Guest JHA

Uusi lentoyhtiö Ahvenanmaalle - Air Åland

184 viestiä aiheessa

Ahvenanmaa selvittää oman lentoyhtiön perustamista.

 

Ahvenanmaan maakunta ja paikallinen elinkeinoelämä selvittelevät parhaillaan mahdollisuutta perustaa saariryhmälle oma lentoyhtiö.

Pääsyynä tähän ovat tyytymättömyys nykyisiin lentoyhteyksiin ja laskevat matkustajamäärät.

Matkustajamäärää saattaa "hieman" laskea hinnat; Meno-Paluu mantereelle yli 300 €.

 

Ahvenanmaalta on päivittäin puolenkymmentä lentoa mantereelle. Ruotsalainen European lentää turkkuseen ja tukholmaan, finnair helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahvenanmaalta on päivittäin puolenkymmentä lentoa mantereelle. Ruotsalainen European lentää turkkuseen ja tukholmaan, finnair helsinkiin.

 

Paitsi että esimerkiksi tänä kesänä oli/on ainoastaan yksi Blue1:n lento Helsinkiin päivittäin kun Finnair ja European olivat kesätauolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maakunnan selvityksen mukaan EI ole järkevää perustaa omaa yhtiötä saarelle.. Fiksumpaa on heidän mielestään perustaa firma, joka hoitaa myynnin ja markkinoinnin mutta ostaa itse lentopalvelut ulkopuoliselta jo toimivalta lentoyhtiöltä. Tämä olisi tehoikkain tapa päästä alkuun ilman suurta alkupääomaa.

 

..selvityksen mukaan suunnitelmissa olisi reitit Helsinkiin (4x päivässä), Turku (3x) ja Tukholma (3x).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuli Talousuutisissa, että ahvenanmaalaiset perustavat oman lentoyhtiön. Mukaan tulee mm. sipsifirma. Loput meni ohi, koska sivukorvalla kuuntelin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kauppalehden talousuutisissa mtv3:lla oli hetki sitten tietoa, että joukko ahvenanmaalaisia yrittäjiä olisi perustamassa omaa lentoyhtiötä.

 

EDIT: olen too slow :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti kertoo lisää tänään aiheesta: mm. yhteistyöstä Finnairin kanssa on jo sovittu, omistajiksi tulee 14 affenanmaalaista yhtiötä (mm. Ålandsbanken & Chips).

 

Lennot alkavat Helsingin ja Maarianhaminan välillä elokuun 15.päivä. Kaksi vuoroa päivässä, ympäri vuoden ja viikonloppuisin. Finnair lentää iltavuoron, ja uusi firma aamuvuoron.

 

Vuokralle yhtiö hakee 34-paikkaista konetta (siis S340?). Juttu mainitsee myös, että reitin matkustajamäärä on romahtanut viim.10v aikana alle puoleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikookohan firma hankkia itselleen tarvittavat luvat vai hyödyntää jonkun muun lupia? Tuntuisi yhtä päivittäistä vuoroa varten lupien ja tarvittavan henkilöstön palkkaaminen vähän kyseenalaiselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuokralle yhtiö hakee 34-paikkaista konetta (siis S340?). Juttu mainitsee myös, että reitin matkustajamäärä on romahtanut viim.10v aikana alle puoleen.

 

No niinpä

 

Laivalla Turusta / Hesasta (ja tuliaiset mukaan) vs. Finnair kalliine hintoineen... Kumman valitset... :P

 

Hintaeroa ainakin kolminumeroinen luku -> Sillä saa laivalta hyvin tuliaisia ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vuokralle yhtiö hakee 34-paikkaista konetta (siis S340?).

 

Koko Ahvenanmaahan kylpeää rahassa tänään kun norjalainen Orkla ostaa ahvenanmaalaisen Chipsin ylimääräisessä yhtiökokouksessa, muistaakseni 320 milj. eurolla. Kaksi suurimmista nettoajista, kaksi pääomasijoitusyhtiötä ovat jo ostaneet Saabin, joka ymmärrykseni mukaan voida juuri vuokrata kenellekään muulle kuin Goldenille.

 

Näin perunalastupääoma sijoitetaan äkkiä uudelleen tuottamaan lisää fyffeä.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ilmailullahan voi tehdä pienen omaisuuden - kun aloittaa suuresta ;D

 

Veit jalat suustani. Botswanahan lenteli silloin aikoinaan pikkuSaabilla Marenskiin, eikä sieltä mitään yleisöryntäystä muistaakseni ollut.Tiedä sitten oliko aikataulussa vikaa?

Ei nyt millään muista ajettiinko Jetikallakin... saatettiin ajaa.

 

Ehkä ajat ovat muuttuneet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maakunnan selvityksen mukaan EI ole järkevää perustaa omaa yhtiötä saarelle.. Fiksumpaa on heidän mielestään perustaa firma, joka hoitaa myynnin ja markkinoinnin mutta ostaa itse lentopalvelut ulkopuoliselta jo toimivalta lentoyhtiöltä.

 

YleX muotoili tuon tänään sanomalla, että Ahvenanmaalle perustetaan "virtuaalilentoyhtiö" ;D vapise Virtual Finnair.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahvenanmaalle on perustettu lentoyhtiö "Flyg och Far Åland Ab", joka aikoo vuokrata 1 - 2 x SF-340-konetta paikalliselta Caelum-sijoitusyhtiöltä. Yhtiö pyrkii hankkimaan käyttöönsä Alandia Air -nimen nykyisen hölmöltä kuulostavan nimen tilalle (tarkoittaa jotain tyyliin Ota ja Lennä). Alandia-nimen omistaa tällä hetkellä eräs uuden yhtiön osakkaista.

 

Lentoyhtiön takana on 23 ahvenanmaalaista yritystä + 2 yksityishenkilöä. Henkilöliikennevarustamot ovat jättäytyneet pois firmasta.

 

Huumassa ei osattu kertoa kilpaileeko uusi yhtiö Finnairin kanssa vai aiotaanko toimia yhteistyössä. Joka tapauksessa liikennöinti MHQ-HEL alkaa kahdesti päivässä 15.8 alkaen.

 

http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsId=4430

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tulihan tässäkin asiassa vihdoin tarkkoja uutisia. Näyttävät suunnittelevan lentotoiminnan aloittamista jo kevään aikana.

Noin 500000 euron osakepääoma ei vaikuta kovin isolta, mutta takana näyttää olevan vakavaraisia yrityksiä, mm. vakuutusyhtiöitä, paikallinen raha-automaattiyhdistys jne. Katsotaanpa, mitä yrityksestä syntyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole vähään aikaan kuulunut uutisia tästä Flyg & Far Ålandista, mutta tällainen löytyi huhtikuulta:

 

yhtiön nimestä on pidetty yleisökilpailu, voittanut ehdotus julkistetaan piakkoin, jne...

 

ja varausjärjestelmän ja markkinoinnin hoitaisi Destination Åland (matkatoimisto?)

 

Nettimyynnin pitäisi alkaa toukokuun aikana, liikennöinti elokuussa. Lentoyhtiöyhteistyön yksityiskohdat pitäisivät olla myös selvillä toukokuussa.

 

http://www.flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?KatID=5&ID=3074

 

Löytyykö enempää tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin löytämäni tieto kertoo, että yhtiön nimeksi on valittu yleisökilpailun perusteella Air Åland.

 

Vähän vaikeasti ymmärrettävä nimi sellaisissa maissa, joissa Å-kirjainta ei ole. Näin on kuitenkin päätetty.

 

Lyhyt Ahvenanmaan radion nettisivun uutinen kertoo, että 15.08. alkaisivat lennot Helsinkiin Finnairin kanssa yhteistyössä, ja loka/marraskuun vaihteessa myös "oma lentotoiminta".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailmalla kiertää tieto, että Air Åland wet-leasaisi Goldenilta SAAB 340:nen, kuten täällä on jo arvailtu.

 

Näin spekuloivat mm. Luchtzak Aviation, CH Aviation, boarding.no ja flygtorget.se.

Mistään ei kuitenkaan käy selville, mistä huhu on lähtenyt liikkeelle. Ahvenanmaan omista medioista ei tietoa löydy.

 

Halpalentokonseptista puhutaan. No, katsoin Finnairin sivuilta, mitä olisi maksanut eilen saman päivän aikana Maarianhamina-Helsinki-Maarianhamina-lento ja hinnaksi tuli 391 € ja risat. Aika suolainen hinta.

 

Ahvenanmaalaisilla keskustelupalstoilla on haukuttu myös EEE:n Tukholman ja Turun hintoja, sanoen että niillä hinnoilla pääsisi jo USA:han ja takaisin. EEE:n sivuiltahan hintoja ei löydy, joten tuohon en osaa ottaa kantaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli nyt olisi töitä tarjolla S340 kelpuutetuille piloteille ja mekaanikoille. 15. elokuuta suunniteltu aloitus.

 

Hyvin kyllä paikallisille suunnattu firma kun edes nettisivuja ei ole muulla kuin ruotsinkielelä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on varmaan hirvittävä määrä valmiita kippareita ja perämiehiä 340 tyypeillä. Monellakohan koneella aloittavat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä kai ahvenanmaalaisille on saada tuo aikainen klo 06:00 lähtö Helsinkiin, jotta sieltä pääsisi Finnairilla jatkamaan mahdollisimman monella aamuvuorolla sekä kotimaan että ulkomaan kohteisiin, ja toisaalta sellainen paluuvuoro Maarianhaminaan, että Helsingissä ei tarvitsisi viettää kokonaista päivää lyhyellä bisnestapaamisella.

 

Yhdellä 340:llä näyttäisivät aloittavan. Koska Air Ålandilla ei ole operaattorilupaa, ainakaan vielä, herää kysymys, kenen nimissä pilotteja ja mekaanikkoja itse asiassa ollaan palkkaamassa. Goldenille ilmeisesti?

 

Mainostavat: Vietä romanttinen viikonloppu Kuopiossa. Kuopiossa??? No, kai sellaisen voi Kuopiossakin viettää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen muuten päättyi hakuaika kippariksi tai perämieheksi AirÅlandiin.

 

Montakohan hakemusta tuli, ottaen huomioon, että pitäisi muuttaa Ahvenanmaalle?

 

Verkkokaupan pitäisi alkaa tässä kuussa, muttei ainakaan vielä ole auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montakohan hakemusta tuli, ottaen huomioon, että pitäisi muuttaa Ahvenanmaalle?

 

Meikäläinen muuttas kiljuen sinne on sen verran upea paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä olekaan aikaisemmin huomannut, että EEE (European Executive Express) ei aio panna Ahvenanmaalla pillejä pussiin, vaan on jo 15.06. julkistanut yhteistyön Blue1:n ja SAS:n kanssa, jolla luvataan ahvenanmaalaisille hyvät yhteydet Arlandasta ja Turusta kaikkialle maailmaan (myös Aasiaan).

 

Ihan kuin sattumalta yhteistyölennot alkavat 15.08., eli samana päivänä kuin Air Ålandin pitäisi aloittaa lennot Helsinkiin ja sieltä Finnairilla eteenpäin kaikkialle maailmaan (myös Aasiaan) ;)

 

EEE:n sivuilla uutinen löytyy vain ruotsiksi, tottakai.

 

Air Ålandin piti muuten avata nettikauppa kesäkuun aikana, muttei ole vielä auki. Olisiko hinnoitteluvaikeuksia?

 

http://www.european.se/default.asp?lang=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään