisella kiintolevyllä muutama kuva, otettuna lentokoneen ikkunasta, mutta nyt en niitä löydä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä koneesta noin 2km Floresin kaupunkia kohti, tien vasemmalla puolella tultaessa La Ponderosan suunnasta on 50-luvulla maahansyöksyneen C-47:sen jäänteitä ja muistomerkki.

 

Ilmeisesti tämä onnettomuus: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19511027-0. Aviation Safety Network'in mukaan onnettomuudessa menehtyi 26 henkilöä 28:sta koneessa olleesta, miksiköhän muistotaulussa on vain 20 nimeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Söderhamnin maamerkki, Viggen

 

Tukholmasta pohjoiseen rannikkoa ylös E4-valtatietä noin 250 km, Söderhamnissa, tulee eteen taajama ja valtatien reunassa jalustalla hieman raihnaisen näköinen vihreä Saab Viggen-hävittäjä. Viggenin vieressä on sopivasti kauppakeskus ja kahvila taukoa varten. Kahvilan aulassa roikkuu katossa Ruotsin ilmavoimien Saab 17- mallilennokki, jonka alla riippuvassa kyltissä luki ”F15 Flygmuseum”, mainostaen muutaman kilometrin päässä olevaa ilmailumuseota.

 

Söderhamnin ilmailumuseo tunnetaan nimellä ”Söderhamn/F15 flygmuseum”. Se sijaitsee hiljattain lakkautetulla Sandarnen lentokentällä muutaman kilometrin päässä Söderhamnin kaupungista kaakkoon, lähellä Pohjanlahden rantaviivaa. Museo on sikäli merkittävä, että se esittelee lähes ainoastaan tämän 1.7. 1998 lakkautetun tukikohdan kalustoa ja toimintaa, kuten tämän mielenkiintoiseksi käyntikohteeksi osoittautuneen ilmailumuseon toiminta-ajatuskin on. Tukikohdan viimeisin sotilaskone oli juuri Viggenin rynnäkköversio AJ-37, jonka viimeinen lento Söderhamnissa oli 30.6.1997.

 

Jukka

 

dscn1786.jpg.2bb436834be731ee0026e7dc41597b95.jpg

 

 

>dscn1788.jpg.004943dd62df042c379b87ba827951e8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tämä onnettomuus: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19511027-0. Aviation Safety Network'in mukaan onnettomuudessa menehtyi 26 henkilöä 28:sta koneessa olleesta, miksiköhän muistotaulussa on vain 20 nimeä.

 

ASN:ssä on linkki lehtileikkeeseen, jossa mainitaan myös koneen 5-henkisen miehistön nimet, joita ei löydy muistotaulusta. Menehtyneet olivat ilmeisesti radiotoimittajia, "artistas de radio", ja ehkä muistotaulu on ko. radioaseman tai toimittajien liiton pystyttämä, tjsp, ja siksi vain heidät mainitaan. Nyt olisi sitten vain yhden henkilön verran "virhettä" laskelmissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus viitostietä ohi ajaneena olen mietiskellyt millä pelillä tuo Mi-2 on Hyrynsalmelle tuotu? Kuorma-autolla vai onko kaupanteon jälkeen joku itänaapurin heko-lentäjä tuonut sen "muina miehinä" loppusijoituspaikalleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloin ja mihin tämä katosi Kalajoelta?

https://goo.gl/maps/wccrE

Vastaava aloite tässä. Ainoa vastaus silloin:

Hmm muistaakseni jos nyt en väärin muista niin runko oli yhden pellonreunalla haapavedellä voi olla että muistan väärin

Minun ensimmäinen käyntini Kalajoen kentällä oli kesällä 2005, silloin ei ollut Antonovia enää kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus viitostietä ohi ajaneena olen mietiskellyt millä pelillä tuo Mi-2 on Hyrynsalmelle tuotu? Kuorma-autolla vai onko kaupanteon jälkeen joku itänaapurin heko-lentäjä tuonut sen "muina miehinä" loppusijoituspaikalleen?

 

Lavetti kyydillä se aikoinaan tuli, vuodesta ei kyllä mitään muistikuvaa ole mutta kauan se on jo siinä ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistui mieleeni tämä Concorde Heathrown portilla. Lienee pienoismalli (40% oikeasta koosta), jos wikipediaa on uskominen. Kuvattu syyskuussa 2005 bussin ikkunasta.

 

t. Juha

 

dscn3172.jpg.0e6ab7e02f2fc41f501f27c13c086c5b.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa Ljubljanan kentältä, jossa käväisin viime viikolla. Ulkona terminaalin läheisyydessä seisoo yksinäinen DC6B ja terminaalin katosta roikkuu muutama kevyehkö lentolaite, joita en edes yritä tunnistaa tässä. Eiityisesti tuo liidin, jonka siiven rakenteessa on selvästi haettu inspiraatiota lintujen ja lepakon siivestä, oli verrattain mielenkiintoinen. Näiden kuvien räpsimiseen kännykällä oli oikeastaan syynä se noin 45 minutin jono turvatarkastukseen, joka kentällä oli perjantaina iltapuhteeksi. Kun jono kulki näiden koneiden alta, niin eihän niitä voinut jättää kuvaamntta.

 

Timo

 

DC6B Adria Airways

ff1.jpg.dd868ef7e4861310c18b0cdf6326a05c.jpg

 

Sama

 

Liito / purjekone??

ff3.jpg.4fdfac4fa2aaf64b765be1bf0535b640.jpg

 

Innoitusta lepakon siivestä

p> 

Moottoroitu lentolaite - tunnistaako kukaan?

ff5.jpg.2e3b2439552a6942ec1dd29307197e0c.jpg

>ff2.jpg.b1d15e960e4d730e004ee358a8922590.jpg

p>ff4.jpg.550af1b5f755dd9f13bc32f95ca49cb5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa Ljubljanan kentältä, jossa käväisin viime viikolla. Ulkona terminaalin läheisyydessä seisoo yksinäinen DC6B ja terminaalin katosta roikkuu muutama kevyehkö lentolaite, joita en edes yritä tunnistaa tässä. Eiityisesti tuo liidin, jonka siiven rakenteessa on selvästi haettu inspiraatiota lintujen ja lepakon siivestä, oli verrattain mielenkiintoinen. Näiden kuvien räpsimiseen kännykällä oli oikeastaan syynä se noin 45 minutin jono turvatarkastukseen, joka kentällä oli perjantaina iltapuhteeksi. Kun jono kulki näiden koneiden alta, niin eihän niitä voinut jättää kuvaamntta.

 

Timo

 

Liito / purjekone??

 

Innoitusta lepakon siivestä

 

Moottoroitu lentolaite - tunnistaako kukaan?

 

Purjekone on Jastreb 54.

 

Lepakon siipi on Otto Lilienthal liitimen replika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lilienthal_Normalsegelapparat

 

Moottoroitu lentolaite on Eda 5 replika. Slovenian ilmailun pioneeri Edvard Rusjan rakensi alkuperäisen 1909, saman vuoden joulukuussa se hajosi laskussa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Edvard_Rusjan

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Matille tunnistuksesta!

 

Asiasta seitsemänteentoista, onko kukaan nähnyt tai ottanut kuvaa Madridin terminaalin 2 edessä olevasta DC9:stä? Pari viikkoa sitten kuljin shuttlellla terminaalista 1 terminaaliin 4 ja yht'äkkiä tien vieressä rakennusten puristuksessa oli tuo ysi, joka taisi vielä olla tumppiysi. Kone vilahti niin nopeasti ohitse, etten kerennyt edes ajatellla kännykän esiin kaivamista ja siksi kyselen, jos joku olisi ollut nopeampi.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen Caravelle joutaa lojumaan niinkin epätodennäköisessä paikassa kuin Avignon-Caumontin lentokentän laidalla eteläisessä Ranskassa. Kenttä ei ole kovin suuri, ja kone on jotenkin eriskummallisen syrjässä kaikesta sivistyksestä. Aidan takana kyllä, mutta vähän piilossa. Hieno vekotin joka tapauksessa!

 

caramelli.jpg.a4bf36c8b0c13fa2757b66ae324b7349.jpg

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla