Tuomas Ritari

Boeing 737 kapteeni sai sairaskohtauksen, perämieheksi matkustaja.

30 viestiä aiheessa

Iltasanomat uutisoi 30.12.2013 tapahtunutta.

 

B737 kapteeni sai sairaskohtauksen kesken Des Moines - Denver lennon. Kabiinihenkilöstö kuulutti ensin lääkäriä ja hetken kuluttua lentotaitoista henkilöä. Matkustajien joukossa oli onneksi USAF kapteeni Mike Gongol, jonka arkityökalu on B-1B Lancer. Kone saatiin turvallisesti Omahan kentälle.

 

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288696304697.html?pos=ok-nln

 

USAF tiedote

 

http://www.afspc.af.mil/news1/story.asp?id=123412412

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Siis onko tuontasoisia ohjaamomiehistöjä,tuon kokoluokan koneissa,paljonkin liikenteessä?

 

On, varmasti kaikissa matkustajakoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tuo "pelasti koneen" on hieman liioiteltua. Ei kai tuo, että ei ole ennen jollekin kentälle laskeutunut, ole kovin ihmeellistä, kun niitä USAssa on aika monta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tuon alkuperäisen artikkelin, jossa kerrottiin tapahtumista laajemmin kuin Ilta-Pulussa. Ko artikkelikin on julkaistu vasta 28.5 eli aika kauan taphtuman jälkeen. Perämies kylläkin teki nätin laskun kentälle, mutta ongelmia tuotti rullaus. Hän kun ei ollut koskaan ollut ko kentällä aiemmin. Anyway mielenkiintoinen tarina näin matkustajan kannalta luettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko tuontasoisia ohjaamomiehistöjä,tuon kokoluokan koneissa,paljonkin liikenteessä?

 

"Tuontasoisia ohjaamomiehistöjä", mitähän silläkin tarkoitit? Kuten vast'ikään täälläkin on keskusteltu ketjussa FAA:n kokemusvaatimusten kasvu, USA:ssa vaatimus liikennekoneen perämiehelle on nykyään (taitaa jotain siirtymäaikoja olla vielä menossa) 1500 tunnin kokemus ja ATPL. Euroopassa, Suomi mukaanlukien, perämiehen jakkaralla voi nykyään istua hyvinkin kokematon pilotti.

 

Edelliseen viestiin viitaten, Finnairillahan perämies ei rullaa, kone olisi kai tälläisessa tapauksessa jäänyt kiitotielle ja joskus hinattu pois, ei ongelmia rullaamisessa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tuontasoisia ohjaamomiehistöjä", mitähän silläkin tarkoitit?

Sitäpä vaan,että yhdenkö ohjaajan varassa,näinkö se voi olla? Matkustamosta etsitään lentotaitoista. Enkä varmaan ainoa,joka tuota mietiskelee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltapulu "unohti" mainita, että tapaus sattui liki kuusi kuukautta sitten  :P

 

Ei muuten unohtanut, vrt leike:

United-yhtiön lento 1637 oli kuljettamassa joulun vietosta koteihinsa matkaavia, kun se joutui ongelmiin Des Moinesin ja Denverin välillä Yhdysvalloissa joulukuun 30. päivä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla kovinkaan monella firmalla olla nykyään varaa pitää relief pilot:ia mukana lyhyillä lennoilla, ellei siihen ole jokin erityinen syy. Aika harvoin näitä tilanteita kuitenkaan tulee, joten sinällään vähän turhaakin olisi mukana raahata työntekijää, joka ei juuri ikinä tekisi yhtään mitään hyödyllistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäpä vaan,että yhdenkö ohjaajan varassa,näinkö se voi olla? Matkustamosta etsitään lentotaitoista. Enkä varmaan ainoa,joka tuota mietiskelee?

 

Ei siellä varsinaisesti lentotaitoista etsitty vaan lentäjää.

 

Kaksi ohjaajaahan tuossakin koneessa oli. Toinen sai sairaskohtauksen ja sen jälkeen oltiin yhden ohjaajan varassa.

 

Kyllähän se työkuormaa helpottaa jos matkustamosta löytyy lentäjä joka pystyy hiukan auttamaan, niinkuin tässä tapauksessa, radioiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kaksi ohjaajaahan tuossakin koneessa oli. Toinen sai sairaskohtauksen ja sen jälkeen oltiin yhden ohjaajan varassa.

Kyllähän se työkuormaa helpottaa jos matkustamosta löytyy lentäjä joka pystyy hiukan auttamaan, niinkuin tässä tapauksessa, radioiden kanssa.

Totta.Mutta kieltämättä moni jo valmiiksi lentopelkoinen satunnaismatkustaja saa vähintäänkin flimmerin kun silmiin sattuu otsikko:"Onko matkustajien joukossa ketään, joka osaa lentää"  ??? ....ja kuitenkin siellä ohjaamossa on toimintakuntoinen"lentäjä".

Ei ehkä ollenkaan osuva vertaus,mutta nythän ollaan vaatimassa kulovalvontakoneisiin kahta ohjaajaa etupenkille,turvallisuuden nimissä,..ilmeisesti täyttä totta vuoden kuluttua?  Sitä vaan,että siellä kulokoneen kyytissä voipi olla vaikka turvallisempaa kohta,kuin tuolla kaupallisessa raskaassa liikenteessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta.Mutta kieltämättä moni jo valmiiksi lentopelkoinen satunnaismatkustaja saa vähintäänkin flimmerin kun silmiin sattuu otsikko:"Onko matkustajien joukossa ketään, joka osaa lentää"  ??? ....ja kuitenkin siellä ohjaamossa on toimintakuntoinen"lentäjä".

 

No, eipä tuossa tilanteessa juuri muuta mahdollisuutta ole kuin kuuluttamalla tiedustella asiaa. Helpompaa ja nopeampaa, kuin kysyä joka matkustajalta erikseen  ;)

 

Ei ehkä ollenkaan osuva vertaus,mutta nythän ollaan vaatimassa kulovalvontakoneisiin kahta ohjaajaa etupenkille,turvallisuuden nimissä,..ilmeisesti täyttä totta vuoden kuluttua?  Sitä vaan,että siellä kulokoneen kyytissä voipi olla vaikka turvallisempaa kohta,kuin tuolla kaupallisessa raskaassa liikenteessä?

 

Millä tavalla siellä kulokoneen kyydissä olisi turvallisempaa istua kahden pilotin miehistöllä, kuin matkustajakoneessa jossa on yhtälailla kaksi koulutettua pilottia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että koneen ohjaamossa terveenä ollut perämies oli naispuolinen. (USAF -tiedotteessa hänestä käytettiin englanninkielen artikkelia "she".)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[sarcasm] Paluu 80-luvulle ja vähintään kolmen hengen ohjaamomiehitykseen. Tätäkään ongelmaa ei olisi kukaan huomannut, jos moottorienvalvontamies olisi hypännyt oikealle jakkaralle [/sarcasm]

 

Ei mitään ihmisiin perustuvaa systeemiä voi tehdä aukottomaksi. Jos amerikoissa onkin nyt 1500 tunnin minimilentokokemusvaade, voi lentoperämies joutua heti ensimmäisellä "oikealla" lennollaan puikkoihin jolloin lentokokemusta voi olla jopa 1502 tuntia, eikä metriäkään rullausta ko. tyypillä.

 

Onko Finnairissa oikeasti noin tiukka systeemi, jos laskun tekee tälläisessä emergency tilanteessa perämies, ei hän saa liikuttaa konetta enää kun siirrytään laskukiidosta rullaukseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että koneen ohjaamossa terveenä ollut perämies oli naispuolinen. (USAF -tiedotteessa hänestä käytettiin englanninkielen artikkelia "she".)

 

Tuolla tuskin on ollut vaikutusta lennon turvallisuuteen/turvattomuuteen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä Airbusseista, mutta ainakin monissa Bojoissa ei ole mahdollista rullata perämiehen puolelta koska vain kapteenilla on nose wheel tiller.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairissa oikeasti noin tiukka systeemi, jos laskun tekee tälläisessä emergency tilanteessa perämies, ei hän saa liikuttaa konetta enää kun siirrytään laskukiidosta rullaukseen?

 

Oikeasti en tiedä. Onnettomuustutkintakeskuksen sivulla on raportti yhdestä tapauksesta, jossa inkapasitoitunut kapteeni (ei ollut näin vakava sairaskohtaus) lopulta rullasi koneen, kun perämies oli sitä ennen yksin tehnyt laskun - raportissa vähän kyseltiin, että olikohan kapteeni nyt ihan riittävässä kunnossa suorittamaan tuota tehtävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Millä tavalla siellä kulokoneen kyydissä olisi turvallisempaa istua kahden pilotin miehistöllä, kuin matkustajakoneessa jossa on yhtälailla kaksi koulutettua pilottia?

Pieni annos sarkasmia sallittakoon tähän sekaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairissa oikeasti noin tiukka systeemi, jos laskun tekee tälläisessä emergency tilanteessa perämies, ei hän saa liikuttaa konetta enää kun siirrytään laskukiidosta rullaukseen?

 

Ei se ehkä tiukka sääntö ole, mutta kannattaako perämiehen ottaa riski jos ei ole koskaan rullanut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairissa oikeasti noin tiukka systeemi, jos laskun tekee tälläisessä emergency tilanteessa perämies, ei hän saa liikuttaa konetta enää kun siirrytään laskukiidosta rullaukseen?

 

Se, että normaalitoiminnassa kippari rullaa maassa ei tarkoita etteikö perämies saisi/osaisi tarpeen tullen niin tehdä.

 

Portille ajossa on paikoin omat ongelmansa, kun osa vanhoista opasteista on kalbiroitu näyttämään oikein kipparin puolelle. Eli fiksu pyytää marshallerin jos ei ole tuttu paikka ja ulkostadin.... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

Jos airbusin omia soppeja katsotaan, niin PF myös rullaa konetta maassa. Eli bussia voi hyvinkin rullata oikealta, kuten Sami jo kertoikin. Osassa firmoista mennään airbusin sopeilla, mutta osassa ei. Finnairissa ei, mutta kyllä kait ne Finnairinkin perikset osaa rullailla.  ;)

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairissa ei, mutta kyllä kait ne Finnairinkin perikset osaa rullailla.  ;)

 

Ilmeisesti eivät:

"Amongst the three pilots in the cockpit, only the Captain has been properly trained for ground taxi."

"Both the First Officer and the Relief Pilot were not trained to taxi the aircraft."

http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2010/c102010l_tutkintaselostus/c102010l_tutkintaselostus.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

Jos airbusin omia soppeja katsotaan, niin PF myös rullaa konetta maassa. Eli bussia voi hyvinkin rullata oikealta, kuten Sami jo kertoikin. Osassa firmoista mennään airbusin sopeilla, mutta osassa ei. Finnairissa ei, mutta kyllä kait ne Finnairinkin perikset osaa rullailla.  ;)

 

No luulisi, että tällaisessa tapauksessa se peräsmieskin voi/osaa rullata koneen pois kiitotieltä sopivampaan paikkaan jossa kone ei häiritse muuta liikennettä, ja voidaan se kapteenikin saada nopiasti osaavan hoitohenkilökunnan huomaan. En usko, ettei - konetyypistä riippumatta - kakkosen koulutukseen kuulu rullaus, tai ainakin perustiedot siitä, miten kone liikkuu maassa ja miten sitä käännellään. Nyt ei puhuta johonkin gatelle ajelemisesta joka on oma lukunsa.

 

Jos konetta ei voi tilleerata kuin kapteenin palleilta, niin se sairastunut kapteeni on syytä heivata siitä penkiltä sivummalle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään