Harri Koskinen

Lentopaikat.net -palvelu Ilmailuliiton toiminnaksi

28 viestiä aiheessa

http://ilmailu.fi/node/647

 

Lentopaikat.net -palvelu Ilmailuliiton toiminnaksi

 

Ilmailuliitto alkaa ylläpitää Lentopaikat.net -palvelua. Ilmailuliiton omistukseen Lentopaikat.net siirtyy palvelun omistajalta ja kehittäjältä Pekka Lehtiseltä.

 

Lentopaikat.net on suomalaisia harrasteilmailijoita lentomatkojen suunnittelussa palveleva verkkosivusto. Palvelu on tarjonnut tietoa lentopaikoista ja niiden toiminnasta.

 

Aikaisemmin tässä kuussa Ilmailuliitto ilmoitti hankkineensa omistukseensa VFR Suomi -palvelun Finavia Oyj:ltä.

 

- Liiton tarkoituksena on kehittää monipuolisesti harrasteilmailijoita palveleva verkkosovellus, johon sekä Lentopaikat.net ja VFR Suomi integroidaan, sanoo Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikka

 

- Lentopaikkojen päälliköt ja toimijat ovat jatkossakin avainasemassa, jotta ilmailijoille saadaan oikeat ja riittävät tiedot hyvään lennonsuunnitteluun. Liitossa tämä nähdään harrasteilmailun edistämisenä ilmailijoilta ilmailijoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät ilmailutoverit.

 

10 vuotta sitten olin innokas parikymppinen moottoripurjelennon harrastaja, jonka harrastuksen suurin anti tuli uusien lentokenttien bongauksesta. Tuolloin havahduin ongelmaan, ettei valvomattomista lentopaikoista löydy juurikaan tietoa, jota voisi käyttää apuna uudelle lentopaikalle lentoa suunniteltaessa. IT-alan opiskelijana päätin tehdä asialle jotain. Talven yli kestäneen suunnitteluprojektin jälkeen sain Lentopaikat.netin siinä määrin valmiiksi, että julkaisin sen 24.4.2004 Flightforumin edeltäjän FS Nordicin keskustelupalstalla ja paria päivää myöhemmin sfnet-harrastus.ilmailu –uutisryhmässä. http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?FSNSESS=aqxxnbqc&topic=23521.0

 

Lentopaikat.netin tarkoitus oli alusta alkaen olla helppokäyttöinen, kevyt ja varmatoiminen sivusto, josta käyttäjä löytäisi käytännön tietoa lentopaikoista sekä pystyisi kuvien avulla luomaan yleiskuvan kentästä. Ennen kaikkea kantavana ajatuksena oli turvautua yksinkertaiseen suunnitteluun, joka palvelisi tiedon löytymisen helppoutta ja selkeyttä sekä mahdollistaisi samalla helpon ylläpidon. Tietojen päivittäminen nojasi suurilta osin käyttäjiin, mikä osoittautui varsin toimivaksi ratkaisuksi. Vuosien varrella kymmenien ja taas kymmenien käyttäjien tiedot ja kuvat tekivät sivustosta varsin kattavan tietopankin, mistä kuuluu suuri kiitos kaikille päivittämiseen osallistuneille. Tietojanne on hyödyntänyt keskimäärin 2500 kuukausittaista käyttäjää.

 

Viimeisimpien vuosien aikana sivuston tekninen toteutus jäi jälkeen kehityksestä, minkä vuoksi oli aika löytää sivustolle jatkaja, jolla olisi uutta intoa sivuston kehittämiseen sekä siihen vaaditut resurssit. Nyt tehty sopimus Ilmailuliiton kanssa turvaa sivuston jatkon ja mahdollistaa sen lisäksi sen kehittämisen kohti huomattavasti laajempaa tietokokonaisuutta. Toivon, että Ilmailuliitto tulee noudattamaan samoja käyttäjälähtöisiä yksinkertaisia periaatteita sivuston kehittämisessä ja pitää mielessään samat ei-kaupalliset tavoitteet viedessään palvelua kohti tulevia vuosikymmeniä.

 

Kuluneesta 10 vuodesta Lentopaikat.netin käyttäjiä ja tietojaan ja kuviaan lähettäneitä kiittäen,

 

Pekka Lehtinen

Lentopaikat.net

 

Loppuun voisin mainita, että Ilmailuliitto tulee sopimaan kuvien käyttöoikeuksista erikseen kuvien ottajien kanssa. Muutenkaan mitään ei ole Mikko myyty. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pekalle tästä urotyöstä! Sivusto on ollut varmasti tarpeellinen ja ulkoasultaan varsin selkeä. Hienoa että työlle löytyy luonteva jatkaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun kuvia saa käyttää edelleen harrasteilmailun edistämiseksi :)

 

Mutta mutta. Tässähän alkaa www.lentopaikkakisa.com - olisipa aika hyvä sauma vetäistä kisaporukan voimin kuvasetti ajan tasalle?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää duunia SIL ry!

 

Jos viime aikoina osa SIL-ympäristön toiminnasta onkin kerännyt hieman kielteistä huomiota osakseen, niin tässä yhteydessä täytyy antaa ihan julkisesti positiivista palautetta hyvin valitusta kohteesta sil-resurssien suuntaamiseksi. On vaikea kuvitella paremmin SIL ry:lle paremmin sopivaa hanketta.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hip,

 

hieno palvelu, kiitos Pekka. Mulla on siellä täällä vähän samoja ongelmia, pitäisi löytää jatkajia. Onneksi tässä löytyi SIL.

 

Tietenkin minunkin kuvani saavat olla siellä, tottakai. Linjaus on ollut hyvä, muutama kuva riittää kyllä. Jos niit änyt haluaa lisätä niin linkkejä johonkin avoimeen kuvagalleriaan, mikäs siinä. Historiallisiahan nuo kuvat alkavat olla, niitä ei kannata hukata.

 

SIL vois antaa jonkin vasteajan tietojen muutoksille sitten. Esim. 10 päivää ilmoituksesta voisi olla sopiva.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän olisi nyt kehittämisen paikkaa kun VFR-Suomi ja lentopaikat.nettiä yhdistettäisi.

- Jokaisen lentopaikan sivuille laskeutumiskartat linkkinä.

- Kentällä aktiivisesti toimivat kerhot listattuna

- Yhteystietoja ei-ilmailevalle yleisölle

- Kentällä järjestettävistä toiminnoista kalenteria (kerhot vois käyttää markkinakanavana)

- Kirjautumalla vois saada lisää tietoa esimerkiksi polttoaineen saatavuudesta (kuka tulisi avaamaan pumpun) tai paikalta löytyvän fillarin tai auton käytettävyydestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän olisi nyt kehittämisen paikkaa kun VFR-Suomi ja lentopaikat.nettiä yhdistettäisi.

- Jokaisen lentopaikan sivuille laskeutumiskartat linkkinä.

- Kentällä aktiivisesti toimivat kerhot listattuna

- Yhteystietoja ei-ilmailevalle yleisölle

- Kentällä järjestettävistä toiminnoista kalenteria (kerhot vois käyttää markkinakanavana)

- Kirjautumalla vois saada lisää tietoa esimerkiksi polttoaineen saatavuudesta (kuka tulisi avaamaan pumpun) tai paikalta löytyvän fillarin tai auton käytettävyydestä.

 

Ilmailuliiton sivuilla on paikka auki ko. hommaan: http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=viewItem&itemid=10749

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en minäkään ole kuvia pois vaatimassa, enkä niistä rahaa haluamassa. Tuli vaan mieleen kysyä, kun ei asiasta ollut kukaan mitään maininnut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton sivuilla on paikka auki ko. hommaan: http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=viewItem&itemid=10749

Kappas :) siellähän oli samat asiat suunnilleen mielessä kuin itsellänikin. Jätän projektin jollekin toiselle, nettisivut paremmin hallitsevalle henkilölle.

 

Tietyllä tavalla suosittaisin suomalaisen ilmailuyhteisön nettipalveluiden keskittämistä, sillä olihan tuossa toisessakin säikeessä puhetta, että toimiva palvelu vaatii riittävän suuren yleisön, joka palvelua käyttää. FSnordic, SIL, SUIO, SMLL ja paikallistason kerhot voisivat hakea synergiaetuja toisistaan. Yksittäisten kerhojen nettifoorumit toimivat aika heikosti, koska käyttäjiä ei ole toimivaksi massaksi asti ja keskustelut on helpompi yleensä käydä hallin nurkalla. Toisaalta pikkukerhon nettisivujen ylläpito vaatii resursseja, joita ei kaikissa piireissä ole. Hyvin suunniteltu koneiden varausjärjestelmä voisi toimia samalla alustalla ja mitä kaikkea muuta yhteisesti toimivaa voisikaan keksiä.

 

Mutta kuten yksi kolleegani totesi: "Tuollaista ei ole kukaan yrittänyt" tai "On sitä kokeiltu, eikä toimi" tai "Ei tule toimimaan" kuuluvat lauseina siihen loistavaan kehityshaluun, jota voi lähes käsin kosketella.

 

"Nykysellä systeemillä on tehty aina ennenkin" joten jätänpä tämän vaan tämmöseksi joutavanpäiväiseksi heitoksi  ;)

-Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri ja mut,

 

Nimenomaan resurssien yhdistäminen ja lisäarvon saaminen kummallekin palvelulle oli se ajatus joka sai minut soittamaan Pekalle tässä eräänä iltana. Ja mehän olimme oitis yhtä mieltä siitä, miten edetään.

 

Haluaisin nähdä sellaisen portaalin jossa olisi VFR Finland nimenomaan integroituna Lentopaikat.net-palvelun kanssa, juuri niinkuin esitit.  Tämän lisäksi palvelussa tulisi olla download-osasto, josta Ilmailijat voisivat ladata keskitetysti erilaista aineistoa "raaka-aineeksi" muihin sovelluksiin.

Sekä upload-osasto yhtä lailla...

 

 

Houkuttelisi myös yhdistää maan mainio lentosuunnitelma-apurikin samaan palveluun, jos siitä olisi mahdollista päästä synergiseen sopimukseen.

 

Tässä vaiheessa kaikki ideat ovat tervetulleita. Haluaisin kirjata ne muistiin ja ajan & varojen & resurssien salliessa niitä toteutettaisiin.

 

Joten antaa tulla, hulluiltakin kuulostavia ideoita.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitsi vie kun olisi enemmän aikaa koodailla ... Nimimerkillä monta vuotta erilaisia webbisovelluksia vääntänyt mutta liikaa avoimia projekteja nyt.  :P

 

Serveritilaa meiltä kyllä löytyy jos tarve on.

 

 

(mutta toisaalta kiinnostava projekti kyllä henkilökohtaisesti kun pystyisi yhdistämään ilmailu- ja atk-tietouden .. never say never)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin nähdä sellaisen portaalin jossa olisi VFR Finland nimenomaan integroituna Lentopaikat.net-palvelun kanssa, juuri niinkuin esitit.  Tämän lisäksi palvelussa tulisi olla download-osasto, josta Ilmailijat voisivat ladata keskitetysti erilaista aineistoa "raaka-aineeksi" muihin sovelluksiin.

 

Kyllä kiitos! Olisi äärimmäisen toivottavaa että tietoja voisi järkevästi käyttää muuallakin.

 

Houkuttelisi myös yhdistää maan mainio lentosuunnitelma-apurikin samaan palveluun, jos siitä olisi mahdollista päästä synergiseen sopimukseen.

 

Lentosuunnitelma-apuri on kyllä varsin mainio :) Lisäksi on olemassa muitakin puolivillaisia palveluita esimerkiksi säiden ja tiedotteiden hakuun sekä massalaskelmien tekoon, kaikki tämmöisetkin voisi tuohon palveluun integroida. Mitä helpommaksi ja suoraviivaisemmaksi lennonvalmistelun saa tehtyä, sitä vähemmän kenelläkään on syitä jättää valmisteluaan puutteelliseksi tai kokonaan tekemättä.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas :) siellähän oli samat asiat suunnilleen mielessä kuin itsellänikin. Jätän projektin jollekin toiselle, nettisivut paremmin hallitsevalle henkilölle.

 

Tietyllä tavalla suosittaisin suomalaisen ilmailuyhteisön nettipalveluiden keskittämistä, sillä olihan tuossa toisessakin säikeessä puhetta, että toimiva palvelu vaatii riittävän suuren yleisön, joka palvelua käyttää. FSnordic, SIL, SUIO, SMLL ja paikallistason kerhot voisivat hakea synergiaetuja toisistaan. Yksittäisten kerhojen nettifoorumit toimivat aika heikosti, koska käyttäjiä ei ole toimivaksi massaksi asti ja keskustelut on helpompi yleensä käydä hallin nurkalla. Toisaalta pikkukerhon nettisivujen ylläpito vaatii resursseja, joita ei kaikissa piireissä ole. Hyvin suunniteltu koneiden varausjärjestelmä voisi toimia samalla alustalla ja mitä kaikkea muuta yhteisesti toimivaa voisikaan keksiä.

 

Mutta kuten yksi kolleegani totesi: "Tuollaista ei ole kukaan yrittänyt" tai "On sitä kokeiltu, eikä toimi" tai "Ei tule toimimaan" kuuluvat lauseina siihen loistavaan kehityshaluun, jota voi lähes käsin kosketella.

 

"Nykysellä systeemillä on tehty aina ennenkin" joten jätänpä tämän vaan tämmöseksi joutavanpäiväiseksi heitoksi  ;)

-Harri

 

Toivotaan, että yhteistyötä ja synergiaa jossakin vaiheessa syntyy. Tähän asti on näyttänyt, että SIL ei hyväksyisi yhteistyötä ainakaan SMLL:n kanssa. Esimerkkinä gasafety.fi, jossa SIL:n piti olla mukana SMLL:n , OTKES:n ja Trafin kanssa. Tarkoitan tällä sitä SIL:n turvallisuustiedotetta, johon oli oikein kirjoitettu että se on tehty SIL:n ja Trafin toimesta, eikä sitä tarjottu gasafety.fi:lle julkaistavaksi. Ihmettelin jo aikaisemmin kun kyselin SIL:ltä ovatko lausumassa rakennettavista tuulivoimapuistoista mitään, mutta vastausta ei tuohon(kaan) kuulunut. Toivottavasti nämä ovat vain sattumaa ja että olen väärässä.

 

Kun Finavia ilmoitti virallisesti luopuvansa VFR suomesta, kysyin Finavialta kirjallisesti SMLL:lle lupaa käyttää sivustolla ollutta materiaalia, sain vastauksen "Käymme parhaillaan keskusteluja toisen osapuolen kanssa mahdollisesta sivuston käytöstä ja kehityksestä, joten tässä vaiheessa tämä ei onnistu.". Olen tässä vaiheessa tyytyväinen, sillä SMLL:n voimaa tarvitaan vaikeammissa asioissa ja saamme seurata sivuston kehitystä mielenkiinnolla. Mikäli siitä ei tule mitään, niin sitten puutumme peliin.

 

Jos Harri tai joku muu haluaa tarjota työpanostaan ilmailun hyväksi, niin tekemistä riittää ja mahdollisuudet siihen suodaan, joten yhteyttä saa ottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan, että yhteistyötä ja synergiaa jossakin vaiheessa syntyy. Tähän asti on näyttänyt, että SIL ei hyväksyisi yhteistyötä ainakaan SMLL:n kanssa. Esimerkkinä gasafety.fi, jossa SIL:n piti olla mukana SMLL:n , OTKES:n ja Trafin kanssa. Tarkoitan tällä sitä SIL:n turvallisuustiedotetta, johon oli oikein kirjoitettu että se on tehty SIL:n ja Trafin toimesta, eikä sitä tarjottu gasafety.fi:lle julkaistavaksi. Ihmettelin jo aikaisemmin kun kyselin SIL:ltä ovatko lausumassa rakennettavista tuulivoimapuistoista mitään, mutta vastausta ei tuohon(kaan) kuulunut. Toivottavasti nämä ovat vain sattumaa ja että olen väärässä.

 

Kun Finavia ilmoitti virallisesti luopuvansa VFR suomesta, kysyin Finavialta kirjallisesti SMLL:lle lupaa käyttää sivustolla ollutta materiaalia, sain vastauksen "Käymme parhaillaan keskusteluja toisen osapuolen kanssa mahdollisesta sivuston käytöstä ja kehityksestä, joten tässä vaiheessa tämä ei onnistu.". Olen tässä vaiheessa tyytyväinen, sillä SMLL:n voimaa tarvitaan vaikeammissa asioissa ja saamme seurata sivuston kehitystä mielenkiinnolla. Mikäli siitä ei tule mitään, niin sitten puutumme peliin.

 

Jos Harri tai joku muu haluaa tarjota työpanostaan ilmailun hyväksi, niin tekemistä riittää ja mahdollisuudet siihen suodaan, joten yhteyttä saa ottaa.

 

Erkki,

 

on outo ajatus että lähtökohtaisesti SIL:n ja SMLL:n yhteistyö olisi mahdotonta. 

 

Toisaalta SIL:issakin on erilaisia tahtotiloja, kuten tämä minun ja sitten se voimakas.  (Ne saattavat merkittävästi erota toisistaan joissakin kohden, kuten juuri tiedottamisen luonteessa ja tarpeellisuudessa ja suhtautumisessa SMLL:oon.)

 

Ehdotan että koetamme aktiivisesti löytää alueita joissa voimme TEHDÄ yhteistyötä, eikä alkaa ensiksi miettimään kaikkia niitä vastoinkäymisiä joihin törmättäisiin jos mokomaan hullutukseen lähdettäisiin.  Minä olen ollut jo useamman vuoden SMLL:n jäsen ja vastoin monia vastakkaisia pääkaupunkiseudulla lausuttuja mielipiteitä SMLL:ää tarvitaan ja se tekee hyvää työtä.

 

Ja ei, tämä(kään) ei ole Tähtisen vaalityötä kieli ruskeana vaan sen asian ääneen sanominen mitä mieltä olen ollut koko ajan.  Kuten taidat jo tietääkin. :P

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erkki,

 

on outo ajatus että lähtökohtaisesti SIL:n ja SMLL:n yhteistyö olisi mahdotonta. 

 

Toisaalta SIL:issakin on erilaisia tahtotiloja, kuten tämä minun ja sitten se voimakas.  (Ne saattavat merkittävästi erota toisistaan joissakin kohden, kuten juuri tiedottamisen luonteessa ja tarpeellisuudessa ja suhtautumisessa SMLL:oon.)

 

Ehdotan että koetamme aktiivisesti löytää alueita joissa voimme TEHDÄ yhteistyötä, eikä alkaa ensiksi miettimään kaikkia niitä vastoinkäymisiä joihin törmättäisiin jos mokomaan hullutukseen lähdettäisiin.  Minä olen ollut jo useamman vuoden SMLL:n jäsen ja vastoin monia vastakkaisia pääkaupunkiseudulla lausuttuja mielipiteitä SMLL:ää tarvitaan ja se tekee hyvää työtä.

 

Ja ei, tämä(kään) ei ole Tähtisen vaalityötä kieli ruskeana vaan sen asian ääneen sanominen mitä mieltä olen ollut koko ajan.  Kuten taidat jo tietääkin. :P

 

 

Peter

 

 

Olen kanssasi samaa mieltä, että yhteistyö löydetään. Uskon sen löytyvän jopa helposti kunhan voimakas tahtotila käännetään Off-asentoon, jolloin normaali tahdot pääsevät asettumaan niille kuuluville paikoilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen kanssasi samaa mieltä, että yhteistyö löydetään. Uskon sen löytyvän jopa helposti kunhan voimakas tahtotila käännetään Off-asentoon, jolloin normaali tahdot pääsevät asettumaan niille kuuluville paikoilleen.

Tämä Voimakas Tahtotila tuntuu kuplivan esille täällä aika monissa viestiketjuissa, samoin tuolla suoli25:n puolella. Erinäisiä viestejä yhdistelemällä voisi pahimmillaan päätyä sellaiseen johtopäätökseen, että SIL:n hallitus on toimintakyvyttömässä tilassa? Hallituksen enemmistö ei saa kokousta koolle, ja kuuntelee kiltisti vähemmistöä?!? Taitaa olla liian voimakas tahtotila.

 

Tämä Lentopaikat.net ja VFR-Suomi - projekti tosin kertoo muuta: juuri sitä mitä SIL:n kuuluukin tehdä. Hyvä SIL tältä osin. Ja kyllä SIL:lliin pitää saada sellaiset johtajat jotka pystyvät keskustelemaan SMLL:n porukan kanssa, samalla asiallahan tässä kuitenkin ollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti liittokokouksessa ymmärretään, että Voimakas Tahtotila, eli nykyinen PJ pitää saada pihalle sieltä palliltaan.

 

Kuultujen kommenttien perusteella hän on voimakkaasti vastuussa siitä, että SIL hallitus ei kykene toimimaan.

Nämä asiat on ehdottomasti otettava liittokokouksessa puheeksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lentopaikat-aiheessahan olisi aineksia vaikka mihin: Meillä on satelliittikuvia, avointa karttadataa ja vaikka mitä legopalikoita mistä rakentaa. Kun vain olisi sitä aikaa. Mutta jospa sitä alkaisi rakentaa porukalla palikka kerrallaan? Mun mielestä esim. se lentosuunnitelma-apuri on loistava.

 

Olisin mielelläni mukana aiheen tiimoilta jos jossain kokoonnutaan, mulla on kanssa säkillinen ajatuksia. Tokihan niitä voisi alkaa purkaa täälläkin konkreettisiksi ideoiksi, siihenhän tämä foorumi varmasti toimii hyvin.

 

En ihan usko että se fiksuin tapa on palkata siihen yksi hemmo koodaamaan yksin kellariin vaan olisi hyvä pohtia niitä tarpeita ja ideoita porukalla ja hahmotella mitä kukin taho haluaisi, meillä on erilaisia tapoja harrastaa ja siksi eri tarpeita.

 

Miettisi sen jälkeen miten SIL voisi kehitystyötä tukea ja voisiko siihen saada jotain muutakin suhmurointirahaa ;D

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää kuitenkaan rakentako siitä liian fancya, joka vaatii 10 MB nettiyhteyttä aina. Pitäisi olla mahdollisuus saada perustietous myös ahvenlammella, missä ei oo edes kunnollista 3G:tä koko ajan... Siis esim pankkipalvelujen tapaan "tekstiversio" hitaita yhteyksiä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri ja mut,

 

Nimenomaan resurssien yhdistäminen ja lisäarvon saaminen kummallekin palvelulle oli se ajatus joka sai minut soittamaan Pekalle tässä eräänä iltana. Ja mehän olimme oitis yhtä mieltä siitä, miten edetään.

 

Haluaisin nähdä sellaisen portaalin jossa olisi VFR Finland nimenomaan integroituna Lentopaikat.net-palvelun kanssa, juuri niinkuin esitit.  Tämän lisäksi palvelussa tulisi olla download-osasto, josta Ilmailijat voisivat ladata keskitetysti erilaista aineistoa "raaka-aineeksi" muihin sovelluksiin.

Sekä upload-osasto yhtä lailla...

 

 

Houkuttelisi myös yhdistää maan mainio lentosuunnitelma-apurikin samaan palveluun, jos siitä olisi mahdollista päästä synergiseen sopimukseen.

 

Tässä vaiheessa kaikki ideat ovat tervetulleita. Haluaisin kirjata ne muistiin ja ajan & varojen & resurssien salliessa niitä toteutettaisiin.

 

Joten antaa tulla, hulluiltakin kuulostavia ideoita.

 

Peter

 

Itse pidän todella kehittelemisen arvoisena ideana tuollaisen ilmailuportaalin kehittämistä. Idea ei ole uusi mutta tuskin aika on vielä ajanut asian ohi. Paljon on asioita jo kerhossa koodailtukin mutta toisaalta niissä piilee pieni uhkakin kun niiden tuki ja ylläpito/ dokumentaatio on hieman niin ja näin.

 

SIL Portaalissa voisi olla perussetti kerhoille, jotta voisivat hoitaa perus IT tarpeensa kuten:

 

koneiden varauskirjat,

Tiedottamisen,

web-sivut ,

kerhon sisäisen keskustelupalstan, 

jäsenrekisterin hallinta,

lennonvalmistelun + lentosuunnitelman jättö,

elektroninen lentopäiväkirja ,

(laskutuksen, kirjanpidon,... )

jne.

 

Tuosta palvelusta voisi SIL kerätä vuosimaksuja joilla "web master" voitaisiin palkata kehitystä ohjaamaan sekä ostaa server-kapasiteettia, grafiikkaa yms. Ensimmäinen projektin tehtävä olisi kartoittaa kaikki asiaa liittyvä pirstaleinen kehitys, jota on tehty kerhoissa viimeisen 15 vuoden aikana ja selvittää onko mahdolista niistä kasata pohja portaalille. 

 

Portaalilla saataisiin mielestäni ilmalualankerhojen toimintaedellytyksiä parannettua ja vältyttäisiin turhalta IT puuhastelulta kerhoissa. Olisiko esim 1000 eur/kerho/vuosi ko palvelusta liikaa ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään