Harri Koskinen

Finnairin ensilennosta 90 vuotta

3 viestiä aiheessa

Finnairin tiedote 19.3.2014

 

Finnairin ensilennosta 90 vuotta – nykyään Finnair lentää vuoden jokaisena tuntina jossain päin maailmaa

 

Huomenna tulee kuluneeksi tasan 90 vuotta Finnairin, silloisen Aero Oy:n, ensimmäisestä kaupallisesta lennosta. Maaliskuun 20. päivä vuonna 1924 Junkers F13 D-335 -vesitasokone kuljetti 162 kiloa postia Helsingin Katajanokalta Tallinnaan. Yhtiön perustamisasiakirjat oli allekirjoitettu edellisenä vuonna 1. marraskuuta.

 

Kaikki alkoi yhdestä vesitasosta, ja nyt yhdeksän vuosikymmentä myöhemmin Finnair operoi 43 lentokonetta yli 60 kohteeseen eri puolille maailmaa ja työllistää lähes kuusituhatta työntekijää. Viime vuonna yhtiö kuljetti 9,3 miljoonaa matkustajaa, mikä on 60 % kaikista Helsinki-Vantaan kautta kulkeneista matkustajista. Lentoliikenteellä on keskeinen merkitys suomalaiselle elinkeinoelämälle ja kansantaloudelle, ja se työllistää suoraan ja välillisesti Suomessa yli 120 000 ihmistä.

 

Maailman kuudenneksi vanhin edelleen toimiva lentoyhtiö viettää 90-vuotista taivaltaan työn merkeissä. Nykyisin Finnairilla on arkisin kuusi päivittäistä lentoa Helsingin ja Tallinnan välillä, jotka Finnairille operoi Flybe.

 

"Oma toimintamme on vaatimattomasta alusta laajentunut tuntuvasti, ja samalla olemme lisänneet myös yhteistyötä kumppanien, kuten Flyben, kanssa. Finnairista on tullut kaikille suomalaisille tuttu verkostoyhtiö, jonka operatiivinen toiminta on maailmanluokkaa, sanoo Ville Iho, Finnairin operatiivinen johtaja.

 

Flightstatsin mukaan Finnair oli viime vuonna maailman täsmällisin lentoyhtiö neljänä kuukautena ja koko vuoden osalta Finnair oli maailman toiseksi täsmällisin lentoyhtiö.

 

Finnairin viime aikojen virstanpylväitä ovat olleet uudet reittiavaukset Xianiin ja Hanoihin, design-yhteistyö Marimekon kanssa ja menu-uudistukset kaukolentojen business-luokassa, muutto uusiin ympäristöystävällisiin toimitiloihin sekä uusien A321 Sharklet -koneiden vastaanottaminen ensimmäisenä maailmassa.

 

Finnair liittyy huhtikuussa Euroopan ja Japanin välisten lentojen yhteistyöhankkeeseen, ja vuoden loppuun mennessä suurimmassa osassa kaukoliikenteen business-luokassa on makuuasentoon liukuvat istuimet. Vuonna 2015 Finnair vastaanottaa ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä uuden sukupolven Airbus A350 XWB -lentokoneet.

 

Suomen Liikennelentäjäliitto ja Suomen Ilmailumuseo järjestävät yhdessä ensilentojuhlallisuuden 20.3.2014 Katajanokan Matruusipuistossa kello 12, jonne ovat tervetulleita kaikki ilmailusta kiinnostuneet. Sään salliessa vesitasokone vierailee Katajanokalla.

 

Ensilennon 90-vuotisjuhlapäivää voi seurata Twitterissä tunnisteella #Finnair90.

 

Finnairin juhlavuoden videot on katsottavissa Finnairin YouTube-kanavalla youtube.com/Finnair

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/finnairin_ensilennosta_90_vuotta__saksalaiset_omistivat_koneet_ja_toimivat_lentajina/7144919

 

Finnairin edeltäjän Aero Oy:n kaupallinen lentototoiminta alkoi Saksasta. Junkersin lentokonetehdas toi Suomeen ensimmäiset koneet, huollot ja lentäjät. Suomalaisista koneen peräsimeen pääsi mystisellä tavalla aluksi vain Gunnar Lihr.

 

Aeron ensimmäinen kone oli Junkers F13 D-335 –vesitasokone. Maaliskuun 20. päivä 1924 se nousi ilmaan Helsingin Katajanokalta ja lensi 162 kilon postilastissa Tallinnaan. Hugo Junkersin suunnittelema kone oli aikansa paras, mutta harvalla oli siihen varaa. Niinpä Junkers rahoitti lentoyhtiön Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/vesikone_laskeutui_katajanokalle_aero_oy_aloitti_lennot_90_vuotta_sitten

 

Juhlapäivää kunnioitettiin arvokkaasti, kun Finnairin eläkkeellä oleva MD-11-lentokapteeni Ilkka Terttunen laski Ikarus C42B -vesikoneen lentosatamaan juhlayleisön eteen.

 

Juhlatilaisuudessa Aeron, Katajanokan lentosataman ja Junkers F.13 -koneen historiasta kertoivat tapahtuman järjestäjä lentokapteeni Mikko Kotamäki, Suomen Ilmailumuseon intendentti Matias Laitinen ja ilmailuhistorioitsija Carl-Fredrik Geust.

 

Nykypäivästä ja tulevaisuudesta näkemyksiä jakoivat Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho sekä Suomen Liikennelentäjäliiton edustaja Kari Voutilainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään