Ilkka Mäkelä

Lennonjohtoa "etätyöskentelynä" Ruotsissa (ja muualla)

32 viestiä aiheessa

Ruotsin viranomainen LFV ja Saab kehittelevät "kauko-ohjattua" lennonjohtoa etenkin pienempien lentokenttien lj-toiminnan hoitamiseen. Ängelholmin kentän torniin on asennettu 9 kameraa havainnoimaan tornista näkyvää maisemaa, ja kameroiden kuvat välittyvät 100 kilometrin päähän Malmössä olevan lennonjohtohuoneen seinille projektoreista heijastuvana panoraamakuvana, joka vastaa tarkkaan sitä näkymää, minkä paikalla oleva lennonjohtaja näkisi. Tällaisesta lj-huoneesta voitaisiin hoitaa jopa 3 lentokentän toiminnot periaatteessa yhden henkilön työpanoksella.

 

http://www.lfv.se/sv/LFV/press/LFVs-nyheter/LFV-och-Saab-demonstrerade-fjarrstyrt-torn/

 

Veikkaan, että jos yksi henkilö laitetaan hoitamaan useamman kentän lennonjohtoa, niin kyseisen henkilön pitää olla melkoinen jonglööri viimeistään vaihtaessaan kenttää toiseksi ja vaihtaessaan kaikki radiojaksot ja orientoituessaan uuteen maisema- ja toimintakokonaisuuteen. Entäs silloin, kun kentillä on toimintaa samaan aikaan? Kuitenkin mielenkiintoinen idea...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kyllä kikkailun makua tässä. Kentillähän täytyy kuitenkin olla kunnossapidon jampat paikalla ja joku huoltamassa teknisiä laitteita. Kaikki navigointi- ja säähavaintolaitteet tulee kuitenkin olla siellä kentällä. Ja ne kaikki tsiljardi kameraakin täytyy olla varmennettu hyvin, koska jos ne tekee kaputin niin sitten on enää liuskat jäljellä ja hoida siinä sitten esimerkiksi vfr-liikennettä. No kai siinä silti jostain jotain säästöjä saadaan, mutta torneissa kuitenkin on viimeisinä varajärjestelminä valomerkit, käsiradio ja pari silmää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsos ville moro!

 

Muistan, että tuosta aiheesta on ollut joskus puhetta ja kuulemma lähitulevaisuudessa (10-20v) jopa mahdollista!

Itse en tätä kuitenkaan toivo..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin viranomainen LFV ja Saab kehittelevät "kauko-ohjattua" lennonjohtoa

 

Samalla tekniikalla voitaisiin myös ohjata lentokoneita. Yhdellä etälentäjällä olisi hallinnassaan monta matkustajakonetta. Hän lentäisi lähdöt ja laskut vuorotellen sekä "pistäytyisi" välillä ohjaamossa. Tekniikka toimii jo MQ-1 Predatorissa. Etälennonjohto ja etäohjaamo voisivat sijaita samassa huoneessa tai vaikka kotona.

 

 

;D   Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etätorni

 

Aluelennonjohdot ovat jo etälennonjohtoja. Monissa aluelennonjohdoissa on lisäksi ympäristön lentokenttien lähestymislennonjohtoja "etälennonjohtoina".

 

Mihin tornia sitten tarvitaan, kun sumussakin voidaan toimia?

 

Hyvässä näkyvyydessä lähilennonjohto pystyy jouduttamaan liikennettä todella merkittävästi. Torni porrastaa silmällä. Siksi ympäristö pitää nähdä.

 

Ruotsalaisten 360 asteen maisema on tällä hetkellä rakeinen ja nykivä. Erottelukykyä ja virkistystaajuutta pitää lisätä. Silloinkin ongelmaksi jää yksityiskohtien nopea tarkastelu. Esimerkiksi kiitotietä ja lentokonetta pitäisi voida tutkia kiikareilla.

 

Etätorni on varmasti lähitulevaisuutta ja sen puutteet voidaan paikata muutoksilla toimintatavoissa.

 

Luulen, että edessä on suuria muutoksia, sillä nykyinen lennonjohtojärjestelmä perustuu Berliinin ilmasiltaan vuonna 1949.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o, eipä se systeemi ihan rikki vielä ole, mutta tuollainen voisi hyvinkin olla tulevaisuutta esimerkiksi Mikkelin, Varkauden ja Savonlinnan tapaisilla kentillä joilla lennonjohto- tai AFIS-palvelua on saatavana vain muutaman tunnin kerrallaan pari kertaa vuorokaudessa. Olen joskus miettinytkin, viettääkö se lennontiedottaja-parka suurimman osan päivästään ajellen autolla ristiin rastiin Itä-Suomea  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle Uutiset:

 

Suomessa malli sopisi esimerkiksi Itä-Suomen vähäliikenteisten lentopaikkojen valvontaan, samoin Lapin kentille kesäaikaan. Tällöin lennonjohtopalveluita tarjottaisiin myös niillä AFIS-kentillä, joissa tällä hetkellä toimii lennonjohdon sijaan lennontiedottaja. Käytännössä ensimmäisen etätornin testikäyttö voisi alkaa Suomessa ensi vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab Sensis suunnittelee kameroiden ja sensoreiden varassa toimivia virtuaalisia lennonjohtotorneja. Tämän hetken konseptissa viive etälennonjohtoon on noin 0.3s, kertoo Business Insider.

 

Aviation Weekin mukaan tammikuussa alkavan pilotin kenttinä toimivat Örnsköldsvik ja Sundsvall. Saab Sensis väittää, että virtuaalitorni tulee noin 70-75% halvemmaksi kuin tavallinen torni.

 

Juttu Business Insiderissa

Kuvagalleria

Aviation Weekin blogiartikkeli lokakuun alusta

 

Edit: Lisätty AW:n osuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaiset kokeilivat etälennonjohtoa ensimmäisinä maailmassa

Örnsköldsvikin lentokentällä on kokeiltu lennonjohtoa etäältä. Työntekijät istuivat Sundsvallissa 150 kilometrin päässä kentästä, kertoo Ny Teknik.

 

Tekniikka on valmista, ja koelento potkurikoneella Arlandasta Örnsköldsvikiin onnistui 17 solmun tuulennopeudesta huolimatta. Nyt ruotsalaiset odottavat vain ilmahallinnon hyväksyntää kauko-ohjauksen käyttöön ja hallintalaitteiden sertifiointia.

 

Kauko-ohjaukseen tarvittavan laitteiston ovat kehittäneet Saab ja Ruotsin lentoliikelaitos LFV.

 

Tekniikka&Talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saabin ja Luftfartsverketin kehittämälle etälennonjohdolle on nyt saatu viranomaisen hyväksyntä, joten näillä näkymin Örnsköldsvikin kentällä aloitetaan ensimmäisenä maailmassa kauko-ohjattu lennonjohtotoiminta syksyllä.

 

Örnsköldsviks flygplats blir i höst den första flygplatsen i världen att börja med fjärrstyrda flygledartorn. Det sedan Transportstyrelsen har gett Luftfartsverket, LFV, besked om att de avgörande flygsäkerhetsaspekterna är klarlagda.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5893951

 

Örnsköldsvikin kentän lentotoimintaa johdetaan Sundsvallissa sijaitsevasta Remote Tower Center-keskuksesta käsin, fyysisesti yli 100 km matkan päästä. Täällä lisää tietoa:

 

http://www.saabgroup.com/Civil-security/Air-Transportation-and-Airport-Security/Air-Traffic-Management-Solutions/Remote-Tower/

 

Örnsköldsvikin kentällä on vain yksi kiitotie, ja kenttä sijaitsee tasaisessa, esteettömässä maastossa maalaismaiseman keskellä, joten näkyvyydessä ei ole ongelmia eikä asutuskeskuksia ole lähellä. Useilla muilla lentokentillä tilanne on varmaan tältä kannalta aivan toinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitämpä ihan vaan tälläisen OT täkyn, kun mietiskelin tässä, että miksei tuo etälennonohjaus toimisikin.

 

Jollakin kautta rantain kaukaisesti sitä tulee kuitenkin verrattua lennonjohtoa junaliikenneohjaukseen. Toki junaliikenne on 2D:nä ja lentoliikenne 3D:nä ja monia monia monia monia muita eroja, mutta pointti on se, että ohjataanhan junaliikennettäkin "etänä".

Esimerkiksi Helsingistä keskitettynä ohjataan junat Riihimäelle, Riihimäeltä Hankoon, Helsingistä Turkuun ja sieltä Uuteenkaupunkiin + tietenkin Vuosaaren rataosuus ja Söldvik. Yhden ihmisen ohjausalue on maantieteellisesti aika suuri..aina tietyllä alueella yksi ohjaaja jne. Helsingissä pienempiä toki, kuin esim. maakunnissa, mutta Helsingissä taasen n.1200 junaa/vaihtotyöyksikköä/ pv kulkee Pasilan kautta eli liikkujia on todella paljon.

 

Kameroita ratapihoille ym. ei sellaiseen käyttöön ole, joka hyödyttäisi suunnattomasti (etäisyydet ym.) Mikäli junaliikenneohjauskin olisi vielä torneissa (joissain paikoissa vielä kyllä ollaan), niin kyllä se jouduttaisi varmasti junien kulkua. Ja täytynee muistaa, että kyllä ne tietokoneetkin välillä lakkaa toimimasta ja silloin on junaliikenne seis..onneksi näitä käy harvoin. Sähköjen katkeaminen itse radalta on huomattavasti useammin käyvä ilmiö.

 

Tämä vaan on nyt ja tulevaisuudessa muotia tämä supistaminen - tehostaminen ja kaikki siltä väliltä.  Niin lentoliikenteessä, kuin junalikeenteessä. :thmbdn:

 

Loppukevennykseksi laitan vielä suomen parhaimmaksi vitsiksi äänestetyn vitsin. (Joka ei ole vitsi):

 

Suomalainen ja japanilainen yritys päättivät järjestää vuosittain soutukilpailun 8-miehisin joukkuein. Molemmat joukkueet harjoittelivat pitkään ja kovaa. Kun kilpailupäivä tuli, molemmat joukkueet olivat mielestään huippukunnossa, mutta japanilaiset voittivat ylivoimaisesti kilometrillä.

 

Tappion jälkeen suomalaisten joukossa vallitsi tappiomieliala. Yrityksen korkein johto päätti kuitenkin, että imagosyistä heidän olisi pakko voittaa seuraavan vuoden kisa. He asettivat projektiryhmän ratkaisemaan ongelmaa. Pitkien analyysien jälkeen ryhmä havaitsi, että japanilaisilla oli seitsemän soutajaa ja yksi mies peräsimessä kun taas suomalaisilla oli yksi soutaja ja seitsemän perämiestä.

 

Tässä kriisitilanteessa johto osoitti huomattavaa toimintakykyä. Päätettiin palkata konsultit tutkimaan oman joukkueen koostumusta. Muutaman kuukauden työn jälkeen asiantuntijat tulivat siihen johtopäätökseen, että joukkueessa oli liian monta ohjaajaa ja liian vähän soutajia.

 

Asiantuntijoiden raportin perusteella yrityksen johto teki välittömästi muutoksia joukkueeseen. Nyt joukkueessa oli neljä perämiestä, kaksi yliperämiestä, joukkueenjohtaja ja soutaja. Lisäksi soutajan motivoimiseksi kehitettiin bonuspistejärjestelmä.

 

"Meidän on laajennettava hänen työnkuvaansa ja annettava hänelle enemmän vastuuta."

 

Seuraavana vuonna japanilaiset voittivat kahdella kilometrillä. Suomalainen joukkue erotti soutajan huonoon työsuoritukseen vedoten, mutta maksoi kuitenkin bonuksen johdolle sen osoittamista ponnisteluista.

 

Ensi vuotta varten suomalaiset ovat nyt kehittämässä uutta venettä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvässä näkyvyydessä lähilennonjohto pystyy jouduttamaan liikennettä todella merkittävästi. Torni porrastaa silmällä. Siksi ympäristö pitää nähdä.

 

Kerrotko hieman lisää, mitä ja miten porrastetaan silmällä?

 

T. Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjassa aiotaan myös aloittaa kauko-ohjattu lennonjohtotoiminta peräti 15 lentoasemalla, aluksi pienemmillä Pohjois-Norjan kentillä. Avinorilla on Norjassa 46 kenttää ylläpidettävänä. Toiminnan keskukseksi on kaavailtu Bodötä ja keskuksen valmistumisen tähtäimessä on vuosi 2017. - Ruotsin vastaava toiminta on hieman myöhässä alunperin suunnitellusta, mutta huhtikuun puolessavälissä järjestelmän pitäisi alkaa lopullisesti toimia Örnsköldsvikissä, ja seuraavaksi Sundsvallissa ja Linköpingissä..

 

Nu meddelar norska Avinor att man drar upp farten i det egna arbetet på Remote Tower. Norge är ett av de mer flygplatstäta länderna i Europa och Avinor har uppdrag i 46 torn. Många av dem har få, men viktiga dagliga flygförbindelser och Avinor vill nu satsa på att automatisera så många som 15 torn i landet.

 

I dagarna fattades beslut om att inrätta en central flygledning i Bodö som ska stå klar 2017. Därefter ska projektet rulla vidare med att ansluta i första hand mindre flygplatser i norra Norge.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10928

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saabin kehittämälle Remote Tower-järjestelmälle löytyy kysyntää myös Ruotsin ulkopuolelta. Irlannin ilmailuviranomainen aikoo asennuttaa Dubliniin etälennonjohtokeskuksen, josta käsin johdettaisiin Corkin ja Shannonin lentoliikennettä. Kiinnostusta löytyy myös aina Australiassa asti.

 

Det är ett intresse som nu resulterat i en första order till SAAB som i dagarna signerat ett avtal med den irländska luftfartsmyndigheten, IAA. Det innebär att SAAB ska leverera ett Remote Tower Centre till Dublin Airport. Det ska sedan ta över flygledningen på de två flygplatserna i Cork och Shannon. I avtalet ingår även Electronic Flight Strips är ett system som, till skillnad från det traditionella systemet med papperslappar, visar flygplansinformationen digitalt.

 

– Irland har extremt mycket överflygande trafik på de transatlantiska rutterna och Shannon är back up för stora delar av den flygtrafiken. Det blir utan tvekan vår största installation hittills. Ordern gör att luftfartsmyndigheten på Irland lyfter flygtrafikledningen till en ny teknisk nivå, säger Anders Carp på SAAB.

 

IAA ska börja valideringen av den nya tekniken i början av nästa år och systemet kan vara på plats i slutet av 2017. Samtidigt testas systemen i både Norge och Australien som kan komma att bli nästa exportmarknader.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11023

 

http://www.gsnmagazine.com/article/44634/saab_signs_remote_tower_contract_irish_aviation_au

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmailuviranomainen FAA on myös kehittämässä omaa "virtuaalista lennonjohtotornijärjestelmäänsä":

 

Fort Collins-Loveland Municipal Airport has been named as the first test facility for the FAA’s new Virtual Air Traffic Control Tower technology, the agency announced last week. Currently, the field is non-towered. The new system, which will be up and running by next summer, is expected to help attract commercial operators to the airport. “The high-tech array will provide an enhanced level of air safety at a cost dramatically lower than the expense required for construction and staffing of traditional towers,” according to the Colorado Division of Aeronautics.

 

Ja toisaalta, myös Saabin järjestelmä on USA:ssa koekäytössä Leesburgissa, Virginian osavaltiossa:

 

A remotely operated control tower operated by Saab has been in test mode in Leesburg, Virginia, for several months, but the Loveland facility will be the first test of the FAA’s own system. Saab’s system has been fully operational since April at Ornskoldsvik Airport in Sweden.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/FAA-Expands-Remote-Control-Tower-Testing-224961-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin Luftfartsverketin (LFV:n) ja Saabin yhteistyönä kehittämä kauko-ohjattu lennonjohtojärjestelmä Remote Tower on saanut EU-komission "Single European Sky Award"-palkinnon vuodelle 2016. Palkinto myönnettiin maaliskuussa pidetyn World ATM (=Air Traffic Management) Congress-konferenssin yhteydessä perusteena "teknologinen saavutus, joka alentaa lentokentän kustannuksia vaikuttamatta turvallisuuteen tai liikenteen kehitykseen".

 

Arbetet med Remote Tower har SAAB och LFV gemensamt drivit under många år och Sverige blev första land att gå över till skarpt läge.

 

Det är en insats om nu belönats med utmärkelsen Single European Sky Award för 2016. Det är World ATM Congress som delat ut priset bland annat med motiveringen att det visar hur teknologi kan minska en flygplats kostnader utan att för den skull påverka säkerheten eller trafikavvecklingen.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11505

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään