Ilkka Mäkelä

Airbus A330:stä tehdään parannettu versio, A330neo

21 viestiä aiheessa

Airbus on julkistanut Farnboroughin näyttelyn avajaisten alla tuovansa markkinoille jo jonkin aikaa huhutun parannetun A330neon. Uudesta konetyypistä tehdään kaksi versiota, A330-800neo ja A330-900neo. Moottorina tulee olemaan Rolls Royce Trent 7000. Polttoaineenkulutuksen odotetaan pienenevän 14 % verran nykyisiin malleihin nähden, ja toimintamatka pitenee 400 NM. Parannuksia tulee myös koneiden matkustamoihin. A330neon toimitukset alkavat v. 2017 lopulla.

 

Airbus is to go ahead with a re-engining programme for its long-haul A330, confirming that the two variants will be designated the A330-800neo and -900neo.

 

The aircraft is set to enter service in the fourth quarter of 2017 and be powered by Rolls-Royce Trent 7000 engines.

 

Airbus disclosed its long-awaited decision ahead of the opening of the first day’s trade at the Farnborough air show.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-airbus-to-launch-a330neo-401384/

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-launches-the-a330neo/

 

A330neo:sta odotetaan kilpailijaa 787-9:lle, mm. koska käyttökustannukset ovat lähes samat, mutta pääomakustannukset alhaisemmat. Toimituksetkin alkavat suhteellisen pian.

 

Comparing the A330neo to the Boeing 787-9, the most popular version of the Dreamliner, Airbus sales chief John Leahy said it would have the same "cash operating costs" and significantly lower capital costs, making it "an unbeatable plane in that category".

 

Boeing disputes these claims as well as Airbus's forecasts of more than 1,000 potential sales for the A330neo. But that has not prevented its sales chief stepping up the market battle.

 

"Clearly our competitor is pursuing this product and thinks it is a great way to compete against the 787-8 and 787-9, which is an interesting change in their strategy because we thought they were building the A350-800 and A350-900 to compete against those airplanes," said Boeing senior vice president John Wojick.

 

"Airbus is saying 'my airplane isn’t as efficient as Boeing's, so maybe Boeing won't react'. Well, we are going to react," he told Reuters in Doha. Boeing declined to elaborate.

 

Analysts say Boeing has three main options: do nothing, fine-tune the 787's design or retaliate with lower prices.

 

http://news.airwise.com/story/view/1402448262.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on kertonut lisää tietoa A330neo-malleista. Tyypillisesti 252-paikkaisen A330-800neon toimintamatkaksi kerrotaan 7450 NM eli 13780 km. 310-paikkaisen A330-900neon toimintamatka on 6200 NM eli 11480 km. - Konetyypin taloudellisuus sellaisille yhtiöille, jotka jo käyttävät A330-malleja, korostuu sen vuoksi, että varaosat tulevat olemaan 95 %:sesti yhteneviä aikaisempiin nähden, ja lentäjät pärjäävät samalla tyyppikelpuutuksella.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-airbus-lays-out-a330neo-specifications-401421/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on saanut EASA:n hyväksynnän korotetulla 242 tonnin maksimilentoonlähtömassalla varustetulle A330-300-mallille, jonka runkorakenne tulee olemaan pohjana tulevalle A330neo:lle. MTOM:n korotus antaa operaattoreille mahdollisuudet valita 500 NM pitemmän toimintamatkan tai kantaa suurempaa kuormaa. Aerodynamisten parannusten johdosta polttoaineenkulutuskin voi vähetä aina 2 prosenttiin asti.

 

The European Aviation Safety Agency today granted certification to Airbus for its new increased-takeoff-weight version of the A330 airliner, offering increased range or payload. The A330-300 has a maximum gross takeoff weight of 242 metric tons (533,510 pounds), which is 7 metric tons (15,432 pounds) more than the original A330-300.

 

“The latest A330’s maximum takeoff weight of 242 metric tons, combined with various aerodynamic refinements and increased fuel capacity means that soon operators will benefit from an extended range of up to 500 nautical miles or [the ability to] carry greater payload,” explained A330 program head Eric Zanin. “Moreover, they will do so with a fuel-consumption reduction of up to two percent.”

 

The 242-ton A330 airframe is the basis for development of the re-engined A330neo. To date, 11 airlines have selected the increased maximum takeoff weight option for new A330s they have on order.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2015-04-01/easa-certifies-increased-takeoff-weight-a330-300

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
The A330-300 has a maximum gross takeoff weight of 242 metric tons (533,510 pounds), which is 7 metric tons (15,432 pounds) more than the original A330-300.

 

Hmh... Eikös tuon mallin alkuperäinen maksimi lentoonlähtöpaino ollut 212 tonnia? Eli kasvu olisi ollut 30 tonnia. Airbus itse sanoo, että maksimi lentomatka on kasvanut 50% alkuperäisestä, mikä ei varmaan onnistu kasvattamalla lentoonlähtöpainoa 3%:

 

With these enhancements, Airbus will have added some 50 per cent more range to the A330-300 since its service entry, while reducing maintenance costs by 20 per cent.

 

Painot löytyvät täältä:

 

http://www.airbus.com/support/maintenance-engineering/technical-data/aircraft-characteristics/

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon uutisen tekstin pääkohdat on lainattu suoraan Airbusin omasta tiedotteesta, mutta totta on, että AIN Online-uutissivusto on ymmärtänyt asian sikäli väärin, että 7 tonnin lisäys ei ollut verrattuna aivan alkuperäiseen, ensiksi markkinoille tulleeseen A330-versioon, vaan edelliseen MTOW-versioon joka oli 235 tonnia. Siihen 7 tonnia lisää = 242 tonnia.

 

Lainaus Airbusin tiedotteesta:

 

The combination of the increased take-off weight, aerodynamic improvements and the optional fuel capacity boost – compared with the previous 235t version – means that the new 242t A330-300 is capable of flying missions of up to 15 hours, or carry more payload over existing routes.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/easa-certifies-the-latest-and-most-capable-242-tonne-a330-version/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentoyhtiö, joka saa käyttöönsä A330neo-koneita, on TAP Portugal. Rolls-Royce Trent 7000-moottoreilla varustettuja A330neoja toimitetaan TAPille loppuvuodesta 2017 alkaen. Yhtiö saa samalla myös ensimmäisenä koneita, joissa on Airbusin uusi "Airspace"-sisustus.

 

TAP Portugal is to be the first to operate the re-engined Airbus A330neo, taking delivery of the type towards the end of 2017.

 

Airbus is promoting its new Airspace cabin concept at AIX with an A330neo cabin mock-up, and says the decision means TAP Portugal would be the launch carrier for its new interiors brand.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/interiors-tap-portugal-revealed-as-a330neo-launch-o-423979/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330neo:n ensimmäiset asiakastoimitukset viivästyvät maaliskuulle 2018:

 

Airbus's first A330neo will not arrive until March 2018, the CEO says, as it upgrades the plane with new Rolls-Royce (OTCPK:RYCEF, OTCPK:RYCEY) engines that promise greater fuel efficiency and range; Airbus initially had promised the plane would be delivered around the end of next year.

 

http://seekingalpha.com/news/3231160-airbus-delays-a330neo-delivery-struggles-continue

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/12/2017 at 17.39, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Airbus A330neo:n ensilento tapahtuu kesän lopulla. Kaksi prototyyppiä on muuten valmiina, mutta RR:n moottoritoimitukset ovat jonkin verran myöhässä.

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2017-06-09/first-flight-airbus-a330neo-expected-end-summer

 

A330neon ensilento siirtyi loppukesästä syksyn puolelle. Ensimmäiseen koelentoyksilöön on kuitenkin jo asennettu moottorit ja ensilentoa valmistellaan. Airbusin mukaan ensilento tapahtuu "lähiviikkojen aikana". Tarkkaa päivämäärää ei kerrota.

https://www.flightglobal.com/news/articles/a330neo-prepares-for-first-flight-but-airbus-yet-to-441316/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330neo koneen ensilentoa on suunniteltu tälle torstaille 19. lokakuuta (säävaraus).

Tapahtumia voi seurata Airbusin Twitterin sekä Facebookin kautta klo 11 Suomen aikaa lähtien.

Lainaa

Get ready for the brand new A330neo's first flight

--

Slated for take-off from Toulouse-Blagnac Airport in southwestern France – home to the A330 final assembly line – the initial aircraft is one of three jetliners earmarked for flight tests and certification of Airbus’ two A330neo variants: the A330-900, and the smaller A330-800.

--

Performing this week’s maiden flight will be an A330-900 variant, to be joined by one more A330-900 and one A330-800 version. Altogether, they are to accumulate some 1,400 hours of flight time, validating their handling characteristics, system operations, engine performance, cabin functionality and compatibility on airline-type routes.

The A330-900 is planned to receive type certification and enter service with TAP Portugal as the initial airline operator by mid-2018.

Follow live coverage of the A330neo first flight on Twitter and Facebook on October 19* with the hashtag #A330neoFF, starting at approximately 10 a.m. CET, 8 a.m. GMT

Airbus lehdistötiedote 18.10.2017

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Senegal on ensimmäisenä afrikkalaisena lentoyhtiönä tilannut A330neo-koneita.

Lainaa

Air Sénégal, the national carrier of Senegal has signed a Memorandum of Understanding (MoU) for two A330neo aircraft, which is the new re-engined version of the best-selling A330 widebody airliner. The A330neo will benefit the airline’s growth and business expansion in the future. The agreement makes Air Sénégal the first airline in Africa to select the A330neo.

http://www.aviation24.be/airlines/air-senegal/the-first-airline-in-africa-to-purchase-two-airbus-a330neo-aircraft/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TAP Portugalin lentäjät ovat päässeet koelentämään A330-900neo:n koelentoyksilöä. 20 tilatun koneyksilön toimitukset TAP:ille alkavat vuoden loppupuoliskolla.

Lainaa

Pilots from TAP Portugal were lucky enough to test fly the A330-900neo testbed aircraft in preparation for when the carrier is to receive the first of its type later this year.

In Toulouse yesterday, Nuno Cardoso, TAP’s A330/A340 chief pilot followed by Victor Pereira, TAP’s A330 Fleet Instruction Coordinator tested the aircraft to demonstrate the performance of this new aircraft variant.

The two TAP captains were accompanied by Airbus test pilot Thierry Bourges, who had overall responsibility in the test program of this variant. With the carrier being the launch customer, the captains expressed very pleased behaviors and were happy with how the aircraft acted in the testing phase.

https://airwaysmag.com/airlines/tap-portugal-pilots-fly-new-a330-900neo-for-the-first-time/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus harkitsee A330neo-rahtikoneversion valmistamista (asioista perillä olevien lähteiden mukaan, kertoo Bloomberg). Ostajaehdokkaina olisivat Amazon International ja UPS Airlines.

Lainaa

According to the report, Amazon International and the United Parcel Service (UPS) operator UPS Airlines (5X, Louisville Int'l) are the prospective customers behind the request given a surge in demand for global freighter traffic.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/65567-airbus-mulls-a330neo-freighter-variant

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/8/2016 at 21.09, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ensimmäinen lentoyhtiö, joka saa käyttöönsä A330neo-koneita, on TAP Portugal. Rolls-Royce Trent 7000-moottoreilla varustettuja A330neoja toimitetaan TAPille loppuvuodesta 2017 alkaen. Yhtiö saa samalla myös ensimmäisenä koneita, joissa on Airbusin uusi "Airspace"-sisustus.

https://www.flightglobal.com/news/articles/interiors-tap-portugal-revealed-as-a330neo-launch-o-423979/

Ensimmäinen TAP:ille toimitettava A330neo on lentänyt ensilentonsa eilen. Toimituksia odotetaan kesän lopulla, joten ne ovat viivästyneet v. 2016 luvatusta.

https://news.airwise.com/story/first-tap-a330neo-completes-maiden-flight

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leasingyhtiö BOC Aviation on tilannut kahdeksan A330neoa indonesialaisen Lion Airin leasingkäyttöön. Lion Airillä on oikeus ostaa koneista neljä niiden toimituksen yhteydessä. Koneet toimitetaan vv. 2019 ja 2020.

Lainaa

BOC Aviation Ltd (2588.HK), Asia’s second-biggest aircraft lessor, said on Thursday it will buy eight A330neo jets from Airbus SE (AIR.PA) at a list price of $2.4 billion.

BOC Aviation will lease the aircraft to Jakarta-based Lion Air Group, with deliveries scheduled for 2019 and 2020. Lion Air has the option to buy four of the aircraft on delivery.

https://www.reuters.com/article/us-boc-aviation-airbus/boc-aviation-to-buy-eight-airbus-a330neo-jets-lease-to-indonesias-lion-air-idUSKCN1L812J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään