Sami Puro

Berliinin uusi kenttä valitustulvassa

165 viestiä aiheessa

(HS:n sivu B3)

 

Berliiniin kaavaillaan uutta jättikenttää - tai itseasiassa suunnittelu on ollut vireillä jo yli 10 vuotta. Schönefeldin kentästä kaupungin itälaidalla on tarkoitus tehdä suurkenttä vuoteen 2011 mennessä, ja sen kautta kulkisi 20 milj. matkustajaa vuodessa. Nyt kaupungissa on kolme kenttää tällä hetkellä.

 

Valituksia Schönefeldin laajentamisesta on tullut kuitenkin jo 4000 kpl, ja seuraavaksi alueen korkein hallinto-oikeus päättää asiasta (lopullisesti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haiskahtaa vähän samanlaiselle "on jo päätetty" -tyyppiselle jutulle kuin Vuosaaren satama. Vieläköhän hallinto-oikeus tai korkein oikeus käsittelee jotain valituksia, vaikka satama rakentuu kovalla vauhdilla.

 

Melkoista sirkusta minusta.

 

Taisi aikanaan Salo-Lohja -moottoritiehanke olla samassa tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on asiasta lisää.

 

Kentästä näyttää tulevan Berlin Brandenburg International BBI

 

Samalla tämän kentän käynnistyminen näyttää tarkoittavan Tempelhofin sulkemista jo 2007 ja  Tegelin osalta sama tulee vastaan 2011 uuden kentän valmistuttua.

 

(Mihinkähän Ryanair jatkossa lentää, kun nykyisellään käyttävät Schönefeldiä..., veikkaus Leipzig International  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haiskahtaa vähän samanlaiselle "on jo päätetty" -tyyppiselle jutulle kuin Vuosaaren satama. Vieläköhän hallinto-oikeus tai korkein oikeus käsittelee jotain valituksia, vaikka satama rakentuu kovalla vauhdilla.

 

Vuosaaresta en tiedä mitään mutta Schönefeld on ollut olemassa jo pitkän aikaa. Schönefeldiä ollaan siis vain laajentamassa, toki lentoliikenne kohdistuisi sitten vain sinne. Mistäpä Saksassa ei valitettaisi, minusta vähän tuntuu että oli asia mikä tahansa niin saksalaisista joku jättää varmasti valituksen.  ;D Berliinin mittakaavaassa 4000 valitusta ei ole paljon, en kuitenkaan sano sitä että se olisi merkityksetöntä, tai että ihmisiä ei pitäisi kuunnella jne.

 

Se vain jäi mietityttämään että Tempelhofilla on minusta historiallista arvoa... mitäköhän ne ovat sille suunnitelleet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokenttäviranomaiset väittävät, että uusittu kenttä toisi alueelle 40000 uutta työpaikkaa.

 

Ovatkohan laskeneet mukaan sen, että jos/kun Tempelhof ja Tegel suljetaan, sieltä vähenee reilusti työpaikkoja?

 

Berliinissä sinänsä työttömyys on korkeampi kuin muualla Saksassa, muistaakseni 18 %. Johtuu mm. siitä, että suurien saksalaisten yritysten pääkonttorit ovat siirtyneet pois Berliinistä.

 

Tempelhofin historiallinen arvo Berliinin ilmasillan lentokenttänä on melkoinen, eikä sitä pitäisi sulkea.

 

Huomasin muuten noilta sivuilta, että valokuvaus Berliinin kentillä on kunnon saksalaisen byrokraattisen lupamenettelyn takana... Siitä sekavahko teksti:

 

http://www.berlin-airport.de/PubEnglish/PubTegel/PubPresseforumTXL/PubGenehmigungen/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm,

 

Kun lentokentän rakentamista vastustetaan ja valitukset hylätään, on kyseessä "ennalta sovittu juttu ja ihmisiä ei kuunnella".

Kun lentokentän lopettamista vastustetaan ja valitukset hylätään, on kyseessä "ennalta sovittu juttu ja ihmisiä ei kuunnella".

 

Ei sinänsä liity varsinaisesti tähän mitenkään....mutta tulipahan vaan mieleen, että se on se millä laseilla sitä asiaa katsoo.... ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä...

 

Englannissahan vastustetaan mm. Heathrowin, Gatwickin, Stanstedin ja Southendin kenttien laajennusta.

Heathrowsta:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4731948.stm  jossa linkkejä muihin kenttiin.

 

Frankfurtin laajennuksesta Fraport kertoo, että laajennus toisi sinne 100000 uutta työpaikkaa. Uskoo ken uskoo.

 

http://www.ausbau.fraport.com/cms/default/rubrik/2/2227.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berlin Brandenburg Internationalin (BBI) rakentaminen on valtaisa hanke, joka on  vaatinut myös melkoista mielipidemuokkausta. Vastustaminen on ollut  kiivasta, mutta näyttää siltä, että rakentajat ovat pääsemässä niskan päälle. Schönefeldin kentän välittömään läheisyyteen on avattu erityinen BBI-keskus, jossa  laaja-alaisesti kuvataan kentän tulevaa toimintaa ja ympäristövaikutuksia. Esitteillä on myös saksalaista ilmailuhistoriaa ja mielenkiintoisia havaintovälineitä.

 

Jos matka suuntautuu Schönefeldiin ja on luppoaikaa, kannattaa kävellä muutama sata metriä terminaalista itään ja tutustua ilmaiseen näyttelyyn. Lisää tietoa: www.berlin-airport.de/bbi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliinissä sinänsä työttömyys on korkeampi kuin muualla Saksassa, muistaakseni 18 %. Johtuu mm. siitä, että suurien saksalaisten yritysten pääkonttorit ovat siirtyneet pois Berliinistä.

 

Kieroutunut kun olen, niin raiskataan sitä välimerkkiä nyt hitusen. Saksalaisten firmojen pääkonttorit tuskin nyt kuitenkaan ovat siirtyneet pois Berliinistä kun eivät ne taida sodanjälkeisenä aikana siellä koskaan olleet olleetkaan. Eiköhän vähän jokainen edes jotenkin merkittävä firma ole pääkonttoriaan pitänyt ja pitää edelleenkin Länsi-Saksan puolella  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vain jäi mietityttämään että Tempelhofilla on minusta historiallista arvoa... mitäköhän ne ovat sille suunnitelleet...

 

Sitä miettii moni muukin.

Jopa niin moni, etten ole ollenkaan vielä varma kentän sulkemisesta.  ;)

kts. http://www.flughafen-berlin-tempelhof.de/

http://www.city-airport.de/home.html

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0CWU/is_2004_June_4/ai_n6055776

http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRHeft04/FRH0408/FR0408a.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Tempelhof_International_Airport

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä miettii moni muukin.

Jopa niin moni, etten ole ollenkaan vielä varma kentän sulkemisesta.  ;)

 

Mielenkintoisia suunnitelmia... eipä noita city-lentokenttiä taida kauhean monta olla. Tarkoitan siis kenttiä, joille on ihan reittiliikennettä. Mieleen tuli vain THFn lisäksi vain LCY ja Toronto Island.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkintoisia suunnitelmia... eipä noita city-lentokenttiä taida kauhean monta olla. Tarkoitan siis kenttiä, joille on ihan reittiliikennettä. Mieleen tuli vain THFn lisäksi vain LCY ja Toronto Island.

 

Onhan niitä sentään

ovat järjestäytyneetkin omien etujensa ajamiseksi http://www.cityairports.org/index.html

 

Ja täältä kannattaa lukea myös aiheesta

http://www.londoncityairport.com/index.php

http://www.lcacc.org/index.html

http://www.lcacc.org/history/

 

Edit: Mielenkiintoista tuolla on ainakin vuoden 1982 tapahtumat:

-----------------

1982

Dash-7 trips to Plymouth for key stakeholders and community leaders to experience the quiet airliner in operation.

27th June: Brymon Captain Harry Gee lands a Dash 7 aircraft on Heron Quay to demonstrate the feasibility of the STOLport project.  (Video Clip - 387kb)  

August: LDDC publishes feasibility study

October: Opinion poll among residents shows two to one in favour of the new airport

Mowlem submits application for planning permission

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieroutunut kun olen, niin raiskataan sitä välimerkkiä nyt hitusen. Saksalaisten firmojen pääkonttorit tuskin nyt kuitenkaan ovat siirtyneet pois Berliinistä kun eivät ne taida sodanjälkeisenä aikana siellä koskaan olleet olleetkaan. Eiköhän vähän jokainen edes jotenkin merkittävä firma ole pääkonttoriaan pitänyt ja pitää edelleenkin Länsi-Saksan puolella  ;)

 

Saattaa se olla näinkin. Kun nyt vähän selvittelin, niin ennen Berliinin yhdistymistä Saksan liittovaltio antoi reilusti erityistukea ja verohelpotuksia, eikä berliiniläisten esim. tarvinnut käydä armeijaa.

 

Tosin Berliinin yhdistymisen jälkeenkin liittovaltio on joutunut tukemaan - ja joutuu edelleen tukemaan- Berliiniä erilaisilla avustuksilla ja koulutusohjelmilla jne. Mm. 1992 Berliinin budjetista oli 38 % valtiontukea. Uusille yrityksille, jotka haluavat tulla Berliiniin, tarjotaan ilmaiseksi (!) toimistotilaa ja infrastruktuuri 2 kk ajaksi, jne.

 

Teollisuustyöpaikat sieltä ovat tosiaan eniten kadonneet.

 

9 vuodessa (1995-2004) Berliinin talous on supistunut 11 %.

Samana aikavälinä teollisuustuotanto laski 24 %.

Samana aikavälinä turismi, liikenne ja kommunikaatioala supistui 10 %.

Rakennusala, joka kukoisti ennen tätä aikaväliä, siis 1990-1995, on senjälkeen supistunut 64 %.

 

Se, millä Berliini yrittää päästä jaloilleen, on palvelusektori ( turismi, media, viihde, taide, IT jne) ja koulutus. Ja nähtävyyksiä ja museoita riittää.

 

Berliinin kauppakamari odottaa nyt tältä lentokenttähankkeelta "lopullista" piristysruisketta Berliinille. Katsotaan.

 

Mutta kun Berliinissä 80-luvulla kävin, niin mielestäni siellä oli isojen firmojen konttoreita juuri verohelpotusten takia...Voin olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun Berliinissä 80-luvulla kävin, niin mielestäni siellä oli isojen firmojen konttoreita juuri verohelpotusten takia...Voin olla väärässäkin.

 

Länsi-Berliini tosiaan oli aikoinaan erikoisasemassa Liittotasavallassa, mutta ymmärtääkseni *pää*konttorit olivat aikoinaan ja ovat vieläkin lännen puolella. Baijeri tuntuu olevan kohtalaisen suosittu paikka, Siemenshän esimerkiksi aikoinaan piti päämajaansa Berliinissä, mutta sitten tunnetut tapahtumat tekivät Berliinissä olon hiukan hankalaksi ja niinpä pääkallonpaikka siirtyi Müncheniin ja on siellä vieläkin. Muita "pienempiä" konttoreita sitten itse kukin firma varmaankin on vanhassa Länsi-Berliinissä pitänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsi-Berliini tosiaan oli aikoinaan erikoisasemassa Liittotasavallassa,

 

Länsi-Berliini on tosiaan erikoisasemassa koko maailman ilmailuhistoriassa. Mihinkään muualle ei liene kuljetettu sellaisia määriä lentorahtia kuin sinne ilmasillan aikana v 1948-49. (mm. kivihiiltä). Ja nuo kuljetukset tapahtuivat nimenomaan Tempelhofin kentälle. Aiheesta löytyy paljon materiaalia myös netistä

http://www.yle.fi/multifoorumi/arkki/zgo.php?z=20040903112068333536

http://fi.wikipedia.org/wiki/Berliinin_saarto

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?PHPSESSID=0bbe835dec6530976bdbc8e9b34acc78&topic=19066;prev_next=next

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsi-Berliini on tosiaan erikoisasemassa koko maailman ilmailuhistoriassa. Mihinkään muualle ei liene kuljetettu sellaisia määriä lentorahtia kuin sinne ilmasillan aikana v 1948-49. (mm. kivihiiltä). Ja nuo kuljetukset tapahtuivat nimenomaan Tempelhofin kentälle.

 

Totta, Berliinin ilmasilta on maailman suurin yksittäinen ilmakuljetus"tapahtuma" jos nyt sellaista sanaa voi kyseisestä puuhastelusta käyttää. Aikamoinen saavutus RAF:ltä ja USAF:ilta (Ranskalaisten osuudesta minulla ei ole käsitystä, mutta kai nekin mukana hommassa oli?) pitää kokonainen kaupunki hengissä pelkillä ilmakuljetuksilla. Tempelhofin ohellahan myös Länsi-Berliiniin muut lentokentät olivat operaatiossa mukana. Muistan myös hämärästi lukeneeni jostain, että RAF jopa kaivoi naftaliinista jokusen lentoveneenkin joilla sitten Berliinissä laskeuduttiin jollekin järvelle ellei peräti Spree-jokeen. Tiedä sitten pitääkö tuo paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan myös hämärästi lukeneeni jostain, että RAF jopa kaivoi naftaliinista jokusen lentoveneenkin joilla sitten Berliinissä laskeuduttiin jollekin järvelle ellei peräti Spree-jokeen. Tiedä sitten pitääkö tuo paikkansa.

Pitää paikkansa

Lainaus RAFn histoiikista :

"5th July the transport force was augmented by ten Short Sunderland flying boats from No.201 and 230 squadrons, which operated a shuttle service from a temporary base at Finkenwerder, on the River Elbe west of Hamburg, to the Havel See (Lake Havel) adjoining Gatow airfield. Each aircraft carried 4 1/2 tons into Berlin and brought out manufactured goods and undernourished refugees on each trip. The Sunderlands made over 1,000 sorties until ice-flows on the Havel See brought flying boat operations to a halt on 15th December. The Sunderlands together with two civilian Short Hythe flying boats, due to their ability to withstand salt corrosion, were detailed to carry urgently needed bulk salt, which the other aircraft could not carry. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliinin taloudesta vielä, kun tänä aamuna sattui tulemaan BBC:n Berliinin studiosta:

 

Ainoa Berliinissä vielä majaansa pitävä pörssinoteerattu yritys, joka on mukana Saksan DAX-pörssi-indeksissä, on nimeltään Schering AG, lääketieteellinen yritys, joka mm. osti aikoinaan suomalaisen Leiraksen, ja joka nyt on itse ostohuhujen kohteena. Muut noteeratut yritykset ovat häippäisseet muualle.

 

Toinen hieman omituinen uutinen BBC:stä: Saksan liittovaltio yrittää houkutella entisestä Itä-Saksasta länteen muuttaneita palaamaan takaisin itään tarjoamalla pientä muuttobonuspakettia, joka sisältää:

 

- ilmaisia teatterilippuja

- ilmaisia urheilutapahtumalippuja

- ilmaisen sanomalehtitilauksen kotiin

 

Sitä luulisi, että jos saksalainen haluaisi palata itään, tärkeysjärjestyksessä olisi työpaikka, asunto, infrastruktuuri ja muutenkin elämisen yleinen laatu. Siinä ei paljon ilmainen teatterilippu paina.

 

No, onhan Berliinissä TV-asemia, radioasemia, Sony Music, BMG, kymmeniä sanomalehtiä, taettereita, oopperoita, näyttelyitä, filmifestivaaleja, maailman suurimmat turistimessut jne... Ja hallintoelimet ja byrokratia, sekä historia. Ja muutamien vuosien kuluttua BBI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisen maailmansodan aikana kun liittoutuneet olivat kukistaneet Saksan hirmuhallitsijan, Nazional-Sozialistische Deutsche Arbeiter-Partei nimisestä puolueesta valtakunnankansleriksi nousseen Adolf Hitlerin, hajosi hänen valtakuntansa neljän eri kukistamiseen osallistuneen maan miehitysvyöhykkeisiin. Pääkaupungista jokainen miehittäjämaista sai oman osansa, ja erikseen muusta maasta. Englannin miehitysvyöhykkeeseen kuuluivat Schleswig-Holsteinin, Niedersachsenin, Hamburgin ja Bremenin osavaltiot kokonaan sekä Berliinin pohjoiset kaupunginosat ja Tegelin lentokenttä. Ranskan miehitysvyöhykkeeseen kuuluivat Nordrhein-Westfalenin, Saarin, Rheinland-Pfalzin ja Baden-Württembergin osavaltiot sekä Berliinin läntiset kaupunginosat ja Gatowin lentokenttä. Pohjois-Amerikan Yhdysvaltojen miehitysvyöhykkeeseen kuuluivat Hessenin ja Baijerin osavaltiot sekä Berliinin eteläiset kaupunginosat ja Tempelhofin lentokenttä. Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton miehitysvyöhykkeeseen kuuluivat Brandenburgin, Anhaltin, Obersachsenin, Thüringenin ja Mecklenburgin osavaltiot sekä Berliinin itäiset kaupunginosat ja Schönefeldin lentokenttä. Berliinillä oli siis neljä lentokenttää, yksi kullakin sen miehitysvyöhykkeellä, koska Berliini sijaitsi keskellä Neuvostoliiton miehitysvyöhykettä. Jopa rauhan tultua Lufthansalla ei ollut oikeutta lentää Länsi-Berliinistä muihin Saksan liittotasavallan silloisiin osavaltioihin välissä olevan Saksan demokraattisen tasavallan ilmatilan läpi, vaan tämä oikeus oli vain kolmella lentoyhtiöllä, jotka olivat miehittäjävaltioiden omistamia: British Airways, Air France ja Pan American World Airways saivat lentää, mitkään muut yhtiöt eivät. Näilläkään yhtiöillä ei ollut oikeutta ylittää mitä tahansa DDR:n osaa, vaan oikeus oli lentää vain kolmea tarkasti määriteltyä ilmakäytävää myöten.

 

Lentokentistä ensinnä lakkautettiin Gatow. Sen liikenne siirtyi Tegeliin jo silloin kun Berliini oli vielä jaettu kaupunki, jossa länsiosia kiersi muuri. Seuraava vaihe oli Berliinin muurin murtuminen, ensin siten, että Trabantit kiersivät DDR:stä joidenkin naapurimaiden kautta Länsi-Saksaan, ja myöhemmin todella muurin konkreettisena murtumisena. Viime vuosituhannen viimeisellä vuosikymmenellä DDR lakkasi olemasta olemassa. Entisen Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeen alueet liitettiin liittotasavaltaan, joka aiemmin oli muodostettu kolmen muun miehittäjävaltion miehitysvyöhykkeistä. Länsi-Berliinin yhä tuolloin käytössä olevat lentokentät Tegel ja Tempelhof osoittautuivat tämän jälkeen liian pieniksi nykykoneille. Ilmasillan muistomerkin eli Luftbrückendenkmalin vieressä sijaitsevasta Tempelhofista viimeinen lento lähti noin neljä vuotta sitten. Senkin liikenne siirrettiin Tegeliin.

 

Muurin itäpuoleista Schönefeldin kenttää on samanaikaisesti paranneltu niin, että sinne on rakennettu toinen kiitotie ja uusi terminaali vanhan ja uuden kiitotien väliin. Vanha Schönefeldin terminaali jää historiaan kun uusi otetaan käyttöön. Samalla Schönefeldin lentokentän nimi muuttuu Schönefeldistä Brandenburgiksi ja kenttä saa lisäksi erään entisen liittokanslerin, Willy Brandtin, nimen. Tegelin lentokentällä on elinaikaa jäljellä enää noin kuukausi, sen jälkeen kaikkien Länsi-Berliinin lentokenttien liikenne siirtyy Itä-Berliinin puoleiseen Schönefeldiin. Näin kirjoitti aiheesta tämän päivän Helsingin Sanomat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt uusi Berliini Brandenburg International on myös lisää myöhässä, kertovat saksalaiset mediat. Eli 3.6.2012 suunniteltu avaaminen myöhästyy paloturvallisuuden takia eikä uudesta ajankohdasta ole vielä tietoa.

 

n-tv:n uutinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään (parhaillaan) Berliinissä asiasta lehdistötilaisuus, jonka sisällöstä raportoi Berliner Morgenpost.

 

Avaaminen viivästyy kesälomakauden jälkeen eli useilla kuukausilla. Saa nähdä onko Berliinissä kapasiteettia avata 3.6.2012 myöskään Lufthansan uusia reittejä, mm. Berliini-Helsinki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään