Pentti Köylijärvi

Hesari: Matkustajakato piinaa lentoasemia

28 viestiä aiheessa

 

Hesarissa iso artikkeli maakuntien lentoasemien tilanteesta Air100:n Porin liikenteen lopettamisuutisen innoittamana. Paperiversiossa koko aukeama. Porin tilanne on esimerkkinä, mutta artikkelissa tarkastellaan myös muiden maakuntakenttien tilannetta sekä Finavian roolia koko paketissa. Mukana on myös vertailuja Ruotsin ja Norjan maakuntakenttien matkustajamääriin, jotka ovat selvästi - suhteellisestikin, varsinkin Norjassa - Suomen vastaavia suurempia. Sinänsä artikkelissa ei tule esiin varsinaisesti mitään sellaista uutta, jota ei vaikkapa tällä foorumilla olisi jo aikaisemmin montakin kertaa käsitelty.

 

 

http://www.hs.fi/talous/Matkustajakato+piinaa+lentoasemia/a1402112435506

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan maantieteen huomioonottaen on ihan luonnollista, että maakuntakentät pärjäävät paremmin ::) Jos Suomeen saataisiin oikeasti nopeita junayhteyksiä, koko sisäinen lentoliikenne menettäisi merkityksensä, mikä ei olisi mielestäni huono asia.

 

EDIT: Markus ehti ensin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin maantiede, mutta Norjassa myös suuri osa sisäisestä lentoliikenteestä on valtion tukemaa Public service obligation liikennettä, Widerøe:n liikenteestä noin puolet. Maantiede on varmaan tässäkin osin taustalla, mutta joka tapauksessa Norjan tilanne on täysin toisenlainen kuin Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Suomeen saataisiin oikeasti nopeita junayhteyksiä, koko sisäinen lentoliikenne menettäisi merkityksensä, mikä ei olisi mielestäni huono asia.

 

Jos Suomessa ei riitä ihmisä ylläpitämään lentoyhteyksiä, niitä ei ole läheskään tarpeeksi "oikeasti nopeille" junayhteyksille. Luotijunan radan hinta per kilometri on kalliimpi kuin kiitotien ja kuten sanottu "2 kilometria rautatietä ei johda mihinkään, 2 kilometria kiitotietä mihin tahansa"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan maailmassa on kulutettu energiaa tarpeeksi, liikkumisen hoitavat hevoset, junat ja purjelaivat. Lentoasemista tulee hevosparatiiseja, joita on paljon. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Suomessa ei riitä ihmisä ylläpitämään lentoyhteyksiä, niitä ei ole läheskään tarpeeksi "oikeasti nopeille" junayhteyksille. Luotijunan radan hinta per kilometri on kalliimpi kuin kiitotien ja kuten sanottu "2 kilometria rautatietä ei johda mihinkään, 2 kilometria kiitotietä mihin tahansa"

En ole Suomen sisäisillä lennoilla kauheasti matkustellut, mutta junilla kylläkin. Vaikka VR on toisinaan vähän ontuva lafka, ovat kotimaanlennot huomattavasti junia tyhjempiä. Uskallanpa sanoa, että junayhteyksille olisi enemmän kysyntää kyseisen kulkupelin vaivattomuuden vuoksi; sen kuin istut kyytiin, ei tarvitse jonottaa erikseen turvatarkastuksiin sun muihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on pakko kompata Jesperiä. Myös lippujen hinnat junaan on siedettävät äkkilähtötapauksissa, kuten myös tapauksissa, jossa ei ole täysin varmaa tietoa paluumatkasta. Suomen sisäisillä lennoilla finskin yhden suunnan liipujen hinnat kun lipovat lähes 300:ssa eurossa. Menopaluun matkalle, jonka matkustuspäivät tietää 2 kuukautta etukäteen, voi sitten hyvällä tuurilla saada lipun hieman päältä satasen.

 

Norskin hintapolitiikka yhden suunnan lannoissa tuntuu järkevämmältä, mutta kyllä se taitaa muutenkin nykyään olla järkevämpää lentää Ouluun junan sijasta. Esimerkiksi Joensuuhun, Kuopioon, Vaasaan tai muulle samantyyppiselle kentälle jolle vain AY operoi, ei tunnu olevan mitään asiaa tuolla hintapolitiikalla, etenkin kun juna vie vielä suhteellisen kohtuullisessa ajassa perille ja lipun voi tosiaan ostaa vaikka suoraan junasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole Suomen sisäisillä lennoilla kauheasti matkustellut, mutta junilla kylläkin. Vaikka VR on toisinaan vähän ontuva lafka, ovat kotimaanlennot huomattavasti junia tyhjempiä. Uskallanpa sanoa, että junayhteyksille olisi enemmän kysyntää kyseisen kulkupelin vaivattomuuden vuoksi; sen kuin istut kyytiin, ei tarvitse jonottaa erikseen turvatarkastuksiin sun muihin.

 

Jos puhutaan keskustasta-keskustaan matkoista, lentokoneen valttikortit on aika vähissä ainakin Kokkola-Joensuu linjan eteläpuolella (joku onneton Savonlinna tietenkin, mistä junayhteydet on ala-arvoiset ja bussimatkakin Helsinkiin jo aika pitkä). Liityntälennot on tietenkin matkustajan kannalta käteviä, mutta kannattavutta taitaa olla vaikea pelkästään niiden varassa saada. Mitä sitten jää jäljelle, Helsinki - Pohjois-Suomi yhteydet, eli ei kovin paljoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole Suomen sisäisillä lennoilla kauheasti matkustellut, mutta junilla kylläkin. Vaikka VR on toisinaan vähän ontuva lafka, ovat kotimaanlennot huomattavasti junia tyhjempiä. Uskallanpa sanoa, että junayhteyksille olisi enemmän kysyntää kyseisen kulkupelin vaivattomuuden vuoksi; sen kuin istut kyytiin, ei tarvitse jonottaa erikseen turvatarkastuksiin sun muihin.

 

Nykyisten ratojen käytöstä junaliikenteeseen en kirjoittanut, vaan investoinneista kaivattujen "todella nopeiden" junayhteyksien vaatimista ratainvstoinneista. Sitä paitsi jos kotimaan lentoliikenteen infran ylläpitoon käytettäisiin yhtä paljon verovaroja kuin rataverkkoon sen sijaan, että Finavian vaaditaan tulouttavan voittoa valtiolle (tai vaihtoehtoisesti pantaisiin ratahallintokeskus tulouttamaan vastaava voitto), olisi kustannus ja matkalippujen hintasuhde ehkä toinen jo nykyisellä infralla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisinpa tuon investoinnin maksavansa itsensä suhteellisen lyhyessä ajassa takaisin, kun sanotaan 350 km/h nopeudella kulkevilla junilla koko Suomesta saataisiin yksi töissäkäyntialue.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisinpa tuon investoinnin maksavansa itsensä suhteellisen lyhyessä ajassa takaisin, kun sanotaan 350 km/h nopeudella kulkevilla junilla koko Suomesta saataisiin yksi töissäkäyntialue.

 

No, uskonasioista en ryhdy kiistelemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiks noi luotijunat perustu siihen että a) niitä menee 10 min välein b) niillä liikkuu 1-2 miljoonaa ihmistä päivässä?

 

Suomessa on liian vähän ihmisiä

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
(joku onneton Savonlinna tietenkin, mistä junayhteydet on ala-arvoiset ja bussimatkakin Helsinkiin jo aika pitkä)

 

Savonlinnasta Helsinkiin pääsee junalla nopeimmillaan vähän alle neljässä tunnissa ja normimeiningillä 4 tunnissa ja 18 minuutissa. Ongelmaväli on hidas Savonlinna-Parikkala, vaikka Parikkalassa ovatkin jatkoyhteydet valmiina. Tällaisena normimaanantaina junavuoroja Savonlinnasta Helsinkiin näyttää olevan viisi.

 

Junallakin siis pääsee, vaikka onhan tuo neljä tuntia melko pitkä matkustusaika.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisten ratojen käytöstä junaliikenteeseen en kirjoittanut, vaan investoinneista kaivattujen "todella nopeiden" junayhteyksien vaatimista ratainvstoinneista. Sitä paitsi jos kotimaan lentoliikenteen infran ylläpitoon käytettäisiin yhtä paljon verovaroja kuin rataverkkoon sen sijaan, että Finavian vaaditaan tulouttavan voittoa valtiolle (tai vaihtoehtoisesti pantaisiin ratahallintokeskus tulouttamaan vastaava voitto), olisi kustannus ja matkalippujen hintasuhde ehkä toinen jo nykyisellä infralla.

 

 

 

Mikä sitten non  tuo  finavinan maksujen osuus normaalihintaisesta lentolipusta?

 

ei tässsä nyt sinämsä ole  ongelmana ole se mitä finavia tekee tai ei tee vaan se että lentoyhtiöt eivät saa kannastavasti matkustajia.ja oikeampi kysymys  kuin finavian syytely on se miksi kotimaanlentoliikenneei  ole kilpailukykyinen  ja miksi ihmiset valisevat mieluumin muun kuin kotimaanlennon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei voitaisi laittaa kaikkia junan ja sen vaatiman infran ja hallinnon kuluja junalipun hintaan?

Nythän sitä lippua tuetaan kuin oopperassa kävijää...tukijoina myös ne ketkä eivät ko. palvelua tarvitse.

Voisi muuttua lentoliikenteen tarve aika äkkiä, luulen. Sehän pyöri ennen liikelaitostamista ilman yhteiuskunnan tukia ja päinvastoin tuloutti kymmeniä miljoonia euroja vuosittain valtion kassaan.

 

Luotijuna suomeen? Hmmm... tehtäiskö isompi pisararata? Lähtö-ja päätepysäkki Helsinki, suomessa ei liene toista paikkakuntaa jonka väestöpohja mahdollistaisi kannattavan liikenteen luotijunalla.

 

Onko kukaan nähnyt tutkimusta pääkaupunkiseudun saasteetoman kiskoliikenteen (lähijunat /ratikka) hiilijalanjäljestä? Niiden energiahan tuotetaan hiilellä... eikös tuonnekin pitäisi saada tasapuolisuuden vuoksi C02 maksut?

 

-P-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten mr.Suila aikanaan ehdotti, kaikki suuremmat kaupungit Jyväskylän eteläpuolelta lukien (pk-seudulta nähden) hyvin nopean junayhteyden päähän (250km/h+), juna pysähtyy Helsinki-Vantaalla suoraan pääterminaalin alapuolella (eikä missään pirun Tikkurilassa) ja jatkaa siitä kohti keskustaa. Junien aikataulut myös tähän nähden järkeviksi, eli niiltä pääsee kätevästi Euroopan jatkolennoille aamu- ja iltapäivällä. Pohjoisemmat yhteydet lähtökohtaisesti lentäen. Samalla saadaan myös järkevä "airport express"-junayhteys turisteille Hki:n keskustaan (tuo uusi marja-rata on lähinnä vitsi muihin länsimaihin ja niiden lentokenttäyhteyksiin nähden...). Ja kuvio palvelisi samalla tietysti paljon muutakin kuin vain lentoliikennettä.

 

Maakuntien erityisen pienet kentät täysin yksityisomistukseen Seinäjoen tyyliin, Finavia pitäkööt suuremmat ja matkailulle tärkeimmät kentät (OUL,RVN,KUO,KTT,IVL...). Kulujen alentaminen tätä kautta rohkaisisi varmaan kuntia ja kaupunkeja tekemään bisnestä tässä enemmän, vähän Ruotsin malliin.

 

Vaikka olisi jatkolento niin en näe kovin paljon järkeä lentää Turusta ensin Helsinkiin ja siitä sitten eteenpäin (ym. junakuvioon nähden, tänä päivänä tilanne tietysti toinen). Kokonaismatka-aika keskustasta lähtevällä junalla Hki-Vantaalle vs. kaukaa keskustasta olevalta lentokentältä kaikkine odotuksineen on ehkä jopa lyhyempi junan kanssa, jos sen matkanopeus on jossain määrin järkevä. Mutta tietysti tuollaisen rataverkon tekeminen ___maksaa___ vs. se jo olemassaoleva kiitotie ja lentoterminaali.

 

Noh, ajatusleikkiä on hauskaa. Mikään näistä ei ikinä tässä maassa tule toteutumaan, kun minkäänlaista kokonaisvaltaista eri "aselajit" yhdistävää liikennepolitiikkaa ei osata ja uskalleta tehdä.

 

 

 

(Laskinpa vielä pienen esimerkin. Nykyaikatauluilla Pendolino Tikkurilasta Tampereelle kestää 1h 14'. Kun taas lentomatka Tre-Hki 35' + 30' ennen kentällä + 20' matka keskustasta kentälle (auto/taksi; bussi 30') = 1h 25' => lähes sama aika..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan nähnyt tutkimusta pääkaupunkiseudun saasteetoman kiskoliikenteen (lähijunat /ratikka) hiilijalanjäljestä? Niiden energiahan tuotetaan hiilellä... eikös tuonnekin pitäisi saada tasapuolisuuden vuoksi C02 maksut?

 

-P-

 

Väitteet nyt ei vaan pidä lainkaan paikkaansa, ainakaan jos YLE:n uutisia yhtään uskomme:

 

Helsingin seudun lähijunissa, metroissa ja raitiovaunuissa käytettävä sähkö on tuotettu pohjoismaisella vesivoimalla ja tuulivoimalla. Raideliikenteellä matkustettaessa matka ei siten tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä eivätkä pakokaasut vaikuta ilmanlaatuun. HSL:n tavoitteena on myös kasvattaa raide- ja biopolttoaineliikenteen määrää.

 

http://www.yle.fi/tekstitv/arkisto/kalenteri/tavoite_paakaupunkiseudun_liityntabussit_sahkoisiksi_9204.html

 

Jokainen tietysti saa olla mitä mieltä tahansa sähkön jaottelusta vihreään ja vähemmän vihreään, mutta jollain perusteella lähijunissa, metroissa ja raitiovaunuissa käytetty sähkö kuitenkin katsotaan tuotetuksi ilman hiilidioksidipäästöjä.

 

Miksi ei voitaisi laittaa kaikkia junan ja sen vaatiman infran ja hallinnon kuluja junalipun hintaan? Nythän sitä lippua tuetaan kuin oopperassa kävijää...tukijoina myös ne ketkä eivät ko. palvelua tarvitse.

 

Operaattori maksaa tietenkin ratamaksua radan käytöstä; en väitä, että se kattaisi kaikki kulut, tai että sen edes pitäisi kattaa, mutta mielellään jotain faktoja ja lukuja tähänkin pelkkien väittämien sijaan, please!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, riittääkö Helsingissä 30 minsaa ennen kentälle? Omalla kotikentällä Tampereella riittää just kun on käsitavarat. Jos menee tavaraa ruumaan niin ainakin 40 minsaa tarvitaan. Mutta itselleni tärkeintä on yhteys suoraan Arlandaan. Jatkot sieltä ovat minulle pari kertaa paremmat kuin Helsingistä.

 

Mutta tässäkin oma tarve ratkaisee, jos lentäisin kaikki työmatkat Aasiaan niin voisin harkita Finnairia JOS koneet pelaavat.... Nyt matka on yleensä enempi Keski-Euroopan itäisiin osiin eikä suinkaan pääkaupunkeihin.....

 

Tuo Finnairin kotimaan lippujen hinnoittelu on syvältä. Ei innosta niinä harvoina kertoina kun on tarvetta,mieluummin juna tai oma auto josta saa km-korvaukset.... Vaikka aikaa kuluukin omalla autolla mutta onpahan vapaa aikataulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, riittääkö Helsingissä 30 minsaa ennen kentälle? Omalla kotikentällä Tampereella riittää just kun on käsitavarat. Jos menee tavaraa ruumaan niin ainakin 40 minsaa tarvitaan.

 

Ja sekin vielä, ettei ne pendotkaan ole 100 % luotettavia :laugh:; jos sulla on liityntälento ja jatkolento samalla lipulla, olet kai aika lailla paremmassa asemassa, jos jotain menee pieleen, verrattuna siihen, että juna myöhästyy ja myöhästyt sen takia lennolta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, riittääkö Helsingissä 30 minsaa ennen kentälle? Omalla kotikentällä Tampereella riittää just kun on käsitavarat. J

 

Tarkoitin tuossa aiemmin, että 30min ennen lähtöä Pirkkalassa.

 

Eli jos haluat olla aikaan X hki-vantaalla (= esim. tuntia ennen jatkolentoa), niin lentokoneella sinun tulee lähteä mansesterin keskustasta liikkeelle se n.1h 25min ennen ja junalla se mainittu 1h 14min ennen, sitä hain. Tietysti käytännön kannalta kuvitteellinen esimerkki, mutta tuolla välillä (ja tällä vanhalla junakalustolla) vielä niukasti kiskojen eduksi. ..ok, no junalla jos tulet niin silloin "vaihtoaika" pitää olla pidempi, koska joudut jättämään laukut yms, kun taas liityntälennolla ehdit eteenpäin minimissään 25min käännöllä ja laukut on jo hoidettu maakunnassa oikein. Ja tosiaan sama tietty jos hidas pendoliiino jättää kiskoille, niin lentoyhtiössä ei ollakaan niin huolehtivaisia..

 

Olisi jännä tutkia miten vastaava toimii joissain Euroopan maissa, jossa on tätä oikeasti nopeaa raideliikennettä yhdistettyinä pysäkkeihin lentoasemilla. Wienissä muistaakseni pystyit poletoimaan laukut (tms) keskustan juna-asemalla jo, ja siten säästit aikaa lentoasemalla (jos otit sen airport express-junan) .. kaikenlaista tuollaista yhdistelmäkivaa olisi helppo keksiä, mutta toteutus tietysti mahdotonta.

 

 

(Hesassa ei riitä, aloittavat boardauksen jo puoli tuntia ennen nykyään... Tietysti jos netissä chekkaat etukäteen ja tiedät ettei ole turvassa jonoa ja ei ole laukkua jätettävänä niin sitten...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein ymmärrä Samin esimerkkiä. Koneet kun ei lähde Tikkurilan asemalta, kentällekin pitäisi vielä päästä! ;D

 

Kenttää lähin asema, katsos kun ajatus oli että pysäkki on lentokentällä eikä Tikkurilassa ja matka-aika Tre-Tikkurila on käytännössä sama kuin Tre-EFHK (jos rata sieltä menisi suoraan siis).. (= voinko tuota vaikeammin selostaa..  :D )

 

Ja kuten sanoin, koska pikajunat ei lentoasemalla täällä kekkoslovakiassa pysähdy (eikä tulevaisuudessa se mihinkään muutu), niin esimerkki on käytännössä hyödytön. Mutta esimerkki olikin vertailu siitä jos tuo rata olisi tehty ns. oikein alunperin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään