Tuomas Virtanen

Laskeutuminen epäonnistui - pienkone meni nurin järveen

14 viestiä aiheessa

Iltasanomat kertoo seuraavaa:

 

Mies oli laskeutumassa kotirantaansa Jyväskylän Korpilahdella, kun laskutelineponttoni petti.

60-vuotias paikkakuntalainen mies oli yksin koneessa. Keski-Suomen pelastuslaitoksen mukaan mies oli laskeutumassa kotirantaansa, kun kone tuli nokalleen veteen ja pyörähti ympäri. Kone jäi selälleen kellumaan.

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288734911466.html?pos=navnow

 

Tilannehuoneessa:

Jyväskylä 07.09.2014 18:34:47 ilmaliikenneonnettomuus, pieni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellukkeen rikkoutuminen onnettomuuden syy vai seuraus -- ei taida kukaan osata tällä hetkellä varmasti sanoa?

 

Toivotaan, että joku kuitenkin tutkii, vaikka taitaa olla experimental-kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellukkeen rikkoutuminen onnettomuuden syy vai seuraus -- ei taida kukaan osata tällä hetkellä varmasti sanoa?

 

Toivotaan, että joku kuitenkin tutkii, vaikka taitaa olla experimental-kone.

 

Omistaja tutkii. OTKES ei tutki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se saattaa hajotakin, jos tulee 'kova lasku' veteen, esim. ohjaaja ei näe tyyntä vedenpintaa. Näinhän tapahtui OH-KZF:lle, tutkijalautakunta kommentoi "Jos olisi ollut vahvempipohjaiset vanerikellukkeet tai metalliset, olisi kone vain pompannut" (Jylhä: "Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994" s. 33). OH-XKR:n kellukkeiden rakenteesta ja lujuudesta minulla ei ole mitään käsitystä, edelleen vain toivon, että joku tutkisi onnettomuuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kone laskeutuu veteen on sen nopeus aika varmasti vielä luokkaa 80 km/h, jolloin vesi on kovaa kuin kivi. Ylösalaisin kääntyneen koneen vaurioituneet kellukkeet näkyvät aikaisemmin antamani linkin kuvissa ja ainakin minusta näyttää hyvin mahdolliselta, että kelluke on kovan laskun seurauksena pettänyt. ON huomattava, että tämä ei ole varmastikaan ainoa lasku, joka koneella on tehty, kova lasku tai muutama kova lasku, joka on murtanut kelluketta on voitu tehdä aikaisemmin, mutta silloin syntyneitä hiushalkeamia ei ole havaittu tai niihin ei ole osattu suhtautua vakavasti.

 

Olen purjehtijana noin neljänkymmenen vuoden aikana nähnyt monia lasikuituisia purjeveneitä, joista on kölin etu tai takareuna tai molemmat murtuneet tai runko katkennut kölin takaa. Vaurio, joka sai veneen vuotamaan ei useinkaan aiheutunut kummoisestakaan tömähdyksestä, ja kun repeämää tarkastaa huolellisemmin, voi huomata lasikuidun vettyneet ja pehmenneen ja olevan oikeastaan aika haperoa.  Useimmat meistä ovat kokeneet veden kovuuden, kun tyylikkääksi suunniteltu umahyppy on suuntautunut vähän väärin ja siitä onkin tullut "magoplits", tai millä nimellä se eri murrealueella onkin tunnettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kone laskeutuu veteen on sen nopeus aika varmasti vielä luokkaa 80 km/h, jolloin vesi on kovaa kuin kivi. Ylösalaisin kääntyneen koneen vaurioituneet kellukkeet näkyvät aikaisemmin antamani linkin kuvissa ja ainakin minusta näyttää hyvin mahdolliselta, että kelluke on kovan laskun seurauksena pettänyt. ON huomattava, että tämä ei ole varmastikaan ainoa lasku, joka koneella on tehty, kova lasku tai muutama kova lasku, joka on murtanut kelluketta on voitu tehdä aikaisemmin, mutta silloin syntyneitä hiushalkeamia ei ole havaittu tai niihin ei ole osattu suhtautua vakavasti.

 

Lasku oli ollut aivan normaali ja ympärimeno (ja kellukkeen hajoaminen?) oli vauhdin jo hidastuessa n. 30km/h vauhdista. Varmaan täysin mahdollista, että kelluke on esim. vaurioitunut pikkuhiljaa aikojen saatossa ja nyt se vain tuli sopimuksensa loppuun. Kun katsoo kuvia, niin tuo pintarakennehan on varsin ohut. Jos sisäpuoliset vahvikkeet/rakenteet antavat periksi liimauksista ja lähtevät vaikka liikkeelle, eipä se tuo kuori sitä enää kasassa varmaan pidä loputtomiin. Mutta Taunokin voi varmaan olla huoleti. Eiköhän tällaiset rakenteelliset hiipumiset, mikäli sellaisia on ollut, kyllä löydy omistajien/rakentajien omissa tutkimuksissakin...

 

Silmin havaittavaa ulkopuolista vauriota/poikkeamaa ei ainakaan valokuvissamme näy...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko viestien #2 ja #9 kuvissa eri kellukkeet?

 

 

-J-

 

Näyttää olevan. Alin kuva lienee vanha. Minun kuva on otettu about 25 minuuttia ennen pyörähdystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olisko samat kellukkeet mutta alemmassa kuvassa kellukkeista puuttuu mustat "kumipuskurit" ?

 

Ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään