Jarmo Kohtanen

Finnair Heathrown häpeälistalla metelin vuoksi

14 viestiä aiheessa

Tuossa linkki lähteeseen http://www.heathrowairport.com/static/Heathrow_Noise/Downloads/PDF/fly_quiet_q3_2013.pdf

 

Nähdäkseni ainoa mistä AY on saanut "punaista" on laivaston laskennallinen meluisuus (noise certification, chapter 3/4), eli tuohon on ilmeisesti laskettu MD-11 tai B757 mukaan jotka eivät edes tuonne lennnä (koska muutenhan kalusto eli pikku-Airbussit on aivan samoja kuin muillakin), tai jotain muuta outoa... CDA:sta "keltainen", mutta cda:n ajaminen Lontoossa on täysin mahdotonta kyllä lennonjohdollisista syistä, eli aika turha tutkimus jos minulta kysytään....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa linkki lähteeseen http://www.heathrowairport.com/static/Heathrow_Noise/Downloads/PDF/fly_quiet_q3_2013.pdf

 

Nähdäkseni ainoa mistä AY on saanut "punaista" on laivaston laskennallinen meluisuus (!!?!), ja CDA:sta "keltainen" (mutta cda:n ajaminen Lontoossa on täysin mahdotonta kyllä lennonjohdollisista syistä, eli aika turha tutkimus jos minulta kysytään....)

 

Onko BA:n short haul-laivasto muka oikeasti "laskennallisesti" hiljaisempaa kuin Finnairin, ottaen huomioon sen, että molemmat operoivat 100% Airbus A32S-kalustolla (taitavat olla eri moottorivalmistajia tosin).

 

CDA-lähestyminen LHR:lle kyllä kuulostaa lähinnä huruilulta. Onko joku oikeasti semmoisen joskus sinne suorittanut?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähdäkseni ainoa mistä AY on saanut "punaista" on laivaston laskennallinen meluisuus (noise certification, chapter 3/4)

Millä perusteella tuo meluisuus "lasketaan"? Onhan nuo esim. BA:n käyttämät IAE:n myllyt huomattavasti hiljaisempia vs. Finnairin CFM:n kannuihin. Ainakin siis ihan korvalla kuultuna, laskettuna en tiedä...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella tuo meluisuus "lasketaan"?

 

Ei tällä "tutkimuksella" ole suoraa yhtäläisyyttä koneen fyysiseen meluisuuteen vaan joku konsulttiryhmä laski ne näin:

 

Tutkimuksessa vertailtiin muun muassa lentoyhtiöiden aiheuttamaa meluhaittaa suhteessa matkustajamääriin, reittivalintoihin ja lentojen ajankohtiin.

 

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288617885270.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listan mukaan pahin mölytoosa olisi siis LOT, joka lentää Airfleetsin mukaan Dreamlinereilla ja Embraereilla (varmaankin jälkimmäisillä Lontooseen). Hieman vaikeaa tuon perusteella kuvitella, että tutkimuksella olisi kovin hyvää suhdetta todellisuuden kanssa.

 

Mahtaa olla yhtiön viestinnällä hauskaa mennä paikkailemaan tätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tällä "tutkimuksella" ole suoraa yhtäläisyyttä koneen fyysiseen meluisuuteen vaan joku konsulttiryhmä laski ne näin:

 

Tutkimuksella oli monia kriteerejä, kaluston suhteellinen äänekkyys oli yksi niistä. Kellonajat, suhde matkustajamääriin yms olivat niitä muita kriteerejä.

Sikäli on siis ihan validia pohtia miksi Finnair ja LOT saivat sapiskaa kalustostaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella tuo meluisuus "lasketaan"? Onhan nuo esim. BA:n käyttämät IAE:n myllyt huomattavasti hiljaisempia vs. Finnairin CFM:n kannuihin. Ainakin siis ihan korvalla kuultuna, laskettuna en tiedä...  ;D

 

Oletko koskaan kuullut noise type certificatesta? Perustuuko se laskuihin vai mittauksiin, mitä luulet? En toki väitä, että tässä tapauksessa olisi noita käytetty, mutta se ei poista niiden olemassaoloa. Oheisesta esimerkistä voit tutkia eroa A320:n CFM- ja IAE-versioiden välillä:

 

http://www.easa.eu.int/certification/type-certificates/docs/noise//EASA-TCDS-A.064_AIRBUS_A318,_A319,_A320,_A321_Single_Aisle/EASA-TCDS-A.064_Volume_3_AIRBUS_A320-04-21122012.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiä katsottuna tuolta ei löydy kuin Chapter 4-moottoreita, joten miksi ihmeessä Finnairin A32S koneet eivät saaneet vihreää täplää?

 

Herää kysymys, onko tuossa mitään edes tutkittu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukaisin pikaisesti tuon Heathrown- sivuilla olleen jutun läpi, ihmettelen itsekin mistä Finskin saama punainen pallo Chapter- osiossa johtuu? Ymmärsin tuossa että eivät laske koko laivaston melutuottoa, vaan ainoastaan kentälle operoivan kaluston. Mikäli tuota EASA:n läystäkettä tulkitsin oikein, niin Finskin short-haul kalusto kuuluu Chapter4 koneisiin, eikä kovin merkittäviä eroja äkkivilkaisulla näkynyt CFM:n ja IAE:n moottoreiden välillä.. Erikoista. CDA:han kait ei kauheasti lentoyhtiö voi vaikuttaa, jos on ruuhkaa eikä saa mitään prioriteettia CDA- lähestymiseen vaan laitetaan pyörimään ympyrää taivaalle niin minkä sille lentoyhtiö voi?

 

 

Näistä meluista muuten tuli mieleen, viime viikolla kun olin pitkästä aikaa pyörähtämässä ent. tiilikasalla heavyjen lähtöjen aikaan ja sopivasti tuuli kiitotieltä itseäni kohti, niin on se 787 aivan uskomattoman hiljainen kone. Huomaahan sen kauempaakin, mutta kun noinkin lähellä on kun vedetään kahvat kaakkoon, niin ero tuntuu vieläkin selvemmältä. A333:t kun lähti niin lahkeet ja takki tutisi, 787 tuntui korvakuulolla melutuotoltaan jopa hiljaisemmalta kuin 320- sarjan koneet :o Voi olla että mittarilla dreamliner olisi äänekkäämpi, mutta tuotetun äänen "laatu" ainakin on vähemmän häiritsevä. Onhan se vähän hajuton ja mauton, mutta taatusti lentomelualueen asukit kiittävät. Sama tuli joskus huomattua LAX:illa nousuja ihmetellessä, aikamoinen ero 747-400/ 340-600, ja 380:n välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
eli tuohon on ilmeisesti laskettu MD-11 tai B757

 

Miksi ihmeessä MD-11 olisi laskettu Finnairin laivastoon vaikka sillä ei sellaisia ole?

 

Taloussanomissa jeesustelublogi:

 

Mikäli Finnairin melu kuitenkin johtuu huonoista lentotavoista, silloin pitää kyllä kysellä yhtiön ammattietiikan perään.

http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2013/11/08/finnair-huonossa-seurassa/201315511/145?n=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiesus sentään, mitä mutuilua. "Ehkä Finnairilla on kalusto-ongelma". Joopa joo.

 

Listan pahin meluaja on puolalainen LOT, mutta kaikki muut yhtiöt ovat Eroopan ulkopuolelta: Israelin El Al, Thai Airways, Turkish Airlines ja South African Airways.

Ei Finnair tällaisessa seurassa voi haluta olla

 

Mitä ihmeen vikaa on esim. "tällaisen seuran" kalustossa? Onko kolumnin kirjoittaja yhtään perehtynyt ko. laivastojen keski-ikään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmeessä MD-11 olisi laskettu Finnairin laivastoon vaikka sillä ei sellaisia ole?

 

Tuo oli vain arvaus (ts. vanhat laivastotiedot tms), koska en löytänyt mistään faktaa miten tuo osio 'tutkimuksesta' oli tehty, ja mikään ei oikein selittänyt tuota huonoa arvosanaa tuossa osiossa. Mutta ilmeisesti mukana ovat vain LHR:lle lentävät koneet kuten joku ylempänä mainitsi (lähde?).

 

Voisiko olla että AY:n pikkubusseilla on vain Chapter 3-paperi, vaikka myös 4:een olisi mahdollisuus? En osaa suoraan sanoa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään