Mika Laakso

Ohjauspyörä

28 viestiä aiheessa

Mulla on tommonen kuvan mukainen ohjauspyörä. Perimätiedon mukaan se on peräisin venäläisestä Tupolev SB-2 pommikoneesta, joka teki pakkolaskun sotien aikana Lauttasaaren edustalle jäälle. Suomalaiset olivat purkaneet konetta jäällä, ja silloiset pikkupojat korjasivat ratin parempaan talteen. SIH nro9 "Venäläiset pommittajat" kirjasta sivuilta 6 ja 7 löytyy kuvia SB 2:n ohjaamosta, ja niissä kuvissa ratti näyttää kyllä samankaltaiselta, mutta ei kuitenkaan samalta? Mistä löytyisi tietoa, että minkä koneen ohjauspyörä? Ja mistä lähden etsimään tietoja pudonneista ja/ tai pakkolaskun tehneistä venäläisistä pommikoneista? Että onko Lauttasaaren edustalle jäälle venäläinen pommikone tehnyt pakkolaskua? Ratin halkaisija n.44cm.

 

kuva_1.jpg.e3a931b16b562774dc7b2dd99059f536.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole ainakaan SB-2:n, DB-3:n, Junkers W34:n... Tuo jalopuinen ratin kaari viittaa ennen sotia käytössä olleeseen tyyppiin. Hansoissa oli sellaisia ratteja, mutta ei tämä kuitenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junkers W34:ssä ja Junkers Ju 52:ssa on ratit tehty samasta muotista ja muistuttavat huomattavasti kuvan rattia. Yksityiskohdat kuitenkin paljastavat, ettei se ole näistä Junkers-tyypeistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan vielä tuohon keskustelun alkuun, että mistä löytyisi tietoa sotien aikana pudotetuista / pakkolaskun tehneistä venäläisten pommikoneista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet jo tarkistanut apalin julkaisemat kirjani Red Stars osa 5 ja 7, missä 99 %: sti täydelliset NL-ilmavoimien tappioluettelot talvisodassa? (Osa 5 käsittää laivaston ilmavoimat, ja osa 7 ns. Puna-armeijan ilmavoimat.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tarkennusta, onko Lauttasaaren edustalle jäälle pudonnut / pakkolaskun tehnyt joku Neuvostoliiton pommikone sotavuosina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"cockpit"-kuvia kun netistä selasin, niin ohjauspyörä voisi olla JU52:n? Espoonlahdelle sellainen on tehnyt pakkolaskun sotavuosina. Onko kellään tietoa, että mistä löytyis lisää tietoa, ilmeisesti saksalaisten koneesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muotoilu on tuon ajan peruskamaa. Samannäköisiä ratteja on ollut eri valmistajien koneissa, yksityiskohdista paljastuu erilaisuus. Junkers 52:n ratissa tulee kiinnitystapit puuosan läpi näkyville jokaisen kolmen rautahaarakkeen kohdalla. Lisäksi ratin puukaaren tausta on tehty aaltomaisella muotoilulla sormille sopivaksi. Näitä tunnisteitahan ei sinun ratissasi ole.. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös sarjatuotannossa tapahtuu tyypillisesti tuotannon aikana pieniä muutoksia, joko ominaisuuksien tai rakennettavuuden parantamiseksi. Tämä korostuu erityisesti jos tuotanto on jaettu useampaan tehtaaseen. Jos esim Ju 52:tta on rakennettu yli 4000 kappaletta, niin en olisi lainkaan yllättynyt jos kaikissa ei ole täsmälleen samanlainen ratti. Yksittäisten vertailukappaleiden perusteella on siis hankalaa tehdä varmoja johtopäätöksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös sarjatuotannossa tapahtuu tyypillisesti tuotannon aikana pieniä muutoksia, joko ominaisuuksien tai rakennettavuuden parantamiseksi. Tämä korostuu erityisesti jos tuotanto on jaettu useampaan tehtaaseen. Jos esim Ju 52:tta on rakennettu yli 4000 kappaletta, niin en olisi lainkaan yllättynyt jos kaikissa ei ole täsmälleen samanlainen ratti. Yksittäisten vertailukappaleiden perusteella on siis hankalaa tehdä varmoja johtopäätöksiä.

 

Olen samaa mieltä asiasta. Nykyaikasimmissakin koneissa on paljon eroavaisuuksia saman mallin varusteissa, vrt. esim. Cessna ja Piperin ratit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkö ei siis olekaan Ju 52:n ohjauspyörä?: http://ju-52.net/junkers-ju-52-cockpit/'>http://ju-52.net/junkers-ju-52-cockpit/

 

Kun vielä löydät sellaisen, jossa on kolme pienaa ;)

 

Edit: entäs tuo pääsivulla http://ju-52.net/ oleva ohjaamokuva, eikös ainakin oikeanpuoleinen näytä aivan samanlaiselta, kuin Mikan ratti? Vasemmanpuoleisessa taas näyttäisi olevan joku nappi pienan kohdalla, onko se Raimon mainitsema kiinnitystappi vai joku kytkin ('autopilot disconnect'? :laugh:), vaikea sanoa, kun kummastakin ratista näkyy tuossa kuvassa vain yksi piena ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vielä löydät sellaisen, jossa on kolme pienaa ;)

 

 

Sitä minä vaan, että Ju 52:n ratteja voi olla monensorttisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Mikan ratti näyttää vähän aneemiselta Ju 52:n ratiksi...

http://justus.ownit.nu/flyg/radiofyrar/radio_Ju52/SFF_blidarkiv_Ju52_cockpit_med_pejll.jpg

Göteborin lentonäytöksessä oli näytillä Ju52:n ohjaamo ala Ruotsi 

ju-52.ruotsi.jpg.a497af8c7c9c978948015bc974bd3d31.jpg

ja Sinsheimin ilmailumuseossa on näytillä melkein Ju52 eli Casa C-352. Sieltä näyttäs olevan myös peräisin Ju52-pääsivuston kuva.

age ipsImage_thumbnailed" alt="ju_52_3m_casa.c-352l.jpg.8c434f148d8c61825ae7cca12b34f3af.jpg" />

Markku

p>
  • Sitä minä vaan, että Ju 52:n ratteja voi olla monensorttisia.

     

    Jouni, haistan epävarmuutta vastauksessasi ja kuvastasi. Pyydän, että kaivat lisää kuvia monensorttisista Junkers Ju 52/3m -ohjauspyöristä. Itse olen etsiskellyt erilaista sarjatuotannossa ollutta ohjauspyörää joka poikkeaisi puheena olevasta mallista. Vielä ei ole natsannut.. Jos ratti-malli on hyvä, miksi vaihtaa. Jo vuonna 1932 Aero Oy:lle tulleessa Junkersissa (OH-ALK "Sampo") oli antamieni "tunnisteiden" mukainen ohjauspyörä. 

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kun silmäilemme opusta "John Wegg, FINNAIR - The Art of Flying Since 1923" s.55 jossa on Sammon ohjaamokuva ja seuraavalla sivulla Kalevan vastaava huomaamme että Sammossa oli tuo "ruotsalaismallinen" yliheittoratti ja Kalevassa kaksoisohjaimet kuten tuossa Casassa. Ratti(t) kaikissa samanlaisen...

    Mutta mistä me nyt keksittäis mistä Mikan ratti on peräisin?

    Markku

     

     

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Göteborissa kuvaamani ohjaamo on Ju 52 SE-ADR "Södermanland"ta peräisi. Kone tuli Ruotsissa liikenteeseen v.1932 eli Sammon aikalainen.

    Markku

     

     

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

    Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

    Luo käyttäjätili

    Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


    Luo uusi käyttäjätili

    Kirjaudu sisään

    Sinulla on jo käyttäjätili?


    Kirjaudu sisään