Pekka Hasu

Hansa Vehkalahden Kannusjärvellä

13 viestiä aiheessa

Skannailin vanhoja mustavalkokuvia tietokoneelle ja löysin joukosta tämän. Kyseessä on kai Hansa vesitaso. Koneen kyljessä on ilmeisesti merkintä 4G69. Kuva on Vehkalahden (nyk. Hamina) Kannusjärven rannlta samannimisestä kylästä. Kuva on melko huonolaatuinen, vaikka sitä jonkin verran korjailinkin.

Mistähän löytyisi tai sattuuko kenelläkään olemaan tietoa, keiden on ollut mahdollista lentää ko konetta? Voisin näin ehkä jäljittää, miksi kuva on päätynyt haltuumme.

 

 

 

e_0003_p.jpg.e55cbd68c29bcea93b3fc10dff425668.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvausajankohtaa voi ainakin rajoittaa sen verran, että tuo rekisterin merkintätapa oli voimassa vuosina 1922-1926. G merkitsee hankintavuotta 1925, joten kuva on otettu todennäköisimmin (avovesi, lumi, etelärannikko) marras-joulukuussa 1925, tai ehkä vielä marras-joulukuussa 1926.

 

EDIT: Jatketaan arvailua vielä sen verran, että tuon koneen pois lykkimisen "miellyttävyys" tuosta rantakaislikosta lentoonlähtöä varten nollakelissä ja ehkä vailla koneapua ei viittaa mihinkään huvilentelyyn tai satunnaiseen kaffille pysähtymiseen. Olisiko moottorivika (venttiiliviat yleisiä noissa) pakottanut laskeutumaan ja ajamaan kylän rantaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun luntataan vielä kirjallisuutta (Suomen Ilmavoimat I 1918-1927) niin huomataan että 4G69 vastaanotettiin Ilmailutelakalle 21.1.1925 ja Ilmailukoululle 19.8.1926.  Kaputeerattiin jo 25.11.1926 elikkä tuolla välillä kuva on otettu.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku, tuo tarkoittanee , että tämä on niitä koneita, jotka menivät tehtaalta suoraan varastoon ja se koottiin vasta kesällä 1926?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun luntataan vielä kirjallisuutta (Suomen Ilmavoimat I 1918-1927) niin huomataan että 4G69 vastaanotettiin Ilmailutelakalle 21.1.1925 ja Ilmailukoululle 19.8.1926.  Kaputeerattiin jo 25.11.1926 elikkä tuolla välillä kuva on otettu.

 

Ainakin oma painokseni sanoo, että kaputti tapahtui jo 4.11., IlmT:lle 25.11. Lisäksi kysyjää kiinnostanee, että miehistöksi kaputissa on mainittu alik T Hämäläinen ja alik P Verho, joten siinä ainakin pari nimeä tarjolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin oma painokseni sanoo, että kaputti tapahtui jo 4.11., IlmT:lle 25.11. Lisäksi kysyjää kiinnostanee, että miehistöksi kaputissa on mainittu alik T Hämäläinen ja alik P Verho, joten siinä ainakin pari nimeä tarjolle.

 

Kuvasta on rajattu pois noin 10 henkilön tiivis ryhmä, jotka ovat pikemminkin ihmettelemässä kuin tervehtimässä vierailijoita. Miehistön nimet eivä kuulosta mitenkään tutuilta, joten konerikkoarvailu tuntuu aika todennäköiseltä. Kiitos tähänastisesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku, tuo tarkoittanee , että tämä on niitä koneita, jotka menivät tehtaalta suoraan varastoon ja se koottiin vasta kesällä 1926?

Kyllä, Hansoistahan osa varastoitiin ja otettiin käyttöön myöhemmin elikkä kuva ois senmukaan otettu aikavälillä 19.8-4.11.1926. Ja Kalle on oikeassa, niin munkin kirjassa lukee, tuli sählättyä näkösälle tuo Ilmailutelakalle luovutuspäivä...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, Hansoistahan osa varastoitiin ja otettiin käyttöön myöhemmin elikkä kuva ois senmukaan otettu aikavälillä 19.8-4.11.1926.

 

Vallitsevista sääoloista voinee myös tehdä valistuneen arvauksen, että todennäköisesti ollaan lähempänä marras- kuin elokuuta. Jos joku oikein innostuisi, niin luulisi tuolta ajalta löytyvän jotain säähavaintojakin, jotka varmaan auttaisivat haarukoinnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö jokin paikallislehti joka olisi uutisoinnut aiheesta?Lehtien arkistot ovat yllättävän hyviä tietolähteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinkkinä myös, että ei tiedä vaikka kyseisen koneyksilön lentopäiväkirja tai -kirjat ovat vielä tallella esim. Keski-Suomen ilmailumuseossa tai jollakin yksityisellä ilmailuhistorian harrastajalla. Niistähän tuokin tapaus lentäjineen todennäköisesti selviäisi.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Santahaminassa toiminut Ilmailukoulun Ohjaajaosasto (O/Ilm.K.) sai Hansan 4.G.69 vahvuuteensa 19.8.1926. Tämä tarkoitti sitä, ettei tässä yksikössä käytössä olleilla koneilla ollut vakituista ohjaajaa, vaan niillä lensivät pääasiassa ohjaajaoppilaat.

 

Hansalla 4.G.69 tekivät luutnantti Juselius ja vääpeli Fagerstöm tiedustelulennon Santahaminasta Kuorsaloon ja takaisin pvm:llä 30.10.1926. Kuorsalohan sijaitsee siellä Haminan lähellä. Liekö olleet tutkimassa laskeutumismahdollisuuksia, sillä oppilaslennot nimikkeellä "matkalento" alkoivat heti tämän jälkeen (1.11.-4.11.) reitillä Santahamina-Kuorsalo-Santahamina. Nämä lennot olivat varmasti tarkoitettu tehtäviksi "hyvän sään" vallitessa. Onnettomuuspöytäkirjassa selviää, että koneen 4.G.69 lennolla, missä lento-oppilaana toimi kapitulantti-alikersantti Tarmo Hämäläinen ja matkustajana kapitulantti-alikersantti Pauli Verho, tapahtui sään suhteen poikkeavaa. Hämäläinen: "Starttasin 4.11.26 klo 8,00 Kuorsaloon. Menomatka sujui hyvin. Täällä olimme noin 10 min., jonka jälkeen starttasimme takaisin Santahaminaan. Päästyämme Kotkaan, kohtasi meidät hyvin sakea lumipyry". Porvoon kohdalla lumipyry yltyi ja jonkun aikaa lennettyään ohjaaja ei pystynyt enää seuraamaan lennon kulkua, vaan päätti laskeutua kysymään sijaintiaan. Koneen rullatessa kohti rantaa, lähti sieltä vene vastaan. Selvisi, että olivat laskeutuneet Pörttö -nimisen saaren kohdalla joka on 28 km:n päässä Helsingistä. Tämän tiedon saatuaan päätti ohjaaja jatkaa matkaa kääntäen koneen takaisin ulapalle, joka johti siihen, että kone aallokossa kiepsahti ympäri ja pääsi vettymään. Konetta ei enää korjattu lentokuntoon, vaan poistettiin kirjoista 11.6.1927. Koska kone ei käynyt rannassa, niin valokuva ei ole otettu ainakaan Pörtön -saaressa, vaikka lunta kuvassa näkyykin. Milloin kone on ollut Kannusjärven rannassa, jää vielä selvittämättä.

 

Hansoihin tehtiin kaikenlaisia muutoksia pitkin sen elinkaarta. Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalla (I.V.L.) rakenteilla olleen Hansan 4.G.69 kohdalle osui rungon kevennys. Tähän koneeseen vaihdettiin rungon "laidoitusfaneeri" entisestä 3 mm:n haapafaneerista 1 1/2 mm:n koivufaneeriksi, jolloin runko keveni 19 kg. Koekuormitustilaisuudessa 14.1.1925 runko täytti kaikki ne vaatimukset, joita kestävyydelle ja jäykkyydelle oli asetettukin.

 

Nyt olen saanut lisätietoa, koskien käyntejä Kannusjärvellä. Syystä joka jää epäselväksi, laskeutui Utista kello 12:00 lähtenyt Ilmailukoulun Ohjaajaosaston Hansa 4.F.54 (lento-opp Kauppinen ja kers Savolainen) Kannusjärvelle 18.10.1926 kello 12:40. Seuraavana päivänä (19.10.) starttasi Santahaminasta 4.G.69 (Ltn Juselius ja kpt Sundsten) kello 9:45 Kannusjärvelle laskeutuen sinne 11:15. Samana päivänä jatkoi vm. kone Haminaan (klo 19:10-19:50) ja edelleen Santahaminaan 20.10. (klo 8:05-9:10). Santahaminassa tapahtui miehistön vaihto koneen ollessa sama 4.G.69. Uusi miehistö (lentomestari Ahlgrén, Niilo J. ja vnr Martikainen) lähti Kannusjärvelle kello 10:25 laskeutuen 11:55. Paluulento Santahaminaan tapahtui samana päivänä, ajalla 13:20-15:00. Hansa 4.F.54 lähti alkuperäisellä miehistöllä Kannusjärveltä Säkkijärveä kohti pvm:llä 21.10. kello 10:00.

 

Ylläolevan perusteella onkin vaikea selvittää, kumpana päivänä valokuva on otettu. Säätiedoilla on merkitystä vain jos 19.10. ei vielä ollut valkoinen maa. Laskeutumisten syytkin jäävät epäselväksi. Olisiko kyse varaosien toimituksesta 4.F.54:lle? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vielä Raimolle ja muille keskustelijoille. Tiedot alkavat nyt olla kasassa tähän asiaan liittyen. Sijainnista vielä sen verran, että kuva on otettu Kannusjärven kaakkoisrannalta. Järvi on noin 3 km pitkä ja 400 m leveä. Matkaa Uttiin (~luoteeseen) on vajaa 30 km ja Kuorsaloon (~kaakkoon) Suomenlahdelle suunnilleen saman verran. Reilu 10 km Kannusjärveltä etelään sijaitsee Haminan raatihuone!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään