Juha Klemettinen

Lentokone osui laskuvarjohyppääjään Turussa 9/13

61 viestiä aiheessa

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013101517605113_uu.shtml

 

laskuvarjohyppääjiä kuljettanut lentokone oli kaartamassa takaisin Turun lentokentälle, kun koneen siipi osui viimeisenä koneesta poistunutta hyppääjää päähän.

 

Bergmanin arvion mukaan tapaus ei tule näillä näkymin johtamaan sen suurempiin toimenpiteisiin lentäjien lentolupakirjat myöntävässä Trafissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Käsittämätön varomattomuus lentäjältä kun ei ilmeisesti ole edes huomannut osumista kun ei ole raporttia asiasta tehnyt. Jokusen hyppääjän pudottaneena voin vain ihmetellä pilotin nopeutta lähteä hyppääjän perään kaartamaan jotta on pystynyt saamaan hyppääjän kiinni. Onkohan kysymyksessä ollut kerhon yksityislentäjä vai ammattilentäjä jollaisia hyppypiloteiksi ollaan vaatimassa. Oli kuka tahansa niin tilanne on ollut todella vakava ja vain hyvä onni on pelastanut pahemmilta vahingoilta.

 

Jokke

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

Käsittämätön varomattomuus lentäjältä kun ei ilmeisesti ole edes huomannut osumista kun ei ole raporttia asiasta tehnyt.

 

Moi,

Käsittämätön tulkinta yhden iltapaskan uutisen perusteella. Oma tietotoimistoni muuten sanoo, että ilma-aluksen päällikkö on tehnyt raportin tapahtumasta.

 

Oli kuka tahansa niin tilanne on ollut todella vakava ja vain hyvä onni on pelastanut pahemmilta vahingoilta.

 

Ja tämän tiedon/väittämän esität sillä pohjatiedolla, mitä iltapaska asiasta on kertonut, tietämättä oikeastaan mitään tapahtumien kulusta? Trafi, jolla kuitenkin varmaan on sinua paremmat tiedot tapahtumasta, ei uutisen mukaan ole varma vielä siitä, luokitellaanko tapaus vaaratilanteeksi vai vakavaksi vaaratilanteeksi... mutta sinä tiedät, että tilanne on ollut todella vakava.

 

ps. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288609672843.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko kyseessä oleva lentäjä kertoa mitä tässä tapauksessa on oikeasti tapahtunut? Noista päivälehtien uutisoinneista harvoin saa todenmukaista kuvaa. Saahan asian varmaan selville Trafistakin tai Ilmailuliitosta kysymällä jos näille on raportit tapahtuneesta toimitettu, mutta helpommin asia kävisi jos vaikka asianomaiset itse avoimesti kertoisivat tapahtuneesta. Jotain voisi tästäkin oppia kun sekä lentäjä että hyppääjä jäivät henkiin kertomaan tapahtuneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko kyseessä oleva lentäjä kertoa mitä tässä tapauksessa on oikeasti tapahtunut? Noista päivälehtien uutisoinneista harvoin saa todenmukaista kuvaa. Saahan asian varmaan selville Trafistakin tai Ilmailuliitosta kysymällä

 

Trafiin lähetetyt lentoturvallisuusilmoitukset eivät ole julkisia eivätkä siis saatavilla (JulkL). En myöskään oikein jaksa uskoa, että kaupallinen operaattori olisi ilmailuliittoon tästä raportoinut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut itseni ymmärtää, että hyppääjä ja lentokone eivät ennen törmäystä olleet varsinaisesti eronneet toisistaan, vaan hyppääjä olisi kolauttanut päänsä siiven alapintaan koneen liikehtimisen seurauksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut itseni ymmärtää, että hyppääjä ja lentokone eivät ennen törmäystä olleet varsinaisesti eronneet toisistaan, vaan hyppääjä olisi kolauttanut päänsä siiven alapintaan koneen liikehtimisen seurauksena.

Onko tää ihan mutuilua vai onko sulla jotain parempaa tietoa tapahtumien kulusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tää ihan mutuilua vai onko sulla jotain parempaa tietoa tapahtumien kulusta?

 

Olin tietoinen tapahtumasta ennen näitä iltapäivälehtien juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tietoinen tapahtumasta ennen näitä iltapäivälehtien juttuja.

Joo, mäkin olin tietoinen että tämmöinen on tapahtunut ja tuntuu siltä että kukaan ei ole halukas kertomaan tarkemmin mitä oikeasti on tapahtunut vaan pikemminkin asiaa on yritetty hyssytellä että eihän tässä mitään vakavaa tapahtunut. Mistäs sitä totuutta voi tietää jos asianomaiset tai muut asiasta tietävät eivät ole halukkaita kertomaan tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerta toisensa jälkeen ihmettelen, mistä tuollainen määrä aggressiota, arroganssia ja vähättelyä saa alkunsa.

 

Peter

 

En vielä ole syyllistynyt moiseen tässä ketjussa, mutta totean Peterin ihmettelyyn omasta puolestani että netissä on helpompi nöyryyttää ja kostaa toiselle kuin esim. baarissa! Tahtotila lähtee omatun kuvitteellisen tai todellisen asiantuntemuksen erinomaisuudesta. Napakan nenänakin uhka saitilla kun saitilla on olematon mikä tekee epäasiallisen, vaikkakin usein tiedollisesti oikean, vastauksen lataamisen helpoksi. Harhaluulojen, katumuksen, häpeän ja irrationaalisten ajattelun puuttuminen helpottaa huomattavasti ei rakentavan vastauksen luomista. Ja jos lisäksi oivalliskykyni tietty rajoitteneisuus estää ymmärtämästä oudon ja luotaantyöntävän nettikäyttäytymisen häiritsevän muita, niin ei asialle oikein voi mitään. Sitä vaan on niin  :-[ ketun hyvä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämän tiedon/väittämän esität sillä pohjatiedolla, mitä iltapaska asiasta on kertonut, tietämättä oikeastaan mitään tapahtumien kulusta?

 

Toi varmaan perustuu siihen et aina kun laskuvarjohyppääjä osuu koneeseen ei toivotulla tavalla, kovaa tai hiljaa, se on vakava vaaratilanne. Se laji on kuitenkin luonteeltaan sellainen et siinä kaikki vaaratilanteet on oikeasti vaarallisia koska se hyppääjä kuitenkin eroaa esim. lentokoneista sillälailla että se on nollamoottoritilanne ja liitolukukin on lähtökohtaisesti hyppääjällä huonohko. Itse ainakin koen ei-suunnitellun hipaisunkin vakavana vaaratilanteena, sillä siitä olisi voinut tulla pahaa jälkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ote lento-organisaation ko. tapauksesta tehdystä Gen M 1-4 mukaisesta ilmoituksesta:

 

Laskuvarjohyppylennolla hyppylinjan viimeisenä hyppääjä track-pantseilla/suitilla ponnisti ylös/eteen ja kolautti

päänsä siiven alapintaan/streevaan kun lähdin kallistamaan konetta oikealle. Koneessa osuma tuntui

|ievänä"tömähdyksenä" ja oletin, että hyppääjä olisi osunut oven etureunaan tai streevaan, mutta kertoí myöhemmin

itse päänsä osuneen siiven alapintaan. Laskeutui normaalisti. Koneesta ei löytynyt "varmaa" osumajälkeä tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvarjohyppylennolla hyppylinjan viimeisenä hyppääjä track-pantseilla/suitilla ponnisti ylös/eteen ja kolautti

päänsä siiven alapintaan/streevaan kun lähdin kallistamaan konetta oikealle.

 

Miksi lentäjä lähti kääntämään konetta oikealle? Eikö pikemminkin pitäisi kääntää vasemmalle (olettaen että koneen hyppyovi on oikealla puolella) tai jatkaa lentämistä suoraan jonkun aikaa, jolloin törmäysriski olisi huomattavasti pienempi? Sen mitä olen liitopukuhyppääjien touhuja seurannut, niin yleensä he sopivat lentäjän kanssa mihin suuntaan he lähtevät liitämään ja lentäjä kääntää koneen sitten toista kautta laskuun törmäysten välttämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen mitä olen liitopukuhyppääjien touhuja seurannut, niin yleensä he sopivat lentäjän kanssa mihin suuntaan he lähtevät liitämään ja lentäjä kääntää koneen sitten toista kautta laskuun törmäysten välttämiseksi.

Nythän ei ole kyse liitopukuhyppäämisestä, kuten Simo varmasti osaat tuosta lukea. Lentäjä kääntyi oikealle juuri hyppääjän nimenomaisesta pyynnöstä. Sinänsä tämän tapahtuman kannaltahan on ihan sama mihin suuntaan lentäjä on kääntänyt kun kyse on exitissä siiven alapintaan osuneesta hyppääjästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän ei ole kyse liitopukuhyppäämisestä, kuten Simo varmasti osaat tuosta lukea. Lentäjä kääntyi oikealle juuri hyppääjän nimenomaisesta pyynnöstä. Sinänsä tämän tapahtuman kannaltahan on ihan sama mihin suuntaan lentäjä on kääntänyt kun kyse on exitissä siiven alapintaan osuneesta hyppääjästä.

Osaatko sanoa miksi hyppääjä on pyytänyt lentäjää kääntymään oikealle uloshyppyhetkellä, sehän nimenomaan lisää huomattavasti törmäämisen riskiä (joko siipeen tai korkeusvakaajaan)? Olisiko törmäystä tapahtunut jos lentäjä ei olisi kääntänyt konetta oikealle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatko sanoa miksi hyppääjä on pyytänyt lentäjää kääntymään oikealle uloshyppyhetkellä, sehän nimenomaan lisää huomattavasti törmäämisen riskiä (joko siipeen tai korkeusvakaajaan)? Olisiko törmäystä tapahtunut jos lentäjä ei olisi kääntänyt konetta oikealle?

 

Teen näin heti alkuun selväksi etten ole mikään ekspertti, joten antakaa anteeksi jos olen väärässä. Mutta asiaan, mitä olen hyppyhommia (täällä Oulussa ja youtubesta/muualta somesta) seurannut, niin ensimmäiseksi tulee mieleen että hyppääjä on halunnut kuvata hypyn ja saada exittiin enemmän näyttävyyttä. Siihen, olisiko tätä tapahtunut jos konetta ei olisi kallistettu, en osaa sanoa mitään mutta oletan että hyppääjä vahingossa ponnisti vähän väärään suuntaan ja löi päänsä siiven alapintaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itselle aikoinaan hyppykurssilla opetettiin että siitä streevalta ponnistetaan sitten kunnolla sivulle, ja kyllähän siinä innokkaimmilta hyppy joskus suuntautui sen verran yläviistoonkin että kypärä kolahti siipeen.. Mutta ei siitä kyllä otsikoihin päädytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itselle aikoinaan hyppykurssilla opetettiin että siitä streevalta ponnistetaan sitten kunnolla sivulle, ja kyllähän siinä innokkaimmilta hyppy joskus suuntautui sen verran yläviistoonkin että kypärä kolahti siipeen.. Mutta ei siitä kyllä otsikoihin päädytty.

 

Jotenkin on sellainen tunne, ettei tämä ihan sattumaa ollut tämä otsikoihin päätyminen. Olisi mielenkiintoista sinänsä tietää, millä motiivilla hyppääjän tekemä lentoturvallisuusilmoitus todellisuudessa on tehty, sikäli kun se on jätetty niin pitkän ajan kuluttua varsinaisesta tapahtumahetkestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin on sellainen tunne, ettei tämä ihan sattumaa ollut tämä otsikoihin päätyminen. Olisi mielenkiintoista sinänsä tietää, millä motiivilla hyppääjän tekemä lentoturvallisuusilmoitus todellisuudessa on tehty, sikäli kun se on jätetty niin pitkän ajan kuluttua varsinaisesta tapahtumahetkestä.

Hyppääjä teki raportin saman tien tapahtuman jälkeen kesäkuussa, lentäjän raportissa meni useampi kuukausi ja ilmeisesti se tehtiin vasta kun eräs henkilö tiedusteli Trafista onko kyseisestä tapauksesta lentäjä tehnyt mitään ilmoitusta. Mutta nämä on toisen käden tietoa, jonka paikkansapitävyyttä en pysty varmistamaan. Lentäjä voi itse kertoa koska on raportin tehnyt jos haluaa, mutta veikkaan että ei aio kommentoida mitään tänne kun ei ole tapauksesta kommentoinut mihinkään muuallekaan. Kuten ei myöskään hyppääjä, joten ehkä he ovat keskenään sopineet että sovitusta(?) epäonnistuneesta puljalennosta koneen ja hyppääjän välillä ei parane enempää puhua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
ja ilmeisesti se tehtiin vasta kun eräs henkilö tiedusteli Trafista onko kyseisestä tapauksesta lentäjä tehnyt mitään ilmoitusta

 

Eli kuten arvelinkin, uutinen on tehty siksi, että kyseinen insidentti sattui 4k:n operoimalla lennolla. Jos pää olis kolissut keltaiseen siipeen, tästä ei olisi uutisoitu, vai mitä. Lentäjän tekemä lentoturvallisuusilmoitus on tehty kesäkuussa. Lisätietoja siitä, miksi Trafi kuvitteli, ettei ilmoitusta olisi tehty, on saatavissa varmaankin ylitarkastaja Markus Bergmanilta.

 

Kuten ei myöskään hyppääjä, joten ehkä he ovat keskenään sopineet että sovitusta(?) epäonnistuneesta puljalennosta koneen ja hyppääjän välillä ei parane enempää puhua...

 

Jotenkin musta tuntuu, että oletusarvoinen tilanne (tapahtui mitä tahansa) on se, että tapahtumista ei väännetä raporttia Flightforumille, MuroBBS:ään tai kuvalaudalle. Raportit (jotka just culturen mukaan on jätetty) sisältöineen eivät sinänsä kuulu foorumeille, niiden analyysi on ammattilaisten tehtävä, eli tässä tapauksessa analyysi tapahtuu Trafissa.

 

 

 

Jos laskuvarjohyppäämisen turvallisuutta haluttaisiin oikeasti kehittää, käytäisiin keskustelua esimerkiksi koneen täydellisistä hallinanmenetyksistä (väärän kuormaamisen seurauksena) tai koneiden välisestä yhteentörmäysvaarasta hallitsemattomassa puljalennossa, ei siitä, että joku ponnisti päin siipeä. Koska tätä keskustelua ei kuitenkaan haluta käydä, taidan jatkaa päivääni siirtymällä lukemaan paraportaalista lukitettua palkkiohyppylippuja käsittelevää keskustelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännittävää, tuskin saan yöni nukuttua, jos mokaan rekkaautolla, kuormaautolla, pakettiautolla tai vaikkapa henkilöautolla tai mopolla, heti seuraa poliisitutkinta siis jos joku huomaa, sen seurauksena sakkoa vankilaa tai ainakin vakava varoitus.

Jos lentsikalla mokaa niin kaikki hyssyttelevät ja suoritetaan tutkinta joka ei johda mihinkään?Jos foorumilla puhutaan niin osa porukasta tuomitsee keskustelun heti koska "tutkinta" on kesken, osa hirttoköyttä jo rasvailee.

Olisiko jo aika tulla tilanteeseen että lentskarilla tai muulla lentävä törttöilevä tutkittaisiin ja tuomittaisiin jotta tämä sirkustelu loppuisi, vai jatketaanko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Siis alunperin,näyttävin otsikoin kuulutettiin kuinka hyppypilotti kaarteli huolimattomasti,osuen hyppääjään! Nyt näyttää kuitenkin yhä enemmän siltä,että huoleton hyppääjä paukautti kypäränsä hyppykoneen siipeen heti hypätessään. Elikkäs paljon porua,vähän villoja.Oikeastaan mitään ei ole kai tapahtunutkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin yks puhuu kakkaa tilanteen kulusta, hyppääjä oli vapaassa useita sekuntteja ennen törmäystä, mitään ei ollu sovitty flybystä ja minä olin se joka teki tiedustelun trafiin 13.09, erinäisten asioiden johdosta osasin epäillä, että vaaratilanneraporttia ei ole tehty määrätyn 72h:n aikana..., siis kesäkuun 19 pvä:stä on enemmän kuin 72h syyskuuhun..., se että miksi kyseisen hyppypalveluntarjoajan tyyli on lähteä viimeisen hyppääjän jälkeen mahollisimman nopeasti alas, tiedän syyn siihenkin, en vaan kerro sitä tässä, koska asianomainen on täällä samassa keskustelussa.

Se, että tässä edelleenkin väen vängän luodaan mielikuvaa siipipukuhypystä, niin kuvaa kyllä tyyliä miten asioita hoidetaan..., siis hyppy hypättiin träggihousuilla, joiden oletetu liitosuhde noissa nopeuksissa on noin 1:0.7.

Se mikä tässä on erittäin vaarallista, on se, että CPL-pilotti menetti näköyhteyden hyppääjään kokonaan..., nyt kävi tuuri, mutta eväät oli vaikka mihin.

Minä olen jutellut useaan otteeseen kyseisen hyppääjän kanssa ja se mitä täällä oletetaan tai hyppypalvelun tarjoaja yrittää selittää..., on valhetta.

Samoin iltasanomien juttu on ylimalkainen ja hyppypalvelun tarjoajan osittain johdattelema

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään