Tuomas Filppula

Omistatko lentolupakirjan?


75 viestiä aiheessa

Joo keksin tässä laittaa tänne tälläisen kyselyn (toivottavasti vastaavaa ei löydy. Yritin etsiä muutta en löytänyt.)

 

Eli omistatko lentolupakirjan? Jos omistat niin laittaisitko myös millaisen lentolupakirjan omistat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas teki aiheesta threadin, mutta tehdäänpä tästä oikein polli.

 

Jos omistat useita lupakirjoja, esim. GPL ja PPL, niin valitse "isoin vaihtoehto", eli esimerkissä PPL.

 

Tietysti koska kelpuutuksia ja muita lisähärpäkkeitä on paljon, joita ei tähän polliin saa fiksusti laitettua, niin saa kertoa vapaasti. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPL,PPL SEP SEA kelpuutuksella (vesitaso) ja lisäksi hyppylentäjäkelpuutus,sar ja palolentokelppari..rahoituksesta riippuen tänä vuonna sitten CPL pahvi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

GPL ja MGPL.

 

PPL(A) oppilas. Juuri lähdössä teoriatunneille - aiheena SIL PPL rainat 5b,c. Kakkaranpyörittely opeteltu.

 

Lennonope on aloittanut hyvissäajoin "pelottelun" ILL:n teoriakokeista...Onko ne niin hankalat kun puhutaan?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPL ja MGPL, molemmat FI-kelpuutuksella

PPL(A), SE Piston Land & Sea, TOW -kelppareilla

Tänä vuonna UPL käytännön syistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas teki aiheesta threadin, mutta tehdäänpä tästä oikein polli.

 

Jos omistat useita lupakirjoja, esim. GPL ja PPL, niin valitse "isoin vaihtoehto", eli esimerkissä PPL.

 

Tietysti koska kelpuutuksia ja muita lisähärpäkkeitä on paljon, joita ei tähän polliin saa fiksusti laitettua, niin saa kertoa vapaasti. :)

 

Mielenkiintoinen asia tuo miten halutaan määritellä "isoin vaihtoehto". Itselläni on GPL ja UPL, kumpiko näistä nyt on isompi? Polliin vastasin GPL. Onko UPL isompi koska siinä on moottori? Toisaalta ultran mtow on 450kg, mutta esim. yksipaikkaisen "teho"purjekoneen mtow vesiballastilla on jo 550 kilon luokkaa. Kaksipaikkaisilla vielä enemmän, esim. Eta:n mtow on jotain 850-950 kiloa joka on jo enemmän kuin mopossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, pohdin kanssa tuota mikä on lupakirjoista isoin kysymystä. Valitsin GPL/MGPL ::)

Tilastollinen totuus ei siis tässä paljastu.

 

Lupakirjat:

GPL (FI*), MGPL ja UPL

 

--

Sami

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä itse laskisin MGPL:n ainakin "isommaksi" kuin UPL:n, ihan painojen perusteella...

 

Ja itselläni on siis GPL ja kohta myös MGPL...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

 

Lennonope on aloittanut hyvissäajoin "pelottelun" ILL:n teoriakokeista...Onko ne niin hankalat kun puhutaan?

 

TLi

 

Noh,mikäähän ei ole vaikeaa jos valmistautuu kunnolla.Silloin kun itse kävin ao.teorikokeissa niin yksi viidestä sai kaikki kerralla läpi.Mulla muistaakseni pomppas kaks aihetta ekalla kerralla ja sit tokalla neki meni läpi.Mutta suosittelen kyllä lukemista ja oikeasti paneutumista asioihin.Lukematta siellä ei pärjää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MGPL ja UPL(FI*) . Lisäksi luettu PPL(A) teoriat ja epälukuinen määrä aeromystiikan ja vähän lentokonerakennuksenkin kirjallisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En omista, mutta sitten kun kasvan isoksi ja olen rahoissani, niin ehkä saatan omistaa...

 

Sanoisin täsmälleen samalla lailla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL(A) on, suunnitelmissa kenties jossain vaiheessa jos ikinä aika riittää, tehdä siihen päälle TMG-kelppari mikä sitten käytännössä tarkoittaa kai samaa kuin MGPL. Tosin tiimat lasketaan moottorilentotiimaksi. Ja purjelentokin kiinnostaa. Aika on siinä vain vielä isompi ongelma, jos siinä haluaisi kehittyä.

 

UPL voisi olla ihan kiva kanssa, sen saisi suht helposti, mutta kun olen hiukan MTOW:ini suhteen estynyt mahtumaan muuten kuin yksin ultraan bensojen kera, ei se oikein vaikuta järkevältä vaihtoehdolta. Ei taida maailmasta löytyä niin keveitä ultraopettajiakaan..

 

Ja kun tuossa on tuo C152 Aerobat kuitenkin, ja ultrien tuntihinta ei kuitenkaan ole mikään halpa verrattuna noihin rajoitteisiin, niin varmaan sillä tulee mopoiltua sen sijaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo keksin tässä laittaa tänne tälläisen kyselyn (toivottavasti vastaavaa ei löydy. Yritin etsiä muutta en löytänyt.)

 

Eli omistatko lentolupakirjan? Jos omistat niin laittaisitko myös millaisen lentolupakirjan omistat.

 

Ja mainitkaapas jos joku on pilottina esim Finnairilla tms. Ois nimittäin kiva tietää kuinka moni täällä on liikennelentäjänä.

 

Voimassa enää PPL, SEP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonope on aloittanut hyvissäajoin "pelottelun" ILL:n teoriakokeista...Onko ne niin hankalat kun puhutaan?

 

Ei...ekalla läpi. Kannattaa varmaan silti käydä siellä heti, kun teoriat on opiskeltu ja asiat on tuoreena mielessä. Siellä nimittäin kysytään muutamia asioita, mitkä on enempi teoreettisia kuin jokapäiväisessä käytännön ppl-toiminnassa vastaan tulevia.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin valitettavasti vanhentuneet, mutta olipa kerran:

 

purjelentäjän lupakirja, moottoripurjelentäjän lupakirja, ja yksityislentäjän lupakirja yöVFR-, johdetun VFR- ja monimoottorikelpuutuksin (maakoneet) sekä ensin VFR-englannintentti, mikä mahdollisti ulkomaan lennot, ja sitten IFR-englannintentti, josta oli apua silloin, kun hoidin IFR-radiopuhelinlikennettä IFR-kelpparin omistavan kipparin apumiehen puolella. Varsinaiseen omaan IFR-kelppariin olisi tarvittu 1st class medical, mitä ei minun silmälasivahvuuksillani olisi saanut.

 

PS: johdetun VFR:n kelpuutus (CVFR, Controlled VFR) oli suomalaisten ilmailumääräysten erikoisuus, joka edellytti erillistä teoriakurssia ja 10 tunnin perusmittarilentokoulutusta. Sillä sai lähteä itse asiassa käsittämättömän huonoihin keleihin, matkalentoon tarvittiin pilvikorkeus min. 600 feet AGL ja 2 km vaakanäkyvyys, jos muistan oikein. Ja esim. Malmin kierrokseen pääsi melkein täydessä tymäkelissä. Se kurssi sisälsi myös yöVFR-koulutuksen, ja oli ymmärtääkseni laajempi koulutus yölentoa silmälläpitäen kuin nykyinen. Vai sisältyykö nykyiseen yökelpuutukseen 10 tuntia perusIFRkoulutusta? Epäilempä. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään