Markku Valtonen

Tunnistusta

18 viestiä aiheessa

Ostin aikoinaan kuvan kirpputorilta ja nyt sain kaverin avulla scannattua tänne.

 

Eli missä lentokentällä Suomessa ollaan, kone lienee Junkers F 13. Sivuvakaajassa näkyy heikosti teksti ympyrässä "Sts Maria Romaria" tai jotain sinnepäin, on epäselvä.

 

Mistä vierailusta voisi olla kysymys? Koneen takana taustalla ilmeisesti ilmavoimien Martinsyde F4 Buzzard?

 

 

lekokuvia_20.12_2013_004.jpg.39ffe6d33f5774e0677725ed45f1075c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistan Jukan veikkauksen, kuva on Utista. Taustalla lennonjohtotorni (avomalli) ja aivan oikeassa reunassa vesitornikin osittain näkyvissä. !920-1930-luvulla Uttiin tehtiin valtuuskuntavierailuja useista maista mm. Virosta, Latviasta, Unkarista ja Italiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisätieto ajankohdasta löytyy: 22.9.1928...14.10.1928. Nimi ilmeisesti "Rumania Santa Maria".

...leased by Junkers to Mihail Negru and used to tour capital cities of Europe 22-Sept-28 to Oct-28

Lähteet: [1] , [2], [3]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin arvoitus selvisi, kiitos kaikille! :thmbup:

 

In June 1928 Junkers Flugzeugwerk AG – Jfa and Bunavad (the Junkers-affiliated Bulgarian airline company) started discussion with the Rumanian Government about the possibility to open a regular service Bucuresti – Ruse – Sofija (the capital of Bulgaria). Rumania had by then had its first encounter with the Junkers F 13 in May 1928, when the Jfa-Junkers F 13, D-1203 (ex B-BUNA, c/n 2003 of Bunavad) flew to Bucuresti to operate a seasonal air service to the holiday resort Constanţa. In addition the Junkers F 13 made numerous joy ride and demonstrations flights at Constanţa. It flew some 12,000 kilometres during 80 flying-hours. After a visit to the Jfa-factory in Dessau in July 1927 by the then General Inspector of Aeronautics, General Rudeanu, the Asociatia Romana pentru Propaganda Aviatiei – ARPA, chartered the Junkers F 13 with the German registration D-1071 (Gabelschwalbe, c/n 800) for a tour through Europe. For this tour the aircraft was re-named for the occasion as Rumania Santa Maria and registered C-RBIM. Pilots were Captain Burduloi and Captain Jacobescu. Organiser behind the initiative and passenger was Chief Editor Mihail Negru. This tour was made in the autumn of 1928 and several European capitals were visited. The delivery of further aircraft was under consideration.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone valmistui 1927, rekisteröitiin Junkers AG:lle ja sai tunnuksen D-1071 "Gabelschwalbe". Moottorina oli Junkers L5 (285/310 hv).

Kone toimitettiin 29.4.1927 Junkers-Luftvehrkehr Persien -yhtiölle Teheraniin ja siirtolennettiin 8.7.1927 takaisin Dessauhun, jossa Junkersin tehtaat sijaitsivat. Syyskuussa (ajankohta epävarma) 1928 kone sai tunnuksen C-RBIM "Rômana Sfânta Maria" (kirjoitusasu on tosiaan näin lähteeni mukaan), liisattuna Asociatia Românã Pentru Propaganda Aviatici (ARPA), Bukarest, sittemmin myyty Aeroclub del Albastru:lle. Vuonna 1930 kone sai uuden rekisterin CV-JAC, omistajana Linie Aeriene Romane Exploatate cu Statul (LARES) niin ikään Bukarestista. Koneen omistajaksi tuli 1.4.1931 Directia Aviatici Civile, tunnuksin YR-AAF, operaattorina LARES. Kone rekisteröitiin taas 25.6.1932 LARESille. Kone romutettiin kesäkuussa 1940.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta turneesta vielä: Se alkoi 24.9.1928 Bukarest-Bâneasan kentältä ja päätyi sinne 13.10. Matkaa tuli tosiaan mainitut 12.000 km. Câpitanul Burduloiun etunimi oli Traian ja locotenentul Iacobescun Gheorghe. Kuva on SA-kuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, tiedätkö mikä on kuvan SA-numero? Tai sitten hakusana jolla löytyy helposti SA-kuvapalvelimelta?

 

Ja mikä on lähteesi josta tietoa poimit, vai onko sama nettisivusto josta Armin vinkkasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, tiedätkö mikä on kuvan SA-numero? Tai sitten hakusana jolla löytyy helposti SA-kuvapalvelimelta?

 

Ja mikä on lähteesi josta tietoa poimit, vai onko sama nettisivusto josta Armin vinkkasi?

 

Netissä vapaasti ladattavissa olevat SA-kuvat ajoittuvat vuosiin 1939-45, joten ei taida löytyä.

 

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneofin

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, tiedätkö mikä on kuvan SA-numero? Tai sitten hakusana jolla löytyy helposti SA-kuvapalvelimelta?

 

Ja mikä on lähteesi josta tietoa poimit, vai onko sama nettisivusto josta Armin vinkkasi?

 

Andersson, Endres, Mulder, Ott: The World's First All-Metal Airliner Junkers F 13 (EAM Books). Tuo samainen kuva on kirjan sivulla 200. Kuvan numerosta ei ikävä kyllä ole mainintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Manninen pyysi vielä tähdentämään, että varsinaisesti kuva ei ole SA-luva, vaan ilmavoimien kuva-arkistosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuva on otettu Utissa ja ajoitan sen vuosiin 1926-1929. Taustalla ensimmäinen puuhalli ja sen takaa nousee puutorni, joka purettiin jo 1930-luvun alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup:

 

North American T-6 Texan,  the Harvard, the name by which it is best known outside of the US

The Israeli Air Force (IAF) bought 17 Harvards, and operated nine of them in the final stages of the 1948 Arab-Israeli War, against the Egyptian ground forces, with no losses. In the Sinai Campaign, IAF Harvards attacked Egyptian ground forces in Sinai Peninsula with two losses.

sijainti https://goo.gl/maps/a7kC5n5H2RG2

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään