Joona Lehto

Mosambikilainen E190 kateissa Namibiassa

28 viestiä aiheessa

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-25162278

 

Mozambique plane missing with 34 on board

 

A Mozambique Airlines (LAM) plane with 28 passengers and 6 crew on board has gone missing on a flight to Angola, say airline officials.

 

Flight TM470 left Mozambique's capital, Maputo, at 11:26 local time (09:26 GMT) and was due to arrive in the Angolan capital, Luanda, at 14:10.

 

The last contact made with the plane was when it was over northern Namibia.

 

The airline said there were signs it might have landed near Rundo, northern Namibia, bordering Angola and Botswana.

 

"LAM airlines, aeronautical and airport authorities are trying to establish contact to confirm the information," said the airline.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo jos seikkailua haluaa niin kannattaa matkustaa näillä afrikkalaisilla eu:n mustalla listalla olevilla lentoyhtiöillä. Varsinkin jos on itsetuhoinen ihminen niin sinne kiireen vilkkaan ja jonkun gongolaisen koneen  kyytiin. Siellä taitaa olla Afrikan mantereella Finnairinkin vanhoja DC-9 ja Mädäri kalustoa.

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo jos seikkailua haluaa niin kannattaa matkustaa näillä afrikkalaisilla eu:n mustalla listalla olevilla lentoyhtiöillä. Varsinkin jos on itsetuhoinen ihminen niin sinne kiireen vilkkaan ja jonkun gongolaisen koneen  kyytiin. Siellä taitaa olla Afrikan mantereella Finnairinkin vanhoja DC-9 ja Mädäri kalustoa.

 

Jukka

 

 

Kiitos näistä viisaista sanoistasi.

 

Ps. Se on kongolaisen, ei gongolaisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneyksilö on C9-EMC, jos jotakuta kiinnostaa.

 

Lisäksi huhutaan että kone olisi laskeutunut Namibian pohjoisosaan, mutta mitään vahvistusta tälle ei ole tullut.

 

http://avherald.com/h?article=46c3abde&opt=0

 

In the afternoon the airline released a press statement saying that they have information the aircraft landed in Rundu (Namibia) in northern Namibia. The airline and aviation authorities are currently trying to establish contact to verify the information. Late evening the airline stated, they still have no word about the whereabouts of C9-EMC.

 

Namibia's Authorities have initiated a search for the aircraft confirming the aircraft had been last heard over northern Namibia. The aircraft has not landed on Rundu's Airport. There are unverified reports of the aircraft having gone down 200km/108nm east of Rundu, a national park with mainly wetlands and dense forests.

 

Mozambique's government said, it can not be ruled out that the aircraft crashed in the border region of Namibia and Botswana, a search for the aircraft is underway in both countries. The search however is hampered by very bad weather in the region and darkness. The government still hopes the aircraft managed a forced landing in the forested area.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneyksilö on C9-EMC, jos jotakuta kiinnostaa.

 

Lisäksi huhutaan että kone olisi laskeutunut Namibian pohjoisosaan, mutta mitään vahvistusta tälle ei ole tullut.

Ikävä kyllä,taitaa olla ruusuista toiveajattelua.Sääolosuhteet olleet aika kehnot,siellähän on kait sade ja myrskykausi meneillään. No toivottavasti olen väärässä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonoltahan tuo näyttää, luulisi että jos tuo olisi tehnyt onnistuneen laskeutumisen jonnekin jotain tietoa olisi jo tullut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiön sivuilla kerrotaan matkustajien kansalaisuudet (ainakin vielä tällä hetkellä):

 

    10 Moçambicanos;

    09 Angolanos;

    05 Portugueses;

    01 Francês;

    01 Brasileiro;

    01 Chinês.

 

http://www.lam.co.mz/en/Sobre-a-LAM/Sala-de-Imprensa/Comunicado-TM470-Maputo-Luanda-Actualizacao-10-30h

 

Siis 10 mosambikilaista, 9 angolalaista, 5 portugalilaista, 1 ranskalainen, 1 brasilialainen ja 1 kiinalainen matkustaja. Listan mukaan 27, muissa lähteissä 28 matkustajaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo jos seikkailua haluaa niin kannattaa matkustaa näillä afrikkalaisilla eu:n mustalla listalla olevilla lentoyhtiöillä. Varsinkin jos on itsetuhoinen ihminen niin sinne kiireen vilkkaan ja jonkun gongolaisen koneen  kyytiin. Siellä taitaa olla Afrikan mantereella Finnairinkin vanhoja DC-9 ja Mädäri kalustoa.

 

Jukka

 

Tällä rautaisella logiikallasi ei kannata siis myöskään ikinä astua täällä kotisuomessa ovesta ulos, koska keskimäärin on turvallisempaa matkustaa sillä vaarallisella afrikkalaisella, kuin vaikkapa ajaa autolla töihin. Itse asiassa, olen kuullut että ihmisiä kuolee kotonakin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä rautaisella logiikallasi ei kannata siis myöskään ikinä astua täällä kotisuomessa ovesta ulos, koska keskimäärin on turvallisempaa matkustaa sillä vaarallisella afrikkalaisella, kuin vaikkapa ajaa autolla töihin. Itse asiassa, olen kuullut että ihmisiä kuolee kotonakin..

No kyllähän tuossa Jukan "vinkissä" nyt sentään totuuden siemen piilee,vaikka vähän karrikoitu olikin,mutta se on hänen tyylilleen uskollista kuitenkin.Onhan tuolla afrikoissa melekosen rento meininki myös ilmailussa ???

  Mitkähän ne oikesti nuo sääolosuhteet siellä olivat? Joku nappaa metarit tuolta aamupäivältä,muista enää mistä ne saikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Mitkähän ne oikesti nuo sääolosuhteet siellä olivat? Joku nappaa metarit tuolta aamupäivältä,muista enää mistä ne saikaan.

 

Ogimet on yksi sivusto mistä löytyy. - Nyt pitää muistaa, että ollaan iloisessa Afrikassa  ;) Luandassa: METAR NIL. Rundussa sääpalvelua ei löydy. Luandassa, Maputossa ja lähellä reittiä olevassa Gaboronessa (Botswanassa): kaikkien TAF oli suurinpiirtein samaa, tuulet alle 10 KT ja pilvet SCT tai BKN alle 2500 jalkaa. Mistään myrskystä tai sateesta ei tietoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ogimet on yksi sivusto mistä löytyy. - Nyt pitää muistaa, että ollaan iloisessa Afrikassa  ;) Luandassa: METAR NIL. Rundussa sääpalvelua ei löydy. Luandassa, Maputossa ja lähellä reittiä olevassa Gaboronessa (Botswanassa): kaikkien TAF oli suurinpiirtein samaa, tuulet alle 10 KT ja pilvet SCT tai BKN alle 2500 jalkaa. Mistään myrskystä tai sateesta ei tietoakaan.

Kiitos! Jostain leikkeestä olin lukevinani,että sää oli "Stormy and rainy" enpä löytänyt juttua enää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta reitin pituus on yli 2700 km, joten on täysin mahdollista että paikallisia myrskyjä reitin varrella olisi voinut esiintyä. Ilmailusäätiedot tuollapäin ovat niin puutteelliset, ettei siitä voi sanoa mitään varmaa. - Sääsatelliittikuvan mukaan, joka löytyy Avheraldista, reitillä olisi esiintynyt mahdollisia myrskykeskittymiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllähän tuossa Jukan "vinkissä" nyt sentään totuuden siemen piilee,vaikka vähän karrikoitu olikin,mutta se on hänen tyylilleen uskollista kuitenkin.Onhan tuolla afrikoissa melekosen rento meininki myös ilmailussa ???

  Mitkähän ne oikesti nuo sääolosuhteet siellä olivat? Joku nappaa metarit tuolta aamupäivältä,muista enää mistä ne saikaan.

 

Totta toki tuokin, ei ne mitään länismaalaisia firmoja ole. Keskimäärin turvallista silti ;)

 

Säähän voi olla tuollapäin maailmaa aika lailla myrskyistä ja ukkostavaa, ja kun lentokulttuuri tosiaan on rennonpuoleinen niin voi myös sattua mitä vain. Tosin olen moneen kertaan todennut, että ennenkuin on itse henkilökohtaisesti nähnyt ja kokenut muutaman kunnollisen trooppisen ukkosmyrskyn, niin niitä olosuhteita on hyvin vaikea käsittää. Pari viikkoa pattiksella ei välttämättä siihen riitä, mutta vaikka muutama kuukausi tropiikissa valaisee asiaa mukavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Ogimetista onnistuin tuommosen kopsaamaan,ei pahalta tuon mukaan näyttäisi.

Time interval: from 11/29/2013 09:00 to 11/29/2013 15:59 UTC

 

FBMN, Maun (Botswana).

WMO index: 68032. Latitude 19-59S. Longitude 023-25E. Altitude 945 m. 

 

METAR/SPECI from FBMN, Maun (Botswana).

SA 29/11/2013 15:00-> METAR FBMN 291500Z 04006KT 9999 FEW030 35/11 Q1011=

SA 29/11/2013 14:00-> METAR FBMN 291400Z 06004KT 9999 FEW030 35/12 Q1011=

SA 29/11/2013 13:00-> METAR FBMN 291300Z 10007KT 9999 FEW030 34/12 Q1012=

SA 29/11/2013 12:00-> METAR FBMN 291200Z 09008KT CAVOK 33/13 Q1014=

SA 29/11/2013 11:00-> METAR FBMN 291100Z 14011KT CAVOK 32/14 Q1015=

SA 29/11/2013 10:00-> METAR FBMN 291000Z 16012KT 8000 29/15 Q1017=

SA 29/11/2013 09:00-> METAR FBMN 290900Z 17007KT CAVOK 30/14 Q1017=

 

short TAF from FBMN, Maun (Botswana).

FC 29/11/2013 12:00-> FBMN 291200Z 2915/2924 02004KT 9999 SCT030 FEW040CB

         PROB30 TEMPO 2916/2924 TSRA=

 

FC 29/11/2013 09:00-> FBMN 290900Z 2912/2921 33008KT 9999 SCT025 FEW035CB=

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä rautaisella logiikallasi ei kannata siis myöskään ikinä astua täällä kotisuomessa ovesta ulos, koska keskimäärin on turvallisempaa matkustaa sillä vaarallisella afrikkalaisella, kuin vaikkapa ajaa autolla töihin. Itse asiassa, olen kuullut että ihmisiä kuolee kotonakin..

 

Timo, tällä rautaisella logiikalla lentelin 90- luvun alussa Aeroflotilla paljonkin. Thaimaahan, joka oli silloin vielä suomalaisille tuntemattomampi paikka kuin nykyään. Omatoimmatkaajana menin yli sieltä missä rima oli matalin. Aeroflotin 3kk reittilippu oli 3009 markkaa kun Finnairilla oli 10 000 markkaa oli otettava joko matkatoimiston 2 viikkoaa 3000 markkaa koko paketti tai ryssien 3000 markkaa lennot ja hotelli itse. Valitsin jälkimmäisen ja nykyään olen ollut naimisissa thaimaalaisen mimmin kanssa kohta 19 vuotta.

 

Joten päättele Timo itse olenk jäänyt vällyjen väliin. 

 

Silti nykyäänkin hengissä olevana Aeroflotin matkustajana en itseäni änkeä näihin mustan listan koneisiin. Aeroflotilla sen sijaan lennän kn tarve vaatii tai anopilta kutsu käy Nong Khaihin. Kas kun toinen talomme on siellä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden tutkinnan päävastuu on Namibian viranomaisilla, joita avustaa asiantuntijoita vähän joka taholta. Kapteeni ei ollut kokematon, yli 2500 tuntia E190:llä ja yli 9000 tuntia yhteensä.

 

The investigation will be led by the Namibian authorities, with assistance from Angola, Brazil, Mozambique and the US National Transportation Safety Board. Embraer has also sent technicians to assist with the investigation.

 

The aircraft’s captain, first officer, three cabin crew and a technician died in the accident. The captain had accumulated 9,053 flying hours, including 1,395 in command and 2,520 on the Embraer 190.

 

http://atwonline.com/safety/recovery-teams-arrive-namibia-bound-lam-crash-site

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneesta ei ole löytynyt merkkejä mekaanisesta viasta. Botswanan lenninjohto on kertonut koneen nousseen 38 000 jalkaan, mutta alkaneen laskeutua nopeasti - n. 6 000 jalkaa minuutissa, kadoten tutkasta n. 2 000 jalan korkeudessa.

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AvHeraldissa oli päivitys jonka mukaan eräs Jenkki metereologi oli tarkistellut satelliitti kuvia alueelta ja havainnoinut kaksi todella nopeasti kehittynyttä ukkos solua. Hän ei ollut aikaisemmin nähnyt niin nopeasti kehittyviä soluja uransa aikana.

On Dec 12th 2013 reader Simon, meteorologist at a highly reputed university in the USA, submitted true colour satellite images (see below), that were taken by Eumetsat on the day of the crash at 11:15Z and 11:30Z. Reader Simon reported that he had never seen such a rapidly developing thunderstorm cell before. At 11:15Z that cell was located about 15nm to the right of the airway at position S19.398 E23.369 about 111nm from the crash site, most likely created updrafts in excess of 60 meters/second (117+ knots vertical), provided ice crystal icing conditions and grew its tops rapidly from about FL260 to FL420 within 30 minutes and falling back to FL300 again in another 30 minutes (at 12:00Z). A smaller cell was almost over the airway at position S19.493 E23.017 about 101nm from the crash site also creating ice crystal icing conditions and probably producing updrafts around 55 meters/second (107 knots vertical speed).

http://avherald.com/h?article=46c3abde&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avherald raportoi, että koneen kapteeni todennäköisesti asetti koneen tahallaan syöksyyn kohti maata.

 

On Dec 21st 2013 Mozambique's Civil Aviation Authority reported in a press conference (the preliminary report has not yet been released by Namibia's Accident Investigation Commission), that cockpit voice recorder and flight data recorder revealed, that the captain was alone on the flight deck, banging on the flight deck door could be heard on the cockpit voice recorder. The autoflight systems (autothrottle and autopilot) were engaged. There were sounds and clicks consistent with a person knowledgeable of the aircraft systems commanding the engines to idle thrust and selecting the autoflight systems into a descent at 6000 feet per minute. Numerous warnings and alerts were not responded to.

Crash: LAM E190 over Botswana/Namibia on Nov 29th 2013, captain intentionally crashed aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä lentäjien mahdollisia itsemurhiahan on sattunut ennenkin, mm Egypt Air 990 ja oli joku philippiiiniläinen yhtiö myös. Niitähän ei voi 100 prosenttisesti todistaa mutta ohjaamonauhoitusten perusteellahan voi päätellä pitkälle kuitenkin.

Valitettavasti yleensä lentäjän itsemurha on samalla matkustajien murha.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään