49 viestiä aiheessa

Hei! Tuli vietettyä aurinkoinen päivä partiolaisten joukkotapahtumassa meininkiä seuraten. Siinä sitten rupesin miettimään tämmöistä nuorisoharrastusta, luontoa ja ilmailua.

 

Kun partiossa on profiloituneita lippukuntia vesillä liikkumiseen, meripartiolaisia, niin miksei samaan tyyliin voisi olla ilmailupartiolaisia? (Tai voihan ollakin, itse en tämmöisistä ole koskaan kuullut.) Tällaisen lippukunnan toiminnassa voisi olla keskeisessä asemassa ilmakehä osana luontoa, ja sitten erilaiset ihmisen keksimät tavat hyödyntää ilmakehää, johon tietysti liikkuminen ja ilmailun lajit tulisivat mukaan. Iso osa toiminnasta voisi olla hyvinkin "perinteistä" partiotoimintaa, mutta mukana olisi aina "ilmakehällinen" näkökulma asioihin. Tässä voisi olla SIL:kin jonkinlainen osa. Olisihan tämä myös "perinteistä" aitoa nuorisotoimintaa, jota yhteiskunta tukee helpommin, ja jollainen liitolta vähän puuttuu. En kuitenkaan ajattele, että SIL olisi tässä keskeinen toimija, mutta mukana tietysti.

 

Sitten paikka: olisiko parempaa paikkaa tällaiselle lippukunnalle kuin Malmin lentoasema? No ei. Siinähän olisi ilmailu ja luonto lähellä.

 

EDIT: muutin otsikon ilmailupartion käyttöön vakiintuneeksi ilmapartioksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, Hannu.

 

Todella mielenkiintoinen idea. Ainakin minulle tulevat mieleen 40-luvun lopulla saadut kokemukset partiosta.  Jos ajatellaan partiolaisten ikäjakautumaa, niin koska liikkeeseen tullaan mukaan varsin nuorina, aika lailla samoihin aikoihin kuin kohdataan yhteiskunnan koululaios, niin alkuvaihessa olisi varmaankin sopivaa harrastaa lennokkien rakentamista ja lennättämistä sekä rakentamista, mikä antaisi kyllä aika paljon ymmärrystä sekä rakenteista että lentämisen olemuksesta.  Nykyään on tarjolla sekä hienoja ja halpoja rakennussarjoja ja valmiitakin laitteista, radio-ohjattavat antavat hienon mahdollisuuden luonnon tarkkailuun, kun ne varustetaan kameralla jne.

 

Jatkossa kun ikä lähestyy lentoikää tulisivat sitten mukaan erilaiset lennonopeteluvaiheet, purjekoneillahan saisi aloittaa jo aikaisemmin kuin moottorikoneilla. Purjelentoleiri Räyskälässä tai jossain muussa sopivassa paikassa, olisi varmaan hieno elämys. Teiskossa katselin kun paikalliset lennokkimiehet toimivat sulassa sovussa ja hyvässä yhteisymmärryksessä TIY:n kanssa, tullen nuorten lennokinlennätyksen jälkeen paistamaan makkaraa TIY:n grillipaikalle ja minulle kerrottiin, että tämä on tavallaan TIY:n nuorisotoimintaa.

 

Meri- ja järvipartiolaiset ovat kyenneet hankkimaan lippukunnilleen ihan upeita purjeveneitä  ja voisi kuvitella, että myös lentopartiolaiset voisivat saada lippukunnalleen myös omaa lentokalustoa.  Kannattaisi tietenkin katsellä olisiko sellaisia sponsoreita, joiden mielestä nimenomaan partiolaisia kannattaa tukea, vaikka he eivät olisi huomanneet sponsoroida jonkun lentokerhon toimintaa.

 

Meripartiolaisista osa toimii jonkun venekerhon kanssa yhteistyössä, heille järjestyy kerhon satamasta venepaikka ja he saavat käyttää kerhon tiloja kokouksiinsa ja koulutustilaisuuksiinsa ja partiolaiset pääsevät sitten jäseniksi joko alennetulla liittymismaksulla tai nuorisojäsenmaksulla, jos sellaisia on.  Venekerhot pitävät tätä hyvänä rekrytointikanavana.  Partiotoiminta houkuttelee piiriinsä ihmisiä, joilla on myös aloite- ja organisointikykyä ja tiedän joisskain pursiseuroissa partiolaisten piiristä nousseen ajan mittaaan jopa useampia seuran kommodoreja. 

 

Mielestäni tällaista ajatusta kannattaa kehittää ja uskoisin myös Malmilla toimivien kerhojan voivan nähdä tässä uusia avauksia toimintaansa.

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että nyt ideoidaan uuttakin toimintaa Malmille. Tai onhan sitä varmasti ideoitu aiemminkin, mutta varsinkin nyt kun Malmi päätettiin taas kerran siirtää jonnekin, on keskustelu ja Malmin olemassaolon puolustaminen vellonut lähinnä jo Malmilta löytyvien toimintojen ympärillä.

 

Sori, että poiketen ketjun aiheesta sotken heti toisella idealla: tuli mieleeni, että kun Vääksyssä on ilmailulukio, jonka ilmailupuolen koulutuksesta on ilmeisesti hyviä kokemuksia ja sinne riittää hakijoita, niin miksi tällainen hieno mahdollisuus tarjotaan vain Vääksyssä? Helsingissä on erikoistarjontaa lukioissa paljon, miksipä ei palettiin mahtuisi myös ilmailuun suuntautuva vaihtoehto. Voisivat käyttää Malmin puitteita jos oppilaiden lukion oppimäärään sisällytettäisiin vaikka ne PPL-opinnot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tuota ilmailulukion ideaa tarjonnut yksityisissä keskusteluissa joillekin poliittisesti aktiiveille, mutta vastaanotto on ollut kovin välttelevät, koska Malmin lentoasema kuulema poistuu pikapuoliin, koska "isot pojat" ovat sen näin päättäneet.  Siitä huolimatta idea on mielestäni kannattamisen arvoinen ja onhan häpeä, että Helsingin tai sanotaanko metropolialueen tarjontaan ei kuulu ilmailulukiota.

 

Minulla ei ole mitään PPL:ää vastaan, ehkä saan sellaisen itsekin joskus lennetyksi, mutta nyt olisi kenties paikka kertoa siitä, että ihan kelvollisen lentoluvan saa halvemmalla LAPL-linjalla.  Ehdottaisin kyllä myös mielelläni UPL:ää, mutta ultrat ovat päässet viime vuosina turhan usein otsikoihin tahtomattaan.  LAPL-koulutus on alkamassa ja se on nyt selvästi edullisempi kuin PPL eikä ole aikaisempia rasitteita kuten ultrilla.

 

Malmilla ei toimi purjelentokerhoa, mielestäni purjelennon kuuluisi olla ilmailulukion ohjelmassa. 

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Kaiken Laurin mainitseman toiminnan voisi ajatella olevan "ilmailupartion" toimintaa.

 

Itse ajattelen, että tämän idean pointtina ei olisi keksiä uudestaan lennokki- tai ilmailukerhoja. Pitäisin jopa tietoisen jaottelun eri ilmailun lajeihin mahdollisimman paljon erillään toiminnasta. Kun otetaan huomioon partiolaisten ikä, olisi toiminnan ilmailulajien harrastamis -polku juuri Laurin kuvaileman kaltainen. Miten pitkälle sitten partiotoiminnan piirissä olisi tarpeen mennä, se varmaankin määräytyisi toimijoiden halusta painottaa eri asioita.

 

Tuo Malmi-kytkös tuli siitä, että ajattelin avoimesti paikkoja, jonne ilmailupartio luontevimmin sopisi. Malmi tuli kyllä ekana mieleen. Jos ajateltaisiin projektia kylmästi "Lisää toimintaa Malmille" -projektina (mitä se ei olisi), niin olisi tärkeää ymmärtää asia "partioliikkeen tulemisena Malmille", eikä "Malmin tulemisena partioliikkeeseen". Ei siis vain jaettaisi ilmailupiirien kortteja uuteen järjestykseen ja esitettäisi vanha asia (esim. lennokkikerho) ulospäin uusissa vaatteissa, vaan luotaisiin aidosti uudenlaista toimintaa. Näette varmaan valtavan eron tässä, myös ulkopuolisen silmiin.

 

Vantaalla toimii lippukunta Aviapartio, toimien käsittääkseni jopa Ilmailumuseolla. Olen kuitenkin sellaisessa luulossa, että heidän toimintansa on vain "perinteistä" partioilua "Avian" tarkoittaessa Aviapolista, ei ilmailua.

 

Palstalla on varmaan paljon entisiä ja nykyisiä partiolaisia....miltä idea kuulostaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla toimii lippukunta Aviapartio, toimien käsittääkseni jopa Ilmailumuseolla. Olen kuitenkin sellaisessa luulossa, että heidän toimintansa on vain "perinteistä" partioilua "Avian" tarkoittaessa Aviapolista, ei ilmailua.

 

Olimme Nummelan Lentokeskuksesta yhteydessä Aviapartioon muutamia vuosia sitten purjelento/lennokkihenkisen ilmailupartio -toiminnan aloittamiseksi, mutta silloin asia ei hyvien aikomusten lisäksi johtanut konkretiaan. Mielestäni asiasta tulisi keskustella keskusjärjestöjen välillä ja luoda raamit toiminnalle. Me (lento)kentällä varmasti osallistumme tähän yhteistyöhön mielellään.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kun partiossa on profiloituneita lippukuntia vesillä liikkumiseen, meripartiolaisia, niin miksei samaan tyyliin voisi olla ilmailupartiolaisia? (Tai voihan ollakin, itse en tämmöisistä ole koskaan kuullut.)

 

Muistaakseni Pentti "Jänö" Kaukonen mainitsi Irti-kirjassaan nähneensä Jämillä joskus 1940-50-luvulla partiolaisporukan, joka lensi Harakalla tai vastaavalla liitokoneella. Minä en ole partiolainen enkä ole koskaan ollut, mutta tietääkseni ilmailu partiolippukunnan harrasteena ei ole aivan uusi ajatus.

 

Joskus 1980-luvulla kävin muutaman kerran vapaastilentävien lennokkien SM-osakilpailuissa, ja tuloslistoissa, joissa silloin usein mainittiin myös kerho, jota itse kukin edusti, oli muutaman rovaniemeläisen harrastajan kerhona LaSa eli Lapin Samoajat, joka tietääkseni oli partiolippukunta. Rovaniemeläiset ja muutkin korjatkaa, jos olen väärässä.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannulta hieno idea!

Kaksi asiaa: lippukuntaidea pitää saada syntymään sisältäpäin, eli siellä on oltava innostuneita jäseniä, jotka lähtevät viemään asiaa sisältä käsin. Ulkoapäin on aivan turha kantaa vettä kaivoon.

Toinen on se, että mielestäni nuorisolle on tarjottava muutakin kuin lennokkien rakentamista (en millään muotoa väheksy lennokkien rakentamista). Esim. lentoleirejä ja tutustumisia. Stuttgartin pallokerho järjestää vuosittain kansainvälisen nuorisoleirin. Miksei sellainen onnistuisi myös Suomessa. Opistolla tällainen ajatus taisi ollakin jo muutama vuosi sitten.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauri,

Espoossa on vuosia toiminut eräs aktiivi (entinen ammattikouluttaja logistiikkapuolella) joka on yhdessä Salpauslennon kanssa ilmailukurssittanut vuosittain kymmeniä lukiolaisnuoria Malmilla. Ollut kuulemma varsin suosittua / haluttua toimintaa.

Ei muuta kuin jatkojalostamaan asiaa, tie on jo avattu.

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailevia partiolaisia on varmasti paljon, ja ilmailu lyhyempi- tai pitempikestoisena toimintana mukana lippukuntien ohjelmassa. Tässä ideoinnissa lähtökohtana olisi sellainen lippukunta, jolle ilmailu/ilmakehän luonto olisi kuten veneily/saaristo meripartiolaisille.

 

Olli on oikeassa, nähdäkseni tällainen projekti voisi lähteä etenemään, jos löytyisi asiasta innostuneita partiolaisia (siis vetäjiä), jotka toisivat muassaan partiotoiminnan elementit. Jäsenistä tuskin tulisi puutetta... Kuten tämän ryhmän kirjoituksista nähdään, ilmailijoilta saisi varmasti helpostikin sen ilmailuharrastuspuolen mukaan toimintaan. Lisäksi olisi tietysti luontopuoli, jota voisi saada vaikka Ilmatieteen laitokselta jne.

 

Sen verran kyselin partioagentilta, että lippukunnan perustaminen teknisesti on ilmeisen helppoa, ja partiosta saa jopa työvoimaa avuksi liikkeellelähtövaiheessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

On ollut myös omissa haaveissa tuoda kaksi omaa harrastusta lähemmäs toisiaan, kiva kuulla että muillakin on ollut samaa ideaa. :)  Itse lennän purjelentoa HyIK:issä ja vedän partioryhmää. Jos tätä ideaa halutaan alkaa viedä konkretian tasolle, olen ainakin mukana!

Nuutti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Partiolaisillehan tätä ideaa kannattaisi varmaan lähteä viemään ja Uudenman partiopiirillekkin. Se että miten ostavat ideana, voi olla asia erikseen. Tietysti jos on asiat kunnossa, voivat todellakin innostua. Kunnon tilat vaan Malmille niin avot.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Partiolaisillehan tätä ideaa kannattaisi varmaan lähteä viemään ja Uudenman partiopiirillekkin. Se että miten ostavat ideana, voi olla asia erikseen. Tietysti jos on asiat kunnossa, voivat todellakin innostua. Kunnon tilat vaan Malmille niin avot.  ;)

 

Ovat innoissaan, hehän ovat partiolaisia! :) Vakavasti sanoen: näyttäisi siltä, että tämmöinen voisi todella lähteä syntymään, jos löytyisi muutama innostunut partiolainen vetäjäksi. Tarkoitan siis henkilöä, jolla on kokemusta partiojohtamisesta. Liikkeellelähtöapua partion suunnasta tulee, kun sellaiselle on tarvetta.

 

Eli: levittäkää sanaa, ilmiantakaa itsenne ja ystävänne! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisen lippukunnan toiminnassa voisi olla keskeisessä asemassa ilmakehä osana luontoa, ja sitten erilaiset ihmisen keksimät tavat hyödyntää ilmakehää, johon tietysti liikkuminen ja ilmailun lajit tulisivat mukaan. Iso osa toiminnasta voisi olla hyvinkin "perinteistä" partiotoimintaa, mutta mukana olisi aina "ilmakehällinen" näkökulma asioihin. Tässä voisi olla SIL:kin jonkinlainen osa. Olisihan tämä myös "perinteistä" aitoa nuorisotoimintaa, jota yhteiskunta tukee helpommin, ja jollainen liitolta vähän puuttuu. En kuitenkaan  parempaa paikkaa tällaiselle lippukunnalle kuin Malmin lentoasema?

Tuota lukiessa tuli mieleen myös tuulivoimalat, meteorologia, leijat, ilmavalokuvaus, linnut ja niiden muuttomatkat, hengitysilma, paineilma, pneumatiikka... Lapsia (ja aikuisiakin) kiehtovaa ilmassa on se, ettei sitä voi nähdä eikä koskettaa, mutta se kuitenkin on olemassa sekä vastuksena että voimavarana, jota voi hyödyntää. Aerodynamiikkaa taidetaan sanoa myös aeromystiikaksi. Ja kaikki mystiset asiat kiinnostavat varsinkin nuoria ihmisiä. Myös kevyet, mutta kestävät rakenteet eli lujuusoppi kiinnostanee ainakin osaa rakentelevasta ja kokeilevasta nuorisosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat innoissaan, hehän ovat partiolaisia! :) Vakavasti sanoen: näyttäisi siltä, että tämmöinen voisi todella lähteä syntymään, jos löytyisi muutama innostunut partiolainen vetäjäksi. Tarkoitan siis henkilöä, jolla on kokemusta partiojohtamisesta. Liikkeellelähtöapua partion suunnasta tulee, kun sellaiselle on tarvetta.

 

Eli: levittäkää sanaa, ilmiantakaa itsenne ja ystävänne! :)

 

Eikä ees ketää kenellä nyt on sen enempää kokemusta. MIeluiten ottaisitte jotain semmosia, kenellä ei oo sitä välitöntä muumioitumisvaaraa, mutta kuitenkin intoa hoitaa homma. Tässä käy helposti meinaan niin, että kun johto on tarpeeks vanhaa, mihinkään ei edetä eikä mitään uutta kehitellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vielä mieleen, että meripartiolaiset ovat oikeastaan myös ilmapartiolaisia, kun käyttävät tuulta ja purjeita liikkumiseen paikasta toiseen. Purjelento ja purjehdus ovat varsin sukulaisharrastuksia, vaikka purjeveneet kulkevatkin vaakasuorien ja purjelentokoneet pystysuorien ilmavirtausten avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ellei vesilentäminen olisi niin vaativa laji, niin varmaankin pian olisi myös vesilentopartiolaisia ja partiolaisia olisi pian kaikkien "Ahvenlammen ultrien" naapurina. :-)

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Lentokerhossa tätä on kokeiltu 1960-luvun alussa. Koe oli erittäin onnistunut. Haittapuolena partion kannalta oli se, että kerho sai partiolaisista vuosiksi eteenpäin mitä reippaimpia purjelentäjiä. Partiossa he eivät enää ehtineet käydä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumalta yksi helsinkiläisten lippukuntien asioita Pääkaupunkiseudun Partiolaiset ry:ssä hoitava henkilö on tyttäreni (anna.kolehmainen@partio.fi). Ehdottomasti kannattaa olla suoraan häneen yhteydessä.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä ees ketää kenellä nyt on sen enempää kokemusta. MIeluiten ottaisitte jotain semmosia, kenellä ei oo sitä välitöntä muumioitumisvaaraa, mutta kuitenkin intoa hoitaa homma. Tässä käy helposti meinaan niin, että kun johto on tarpeeks vanhaa, mihinkään ei edetä eikä mitään uutta kehitellä...

 

Ei se kerhotoiminta pyöri pitkään niin, että johto tekee ja hoitaa hommat :-) Sen näkee esim. näissä verkkolento- ja simulaattorijutuissa ja ilmailukerhoissakin kun porukka innostuu, vaikeinta on levittää sitä intoa ja tekemistä eteenpäin. Jos se homma ei uudistu, ei se jatku iästä riippumatta.

 

Tuo ikäkysymys onkin mielenkiintoinen - nuori jengi lähtee opiskelemaan, ostaa mopon tai alkaa seurustella. Sitä vähän vanhempi jengi tekee lapsia ja häviää muutamaksi vuodeksi niiden pariin. Ja siitä kun tokenee, saattaa olla taas pari vuotta aikaa ennen lätkä- ja fudistreeneihin roudaamisia.

 

Hyvä johto antaa jengin tehdä ja kertoo tarvittaessa että ehkä tähän seinään ei nyt kannata juosta pää edellä kun se ei ole aiemminkaan auttanut. Ja siinä se iän tuoma kokemus ei sinänsä ole huono asia. Ongelma toki saattaa olla se että jääräpäisyys ei näytä helpottavan iän myötä, jos sellaiseen on taipumusta ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannetiedotusta: partiossa ollaan innoissaan tästä ideasta. Itse asiassa heillä on ollut agendassa perustaa Koillis-Helsinkiin uusi lippukunta jo jonkin aikaa, joten tämä avaus tuli mitä otollisimpaan aikaan. Käyn varmaan piakkoin juttelemassa asiasta lisää. Pari kiinnostunutta jo ilmoittautuikin FlightForumin kautta. Lisää kiinnostuneita tarvitaan vetäjäpuolelle, joten laittakaa viestiä minulle tai tähän ketjuun, jos haluatte lähteä kehittämään tämmöistä uudenlaista partiotoimintaa. Levittäkää sanaa myös sopiville "uhreille"... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

hieno juttu - kerro lisää kun homma etenee. Katsotaan vaikka jos tiloja järkkäytyisi ainakin alkuun

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Kävimme tänään juttelemassa ideasta partion pääkallonpaikalla, ja hommaa lähdetään nyt ajamaan seuraavalla aikataululla. Tässä ideointivaiheessa puhumme ilmailuun painottuneen partiolippukunnan perustamista Malmin lentokentälle. Se, tuleeko lippukunta lopulta toimimaan Malmilla, riippuu tietysti siitä, onko tämä ylipäätään mahdollista. Tätä ei ole vielä yhtään selvitelty, mutta kaikki aikanaan.

 

1) Aloitamme nyt tiedon levittämisen asiasta, tarkoituksena on kerätä 5-10 "aikuisen" ryhmä, joka tulee toimimaan vetäjinä eri tasoilla sekä perustamaan lippukunnan "virallisesti". Aikuisilla tarkoitetaan tässä noin yli 16 vuotiaita, yläikärajaa ei todellakaan ole. Monenlaisia tehtäviä, joissa voi olla apuna, on runsaasti. Tätä mainostusta tehdään ainakin tuleva kesä.

 

2) Alkusyksystä järjestetään julkinen kokoontuminen, jossa esitellään partiotoimintaa, ja vielä uusilla vetohommista kiinnostuneilla on mahdollista tulla mukaan. Kaikki kiinnostuneet tapaavat viimeistään tässä vaiheessa.

 

3) Aloitetaan ilmailupartio-ohjelman tekeminen. Tämä on vastaava kuin meripartiolaisilla on oma erityinen ohjelmansa yleisen partio-ohjelman lisäksi. Lisäksi aloitetaan lippukunnan järjestäytyminen ry:ksi. Tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä sekä ohjelma että lippukunta-ry on perustettu.

 

4) Toiminta alkaa. Lippukunta aloittaa varsinaisen toimintansa viimeistään syksyllä 2015. Toki jos vuoden alussa asiat ovat valmiita ja tuntuu siltä, että olisi hyvä aloittaa, niin tätä voi aikaistaakin.

 

Kaikkiin vaiheisiin saadaan apua partion keskustoimistolta.

 

Ilmailupartion perustaminen on hyvässä myötätuulessa. Ilmoitelkaahan asiasta kiinnostuneille! Esim. minuun voi olla yhteydessä!

 

Terkuin, Hannu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään