Harri Koskinen

Suomen ja Venäjän välille uusia lentoreittejä

35 viestiä aiheessa

http://www.lentoposti.fi/uutiset/suomen_ja_venajan_valille_uusia_lentoreitteja

 

Suomen ja Venäjän välinen lentoliikenne vapautuu asteittain. Maat ovat sopineet uusista lentoreiteistä Helsingin ja Venäjän välille. Suomen ja Venäjän väliset lentoliikenneneuvottelut käytiin 4.-5. helmikuuta Moskovassa.

 

Neuvotteluissa avattiin lentoreitit Helsingistä Venäjälle Kazaniin, Nizhny Novgorodiin ja Samaraan. Suomalaiset lentoyhtiöt voivat alkaa lentää näihin kohteisiin ilman rajoituksia ja lisävaatimuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille tulossa uusi kohteita Venäjällä? Joku vuosi sitten AY maalaili kuinka itänaapurissa olisi potentiaalia jos vain olisi luvat lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille tulossa uusi kohteita Venäjällä? Joku vuosi sitten AY maalaili kuinka itänaapurissa olisi potentiaalia jos vain olisi luvat lentää.

 

Nämä Venäjän kohteet ovat Finnairille siitä hyviä, että niitä voi liikennöidä yöllä samaan tapaan kuin Jekaterinburg nyt.

 

Finnair saa töitä yöllä toimettomana Helsingissä seisoville koneille ja lisää vaihtomatkustajia Euroopasta Venäjälle ja toisinpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä Venäjän kohteet ovat Finnairille siitä hyviä, että niitä voi liikennöidä yöllä samaan tapaan kuin Jekaterinburg nyt.

 

Finnair saa töitä yöllä toimettomana Helsingissä seisoville koneille ja lisää vaihtomatkustajia Euroopasta Venäjälle ja toisinpäin.

 

Siispä ehdottomasti positiivinen uutinen. Tämän tiedotteen mielenkiintoisin, ja tärkein anti on mielestäni kuitenkin seuraava:

 

Neuvotteluissa sovittiin myös uusista Aasian ylilentokohteista ja lento-oikeuksista sekä matkustaja- että rahtiliikenteeseen. Kevään 2013 neuvotteluissa olivat esillä seuraavat kohteet: Taipei, Kuala Lumpur, Hanghzou, Xiamen, Qingdao, Kunming, Nanjing,  Wuhan, Shenyang,  Zhengzhou, Dalian, Shenzhen, Fukuoka ja Manila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä mainituista Aasian kohteista suurin osa on sellaisia, mihin ehtii Helsingistä 24 tunnin konekierrolla. Nämä sopivat varsin hyvin Finnairin iltapäivän Aasian aaltoon.

 

Kuala Lumpur ja Manila ovat kauempana ja niihin lienee helpompi järjestää lennot yölentoina samaan tapaan kuin nykyisin Hong Kongiin ja Singaporeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laajarunkokapasiteetti ei ole kuitenkaan kasvamassa vielä aikoihin.

Jos on oikeasti tarve saada kone nopeasti, niin eiköhän noita käytettyjä A340:iä ole halvalla saatavilla vaikka Air Francelta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
käytettyjä A340:iä

 

Sellaisilla ei ole mitään syytä enää yhtään enempää pilata asiakaskokemusta eikä poltella löpöä taivaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisilla ei ole mitään syytä enää yhtään enempää pilata asiakaskokemusta eikä poltella löpöä taivaalla.

 

On siellä käytettyjä A345 koneitakin saatavilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellakin yksi syy noihin muutamaan kenttään tutustumisessa lienee Jokerit ja KHL. Taitaa Finnair kisailla Jokerien lennoista ympäri ämpäri KHL:ää.

 

Toisaalta tänään julkistetun 2013 tuloksen perusteella viisainta olisi saada Finnair yhteen jonkun isomman yhtiön kanssa. Aina vaan haetaan säästöjä kun mikään ei pelasta tulosta. Joko kohta ollaan aidosti tilanteessa, jossa mietitään aidosti radikaaleja toimenpiteitä nykyisen pelleilyn sijaan.

 

No, palvelu tuskin koneissa paranee ja saan jatkaa tyytyväisena Star Alliancen käyttäjänä aina kun mahdollista. Ainakin kunnes SAS on taas iisoissa ongelmissa......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellakin yksi syy noihin muutamaan kenttään tutustumisessa lienee Jokerit ja KHL. Taitaa Finnair kisailla Jokerien lennoista ympäri ämpäri KHL:ää.

 

Hauskoja teorioita, ennen Finnair (muka) avasi reittejä Nokian tarpeisiin ja nyt se on jo Jokerit.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on hauskaa? Itseäni ainakin ihmetyttää rankasti tuo valittu yhden ilmansuunnan politiikka Finnairilla. Mutta sinä Ilkka hymyilysi keskellä varmaan tiedät paremmin.

Vai onko kyse vain perusv***uilustasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairilla muuta selviytymismahdollisuutta kuin tuo "yhden ilmansuunnan strategia"?

Jonkun jääkiekkojoukkueen kuskaaminen on niin nappikauppaa, ettei sillä ole lentoyhtiön tulokseen kovin kummoista vaikutusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kysymys, sillä vielä joku aika sittenhän kaikki näytti enemmän kuin hyvältä Finnairin kannalta. Kauko-Idästä oli väkeätulossa ihan riittävästi kohti Suomea. He olivat myös halukkaita jatkamaan Finnairilla Keksi-Eurooppaa kohti.

 

No, nyt on talous ongelmissa enempi vähempi myös sillä suunnalla ja Finnairin keinot ovat........ No ne samat, eli kuluja leikataan ja johdolle lisää bonareita. Hei me lennetään.

 

Olisihan se hyvä, että Finnaiirn pääilmansuunnalla alkaisi talous parantua, valuutat vahvistua ja väki taas liikkua. Mutta onko Finnair enää se paras, palvelevin, laadukkain jne vaihtoehto sieltä päin?

 

Juu, lentoaika on Finnairin puolella, mutta miten muu tuote? Finnair on yksinkertaisesti aivan liian pieni toimiakseen järkevästi. Karrikoiden voi sanoa, että siellä leikitään hiekkalaatikolla lapiolla ja ämpärillä, kun isommat kilpailijat siirtää kivikasoja kuormureilla.

 

Nyt kun taas ollaan leikkausten, supistusten ja irtisanomisten tien alussa Finnairilla, niin kuinka kauan sitä tietä voi kulkea? Tuskin Adeccokaan on ratkaisu kaikkeen? Nyt jo on työntekijäpuoli SAK:n suulla aloittamassa omaa luokkasotaansa.

 

Kuinka monta työnseisausta, tukilakkoa jne Finnair ja erityisesti Helsinki-Vantaan liikenne kestää? Suomi on periferiaa Euroopasta katsottuna ja toimivat lentoyhteydet ovat pakon sanelema tänä päivänä. Vaikka monet täälläkin ehkä ajattelevat, eivät kaikki lennä Kauko-Itään. Kuten olen aiemminkin sanonut, kilpailijat ovat takuulla valppaina ja halpayhtiöt samaten.

 

Tuo ajatusleikki JOkereista KHL:ssä on oma asiansa. Sillä tai Sharkleteilla tai poistuvilla 757:lla ei Finnair nouse muttei uppoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauko-Idästä Suomeen tulevat ovat vain pisara siinä matkustajavirrassa. Finnair on myös uniikki toimija "second city" konseptillaan. Ei BA/CX tai muut kilpaile samalla markkinalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ne ovat vain pieni pisara,niin tarkoitatko että Suomesta/Pohjoismaista/Keski-Euroopasta/Venäjältä tulee se matkustajavolyymi jonka pitäisi pyörittää kasvavaa Kauko-Idän liikennettä? Kuitenkin tilinpäätöksen mukaan jenin suhde euroon ja Aasian taantuma ovat nakertaneet tulosta.

 

Jos tuo "second city" konsepti on uniikki, tai ainakin pitäisi sinun mukaasi olla, niin keille se sitten on tarkoitettu? Kaikessa viestinnässä niin Finnair kuin Finaviakin liputtavat aasialaisten puolesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi suuri ongelma taitaa olla siinä, että Finnair kuitenkin joutuu kilpailemaan hinnalla asiakkaista, jotka tosiasiassa haluaisivat lentää suoraan Euroopan metropoleista/metropoleihin. Tämä ei tietenkään valkene, jos katsoo vain Helsingin ja Aasian kohteiden välisiä (kalliita) hintoja, mutta näin olen antanut itseni ymmärtää: Euroopasta Finnair on halvin tai ainakin halvimpia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, Finnairin konseptin avainajatus on lentää Aasiasta Euroopan "second cityihin" joihin ei Aasiasta ole suoria lentoja. Esimerkkejä tämmöisistä paikoista voisi olla vaikka Hampuri, Dusseldorf, Praha, Manchester,ja mitä näitä nyt on. Siihen tämä Via Helsinki-konsepti perustuu. Asiakkaat voivat välttää niitä 2-3 tunnin vaihtoja Heathrow'lla jne. Finnair ei ole, eikä yritäkään olla, kovin kilpailukykyinen näiden Euroopan metropolien kanssa, joihin pääsee Aasiasta suoraan (Lontoo, Frankfurt jne). Toki niihinkin yhteyksiä on tarjolla, mutta niissä juuri pitää kilpailla hinnalla suoraa lentoa vastaan.

 

Suuri osa tästä Aasian liikenteestä on juuri transit-liikennettä. Ei ne Japanilaiset muumimaailmaturistit tuollaista Aasian operaatiota elätä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskoja teorioita, ennen Finnair (muka) avasi reittejä Nokian tarpeisiin ja nyt se on jo Jokerit.  :laugh:

Charterlentoja ajattelin, samanlaisen luparumban, Trafi vs. Rosavitsia nekin kai vaatii? Yleisilmailusta puhumattakaan :)

PS. Sellainen ero tietenkin, että Finnairin asiaa Trafi on mielellään ajamassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, asia valkeni hiukan. Toisaalta tuohon loogiseen selitykseen suhteutettuna nuo Finnairin julkisuudessa mainostamat Aasialaisten matkat ja heihin panostaminen tuntuvat kirjoituksesi perusteella hölmöiltä. AInakin omasta mielestäni.

 

Eikö tässä second city mallissa olisi viisaampi paukuttaa ajatusta maailmalle aktiivisesti. Tai niin no, onhan Finskin mainoksia eri lentokenttien seinillä mainostamassa "gateway to Asia".

 

Olisikin mukava nähdä lukuja, toimiiko ko konsepti riittävästivai hakkaako Finski rahaa hukkaan, niinkuin hiukan tilinpäätöksen rivien väleistä voi lukea.

 

Well, ans kattoo kuinka Finnair selviää 2014-2015, huono on alku mutta toivotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin valkeni, miksi syöttöliikenteen järjestäminen on Finnairille niin haasteellista; onhan aivan toinen juttu ylläpitää yhteyksiä jostain 'second city':stä esim. Pariisiin, Lontooseen tai Frankfurtiin, kuin johonkin kaukana pohjoisessa olevaan läpeen ::)

 

Tämä keskustelu kyllä kuuluisi paremmin 'Finnairilla valonpilkahdukset vähissä' ketjuun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin valkeni, miksi syöttöliikenteen järjestäminen on Finnairille niin haasteellista; onhan aivan toinen juttu ylläpitää yhteyksiä jostain 'second city':stä esim. Pariisiin, Lontooseen tai Frankfurtiin, kuin johonkin kaukana pohjoisessa olevaan läpeen ::)

 

Tämä keskustelu kyllä kuuluisi paremmin 'Finnairilla valonpilkahdukset vähissä' ketjuun...

 

Täh? No eikä ole kun juuri päinvastoin. Helsinki on halpa kenttä operoida, ja on monissa tapauksissa suoraan reitin varrella. Vertaa vaikka HAM-FRA-KIX vs. HAM-HEL-KIX...

 

Toinen Finnairin kustannusetu on se, että useimpiin kohteisiin voidaan lentää alle 24 tunnin kierrolla. Eli uusi kohde tarvitsee vain yhden koneen. Tämä toki aiheuttaa sitten kaikenmoista harrastusta kun joku kone päättää hajota, mutta noin teoriassa, pääomaa reittien pyörittämiseen tarvitaan merkittävästi vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täh? No eikä ole kun juuri päinvastoin. Helsinki on halpa kenttä operoida, ja on monissa tapauksissa suoraan reitin varrella. Vertaa vaikka HAM-FRA-KIX vs. HAM-HEL-KIX...

 

Toinen Finnairin kustannusetu on se, että useimpiin kohteisiin voidaan lentää alle 24 tunnin kierrolla. Eli uusi kohde tarvitsee vain yhden koneen. Tämä toki aiheuttaa sitten kaikenmoista harrastusta kun joku kone päättää hajota, mutta noin teoriassa, pääomaa reittien pyörittämiseen tarvitaan merkittävästi vähemmän.

 

Täh ittelles! ;) Olkoon kuinka vaan reitin varrella, onhan se selvää, että on helpompaa saada koneet täyteen esim. Manchester - Lontoo kuin Manchester - Helsinki välillä. Ei Finnairin Euroopan liikentaan ongelmat ole edes mikään uutinen. Hampurista Aasiaan lennettäessä Helsingin (tai Kööpenhaminan) sijainti on toki hyvä.

 

Mitä tuohon 24 tunnin kiertoon tulee, se on epäilemättä Finnairille tärkeä, mutta ei välttämättä kilpailijoille yhtä merkittävä: voisi kuvitella, että esim. Lufthansa saa Frankfurtissa koneiden käyttöasteen haluamakseen muutenkin, kun kohteita on paljon, muitakin kuin Aasia. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään