Ilkka Mäkelä

Ruotsin ympäristöpuolue uhoaa sulkevansa Bromman 3 vuodessa

20 viestiä aiheessa

Ruotsin oppositio (sosialidemokraatit, vasemmistopuolue ja ympäristöpuolue) uhoaa voittavansa ensi syksyn vaalit ja sulkevansa sen jälkeen Bromman kentän, jonka alueelle puolueiden mukaan rakennetaan 50000 asunnon "puistokaupunki". Ärhäkkäin on ympäristöpuolue Miljöpartiet, jonka mukaan kentän sulkeminen vie vain 3 vuotta lopettamispäätöksestä, jonka jälkeen purku, maa-alueen saneeraus ja rakentaminen voidaan aloittaa. Sosialidemokraatit toisaalta myöntävät, että kentästä on sopimus vuoteen 2038 saakka. Kentän lopettaminen ei ole pelkästään Tukholman asia, vaan vaatii hallitustason päätöksen, joten kaikki riippuu vaaleista. - Kentän lopettamisen jälkeen vapautuisi myös mahdollisuus rakentaa korkeampia taloja tietyille alueille Tukholmassa, mikä ei nykyisin ole mahdollista.

 

Flygtrafiken till och från Bromma sköts av bolaget Swedavia som har ett avtal för flygplatsen som sträcker sig till och med 2038.

För att häva avtalet krävs ett regeringsbeslut. Enligt oppositionsborgarrådet Daniel Helldén (MP) går ett flygstopp att genomföra på bara tre år, något han är fast övertygad om att lyckas med.

– Det kommer att bli ett maktskifte på riks. Därmed läggs Bromma ner. Det finns saneringsåtgärder som måste i marken göras men om man jämför med de saneringsåtgärder man gjort i Norra Djurgårdsstaden är det småpotatis, säger han.

 

http://www.direktpress.se/viivasastan/Nyheter/Oppositionen-vill-lagga-ner-Bromma-flygplats/

 

Katsotaan sitten vaalien jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa sikäläinen ministeri yrittää ystävällisesti huomauttaa, että pitkien etäisyyksien Ruotsi tarvitsee lisää liikenneyhteyksiä ja saavutettavuutta eikä vähemmän. Mikäli Bromma suljettaisiin, Bromman liikennettä ei Swedavian mukaan pystytä siirtämään Arlandaan kapasiteettisyistä, vaan useat Ruotsin kotimaan lentoreitit todennäköisesti lopetettaisiin. Tukholman kauppakamari on laskenut, että 24000 työpaikkaa katoaisi, jos Bromma suljetaan. Toinen opposition "nerokas" idea, lentovero, ei myöskään saa ministeriltä kannatusta. Ruotsissa suunnitellun lentoveron voimaantulo ehkäistiin ennalta viimeksi v. 2006, kun lentoyhtiöt olivat jo pikaisesti lopettamassa reittejä voimaantulevan veron takia, eivätkä (etenkään opposition  ;) ) poliitikot näytä muistavan mitään tai oppivan mitään, infrastruktuuriministeri Catharina Elmsäter-svärd sanoo.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=10564&KatID=5

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukholman asukkaille suunnatun äskettäisen mielipidekyselyn mukaan Bromman sulkemisen kannattajat ja vastustajat ovat käytännössä tasoissa. 44 % kannattaa sulkemista, 43 % vastustaa sitä. -  Sulkemista kannattava ympäristöpuolueen edustaja yrittää väittää, että siirtämällä Bromman lentoliikenteen Arlandaan "kaikki voittavat ja saamme paremmat lentoyhteydet:o  Niinkö? Ihanko totta? Mahtaakohan asia mennä niin?

 

- Alla vinner på att flytta flygtrafiken från Bromma till Arlanda. Vi slipper buller, våra barn får bättre hälsa, vi får bättre flygförbindelser, vi skapar nya jobb och vi kan bygga 50 000 nya bostäder i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP).

 

http://webfinanser.com/nyheter/2533306/44-procent-av-stockholmarna-vill-bygga-bostader-pa-bromma-flygplats/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäkin asiassa otetaan suuria lupaavilta kentänsulkijoilta henkilökohtaisesti allekirjoitetut takeet siitä, että kaikki todella voittavat. Takuiksi kelpaavat henkilökohtainen omaisuus, perhe ja kansalaisluottamus - noin niinkuin alkajaisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin vaalit ovat ohitse ja vallassa on sosialidemokraattien ja ympäristöpuolueen vähemmistöhallitus, vähän niinkuin pelättiin. Koska kyseessä on vähemmistöhallitus, se ei kuitenkaan pääse suoraan sanelemaan esim. Bromman kohtaloa ilman muiden apua. - Ympäristöpuolue, tai siis nyt ympäristöministerinä oleva puolueen puhetorvi Åsa Romson on saanut sovittua demareiden kanssa, että tarvitaan erityinen neuvottelija, joka auttaa kuntia rakentamaan asuntoja sellaisille lentokentille, jotka ovat lähellä kaupunkeja. Kyllä, luit oikein. Palkataan henkilö, joka neuvoo, miten rakentaa asuntoja lentokentille, jotka ovat vielä käytössä  :'( Ruotsin alueellisten lentokenttien edustaja ihmetteleekin, miksi niitä juuri aktiivisille lentokentille pitää rakentaa. No, ympäristöpuolueen ohjelmasta löytyy puolueen lopullinen pitkän aikavälin tavoite: kaikki (alueellinen?) lentoliikenne Sundsvallin eteläpuolella on lopetettava  ::)

 

Miljöpartiet försöker driva igenom ”sina visioner”. – De vill långsiktigt avveckla flyget i Sverige, jag har sett formuleringar i partiprogram och motioner som säger att all flyg söder om Sundsvall på långsikt ska försvinna.

 

http://www.dagensopinion.se/mp-utspel-oroar-svenska-regionala-flygplatser

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, joulun aikana bongasin ruotsalaisesta yleisilmailuryhmästä Facebookin sisältä tiedon, että jonkinlaiseksi selvitysmieheksi, jonka pitäisi "puolueettomasti" selvittää hallituksen puolesta miten Bromma ilmeisesti ajetaan alas, tjsp, on vastikään valittu tällainen ns. "puolueeton" veijari kuin Anders Sundström. Sellaisesta ukkelista en ollut aikaisemmin kuullutkaan mitään mutta näyttää olleen paikallinen hyvä veli, oikein oikein hyvä veli.

 

Sattuupa olemaan juuri pieni skandaalinpoikanen meneillään hra A. S:llä. Ukko on johtokuntien pj monessa paikassa ja nauttinut hieman "etuuksia", kuten ilmaisia lentoreissuja yksityisjeteillä Nykistä kotipuoleen ja saman tien metsästysreissuille Skåneen, kunhan nyt kotoa haettiin ensin uudet ja puhtaat metsästysvaatteet ja päivän tyyliin sopivat pyssyt, luulisin....

 

Det handlar om ett tvåsiffrigt antal tillfällen som Anders Sundström har varit passagerare ombord på SCA:s privatjet, enligt flera källor. Det gäller bland annat en resa från USA där Anders Sundström hoppade ombord på SCA-planet som skulle till Stockholm. Planet landade i Sverige tidigt på morgonen. På eftermiddagen klev Anders Sundström på samma plan igen för transport till en jakt i Skåne. Precis som på morgonens resa från USA var bland andra SCA:s vd Jan Johansson med på planet.

 

Enligt SvD Näringslivs och N360:s källor ska Anders Sundström ha varit en återkommande gäst på den skånska dovhjortsjakten och flugits dit i SCA:s flygplan flera år i rad. Ett år var bland andra SCA:s ordförande Sverker Martin-Löf samt två barn till en högt uppsatt makthavare i Industrivärdensfären med på planet.

 

I samband med dessa resor har planet på hemvägen tvingats gå ned på Arlanda, eftersom Bromma stänger klockan 17 på lördagar. Dagen efter har det tomflugits till hemmabasen Bromma. Vid andra tillfällen har Anders Sundström bland annat rest inrikes med Jan Johansson och dennes fru, samt åkt till Östersund på jakt.

 

Lahjuksia siis otettu vuosittain maan perke.... eikun maan tavan mukaisesti :) ja yhdestä paikasta eli Folksamin johtokunnasta tulikin jo kalossin kuva takapuoleen Andersille  :)

 

http://www.svd.se/naringsliv/anders-sundstrom-stamgast-pa-scas-flygplan_4172697.svd

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin hallituksessa olevien puolueiden yritykset saada Bromman kenttä suljettua ovat kärsineet takaiskun Ruotsin valtiopäivien äänestettyä punavihreän hallituksen esityksen nurin, liikennevaliokunnan esityksen mukaisesti. Kaikki läsnäolleet punaviherrintaman kansanedustajat äänestivät edelleen sulkemisen puolesta, mutta se ei riittänyt. Toistaiseksi Bromma on siis pelastettu.

 

Bromma flygplats ser ut att vara räddad. Riksdagen röstade, i enlighet med trafikutskottets förslag, för att skrota den rödgröna regeringens planer på att stänga den viktiga flygplatsen.

 

Samtliga närvarande riksdagsledamöter från det rödgröna blocket röstade mot utskottets förslag. De ville alltså fortsätta driva nedläggningen av knutpunkten till skada för jobb och tillväxt i hela landet. Svårt att förstå varför. Det huvudsakliga argumentet tycks vara att marken skulle kunna bebyggas med bostäder.

 

http://www.kuriren.nu/nyheter/stockholmsperspektiv-8204831.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin hallituksessa olevien puolueiden yritykset saada Bromman kenttä suljettua ovat kärsineet takaiskun Ruotsin valtiopäivien äänestettyä punavihreän hallituksen esityksen nurin, liikennevaliokunnan esityksen mukaisesti. Kaikki läsnäolleet punaviherrintaman kansanedustajat äänestivät edelleen sulkemisen puolesta, mutta se ei riittänyt. Toistaiseksi Bromma on siis pelastettu.

 

"Demokratia" on erikoista. Jos esim. tällaisesta asiasta äänestetään vaikka kymmenen kertaa, ja viimeinen äänestys kääntää tilanteen 49,9/50,1, niin siihen lakkaavat äänestykset ja caterpillarit saapuvat paikalle... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin hallituksen valitsema selvitysmies Sundström on yllättävän realistinen Bromman tilanteen suhteen ja sanoo, että Bromma on mahdollista sulkea, mutta vasta sitten, kun Arlandaan on tehty suuria lisäsatsauksia, joita tarvitaan mahdollistamaan toimiva Ruotsin sisäinen lentoliikenne (ilman Brommaa) ja kehittyvä ulkomaan liikenne. Ei ole mahdollista aloittaa sulkemalla Bromma tekemättä mitään investointeja Arlandaan. Muutenkin Tukholma on jäänyt Oslon ja Kööpenhaminan jalkoihin liikenteellisen tavoitettavuuden ja kilpailukyvyn suhteen, ja Arlanda-kysymyksen pitäisi olla tärkeämpi kuin Bromma-kysymyksen, sanoo Sundström.

 

Det krävs stora satsningar för att stärka Arlandas konkurrenskraft internationellt. Först då kan en nedläggning av Bromma flygplats bli aktuell. Det säger Anders Sundström, som på uppdrag av regeringen ska utreda Brommas framtid, i veckans avsnitt av Rikets affärer.

 

”I dag är flygplatserna i Köpenhamn och Oslo större än Arlanda. Det vi behöver göra är att bygga ut Arlanda så att vi både klarar av en fungerande inrikestrafik och en internationell trafik så att Sverige kan komma ut i världen. Lyckas vi med det kan vi lägga ner Bromma. Men vi kan inte börja med att lägga ner Bromma, utan att göra stora investeringar i Arlanda”, säger Sundström.

 

Att bygga ut Arlanda är nödvändigt för att öka Sveriges konkurrenskraft och för att kunna locka till sig internationella företag, säger Sundström.

 

"När man tittar på etableringar från företag i Nordamerika och Asien som ska in i Norden så finns det en konkurrens mellan Stockholm och Köpenhamn. Då är det mycket viktigt att ha en välfungerande flygtrafik ut i världen".

 

Han säger också att Arlandafrågan borde vara en större fråga i Sverige än nedläggningen av Bromma.

 

http://www.di.se/artiklar/2015/4/23/regeringens-utredare-da-kan-bromma-laggas-ner/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenties Bromma halutaan sulkea, jottei ministerisväkeä tarvitse lennätellä Arlandan ja Bromman väliä?

 

Ruotsissa kohu ministereiden lentomatkoista – lentokoneella taitettu useita 41 kilometrin matkoja

 

Expressen-lehden mukaan hallituksen kone on poiminut ministereitä kyytiin Arlandan lentokentältä ja lennättänyt heidät Bromman kentälle.

 

http://yle.fi/uutiset/ruotsissa_kohu_ministereiden_lentomatkoista__lentokoneella_taitettu_useita_41_kilometrin_matkoja/7931959

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallituksen selvitysmies Sundström ei näe tarkoituksenmukaisena sulkea Brommaa etuajassa, ts. ennen vuotta 2038. Ympäristöpuolue MP (Miljöpartiet), joka ajoi vaaleissa nimenomaan Bromman sulkemista, yrittää edelleen vetää omaa linjaansa, ja takkiin on tullut niin paljon, että mahdollinen tappio tuntuu olevan vaikea niellä, eikä ympäristöpuolueeseen kuuluva liikennevaliokunnan puheenjohtaja Karin Svensson Smith suostuisi millään ottamaan Bromman asiaa pois listoilta, vaan yrittää viritellä uutta riitaa:

 

Samma förståelse finns inte inom Miljöpartiet, som gick till val på att stänga flygplatsen. Varken språkröret Åsa Romson eller den ansvarige ministern Mehmet Kaplan vill kommentera Anders Sundströms utspel.

 

Det gör däremot Karin Svensson Smith (MP), som är ordförande i riksdagens trafikutskott. Hon gör klart att MP inte kan acceptera att en stängning av flygplatsen förs bort från dagordningen.

 

”Nej, absolut inte. No way!”, säger hon.

 

”Det tänker jag inte gå med på”, fortsätter hon och tillägger att det är regeringen – och inte Anders Sundström – som fattar beslut om Brommas framtid.

 

http://www.di.se/artiklar/2015/5/15/ny-strid-om-bromma-flygplats/

 

Kyseessä on nyt kuitenkin vain yksi MP:n jäsen, ja muut ovat toistaiseksi hiljaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei Sundströmin ensimmäinen lause vain kertoisi kaiken?  Lienee nähty jo,mitä keskittämällä lentoliikenne yhteen suureen paikkaan saa aikaan. Muutamat euroopan kentät toimivat jo äärirajoillaan,koska niin tila,kuin kapasiteetti hallita sellaista "ylikasvanutta Monsteria" alkaa mennä yli kykyjen. Koon kasvattaminen,ei tuo lisää tilaa,-vaan moninkertaistaa niitä ongelmia joita jo on.  Ympäristön kannattajiin puolueina,sinänsä puuttumatta,ehdottaisin muutamiin faktoihin tutustumista. Brommankin sulkeminen taitaisi tuottaa paineita laatia Arlandaan uusi konsepti,tarkoittaen kapasiteetin lisäämistä siellä. Aerodromin luominen ei taida olla aivan yksinkertaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brommahan on ollutkin kautta sen ajan mitä tiedän,-poliittinen kapula jota on heitelty sekä sinne että tänne,Ruotsin ja varsinkin pääkaupunkiseudun  edustajien kädenväännöissä. En voi välttyä muutamista ajatuksista täällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvitysmieheksi valittu Anders Sundström on nyt lausunut mielipiteensä. Sundströmin mukaan "Brommalla ei ole tulevaisuutta vuoden 2038 jälkeen", "kaupungin ja Bromman sopimusta tuskin uudistetaan" ja "Arlanda tarvitsee lisäkapasiteettiä ja neljännen kiitotien, jonka suunnitteluun on ruvettava nyt".

 

— Arlandas kapacitet måste öka, säger Sundström när han presenterar sitt slutbetänkande om att öka flygkapacitet och bostadsbyggande i Stockholmsregionen.

 

Sundström pekar på att Bromma flygplats arrendeavtal med Stockholms stad går ut 2038 och uppger att man inte kan räkna med att det avtalet förnyas. Arlanda behöver innan dess få en fjärde landningsbana.

 

— Detta är inget att gå och vänta på, planeringen måste starta, säger han.

 

http://www.sydsvenskan.se/sverige/utredare-bromma-har-ingen-framtid/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla tavalla kuin Pirkkala tarvitsee toisen kiitotien..(eikö tuostakin joskus vuosi-pari sitten jotain haihattelua ollut)

 

Arlanda on nykyään aika hiljainen paikka kyllä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos lähivuosikymmenellä voidaan esim. kierrosharjoittelu tehdä sähkökoneilla? Mitä argumentteja kentän sulkemiseen silloin jää ympäristösyillä?

TP.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos lähivuosikymmenellä voidaan esim. kierrosharjoittelu tehdä sähkökoneilla? Mitä argumentteja kentän sulkemiseen silloin jää ympäristösyillä?

TP.

Kyllä Anni Sinnemäki jotain keksii. Esim vain tuulisähkökoneilla saa lentää tms. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin välihuomautuksena pitänee todeta, että Ruotsin ympäristöpuolueen äänitorvi, ympäristöministerinä ollut Åsa Romson on saamassa omiltaan kenkää hallituksesta ensi viikonvaihteessa. Pari vuotta se uho kesti jaa nyt se on ohitse.

 

Romson lämnar regeringen

 

Under måndagseftermiddagen stod det också klart att Åsa Romson kommer att lämna sin post som miljöminister efter kommande helgs kongress.

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/lovin-far-godkant

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään