Minka Vekkeli

Koulutyö vaatii apua

8 viestiä aiheessa

Hei!

 

Olemme Jyväskylän Ammattikorkeakoulusta ja tehtävänämme on arvioida yhden edestakaisin matkustajakoneen lennon hinta. Esimerkkinä voisi olla lento Helsingistä Tukholmaan, ekonomi luokassa.

 

Pohdimme, että huomioon tuli ottaa ainekin seuraavat:

-Polttoaine

-Nousu/lasku luvat

-Seisominen platalla

-Henkilöstö kulut (pilotti, lentoemäntä, lennonjohtotorni, hallinto, huolto, ensiapu, kiitorata miehet,

-Jäänpoisto/esto lentokentillä

-Ruokakustannukset

-Koneen lämmitys

 

Miltä tämä teistä kuullostaa? Ollaanko oikealla suunnalla? Ja onko teillä tietoja näiden hinnoista? Tai mistä niitä voisi löytää? (myös arviot käyvät)

 

Olisimme iloisia jos jaksaisitte kommentoida :)

 

Terveisin:

Minka ja Nico, JAMK.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä matkustaako turistiluokassa (ekonomi =economy) tai bisnesluokassa, ei ole noiden kulujen osalta, muutoin kuin ruuan hinnan osalta vaikutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Minka ja Nico,

mielenkiintoinen tutkielma teillä.

Listallanne oleviin kohtiin liittyen:

Lentoasemia, lennonjohtoa ja ilmatilan käyttöä Suomessa "hallinnoi" Finavia Oyj. Tukholman lentoa jos ajatellaan, niin siellä vastaava instanssi on Ruotsin Luftfartsverket.

Lentoaseman ja ilmatilan käytöstä lentoyhtiö maksaa tälle instanssille liikennöimismaksuja.

Eli listalta ainaskin laskeutumismaksut ja navigointimaksut reitillä ="lennonjohtotorni", kiitotien kunnostus ja kentän pelastuspalvelu kuuluvat tähän lentoaseman pitäjän ja ANSP (=Air Navigation Service Provider) eli Suomessa Finavialle suoritettaviin maksuihin. Ulkomaan lennolla tulevat tietenkin vastaavat maksut kohdemaahan.

Jos reitillä lennetään vaan jonkun maan ylitse, niin sillekin maalle maksetaan ylilennosta navigaatiomaksua.

 

Kysymällä suoraan joltakin lentoyhtiöltä saatte tarkkaa tietoa, mitä nämä liikennöimismaksut esim. yksittäisellä Tukholman lennolla maksavat.

Yleistä tietoa Suomen liikennöimismaksuista saatte Finavialta. Tuossa yksi sivu Finavian sivuilta:

 

http://www.finavia.fi/en/airlines/airport-charges-and-conditions/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikean vastauksen voi tietysti hakea lentoyhtiöiden tulostiedoista, sieltä löytyy CASK ja sen kertoo koneen matkustajapaikkojen määrällä :laugh: (jos oli siis tarkoitus oli laskea koko koneelliselle, eikä matkustajapaikkaa kohti). Tietysti keskimääräisiä lukuja ko. yhtiölle, mutta tuskin paljon parempaa saa itse laskemalla. Tuossa jotain Norskilta:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106850.msg1401726.html#msg1401726

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikean vastauksen voi tietysti hakea lentoyhtiöiden tulostiedoista, sieltä löytyy CASK ja sen kertoo koneen matkustajapaikkojen määrällä :laugh: (jos oli siis tarkoitus oli laskea koko koneelliselle, eikä matkustajapaikkaa kohti). Tietysti keskimääräisiä lukuja ko. yhtiölle, mutta tuskin paljon parempaa saa itse laskemalla. Tuossa jotain Norskilta:

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,106850.msg1401726.html#msg1401726

 

Eikös tuossa yhtiön tulostietokatsauksessa ole huomioitu kaikki yhtiön lennot ja reitit,  pitkät ja lyhyet, joilla kulut jakaantuvat erillälailla. Ja pitkällä aikajänteellä. Osavuosikatsaus koko yhtiön tuloksesta, joka ei anna oikeaa kuvaa yksittäisestä, esim. HEL-STO-HEL-lennosta, jota Minka ja Nico kait haluavat laskea. ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa yhtiön tulostietokatsauksessa ole huomioitu kaikki yhtiön lennot ja reitit,  pitkät ja lyhyet, joilla kulut jakaantuvat erillälailla. Ja pitkällä aikajänteellä. Osavuosikatsaus koko yhtiön tuloksesta, joka ei anna oikeaa kuvaa yksittäisestä, esim. HEL-STO-HEL-lennosta, jota Minka ja Nico kait haluavat laskea. ?

 

Minähän tavallaan jo vastasin tuohon kommenttiin etukäteen: "Tietysti keskimääräisiä lukuja ko. yhtiölle, mutta tuskin paljon parempaa saa itse laskemalla;)

 

Eli jos otat yhden kulun sieltä, toisen täältä ja kolmannen hihasta, tuskin lopputulos paljon sen parempi on. Et kuitenkaan mistään saa jonkun tietyn yhtiön kuluja jollekin tietylle reitille, jos niitä edes pystyy sillä lailla laskemaan. Tästä Pertulta lainatusta kuvasta ;) ehkä saa vähän käsitystä, millä hehtaareilla liikutaan:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Voitaneen esim. vetää se johtopäätös, että paljon oleellisempaa, kuin se, että kyseessä on HEL-STO-HEL-lento, on minkä yhtiön kustannuksia lasketaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi lennon hintaan pitää laskea pääomakuluja (jyvitys ostohinnasta + korkokuluja taikka leasing) ja huoltokustannuksia.

 

Näiden laskeminen meneekin sen verran hankalammaksi että jätän sen jonkun ekonomin pureskeltavaksi  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huolto kyllä sisältyy käyttökustannuksiin ja CASK'iin; leasing, korot, kuoletukset ja verot on hiukka epäselvempiä, ehkä Mannikainen osaa kertoa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään