Harri Koskinen

Pietarin lentoasema laajenee

14 viestiä aiheessa

http://yle.fi/uutiset/pietarin_lentoasema_laajenee/6965664

 

Pietarin lentoasemalla otetaan joulukuun alussa käyttöön uusi matkustajaterminaali, joka lisää kilpailua Aasian kauttakulkumatkustajista. Useat aasialaiset ja Persianlahden suuret lentoyhtiöt neuvottelevat suorien lentojen aloittamisesta Pietariin.

 

Pietarin kautta kulkee vuonna 2013 lähes 13 miljoonaa matkustajaa, vain pari miljoonaa matkustajaa vähemmän kuin Helsinki-Vantaalla. Matkustajamäärä on muutamassa vuodessa moninkertaistunut, sillä vielä vuosikymmen sitten matkustajamäärä oli vain vajaat viisi miljoonaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/helsinki-vantaa_aikoo_pitaa_kiinni_aasian_matkustajista_pietarin_puristuksissa/6968179

 

Haapasaari nostaa Helsinki-Vantaan valttikorteiksi myös kustannustehokkuuden ja palvelutason.

 

- Meidän lentoyhtiöiltä veloittamat hinnat ovat edullisempia kuin Venäjällä saatikka muilla Euroopan isoilla kentillä. Olemme myös tehneet pitkäjänteistä työtä vaihtoliikenteen sujuvuuden suhteen. Meillä matkustaja pystyy vaihtamaan lentoja nopeasti.

 

Helsinki-Vantaa säilyttää vahvan aseman markkinoilla alkuvaiheessa, mutta Haapasaaren mukaan Pietarin lentoaseman laajentumiseen täytyy suhtautua vakavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/pietarin_lentoasema_laajenee/6965664

 

Haapasaari nostaa Helsinki-Vantaan valttikorteiksi myös kustannustehokkuuden ja palvelutason.

 

- Meidän lentoyhtiöiltä veloittamat hinnat ovat edullisempia kuin Venäjällä saatikka muilla Euroopan isoilla kentillä. Olemme myös tehneet pitkäjänteistä työtä vaihtoliikenteen sujuvuuden suhteen. Meillä matkustaja pystyy vaihtamaan lentoja nopeasti.

 

 

 

No ainakaan minulle ei ole yllätys, että esimerkiksi halpalentoyhtiöille toisinaan liian kalliiksi arvioitu EFHK onkin itse asiassa halvimpia 'isoja kenttiä' Euroopassa ja vielä samalla aika hyvä.

 

Jotenkin tuntuu, että meidän ilmailuklusterin menestys ei välttämättä ole eikä ole ollut kustannuksista kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalaillaankohan tässä vähän turhan suuria mörköjä seinille - ja toisaalta on kyse asioista, joille Helsinki ei oikein voi mitään.

 

Ensinnäkin, Pietari on n. 5 miljoonan asukkaan suurkaupunki, joka tulee ennen pitkää huolehtimaan omista lentoliikennetarpeistaan itse. Ainakaan suuria investointeja Hki-Vantaalle ei kannata perustella sillä, että niillä houkuteltaisiin pietarilaisia lentämään Helsingin kautta Pulkovon sijasta. Pulkovon vanha ulkomaanterminaali on auttamatta vanhenut, ja uusi terminaali tulee todelliseen tarpeeseen. Seuraava parannuskohde lienee yhteydet lentoasemalle, jotka ovat tällä hetkellä surkeat.

 

Entä sitten uhka Pietarista vaihtokenttänä? Ainakin toistaiseksi ulkomaanyhteydet ovat varsin rajalliset. Esimerkiksi Lontooseen on vain yksi lento päivässä. Sen sijaan Venäjän kotimaanyhteydet näyttävät varsin hyviltä. Jotta toiminta vaihtokenttänä olisi mielekästä, saman lentoyhtiön tai vähintäänkin saman allianssin pitäisi hoitaa niin yhteydet Eurooppaan kuin Aasiaan. Vaikka jokunen aasialainen yhtiö alkaisi liikennöidä Pulkovoon, niin ei siitä vielä sillä jouhevaa vaihtokenttää tulisi. Epäilenpä, että paljon saa virrata vettä Nevassa ennen kuin Pulkovosta tulee vakavastiotettava kilpailija Helsinki-Vantaalle.

 

Pietarin asemaa taas heikentää se, että se on kuitenkin Venäjän toinen kaupunki. Jos transit-liikennettä jossain kehitetään aktiivisesti, niin todennäköisemmin Moskovassa kuin Pietarissa. Ei Göteborgiakaan pidetä Helsingin uhkana, ja Arlandakin soittaa toista viulua Kastrupiin nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn uutisen otsikko: Helsinki-Vantaa aikoo pitää kiinni Aasian matkustajista Pietarin puristuksissa

 

Siis hetkinen... EFHK:n Aasian liikenne = Finnairin kaukoliikenne. Finavia pelkää Finnairin siirtävän kaukoliikenteensä Pietariin ellei EFHK:hon laiteta miljardia?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn uutisen otsikko: Helsinki-Vantaa aikoo pitää kiinni Aasian matkustajista Pietarin puristuksissa

 

Siis hetkinen... EFHK:n Aasian liikenne = Finnairin kaukoliikenne. Finavia pelkää Finnairin siirtävän kaukoliikenteensä Pietariin ellei EFHK:hon laiteta miljardia?

 

Juha

 

Lähde jäi mainitsematta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilenpä, että paljon saa virrata vettä Nevassa ennen kuin Pulkovosta tulee vakavastiotettava kilpailija Helsinki-Vantaalle.

 

Niin se Anssikin epäili Applen jäävän marginaaliin.

 

;)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tarkennuksena vaan, että kaipailin linkkiä Finavian pelkotiloihin?  Sitä en saanut silmiini osumaan aiemmista teksteistä tai linkeistä. Pitänee käydä optikolla. :(

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisen median velvollisuus nykypäivänä tuntuu olevan pelottelu, uhkailu ja paniikin lietsominen. Mitä enemmän uhkakuvia juttuihin saadaan, sitä enemmän keskustelua ja klikkauksia.

 

Sitä se oli jo vuonna 2006:

 

Finnairin kiinalainen kumppani Air China aikoo aloittaa ensi vuonna suorat lennot Shanghaista Pietariin.

 

Air Chinan uusi reitti vie Finnairin Aasian-lennoilta ainakin venäläisiä ja kiinalaisia matkustajia.

http://www.talouselama.fi/uutiset/air+china+vie+finnairilta+asiakkaita/a2047556

 

Maailmanlopun media-meiningistä huolimatta Helsinki-Vantaata on kehitettävä koko ajan ja tasoa vaan parannettava. Puskista tulevat toistuvat lakkoänkyröinnit ja muut velmuilut olisi nyt ihan ensin karsittava jos haluaa kisassa olla, Pietarin tai minkään muun kentän kanssa, mukana. Mikään ei tule ilmaiseksi ja ihmisillä muisti on pitkä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä sitten uhka Pietarista vaihtokenttänä? Ainakin toistaiseksi ulkomaanyhteydet ovat varsin rajalliset. Esimerkiksi Lontooseen on vain yksi lento päivässä. Sen sijaan Venäjän kotimaanyhteydet näyttävät varsin hyviltä. Jotta toiminta vaihtokenttänä olisi mielekästä, saman lentoyhtiön tai vähintäänkin saman allianssin pitäisi hoitaa niin yhteydet Eurooppaan kuin Aasiaan. Vaikka jokunen aasialainen yhtiö alkaisi liikennöidä Pulkovoon, niin ei siitä vielä sillä jouhevaa vaihtokenttää tulisi. Epäilenpä, että paljon saa virrata vettä Nevassa ennen kuin Pulkovosta tulee vakavastiotettava kilpailija Helsinki-Vantaalle.

 

Sitten on se mielestäni suurin este Pietarin vaihtokenttäsuunnitelmille, jota lehdistössä kukaan ei tunnu muistavan. Pietari EI kuulu EU:n vapaisiin lentomarkkinoihin (eikä Putinin aikana tunnu olevan sinne pyrkimässäkään). Eli sieltä ei vaan noin vain avata kysynnän mukaan reittiä mihin tahansa Euroopan kaupunkiin, niin kuin Hki-Vantaalta voi tehdä. Parhaimmillaanhan Via Helsinki toimii Aasian suurkaupunkien ja sellaisten Eurooppalaisten kaupunkien välillä, joihin ei noista Aasian suurkaupungeista kannata lentää päivittäisiä suora lentoja laajarunkokoneilla, mutta jotka yhteen niputettuina täyttää sen Aasia-hesa koneen ja ne Hesa-ljubljana/milano/barcelonaym. kapearunkoiset (sinä sivussa vie muutaman suomalaisenkin). Pietarista vaihtaen jokainen reitti vaatii erillisen valtiosopimuksen vuosien neuvotteluineen. (vrt. Hki-Jekaterinburg, neljä vuottako niihin neuvotteluihin meni?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on se mielestäni suurin este Pietarin vaihtokenttäsuunnitelmille, jota lehdistössä kukaan ei tunnu muistavan. --- Pietarista vaihtaen jokainen reitti vaatii erillisen valtiosopimuksen vuosien neuvotteluineen. (vrt. Hki-Jekaterinburg, neljä vuottako niihin neuvotteluihin meni?)

Tuo on totta. Rosaviazia käy lähes päivittäin neuvotteluja erinäisten valtioiden kanssa yksittäisistä lentoreiteistä. Esim. tänään piti olla neuvottelu Helsingissä. Helppoa ei ole: uuden ylityspisteen, GATRI:n saaminen Suomen ja Venäjän välille kesti 6 vuotta! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin kuulemassa pari viikkoa sitten alan vaikuttajia, ja siellä Pulkovon edustaja kertoi tulevaisuuden suunnitelmia.

 

Mikäli oikein tulkisin, vaihtomatkustajien osuus oli 2013 noin 7%, eli reipas miljoona matkustajaa. Mikä yllätti, oli edustajan maltillinen suhtautuminen vaihtomatkustajien määrän lisääntymiseen tulevaisuudessa...  :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään