Petri Tynkkynen

Salamaniskuja lentokoneisiin

46 viestiä aiheessa

Ivalon-lennolla ollut Petri Malmelin kertoi Yle Uutisille, että matkustamossa tunnelma pysyi rauhallisena äkillisestä salamaniskusta huolimatta.

 

– Muutama minuutti nousun jälkeen, varmaan noin kilometrin korkeudessa, matkustamossa pamahti ja välähti samanaikaisesti. Tietysti kaikki hätkähtivät vähän matkustamon puolella, mutta äkkiä kuului sitten terveisiä ohjaamosta, että "varmaankin huomasitte salaman osuneen koneeseen". Kone toimi pilotin mukaan täysin normaalisti, mutta koska Ivalossa ei ole teknistä tarkistustiimiä paikalla, kone palaa Helsinkiin, Malmelin sanoi.

 

http://yle.fi/uutiset/salamat_iskivat_kahteen_finnairin_koneeseen__palasivat_takaisin_helsinki-vantaalle/7216985

 

iskupaikat klo 11.40-11.55

Bmidq3pCIAA0FO_.jpg

 

ja noin tuntia myöhemmin

BmirdVACYAAPuSb.jpg:large

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salamointi oli siis heikkoa kuten yleensäkin tähän aikaan vuodesta. Rekisteröityjä iskuja on ollut ilmeisesti 3-4 kpl joten "osumaprosentti" on ollut aika huikea.

 

Onkohan asiaa tutkittu, herkistävätkö/aktivoivatko lentokoneet salamointia ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salamointi oli siis heikkoa kuten yleensäkin tähän aikaan vuodesta. Rekisteröityjä iskuja on ollut ilmeisesti 3-4 kpl joten "osumaprosentti" on ollut aika huikea.

 

Jos heikkoudella tarkoittaa lukumäärää, niin näin oli, mutta ihan tukevat välähdykset ja ääni siitä lähti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennelentäjässä 5/2012 oli aiheesta kattava juttu.  :thmbup:

http://issuu.com/liikennelentaja/docs/liikennelentaja_5_2012

 

No niin ! Olipas mielenkiintoinen tosiaan. :thmbup:

 

Ilmeisesti nytkin sitten oli hieman vastaava tilanne kuin 19.10.2011

 

"Lentokoneet toimivat laukaisevina tekijöinä ukkospilven ja maanpinnan välisen potentaalieron purkautumisessa.Näin tapahtui erityisesti 19.10. Ilma-alukset edistivät osaltaan salamoinnin syntymistä. On mahdollista että ilman lentokoneita kyseiset salamat olisivat jääneet iskemättä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos heikkoudella tarkoittaa lukumäärää, niin näin oli, mutta ihan tukevat välähdykset ja ääni siitä lähti.

 

Kyllä todellakin lähti, vaikka yksittäisiä olivatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten syyskuussa, kun salama iski Pirkkalaa lähestyvään ilmavoimien Pilatukseen, havaittiin tuona päivänä Suomessa kaksi salamaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän toistaiseksi ainoa rekisteröity maasalama klo 16.07, oliskohan taas napsauttanut koneeseen, tällä kertaa laskeutuvaan.

 

aykkro.jpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kysymys heille, jotka tietävät?

Mitä salama tekee tuollaiselle liikennekoneelle?

Olen ollut matkustajana ( ID-Standby) Lufthansa A320 ohjaamossa, kun salama iski koneeseen. Osuma tuli jonnekkin nokkakuvun alle, tai ainakin näytti niin. Jokatapauksessa sähköt menivät koneesta. Näytöt ohjaamossa pimenivät osasekunniksi. Melko paukku se oli. Olimme onneksi lähestymiskuvioissa HAM, joten kone pääs heti tarkastukseen. Kippari kyllä hyppäsi koneesta ulos kuin aropupu ja näkyi tarkastelevan mahdolisia vaurioita ulkona...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä salama tekee tuollaiselle liikennekoneelle?

 

Voihan sitä sattua kaikenlaista, yksi tunnettu tapaus:

 

American Airlines Flight 1683

 

On November 29, 2000, about 1753 eastern standard time, a McDonnell Douglas

DC-9-82 (MD-80), N3507A, operated by American Airlines as flight 1683, was struck by

lightning and experienced an in-flight fire that began shortly after takeoff from Reagan National

Airport in Washington, D.C.5 The flight crew performed an emergency landing and ordered a

passenger evacuation at Dulles International Airport. The airplane sustained minor damage.

None of the 2 pilots, 3 flight attendants, or 61 passengers were injured.

 

After takeoff, the three flight attendants saw a flash of light and heard a boom on the right

side of the airplane. Flight attendant No. 1, who was seated on the forward jumpseat, saw white

smoke coming from a fluorescent light fixture in the forward entry area. She shut the light off

and called the cockpit. The captain told her to “pull the breaker” for the fluorescent light. She

pulled the circuit breaker, and smoke stopped coming out of the fixture.

 

When flight attendant No. 1 went aft to check on the passengers, she observed “dark,

dense, black” smoke coming from the ceiling panels above rows 7 and 8. She went to the

cockpit and notified the flight crew while the other two flight attendants retrieved Halon fire

extinguishers and brought them to the area near rows 7 and 8. The smoke detectors in the aft

lavatories sounded. The smoke worsened in the midcabin area, and a ceiling panel above row 9

began to blister and turn yellow.

 

A flight attendant began discharging a Halon extinguisher toward the blistered ceiling

panel. Flight attendant No. 1 asked the passengers if anyone had a knife that could be used to cut

the ceiling panel. A passenger produced a knife and cut a circular hole in the blistered area of the

ceiling panel. Flight attendant No. 1 then fully discharged a Halon fire extinguisher into the hole,

assessed the results, and found that the smoke appeared to be diminishing. Before taking her seat

for the emergency landing, another flight attendant gave the passenger in seat 9E a Halon fire

extinguisher, instructed him on its use, and told him to “use it if it was needed.” However, the

smoke did not recur.

 

The Safety Board investigation of this incident is ongoing, but preliminary findings

indicate that a lightning strike caused arcing in the airplane wiring above the cabin ceiling panels,

which ignited adjacent materials.

 

www.ntsb.gov/doclib/recletters/2001/A01_83_87.pdf

 

Onneksi joltain matkustajalta löytyi veitsi, niin saatiin homma hallintaan ::)

(tapahtuman aikaan veitsen tuominen matkustamoon ei kai ollut kiellettyä)

 

Edit:

Tutkintaraportin mukaan näyttää siltä, että tapaus ei ollut puhdas "act of God", vaan taustalla oli inhimillinen moga:

 

The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this incident to be: the operator's inadequate maintenance procedure to disconnect the Omega navigational system, which resulted in coaxial cables being cut and not properly protected. A factor in the incident was the lightning strike.

 

Raportti löytyy NTSB:n "Accident Database & Synopses" tietokannasta http://www.ntsb.gov/aviationquery/index.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peraksi itsensä esitellyt kaveri Tekniikan bussipysäkillä tuumi, että myös tänään tuli Itä-Uudellamaalla isku ja 319 -bussiin.

 

Pera hävisi salaperäisesti joten lisätietoja ei irronnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saman koneen piti lähteä takaisin Kuopioon 20:05 mutta tilalle laitetaan Moskovasta saapunut kone ja lähtö viivästyy:

 

20:05 Kuopio

AY517, AF4636

Arvioitu aika

21:35

T2, portti 31

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Linkki kun ei syystä tai toisesta aukea, niin laitetaan toinen. Linkissä lukee kolme, mutta uutisessa neljä  8)

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/jo-kolme-salamaa-iskenyt-finnairiin-talla-viikolla/1811178

 

Jo neljä salamaa on iskenyt Finnairin lentokoneisiin tällä viikolla. Kaikki koneet laskeutuivat vahingoittumattomina tarkistusta varten. Viimeisin salamanisku osui sunnuntai-iltana Kuopiosta Helsinkiin lentäneeseen Airbus 319-koneeseen, kertoo Savon Sanomat.

 

Ursan sähköpostilistalle kirjoittaneen silminnäkijän havainnoista yksi lienee ollut juurikin uutisessa mainittu A319.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkki kun ei syystä tai toisesta aukea, niin laitetaan toinen. Linkissä lukee kolme, mutta uutisessa neljä  8)

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/jo-kolme-salamaa-iskenyt-finnairiin-talla-viikolla/1811178

 

Ursan sähköpostilistalle kirjoittaneen silminnäkijän havainnoista yksi lienee ollut juurikin uutisessa mainittu A319.

 

Ylen linkki:

http://yle.fi/uutiset/salama_iski_jalleen_finnairin_koneeseen/7220547

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostellaanpa tätä kun sain kuulla että tänään klo 13 aikaan Helsinki-Vantaalla olisi kuultu ukkosen jyrähdys. Sattuiko kukaan olemaan paikalla ja kuulemaan ?

 

Tuli samalla myös mieleen että jos näin tapahtui, olisiko ollut jälleen lentokoneen "herkistämä" salamanisku kyseessä. Maasalamoita eivät olleet tuolloin tutkaimet rekisteröineet mutta kyseessä on saattanut olla pelkästään pilven sisällä tapahtunut purkaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ettei tässä käynyt vielä kaiken lisäksi niin että lentokoneen laukaisema salama löi maihin sytyttäen tuleen rintamamiestalon. Aika ja paikka nimittäin täsmäävät.

 

28s4oxz.jpg

[2zgdn9u.jpg

 

"Ilmatieteen laitos: Norwegianin lentokone todennäköisesti laukaisi rintamamiestalon sytyttäneen salaman"

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001164979.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei tässä käynyt vielä kaiken lisäksi niin että lentokoneen laukaisema salama löi maihin sytyttäen tuleen rintamamiestalon. Aika ja paikka nimittäin täsmäävät.

 

Ainoat maahan iskeneet salamat pääkaupunkiseudulla näyttävät muutenkin olleen 04/22:n jatkeilla.

 

zalamat.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään