Ville Lindgren

Lennonjohto havaitsi luvattoman pienkoneen lentämässä Oulussa

35 viestiä aiheessa

http://yle.fi/uutiset/lennonjohto_havaitsi_luvattoman_pienkoneen_lentamassa_oulussa/7443237

Lennonjohto havaitsi lauantaiaamuna Oulussa itse rakennetun pienkoneen lentämässä luvattomasti Sanginjoen alueella. Alus havaittiin tutkassa noin 60 kilometrin päässä Oulun lentokentästä.

Poliisi tavoitti omavalmisteisen lentokoneen kuljettajan, joka poliisin mukaan kertoi käyneensä koneellaan "pikku lenkillä".

Poliisi tutkii tapausta epäiltynä ilmailurikkomuksena ja kulkuneuvon kuljettamisena oikeudetta, sillä kuljettajalla ei ole lentolupakirjaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenhän ne tunnistivat sen "luvattomaksi", ilman transua lennellenhän se voisi olla mikä vain.

Tietty jos meni vahingossa Ilmatilaan...

t .TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko se sama legenda minkä tempauksia täällä on saanut useaan kertaan lukea. En kuolemaksenikaan muista nimeä tai edes koneiden nimiä mutta ilmeinen legenda kyseessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko se sama legenda minkä tempauksia täällä on saanut useaan kertaan lukea. En kuolemaksenikaan muista nimeä tai edes koneiden nimiä mutta ilmeinen legenda kyseessä.

Raimo Päätalo, ja oliko koneet Tikka -sarjaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se nyt kumma ettei ko. heppua saada tämän aiheen tiimoilta aisoihin.

Hommaisko joku tähtinen betonkiporsaita koneen ympärille niin kuin AN-2 keississä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenhän ne tunnistivat sen "luvattomaksi", ilman transua lennellenhän se voisi olla mikä vain.

Tietty jos meni vahingossa Ilmatilaan...

t .TImo

Jutussa sanottiin, että Sanginjoen alueella. On kyllä aika vaikea sanoa miten se olisi voitu silloin tunnistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälla tavallahan ilmailu aikanaan alkoi, joku vaan päätti rakentaa lentävän koneen. Erinäisiä luita kait on rikottu ennenkuin käytännön aerodynamiikan lait alkoivat selvitä, eikä kukaan ollut kieltämässä. Sinänsä minun on vaikeaa itse tuomita tällaista harrastusta, niin kauan kun ei aiheuteta vaaraa muille. Mitä eroa tälla ja vaikkapa base hypyillä on? Järjetöntä, ja varmaan järjetön adrenaliinihyöky. Joku kiipeää himalajalle ja kuolee sinne, joku taas värkkää lentolaitteen...

Koneen suunnittelu ja ropaaminen yleensäkin lienevät tärkeämpää kuin itse lentäminen. Muutoin kaverit liittyisivät lähimpään ilmailukerhoon, jossa pääsee vähän pienemmällä vaivalla lentämään.

Tässä kuvassa Etelä-Afrikkalainen kaveri esittelee rakentamaansa ASW20 purjekoneeseen perustuvaa itsestarttaavaa konetta, jossa on moottori hiukan painopisteen edessä, pitkä potkuriakseli uudelleenmuotoillun rungon sisässä, ja tällainen työntöpotkuri. Koneen sammuttamisen jälkeen potkurin saa vedettyä suppuun. Näytti aika hurjalta laitteelta. Ja lentää, ja tietenkin kuulemma hyvin ;^)

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jutussa sanottiin, että Sanginjoen alueella. On kyllä aika vaikea sanoa miten se olisi voitu silloin tunnistaa.

Niinpä...ei mitenkään mahdollista ainaskaan tutkalla tunnistaa. Vai onko Raimolla nyt transponderi ja hän oli ilmoittanut yksilöllisen, oman koodinsa Oulun tornille, jolloin Oulun MSSR:llä se olisi voitu havaita ja tunnistaa...?  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hommaisko joku tähtinen betonkiporsaita koneen ympärille niin kuin AN-2 keississä..

Mitäpä jos Simonenkin ryhdistäytyisi ja lopettaisi krooniseksi muodostuneen allekirjoittaneen loukkaamisen?

Ja jospa se sama Trafi joka esti An-2 lentämisen (itse ja omasta aloitteestaa) tekisi myös jotakin sen toimenkuvaan kuuluvaa tämän Päätalon suhteen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[quote author=Kimmo Hytönen link=topic=110011.msg1489788#msg1489788 date=Sinänsä minun on vaikeaa itse tuomita tällaista harrastusta, niin kauan kun ei aiheuteta vaaraa muille. Mitä eroa tälla ja vaikkapa base hypyillä on?

Mutta jos Raimo ajelee Tiirallaan valvomattomalle lentopaikalle ilman asianmukaisia ilmoituksia, ilman asianmukaista laskukierroskuviota muun liikenteen sekaan, tulkitsen että tämä samainen Raimo on jo aiheuttanut vaaraa muille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentelen paljon valvomattomille lentopaikoille. Aikanaan lensin pursilupakirjan radiottomalla koneella. Myöhemmin lensin yksinlentoja radiollisella, mutta radiolupaa ei ollut. Sovittiin seuraavat koodit:

- Myötätuuli - yksi napsautus

- Perusosa - kaksi napsautusta

- Loppuosa - kolme napssutusta

- Koneen tunnus - 268 napsautusta.

Oli siellä lennettävissä myös 321.

T. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan kone katsastettu ?

Entäpä pulttien laatu ? Lentokonelaatuisten  naulojen löytäminen voikin olla hankalaa...

Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En varmaan paljoa valehtele jos väitän että koneessa ei ole yhtään EASA,FAA tai minkään muunkaan vastaavan organisaation hyväksymää osaa ;D (Korjatkoon joku paremmin tietävä jos olen väärässä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tietenkään pitäisi mutta tuo luonto ja luonne, tulee vain mieleen että osa porukasta täällä hyväksyy tuon ja ajattelee turvallisuusjutuista eri tavoin.Tiedän että ilmailua ei olisi olemassa ellei joku vain olisi naulannut ja ruuvaillut ja kokeillut.Mielestäni tuo nyt vain ei sovi tämän päivän ajattelutapaan.Tiedän myös että voisin ostella lentokoneen, pienen toki, ajella täällä ja naatiskella, hitaasti ja matalalla kuten entinen poika Kauhavalle sai äidiltään ohjeet.

En kuitenkaan pidä tuota suositeltavana, lentokoneet on keksitty ja kehitelty, eiköhän tuo pioneeripuoli ole jo hoidossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näille ilmailukärpäsen iskemille jotka eivät halua hankkia lupakirjoja tahi EASA koneita pitäisi ehkä tarjota liidinratkaisuja. Eikös näillä saa lennellä aikas vapaasti? Olen joskus lennellyt riippuliitimen kanssa samassa nostossa, se meni aika haipakkaa! Sitäpaitsi ei sitä koskaan tiedä, milloin omakin medikaali menee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhtaasti aeromystiikan ja osaamisen kannalta katsottuna Päätalo osaa hommansa.

Päätalo operoi 179 metrin kiitoradalta. Tuolta 179 metrin kiitoradalta ei yksikään Cessna yms pikkukone nouse. Olen käynyt niin ilmasta kuin myös paikanpäällä katsomassa paikkaa.

Kaveri joka pystyy itse rakentamaan koneen ja lentämään 179 metrin kiitoradalta niin osaa kyllä aerodynamiikan yms varsin erinomaisesti.

Todella harmi että lentää luvatta eikä halua edes lupakirjaa.

Päätalon kenttä:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisella tasolla nostan hattua Raimon päättäväisyydelle ja rohkeudelle. Raimolla olisi varmasti paljon mielenkiintoista kerrottavaa nuoremmille lentäjille ja koneen rakentajille, mutta lentämisen "esikuvaksi" tämä ei valitettavasti sovi.

Yleisemmällä tasolla olen sitä mieltä, että tällainen toiminta tulee tuomita (vaikkakin se on henkilökohtaisella tasolla "hauskaa/mielenkiintoista" seurattavaa).. Asiassa on nimittäin sellainen ongelma, että jos Raimon sallitaan lennellä "vapaana kuin taivaan lintu", niin kohta on Ville, Janne, Topi, Kalle ja viisikymmentä muutakin "taivaan lintua" lentelemässä vapaasti eri puolilla suomea..

Säännöissä on sellainen "ikävä" puoli, että niitä pitää lähtökohtaisesti soveltaa jokaisen kohdalla. Muutoin niiden vaikutus/perusajatus on mennyttä.. Eli jos Raimo saisi lennellä vapaasti Oulun tienoilla, niin Kalle Nurmijärveltä voisi kanssa lennellä "pieniä lenkkejä" ihan vapaasti..? Ei hyvä. Vaikkakin mielenkiintoista..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään