Aarno Isomäki

siiven kuuraantuminen

9 viestiä aiheessa

onko minkälainen ongelma kiinteäsiipisten puolella? kevytilmailussa määrätyillä keleillä lennot estyy ilmiön takia. vaikka on pikkupakkasta, siipi huurtuu jo ennen lentoa. jopa millimetrin paksuinen kuura siiven pinnassa on mahdollinen. kuuraantunut siipi ei lennä normaalisti. sakkausnopeus kasvaa ja saattaa aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

miten olette huomioineet asian ja kaikki vinkit asian tiimoilta ovat tervetulleita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvikelillä tietysti paras vaihtoehto on lämmin halli... Mutta se ei ole aina mahdollista, joten koneen yöpyessä ulkona siipipussit on kova sana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kuuraantuminen vaan ongelma kaikilla laitteilla. Tosiaan joku millinenkin kerron töhkää siiven pinnalla tekee todella heikkoa suoritusarvoille. Ei oikein auta muu kuin peitellä kone huolella tai jos tosiaan rahaa on, niin tuupata halliin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa useana talvena tullut harjalla putsattua koneiden siipiä. Hikistä hommaa, mutta pakko mikä pakko, kun ei kaikille koneille hallipaikkaa tai siipipusseja löytynyt,

ja yllättävän hyvin kesti maalipinta harjausta. Mutta jos kone on sellaisessa jäässä, johon harja tai jäänpoistoaine ei pysty, on parempi jättää lento tekemättä.

Siipipusseissahan on sellainen ongelma, ettei niitä joka konetyyppiin löydy, ja maksavat aika paljon, ja ne pitää vetää päälle ennen lumisadetta, muutenhan niistäkään ei ole mitään hyötyä. Ja hallipaikan löytäminen ja maksaminen jne on oma ongelmansa.

Moottori- tai ohjaamopeittoja toki löytyy useampiin konetyyppeihin, mutta siipien jääongelmaahan ne eivät poista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko minkälainen ongelma kiinteäsiipisten puolella? kevytilmailussa määrätyillä keleillä lennot estyy ilmiön takia. vaikka on pikkupakkasta, siipi huurtuu jo ennen lentoa. jopa millimetrin paksuinen kuura siiven pinnassa on mahdollinen. kuuraantunut siipi ei lennä normaalisti. sakkausnopeus kasvaa ja saattaa aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

miten olette huomioineet asian ja kaikki vinkit asian tiimoilta ovat tervetulleita...

 

Huurteenpoisto ja yölento uudenvuoden aattona

 

Aattoiltana lähdimme Malmilta klo 22:56 katsomaan raketteja Uudenmaan edustalle, kiitos säiden haltijan näimme myös Pietarin sekä Tallinnan valot sekä rakettien välähdykset.

Ennen lähtöä koimme tämän huurreongelman, sitä oli siipien pinnoilla n. 0,5 cm alapinnalla ei sitäkään. Pois se kuitenkin piti harjata, työkalu kuvassa on suunniteltu nimenomaan tähän tarkoitukseen. Se on tietenkin hiukan "hikistä hommaa" kuten Ilkka Mäkelä viestissään kirjoittaa.

Sama työ oli myös päivällä 9 tuntia myöhemmin EFHK:lla Busines terminaalin edessä mihin jouduimme koneen yöllä viemään Malmin sulkeutuessa jo illalla klo 23:00. Teimme siirtolennon takaisin Malmille, oli varsinainen kananlento, lentoaika tasan 3 min. Koneen lentokuntoon saattaminen kesti noin tunnin senhän toki kaikki lentäjät tietää.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko minkälainen ongelma kiinteäsiipisten puolella? kevytilmailussa määrätyillä keleillä lennot estyy ilmiön takia. vaikka on pikkupakkasta, siipi huurtuu jo ennen lentoa. jopa millimetrin paksuinen kuura siiven pinnassa on mahdollinen. kuuraantunut siipi ei lennä normaalisti. sakkausnopeus kasvaa ja saattaa aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

miten olette huomioineet asian ja kaikki vinkit asian tiimoilta ovat tervetulleita...

 

Purjekoneella pilveen noustessa torsioon kertyy jopa senttejä paksulti jäätä. Tosin siinä vaiheessa ei ole paljon haittaa siiven nostovoiman heikkenemisestä, sillä nostossa voimaa riittää ja korkeutta on riittävästi. Jäät kyllä lähtevät, että kolina kuuluu, kun tullaan taas alemmas ja plussan puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

No löytyihän se toinenkin aattoyön lentäjäsankari! Kai näit jo tämän threadin?

 

-m

 

Olin kyllä kyydissä ja itse kuvassa, kaverini Harri oli pilottina. Tänä aamuna ma 3.1 lueskelin teidän juttuja ja ihailin hyviä kuvia. Ilmakuvat meni meillä ihan poskelleen, kolmas kaverimme Sami oli saanut pienen videopätkän onnistumaan. Videokamera olisikin ollut näköjään keikalla kova sana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä noi pölkkysiipiset pikkuCessnat yms. paljoa huurua pelästy. Harjalla kun harjaa sileäksi niin no problem. Tietysti jääkerros on asia erikseen.

 

Kuten I.Mäkelä jo mainitsikin, niin kyllä tossa hommassa hiki irtoaa ja hauis saa harjoitusta.Siksi tässä ollaankin kuin Arnold, paitsi että ne nuoruuden lihakset on nyt tossa mahan kohdalla... >:(

 

Se vanha kunnon köysitemppu on myös piristävä tapa putsia rapeita siipiä, tolla harjalla laiska vaan työntelee eestaas eikä paina yhtään.Köydellä taas joutuu oikeen raatamaan.

 

Nimim. myös "pari siipeä joskus harjanneena" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään