Guest Kiwipilot

Venäjä suunnittelee Siperian ylilentokieltoa eurooppalaisille yhtiöille

92 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/talous/Ven%C3%A4j%C3%A4+kaavailee+eurooppalaisille+yhti%C3%B6ille+lentokieltoa+Siperian+yli/a1407202953794

 

Olenkin jo kelaillut milloin Iivana vastaa pakotteisiin Siperian ylilentokiellolla. Mielenkiintoista nähdä minkälaisen show'n tämä aiheuttaa eurooppalaisille lentoyhtiöille... Looginen vastaus on varmaan sitten vastaava kielto EU:n toimesta venäläisille lentoyhtiöille? Pelottavalla tavalla on ryssä eristämässä itseään sivistyneestä maailmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti halua palata vanhaan kunnon "kylmän sodan" aikaan? Tappioitahan tuossa tulee myös äiti-venäjälle jos ylilentomaksuja ei kerry entiseen tapaan. Ja tämä kostautuu ennen pitkää venäläisille jos eurooppa sulkeutuu heiltä. Putin taitaa haluta vain olla uusi Stalin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti halua palata vanhaan kunnon "kylmän sodan" aikaan? Tappioitahan tuossa tulee myös äiti-venäjälle jos ylilentomaksuja ei kerry entiseen tapaan. Ja tämä kostautuu ennen pitkää venäläisille jos eurooppa sulkeutuu heiltä. Putin taitaa haluta vain olla uusi Stalin...

 

Vaikuttaa enemmänkin uudelta Hitleriltä, kuin Stalinilta. No, jospa jossain vaiheessa Venäjän isorikkaat ärähtää, kun alkaa rahat huveta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa enemmänkin uudelta Hitleriltä, kuin Stalinilta. No, jospa jossain vaiheessa Venäjän isorikkaat ärähtää, kun alkaa rahat huveta..

 

Stalin+Hitler=Putler. Historia toistaa itseään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...juurihan tässä eilen tuli kuluneeksi tasan sata vuotta ns. Mustasta Viikosta 28.7. - 4.8.1914, jonka aikana koko Eurooppa ajautui sotaan. Kumuloituneet jännitteet ja epärealistiset valtapyrkimykset sekä keskinäiset sitoumukset saivat paikallisen konfliktin eskaloitumaan maailmanpaloksi. Aloitteelliset valtiot eivät varmaan arvanneet, että heidän yhteiskuntajärjestelmänsä murenisi siinä; kolme keisarikuntaa katosi maailmankartalta.

 

Nykyisen tulehtuneen tilanteen takana on huomattavasti useampi taho kuin vain vain yksi henkilö. Ratkaisun avaimet piilevät sen selvittämisessä, kuka luulee hyötyvänsä tästä sapelinkalistelusta. Sotiminen ja vihanpito on järjettömän kallista puuhaa ja olisikin hyvä pitää näitä hintalappuja kaikkien näkyvillä, jottei totuus unohtuisi.

 

Nuih, tämä alustuksena seuraavalle kysymykselle: millaiset kustannukset ylilentokiellosta koituisi eri osapuolille ja millaisiin muutoksiin se mahdollisesti johtaisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille ilmeisesti nykyinen Helsingin sijainnin Aasian lennoille antama etumatka muuttuisi vastaavaksi takamatkaksi eurooppalaisiin kilpailijoihin nähden. Lienee varmaan yksi pahimmista skenaarioista, mitä kuvitella voi. Euroopalaisten yhtiöiden tarjonta tullee pienenemään huomattavasti, kun matka-ajat Venäjää kierrettäessa kasvavat todella paljon. Jos yleensä kaikille reiteille lähtevät Venäjää kiertämään. Aasialaiset ja lähi-idän yhtiöt luonnollisesti korjaisvat potin, vaikka ei heillä varmaankaan ylimääräistä kapasiteettia paljoa ole tarjonnan lisäämiseksi. Muuttaisi koko Euroopan ja pohjoisemman Aasian välisen lentoliikenteen täysin; tarjonnan, hinnat, operaattorit ja osin matka-ajat. Jos Siperian ylilentokielto siis toteutuisi. Kova olisi vastaveto. Ja jos hintalappu Venäjälle olisi mainittu 320 milj. €, niin ei olisi heille kauhean kalliskaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille ilmeisesti nykyinen Helsingin sijainnin Aasian lennoille antama etumatka muuttuisi vastaavaksi takamatkaksi eurooppalaisiin kilpailijoihin nähden. Lienee varmaan yksi pahimmista skenaarioista, mitä kuvitella voi. Euroopalaisten yhtiöiden tarjonta tullee pienenemään huomattavasti, kun matka-ajat Venäjää kierrettäessa kasvavat todella paljon. Jos yleensä kaikille reiteille lähtevät Venäjää kiertämään. Aasialaiset ja lähi-idän yhtiöt luonnollisesti korjaisvat potin, vaikka ei heillä varmaankaan ylimääräistä kapasiteettia paljoa ole tarjonnan lisäämiseksi. Muuttaisi koko Euroopan ja pohjoisemman Aasian välisen lentoliikenteen täysin; tarjonnan, hinnat, operaattorit ja osin matka-ajat. Jos Siperian ylilentokielto siis toteutuisi. Kova olisi vastaveto. Ja jos hintalappu Venäjälle olisi mainittu 320 milj. €, niin ei olisi heille kauhean kalliskaan.

 

 

 

Toisaalta EU saattaisi tehdä vastaavan vedon venäläisille, jolloin se hintalappu alkaa kasvamaan. Tuo kielto saattaa hyvinkin tulla, mutta en usko sen olevan kovin pitkäkestoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä - jos esim. isoympyräreittejä katsoo karttapallosta/ google earthista, niin helpostihan tuon näkee mikä olisi tulos. Aikalailla eteläisempien alueiden tai maiden kautta joutuisi kirtämään kaikki Keski-Euroopasta Japaniin/ Etelä-Koreaan ja Kiinan pohjoisempiin kaupunkeihin suuntautuvat lennot. Finskillähän toisaalta on jo sitten kokemusta pohjoisnavan kautta kiertämisestä Japaniin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Aikalailla eteläisempien alueiden tai maiden kautta joutuisi kiertämään kaikki Keski-Euroopasta Japaniin/ Etelä-Koreaan ja Kiinan pohjoisempiin kaupunkeihin suuntautuvat lennot. Finskillähän toisaalta on jo sitten kokemusta pohjoisnavan kautta kiertämisestä Japaniin..

 

Vain eurooppalaisten lentoyhtiöiden Keski-Euroopasta Japaniin/ Etelä-Koreaan ja Kiinan pohjoisempiin kaupunkeihin suuntautuvat lennot. Tämähän on juuri yksi tämän homman pointti ja tosi paha Finnairille, koska matkustajat oppisivat käyttämään aasialaisia yhtiöitä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kolme keisarikuntaa katosi maailmankartalta.

 

Pilkunrakastelua: neljä, ei kolme, tosin argumentin voi kääntää niinkin että sulttaani ei ole keisari.

 

Sitten asiaan:Lähi-idän (TK, EY, EK, QR) lentoyhtiöiden toimitusjohtajat/omistajat taputtaisivat karvaisia käsiään ja kiittäisivät luojaansa ylilentokiellosta. Käsittääkseni ylinlentokielto ei koskisi näitä yhtiöitä mitenkään, lisäksi niiden reitit käyttävät plajon vähemmän Venäjän ilmatilaa muutenkin. Myös Aasialaiset firmat saisivat kovan kilpailuedun, mikäli kiellot eivät heitä koske.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain eurooppalaisten lentoyhtiöiden Keski-Euroopasta Japaniin/ Etelä-Koreaan ja Kiinan pohjoisempiin kaupunkeihin suuntautuvat lennot. Tämähän on juuri yksi tämän homman pointti ja tosi paha Finnairille, koska matkustajat oppisivat käyttämään aasialaisia yhtiöitä.

 

Tätä kyllä meinasin, jätin pois sanan eurooppalaiset kun ajattelin porukan ymmärtävän jo itse uutisesta mistä on kyse..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisäksi myös etelässä tulisi lisää matkaa. Eli tulevaisuudessa ei Kriminkään yli pääse vaan pitäisi kulkea Romanian ilmatilan kautta. Ei vaikuttane etelä-eurooppalaisiin, mutta EFHK:lta matka pitenisi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain eurooppalaisten lentoyhtiöiden...

 

Venäjällä ei "tunnusteta" Eurooppaa, vaan siellä nähdään Suomi, Saksa, Ranska jne. ja näiden kanssa solmittavat kahdenväliset sopimukset. Myös Eurropan (pl. Suomi ja muut höynäytettävät) sisällä asiat nähdään siten, että on oma kansallinen taloudellinen tai muu etu, jota hoidetaan suoraan Venäjän kanssa ja vasta kun tarvitaan rahoittajia, aletaan puhumaan yhteisestä Euroopasta.

 

Näin ollen jos ei kusta Venäjän muroihin, niin heidän kanssa voidaan päästä kahdenkeskiseen sopimukseen. Meillähän on erinomaiset suhteet heidän kanssaan, kuten Putin asian hiljattain vahvisti.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tästä vielä mitään muuta tietoa kun jonkun kirjoittama juttu joka kertoo että joku kertoi että saatetaan rajoittaa lentoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tästä vielä mitään muuta tietoa kun jonkun kirjoittama juttu joka kertoo että joku kertoi että saatetaan rajoittaa lentoja?

 

Varmasti on, mutta sitä ei ole saatavilla normikansalaisen käytettävissä olevista medioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan osaa sanoa suoralta kädeltä, miten mahdollinen kielto vaikuttaisi Finnairin Aasian lentojen käytännön operointiin. Pystyttäisiinkö mitään kohteita lentämään yhdellä koneella, riittääkö A330:n range non-stoppeihin Putin kiertäen, riittävätkö koneet, vai onko niitä kenties tiettyjen kohteiden (tilapäisen) lopettamisen vuoksi liikaa?

 

Soinilais-väyrysläiseen sooloiluun ei Suomen pidä tässäkään kysymyksessä lyhytnäköisesti missään tapauksessa mennä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että pitäisi alkaa veivaamaan vielä sopimuksia Venäjän kanssa... just just. Suomella alkaa olla viimeiset ajat valita kuulutaanko läntiseen sivistykseen vaiko aletaanko jälleen valua ryssän valurautasaappaan alle. Hellyttävää tuo usko naapurin diktaattorin vakuutteluihin "hyvistä suhteista"; on vaarallista elää toivoen, ilman käsitystä reaalitilanteesta. Jokaiselle uutisia seuraavalle pitäisi olla selvää, että Iivana näyttää olevan melko nopea liikkeissään (vrt. Krimin valtaus) eli ei hirveästi kannata laskea tuon valtion irvikuvan sanomisten varaan. Seuraavan NATO-gallupin tuloksia odotellessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä pahan ilman lintu sinä Mikko oikein olet?

Etkö muista, että myös 1930-luvulla meillä oli erinomaiset suhteet Neuvostoliittoon?

Ja varsin ohuet ilmavoimat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä pahan ilman lintu sinä Mikko oikein olet?

Etkö muista, että myös 1930-luvulla meillä oli erinomaiset suhteet Neuvostoliittoon?

Ja varsin ohuet ilmavoimat.

 

Voi Peter, 30-luku oli niin kauan sitten että ei sitä enää muistella. Suoraan sanottuna, suomalaisten lyhytnäköisyys sekä näköalattomuus historian suhteen on sekä surullista että oksettavaa. Paras kuulemani argumentti Natoa vastaan oli se että "Kun Kokoomus sitä eniten ajaa". Meinasi itku päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/talous/Hallitusneuvos+HSlle+Ven%C3%A4j%C3%A4+ei+ole+kertonut+Suomelle+aikeista+est%C3%A4%C3%A4+ylilennot/a1407202953794

 

Venäjä voisi halutessaan sulkea ilmatilansa eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä, mutta mitään ilmoitusta tällaisesta ei ole Suomen liikenne- ja viestintäministeriöön tullut.

 

Interfax ja talouslehti Vedomosti uutisoivat Venäjän hallituksen suunnittelevan vastapakotetta, joka estäisi Finnairia ja muita eurooppalaisia lentoyhtiöitä lentämästä Siperian yli. Suomessa asiasta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.

 

"Me emme ole saaneet mitään virallista ilmoitusta Venäjän viranomaisilta," hallitusneuvos Anna Sotaniemi liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoi HS:lle.

"Venäjä hallitsee ilmatilaansa. Voimassa ei ole mitään sellaisia kansainvälisiä säännöksiä, jotka kieltäisivät Venäjää niin tekemästä", hän sanoi.

 

Suomella on Venäjän kanssa toistaiseksi voimassa oleva sopimus ylilento-oikeuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että pitäisi alkaa veivaamaan vielä sopimuksia Venäjän kanssa... just just. Suomella alkaa olla viimeiset ajat valita kuulutaanko läntiseen sivistykseen vaiko aletaanko jälleen valua ryssän valurautasaappaan alle. Hellyttävää tuo usko naapurin diktaattorin vakuutteluihin "hyvistä suhteista"; on vaarallista elää toivoen, ilman käsitystä reaalitilanteesta. Jokaiselle uutisia seuraavalle pitäisi olla selvää, että Iivana näyttää olevan melko nopea liikkeissään (vrt. Krimin valtaus) eli ei hirveästi kannata laskea tuon valtion irvikuvan sanomisten varaan. Seuraavan NATO-gallupin tuloksia odotellessa...

 

Meillä läntisessä sivistyksessä ei naapuria ja suurta kauppakumppania yleensä kutsuta haukkumanimillä? Ainakaan sivistyneitten ihmisten parissa? Kerro mikä on "reaalitilanne" ja miten rinnastat Suomen ja Krimin?

 

Onhan meillä, niinkuin kaikilla muillakin eurooppalaisilla valtioilla, kahdenkeskisiä sopimuksia Venäjän kanssa, miksei myös tarvittaessa tässä asiassa? Se, että suomalaisella yhtiöllä olisi oikeus ylilentoihin myös jatkossa ja jollain toisella ehkä ei, ei muuta oikeastaan mitään. Näin se on aikaisemminkin ollut.

 

T. Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittavaa tämä maailmanlopun meininki.

 

Kamalat kauhukuvaotsikot vedetty sinnetänne eikä oikeasti ole mitään päätetty eikä tapahtunut.  :laugh:

 

Ehkä joku oli puhunut jossain jotain tai sitten ei ja maailma mustuu otsikoissa aivan totaalisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä läntisessä sivistyksessä ei naapuria ja suurta kauppakumppania yleensä kutsuta haukkumanimillä? Ainakaan sivistyneitten ihmisten parissa? Kerro mikä on "reaalitilanne" ja miten rinnastat Suomen ja Krimin?

 

Onhan meillä, niinkuin kaikilla muillakin eurooppalaisilla valtioilla, kahdenkeskisiä sopimuksia Venäjän kanssa, miksei myös tarvittaessa tässä asiassa? Se, että suomalaisella yhtiöllä olisi oikeus ylilentoihin myös jatkossa ja jollain toisella ehkä ei, ei muuta oikeastaan mitään. Näin se on aikaisemminkin ollut.

 

No kun katsoo tuota Venäjän sikailua Ukrainassa itsenäistä valtiota kohtaan niin alkaa nuo haukkumanimet olla aivan ymmärrettäviä ja suotavia.

 

Ja kahdenkeskisten sopimusten tekeminen tarkoittaisi samalla sitä että hyväksymme tuon sikailun, ja niin ei missään nimessä saa olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä läntisessä sivistyksessä ei naapuria ja suurta kauppakumppania yleensä kutsuta haukkumanimillä? Ainakaan sivistyneitten ihmisten parissa? Kerro mikä on "reaalitilanne" ja miten rinnastat Suomen ja Krimin?

 

Onhan meillä, niinkuin kaikilla muillakin eurooppalaisilla valtioilla, kahdenkeskisiä sopimuksia Venäjän kanssa, miksei myös tarvittaessa tässä asiassa? Se, että suomalaisella yhtiöllä olisi oikeus ylilentoihin myös jatkossa ja jollain toisella ehkä ei, ei muuta oikeastaan mitään. Näin se on aikaisemminkin ollut.

 

T. Mika

 

 

Mitä mieltä olet Venäjän kehityksestä noin yleensä? Ilmeisesti rajantakainen kehitys on mielestäsi hyväksyttävää: homolait, sensuuri, Krimin haltuunotto, ex-KGB -miesten silovikkijuntta... Jotkut ylilento-oikeudet nyt ovat yksi hailee isossa kuvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään