Tuukka Ahvenus

Isonako liikennelentäjä?

65 viestiä aiheessa

Morjensta taas foorumin väelle. Ehkä joku saattoikin lukea vanhaa tekemääni aihetta jossa kyselin olisiko liikennelentäjän ura mahdollinen minulle. Yli vuosi sitten takaraivooni kolahti siis ajatus, tulisiko minusta isona poikana liikennelentäjä ja innostus tuota kysymystä kohtaan ei ole laantunut. Olen tällä hetkellä 16-vuotias. Ensi viikolla alkaa ensimmäinen vuosi lukiossa, syventävinä: pitkä matematiikka, pitkä fysiikka ja saksa. Ihan sitä unelmaani ajatellen valitsin nämä aineet, kuten keväällä sanoin viimeisenä koulupäivänä tovereilleni: "tästä alkaa se oman tulevaisuuden unelmien rakennustyömaa". Tätä tässä kesän olen pohdiskellut ja ottanut rennosti, keräten opiskeluinspiraatiota. Nyt tuntuu siltä, että onpa mukava päästä nyt ensimmäistä kertaa varsinaiselle työmaalle rakentamaan kestävää ja hyvää perustaa. Ja tulevalle syksylle ja talvelle ostettu lenkkitossut ja salikortti, eli pelkästään ei koulussa sitä rakenneta vaan myös aktiivisesti vapaa-ajalla. Toki ei liikaa, että ihmis-/kaverisuhteet säilyy ennallaan. Eli tässä pieni tiivistys lähitulevaisuudesta.

 

Mikä minua lentämisessä kiinnostaa? Usein kaverit kysyvät kun jaan unelmiani heidän kanssaan, "mikä siinä kiehtoo?". No minua kiehtoo se uskomaton teknologia ja voima mikä koneissa on, minua kiehtoo se arvokkuus sekä vastuu minkä mahdollisesti työssä saisin! En pysty sanoin kuvailemaan kuinka upeaa se olisi! Ja en kiellä sitä, että hyväpalkkainen työ ei kiinnosta, mutta lentäjäksi haluan ihan jonkun muun kuin rahan tähden. Tässä ajatuksia lentäjän ammatista omalla kohdallani.

 

 

Mutta on myös kysymys:

Eli kuinka kannattavaa on rakentaa juuri tähän alaan niitä perustuksia? Onko nykyään lentäjälle töitä ja miten on mahdollisesti 7-10 vuoden päästä kun ammattiin olisi mahdollisuus päästä?

 

Toivottavasti pystyisin kehittämään keskustelua ja herättämään ajatuksia, kiitos lukijoilleni!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta on myös kysymys:

Eli kuinka kannattavaa on rakentaa juuri tähän alaan niitä perustuksia? Onko nykyään lentäjälle töitä ja miten on mahdollisesti 7-10 vuoden päästä kun ammattiin olisi mahdollisuus päästä?

 

Juuri nyt uusille lentäjille ei juurikaan ole töitä, eikä kukaan tiedä mikä tilanne on 7-10 vuoden kuluttua. Muista myös, että töitä pitäisi riittää siitä vielä n. 40 vuotta eteenpäinkin.

 

Lukiossa et voi vielä suuntautua kurssivalinnoillasi lentämiseen tai ilmailualalle, mutta valitsemasi kurssit hyvin suorittamalla löydät mielenkiintoisia jatko-opiskeluvaihtoehtoja myös ilmailun ulkopuolelta. Tärkeintä tässä vaiheessa on suorittaa lukio tyylikkäästi, ettei sitten jää siitä kiinni lentäjähaaveet, kun lukiosta vedettiin 6 keskiarvolla ja yo-todistus täynnä aakkosten alkukirjaimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehdottomasti lähteä siitä, että hankkii alle jonkun mieluisan - ja mielellään ok palkkaisen - ammatin back upiksi siltä varalta että lentäjien duunitilanne jatkuu nykyisenkaltaisena: on aika turhauttavaa istua jossain Prisman kassalla kalliit lupakirjat perstaskussa ilman lentotöitä. Lisäksi ME+IR -tarkkareiden voimassa pitäminen ei ole kovin halpaa puuhaa. Terv. Nimim. "Kokemusta löytyy"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä vuonna mennyt jo neljättä tonnia kelpparien sekä medikaalin uusimiseen. Valmistumisesta kulunut aikaa 4.5 vuotta ja yhä työnhaku jatkuu. Ole siis myös valmis tällaiseen skenaarioon, luovuttaa ei saa! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kaikkein tärkeintä on, että nuorella miehellä on unelma ja halu tehdä sen toteutumiseksi työtä. Varoitukset ovat paikallaan, mutta niiden ei pidä antaa lannistaa itseään. Jos ei mistään haaveilee, eikä uskalla mitään asettaa tavoitteeksi, ei mitään myöskään voi saavuttaa.

 

Tällä hetkellä tuntuu varmalta, että tulevaisuudessakin tarvitaan lentäjiä kuljettamaan ihmisiä ja kuormia pitkilläkin matkoilla. Toivottavasti niihin hommiin löytyy enemmänkin sellaisia kavereita, kuin Tuukka, joka on selvästi valinnut tämän omaksi tiekseen. Älä anna kenenkään kääntää sinua tieltä, minkä tunnet oikeaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kaikkein tärkeintä on, että nuorella miehellä on unelma ja halu tehdä sen toteutumiseksi työtä. Varoitukset ovat paikallaan, mutta niiden ei pidä antaa lannistaa itseään. Jos ei mistään haaveilee, eikä uskalla mitään asettaa tavoitteeksi, ei mitään myöskään voi saavuttaa.

 

Tällä hetkellä tuntuu varmalta, että tulevaisuudessakin tarvitaan lentäjiä kuljettamaan ihmisiä ja kuormia pitkilläkin matkoilla. Toivottavasti niihin hommiin löytyy enemmänkin sellaisia kavereita, kuin Tuukka, joka on selvästi valinnut tämän omaksi tiekseen. Älä anna kenenkään kääntää sinua tieltä, minkä tunnet oikeaksi.

 

Kiitos sinulle! Oli todella tärkee kommentti mulle! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin samassa tilanteessa vuonna 2005. Nykyisin hankin leipäni lentämällä, vaikka matka on ollut pitkä ja kivinen.

 

Realistinen kannattaa aina olla, ja back-up suunnitelma hyvä olla. Lukioitakin on, joissa voi käydä ilmailuun liittyviä kursseja.

 

Ilmailualalla on paljon ylä- ja alamäkiä ja työpaikat riippuu niistä. Välillä tilanteet voi muuttua nopeastikin.

 

Tsemppiä tuleviin koitoksiin. Motivaatio on kaiken ydin! Sen avulla voi tehdä mitä vaan.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minusta kaikkein tärkeintä on, että nuorella miehellä on unelma ja halu tehdä sen toteutumiseksi työtä. Varoitukset ovat paikallaan, mutta niiden ei pidä antaa lannistaa itseään. Jos ei mistään haaveilee, eikä uskalla mitään asettaa tavoitteeksi, ei mitään myöskään voi saavuttaa.

 

Tällä hetkellä tuntuu varmalta, että tulevaisuudessakin tarvitaan lentäjiä kuljettamaan ihmisiä ja kuormia pitkilläkin matkoilla. Toivottavasti niihin hommiin löytyy enemmänkin sellaisia kavereita, kuin Tuukka, joka on selvästi valinnut tämän omaksi tiekseen. Älä anna kenenkään kääntää sinua tieltä, minkä tunnet oikeaksi.

 

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että nuorilla ei ole samanlaista suhteellisuudentajua kuin aikuisemmiksi kasvaneilla. Siksi kannustamisessa täytyy olla varovainen, koska totuus on, että kukaan nuorta kannustaneista ulkopuolisista ei kuitenkaan hänen lainojaan takaisin maksa.

 

Tilanne on tietenkin erilainen, jos nuorella on tausta, joka takaa hänelle taloudellisen turvan. Silloin unelmiinsa voi pyrkiä suuremmallakin taloudellisella riskillä, mutta jos rahaa ei ole liiaksi, on hyvä muistaa, että aina kovakaan tahto ei vie läpi harmaan kiven ja silloinkin jos vie, saattaa päämääräänsä pääsemisestä  joutua maksamaan hinnan, jota ei etukäteen osannut ennustaa.

 

Tuolla on yksi tarina tiestä liikennelentäjäksi ja siitä, millaisia uhrauksia se on vaatinut. Juttu alkaa sivulta 46.

http://issuu.com/liikennelentaja/docs/ll_lehti_2013_5_nettiin2

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuukka, tsemppiä vain! Lentäjiä tarvitaan tulevaisuudessa aivan varmasti vähintään yhtä paljon kuin nykyisin ja eläkkeelle jää joka vuosi porukkaa vaikka kuinka. Silti tulee muistaa, että meillä kaikilla ei ole niitä henkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia, joita liikennelentäjän työ vaatii. Onko sinulla myöhemmässä iässä, kukaan ei tiedä.

 

Tässä sinulle vinkkejä!

- Hoida opiskelu hyvin. Matikka, fysiikka ja englanti etunenässä.

- Pidä huolta fyysisestä kunnosta

- Vältä päihteitä, tupakkaa

- Liity ilmailukerhoon. Mikä vain, mikä kiinnostaisi ja on mahdollinen. Lennokit, nettilentäminen (toki onnistuu ilman kerhojakin), purjelento, liitimet, ultrat, moottorilentokerhot yms. Ei noissa välttämättä heti tarvitse päästä itse ilmaan, kentilläkin riittää hauskaa tekemistä ja joillakin on hienoja simulaattoreita, niillä saa lennellä kuinka paljon haluaa.

 

Lukion loppupuolella sinulla on jo varmasti tulevaisuuden mahdollisuuksista parempi kuva sekä vaihtoehtoisista muista ammateista ja se, että jo nyt panostat asioita lentäjän ura mielessä, ei taatusti ole mistään muusta ammatista tai yleensä elämästä pois.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ruusuisen kuvan alasta täällä kyllä saa. Uskallan kuitenkin lyödä vetoa, että puolet tällä hetkellä valmistuneista, eivät koskaan tule lentämään liikennekonetta. Kelppareiden pitäminen voimassa maksaa paljon, siihen kylkeen vielä lainat, vuokrat ja oman markkina-arvon pitäminen "ylhäällä" (lentäminen?) tulee todella kalliiksi. Prisman kassalla ylitöissä on tosin hyvin aikaa miettiä mitä tuli tehtyä.  :)

Kannattaa harkita kauan jos haluaa riskeerata taloudellista itsemurhaa, ja pitää vedenkestävä 'Plan-B' takataskussa. Niin nuorena kuin aloittaja, näkee vain positiiviset viestit, ja hyppää realististen yli, ajatellen että on itse erinlainen ja että "kyllä minä sitten löydän töitä". Itsekin olin tällainen, ja olisin toivonut että olisin ymmärtänyt tosiasiat näissä ajoissa. Nyt saa lataa paljon keskon varastolta tienattua purppuranväristä tiskiin, jotta tässä kuussa saa vuoden leiman papereihin, sekä Indonesiaan ja Papua Uusi Guineaan etsimään cessna-hommia.

 

Vanha viisaus on, että älä uhkapelaa sellaisia rahoja, jota ei ole varaa menettää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kaikkein tärkeintä on, että nuorella miehellä on unelma ja halu tehdä sen toteutumiseksi työtä. Varoitukset ovat paikallaan, mutta niiden ei pidä antaa lannistaa itseään. Jos ei mistään haaveilee, eikä uskalla mitään asettaa tavoitteeksi, ei mitään myöskään voi saavuttaa.

 

Tällä hetkellä tuntuu varmalta, että tulevaisuudessakin tarvitaan lentäjiä kuljettamaan ihmisiä ja kuormia pitkilläkin matkoilla. Toivottavasti niihin hommiin löytyy enemmänkin sellaisia kavereita, kuin Tuukka, joka on selvästi valinnut tämän omaksi tiekseen. Älä anna kenenkään kääntää sinua tieltä, minkä tunnet oikeaksi.

Hienosti sanottu. Olen samaa mieltä. Pätee muissakin asioissa kuin lentäjäksi pääsyssä.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ruusuisen kuvan alasta täällä kyllä saa. Uskallan kuitenkin lyödä vetoa, että puolet tällä hetkellä valmistuneista, eivät koskaan tule lentämään liikennekonetta. Kelppareiden pitäminen voimassa maksaa paljon, siihen kylkeen vielä lainat, vuokrat ja oman markkina-arvon pitäminen "ylhäällä" (lentäminen?) tulee todella kalliiksi. Prisman kassalla ylitöissä on tosin hyvin aikaa miettiä mitä tuli tehtyä.  :)

Kannattaa harkita kauan jos haluaa riskeerata taloudellista itsemurhaa, ja pitää vedenkestävä 'Plan-B' takataskussa. Niin nuorena kuin aloittaja, näkee vain positiiviset viestit, ja hyppää realististen yli, ajatellen että on itse erinlainen ja että "kyllä minä sitten löydän töitä". Itsekin olin tällainen, ja olisin toivonut että olisin ymmärtänyt tosiasiat näissä ajoissa. Nyt saa lataa paljon keskon varastolta tienattua purppuranväristä tiskiin, jotta tässä kuussa saa vuoden leiman papereihin, sekä Indonesiaan ja Papua Uusi Guineaan etsimään cessna-hommia.

 

Vanha viisaus on, että älä uhkapelaa sellaisia rahoja, jota ei ole varaa menettää.

 

Hyvä ja realistinen kuvaus; kannattaa lukea ajatuksella. Missään nimessä ei kannata laittaa munia yhteen koriin vaan hankkia se Back up plan. Ripaus realismia höystettynä terveellä itsetunnolla sekä uskolla omaan tekemiseen niin joskus se jakkara sieltä nokalta löytyy. Kannattaa kuitenkin aina muistaa, että yksi käynti ilmailulääkärillä voi muuttaa 120 000:n euron pankkilainan (+korot) hyvinkin raskaaksi taakaksi kantaa. Ja siinä ei hirveästi idealismi enää lämmitä. Missään nimessä en halua lytätä mutta realiteetit kannattaa aina pitää mielessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unelmat luo motivaatiota ja niiden eteen kannattaa nähdä vaivaa, se on joka tapauksessa kuin laittaisi rahaa pankkiin tai vähintäänkin hyvä sijoitus.

-ilmailu lääkärin tarkastus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa

-lukio kunnolla läpi

-kunnosta huoli

back up plan

Ilmavoimat? kuljetuskone puolelle tai hekoihin joista joustavaa siirtyä siviilipuolelle hommiin.

Rinnalle jotakin teknisen alan koulutusta noilla ainevalinnoilla?

 

Valmistumiseesi on sen verran monta vuotta aikaa että ajat ehtivät muuttua moneen otteeseen. Tämä ilmailu aloilla lähteestä riippuen  20-35% työttömyys lupakirjallisten osalta ei ole ikuinen olotila. Tietenkin se voi olla tulevaisuudessa hetken aikaa pahempikin nopeiden talous muutosten ja firmojen sisäisten uudelleenorganisointien ja ulkoistusten seurauksena.

Suomi on pieni työmarkkina-alue eli kannattaa seurata ulkomaiden työpaikka tarjontaa.

 

-P-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vastauksista, vinkeistä. Olen todella kiitollinen! Sen verran voisin mainita, että ne muut suunnitelmat olisi laivankapteeni tai osin ehkä veturin kuljettaja. Näissä ammateissa ehkä myös samaa ongelmaa kuin lentäjänkin työllistymisessä, en tiedä hirveän tarkkaan. Mutta seuraavat 2,5-3 vuotta on hyvää aikaa miettiä ja kelata ajatuksia. Olishan se hieno tietää missä on ja mitä tekee 20 vuoden päästä, mutta ehkä hyvä vaan ettei tiedä! Pitää elää päivä kerrallaan! Vedoten mottooni: "Don't dream your live, live in your dream"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä motto sulla  :thmbup:;D

Lukion tokan vuoden aluksi oli psykologin luento, josta poimittua: "Motivaatio on sitä, että vetää unelmien päälle työhaalarit." Toinen motivoiva esimerkki ainakin itselle löytyy Günther Rallin muistelmista. Rall ammuttiin alas itärintamalla ja lääkäri diagnosoi, että Rall ei enää koskaan tule lentämään ja kävelykykykin oli vaarassa. Rall kuitenkin totesi aikovansa lentää ja niinpä hän oli seitsemän kuukauden jälkeen jälleen koneen puikoissa. Ei siis kannata luovuttaa.

 

Tsemppiä sulle opiskeluun ja toivottavasti päästään joskus molemmat kuluttamaan sitä kapteenin pallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ilmailu kiinnostaa, niin monille luonnollinen varasuunnitelma tuntuu olevan ilmailutekninen puoli. Ei sekään toki ole ongelmaton, mutta jos lukee itsensä vaikka DI:ksi sopivilla sivuaineilla, niin lähtökohdat eivät ole huonoimmat mahdolliset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin 51 vuotiaana sanoisin ammatinvalinnasta seuraavaa:

 

Ihan ekana Ilmavoimat, Laivasto tai Maavoimat ja jos ei niistä mikään nappaa niin sitten:

 

1) Urheiluhierojakurssi, joka kestää vuoden ja sitä työtä voi tehdä missä tahansa pitäen autossa mukana hierontapöytää

2) Lakimieheksi, jotta voi laillisesti löytää porsaanreiät siihen, että elämä on joustavampaa  monessa suhteessa

 

Sen jälkeen on hyvä päättää, mitä haluaa oikeasti tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran voisin mainita, että ne muut suunnitelmat olisi laivankapteeni tai osin ehkä veturin kuljettaja. Näissä ammateissa ehkä myös samaa ongelmaa kuin lentäjänkin työllistymisessä, en tiedä hirveän tarkkaan.

Veturinkuljettajan ammatti on kolmesta valinnastasi varmasti turvallisin vaihtoehto. Se on ennustettavin niin palkkakehitykseltään kuin työllistymismahdollisuuksiltaankin. Työnantajia on vain yksi, mikä on sekä hyvä että huono asia. Suomalaisella veturinkuljettajan "lupakirjalla" ei ole paljon arvoa ulkomailla.

 

Vastuukysymyksistä puheenollen. Lentäjät usein painottavat vastuutaan matkustajista. Oulun junassa voi olla enemmän matkustajia kuin Airbus 380:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastuukysymyksistä puheenollen. Lentäjät usein painottavat vastuutaan matkustajista. Oulun junassa voi olla enemmän matkustajia kuin Airbus 380:ssä.

 

Junan voi pysäyttää kesken matkan jos siihen tulee vika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään