Martti Jakobsson

Maailmanympärimatkaa suunnittelemassa

17 viestiä aiheessa

Iltaa arvon foorumilaiset,

Mielessä on kytenyt jo pitkään maailmanympärimatka ja kerran jos toisenkin on tullut Star Alliancen ja Oneworldin RTW-työkalua iltojen hämärtyessä naksuteltua. Nyt sitten sattui semmoinen yhteensattuma, että moinen reissu saattaisi tulla kuin tullakin ajankohtaiseksi lähitulevaisuudessa, eli suunnitelmien ympärille alkaa rakentua myös konkretiaa.

Nyt haluaisinkin kuulla ihmisten kokemuksia moisen reissun suunnittelemisesta ja varaamisesta! Täältä varmasti löytyy ihmisiä, jotka moisia reissuja ovat suorittaneet. Tarkoitus ei olisi tehdä mitään laripekkamaista 80 tunnissa maailman ympäri -matkaa, mutta kuitenkin lentämisen suhteen mielenkiintoiset paikat ja yhteydet ovat pääosassa.

Sen pidemmittä puheitta, mitenkäs te olette omia RTW-reissujanne suunnitelleet? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tehnyt runsaat kymmenen maailmanymparimatkaa, pituudeltaan kolmesta kuuteen viikkoa. Valinta on useimmiten osunut oneworldiin, Stariin vain kerran. Alkuvuosina oli sitten joitakin muita viritelmia, joissa osallisina saattoivat olla esim. Northwest, KLM ja Emirates.

Oneworld on omalla kohdallani ollut paras, silla se on sallinut mm. back-trackauksen -- Star ei muistaakseni salli. Lisaksi oneworld on ollut hinnaltaan kilpailukykyisempi. Nyt rtw-matkat ovat jaaneet vahemmalle, kun asun pysyvasti USA:ssa -- jotenkaan ei vain tarvitse vain enaa vetaa yhteen Aasian ja Euroopan tyokeikkoja.

Myos SkyTeamilla on rtw-hinnat, mutta en ole koskaan kokeillut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla vain yksi reissu ja sen tein pitkän pohdinnan jälkeen Oneworldillä. Noiden lippujen kuten varmaan Starin vastaavan tuotteen etuna olivat ainakin pari vuotta sitten lippujen vaihtokelpoisuus ja että ne olivat vuoden voimassa. Omaan reissuun lähdettiin Ammanista kun ainakin silloin lippujen hinnoissa oli jonkin verran eroja lähtökaupunkien ja lipun kirjoittaneen lentoyhtiön (toiset perivät paljon ns. veroja kun esim. AA ei niitä perinyt ollenkaan) osalta.

Oneworldillä Euroopaksi katsotaan myös Lähi-Itä, eli lähtö kun oli Ammanista niin käytiin katsomassa Petra ja Dubai, jonka jälkeen palattiin Helsinkiin, josta sitten myöhemmin lähdettiin pitkälle reissulle. Eli jos ei halua olla reissussa koko vuotta niin lippuja voi myös hyädyntää sopivalla suunnittelulla useampaan reissuun vuoden mittaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein oman matkani 90-luvun alussa, joten osa kokemuksistani on vanhentunutta, mutta osa pätee yhä. VAnhaa on esim se, että Pan Amilla  oli aikanaan erittäin hyä RTW-paketti, mutta niillehän kävi miten kävi.

Mietittävää: itään vai länteen? Matkan kokonaiskesto? Paljonko on rahaa per päivä? Onko must -kohteita?

Matkustussuunnan valinnassa pitää huomioida vuodenaikojen vaikutus matkan aikatauluun sekä jet lagin sietokyky. Jet lag on yksilöllinen ominaisuus mutta useimmat kai toipuvat aikaerosta länteen päin matkustettaessa nopeammin.

Et maininnut matkasi kestoa, mä olin syyskuun alusta vappuun. Siinä piti ottaa jo muutama asia huomioon. PAri kuukautta menee vielä melko heittämällä. Jos matka on kestoltaan pitkä, muista pitää löysäilypäivä riittävän usein.

Rahan kulumista voi parhaiten säädellä valitsemalla kohteen oikein. Aasiassa useimmissa maissa asuu ja elää hyvin halvalla, länsimaissa rahaa kuluu moninkertainen määrä. Jopa Japanissa voi matkailla selvästi halvemmalla kuin Suomessa, jos vain tietää, miten toimii.

Vanha viidakon sananalasku on, että lopullinen pakkaus tehdään periaatteella enemmän rahaa, vähemmän matkatavaroita. Pätee edelleen.

Internet on tehnyt matkustamisesta paljon helpompaa kuin se oli 20 vuotta sitten. Tripadvisor ja hotels.com ja moni muu

on nykyään mainioita apuja. Ennen oli vain Lonely Planet ja kun se kehui jotakin ravintolaa tai majapaikkaa, siellä oli kaikki muutkin.

En tunne nykyisten allianssien rtw -paketteja. Halpalentoyhtiöitä tai maakulkuneuvoja mikään ei estä käyttämästä matkan varrella mikäli paketilla ei pääse.

Ja vakuutukset kuntoon. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

Oneworldilla matkustimme pallon ympäri muutama vuosi sitten. Menimme suunnilleen samaa reittiä kun Madventuresin pojat 1. tuotantokaudella, lukuunottamatta Etelä-Amerikkaa. Muistaakseni otimme Oneworldin lähinä hintojen takia ja koska lentojen päivämäärää pystyi muuttamaan viikkoa ennen lentoa ilman lisämaksuja. En tiedä onko Star Allaincella samanlaista tsydeemiä? Homma meillä toimi erinoimaisesti. Meillä oli suomalainen ns. "personal travel agent" Oneworldin puolesta. Hänelle mailia ja todennäköisesti seuraavana päivänä oli uudet liput kädessä. Oneworldin valitsimme myös, koska kanta-asiakasjärjestelmä toimi paremmin meidän tarpeisiin.

Kilroyn sivuilta poimimme vinkkejä niin Suomessa, kun reissun päälläkin. Matkalla sitä huomaa, että muut reppureissaajat ovat niitä parhaimpia tiedon lähteitä LP:n ja muiden opuksien joukossa.

Hauskaa suunnitelua sinne! Lennot kun saat varattua, niin siitähän se varsinainen suunnittelu alkaa 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän aihetta sivuten, joskus pintapuolisesti katsellut oneworldin pallonkiertolippuja tarkoituksena vetästä mahdollisimman pikaisesti esim. HEL-JFK-SFO/LAX-HKG-HEL pisteansainta mielessä, mutta siihen on keksitty jotain rajoituksia, että pitää olla väh. 4-6 päivää reissussa eli pitäisi jäädä jonnekin maleksimaan. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vakuutukset kuntoon. 

Vakuutuksen puolesta kannattaa myös miettiä sitä reissun pituutta (ja osasssa vakuutuksia myös kohteita). Useimmiten matkavakuutus on voimassa max. 3kk reissulla, ja vakuutuksen jatkaminen tuon yli on joko kallista tai mahdotonta, riippuen vakuutusyhtiöstä. Itsellä toissa talvena 5kk reissussa viimeiset 2kk piti hankkia itse, ja joku Nomads-vakuutus maksoikin 100e /kk.  :-\

Maailmanympärimatka on edelleen haaveissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, kiitos kaikille! :) Tosi hyviä ajatuksia ja ideoita. Kiva kuulla myös kokemuksia eri vuosikymmeniltä.

Tulin tuossa alussa sanoneeksi, että kyseessä eli ole "maailman ympäri 80 tunnissa" -tyyppinen matka, mutta toisaalta tämä olisi tarkoitus suorittaa ilman varsinaista irtautumista arkielämästä, joten varmaan sellaisesta 4-8 viikon matkasta olisi kyse. Eiköhän siinäkin ehdi eri mantereilla ainakin jotain näkemään.

Yksi asia, johon kukaan ei tainnut kommentoida mitään, on lipun hankintatapa. Jos siis ostaa jonkin allianssin RTW-lipun. Onko nuo nettikilkkeet siihen hyvä tapa ja onko hintaan mahdollisuuksia kuinka vaikuttaa matkapäiviä säätämällä?

Itse olen siis muuten kyllä hyvinkin tottunut matkailija ja Internetin mahdollisuudet on tuttuja. Oikeastaan yllätyin, että kukaan ei ehdottanut lippujen hankkimista irrallisina ja mahdollisesti myös nykyisten kaukohalpalentojen hyödyntämistä. Toimisikohan sellainen?  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parin kuukauden reissun voi todennäköisesti heittää kotivakuutuksella, jos sulla on sellainen. Niissä on aina aikaraja matkan kestolle. Tsekkaa vakuutusyhtiöstä.

Tärkeää on varmistaa, että henkilövakuutukset on kunnossa, myös siinä tapauksessa, että jotain isompaa sattuu ja tarvitaan kotiinkuljetus omalla suihkarilla. Mutta tämähän toki koskee kaikkea matkailua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin ostin Oneworldin sivujen kautta ja homma toimi erinomaisesti. Lipun kirjoitti AA, koska ensimmäinen lentoyhtiö oli RJ. AA:lla on näille lipuille oma palvelutiimi, joka on ymmärtääkseni lähes ylivoimainen ongelmien ilmetessä. Hinnoissa ei ole päivillä väliä vaan hintaan vaikutta se kuka lipun kirjoittaa, kohteet sekä lähtöpaikka.

Täältä sain ainakin itse paljon hyviä vinkkejä matkan suunnitteluun: http://www.flyertalk.com/forum/oneworld-411/

Irrallisten lippujen osalta ainoa todellinen ongelma mielestäni on se, että jos reissussa tapahtuu kesken matkaa jotain sellaista, että et pysty seuraavaa suunniteltua lentoa käyttämään niin joudut hankkiutumaan seuraavaan paikkaan uudella lipulla jotta matka voi jatkua. Tähän varmaan voi varautua jollain vakuutuksella, mutta mitä vakuutus korvaa ja mitä ei kannattaa selvittää tarkasti.

Toisaalta kuten aiemmin kirjoitin niin noiden allianssien etuna on lippujen muutoskelpoisuus ja voimmassaolo. Esimerkiksi me teimme tuon vuoden aikana lipuilla kolme matkaa tyyliin viikko Lähi-Idässä, kaksi Jenkeissä ja sitten pallon ympäri. Eli lipuista saa irti muutakin kun pelkän yhden matkan jos tällainen kiinnostaa ja se sopii omaan budjettiin. Lisäksi maileja kertyy pakosti sen verran, että niillä tekee tuon reissun jälkeen todennäköisesti yhden pitemmän matkan itään tai länteen.

Eli kokonaisuutta kannattaa pohtia ja laskeskella varsin tarkasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Qantasin World Walkabout oli mainio vaihtoehto. Lähtöpaikaksi esim. LHR? Tuolloin täytyy toki HEL-LHR-HEL hankkia erikseen esim. BA/AY n. 200-250 €. Voin kirjoitella lisää myöhemmin, mutta tuo nyt yhtenä vaihtoehtona...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tehnyt runsaat kymmenen maailmanymparimatkaa, pituudeltaan kolmesta kuuteen viikkoa. Valinta on useimmiten osunut oneworldiin, Stariin vain kerran. Alkuvuosina oli sitten joitakin muita viritelmia, joissa osallisina saattoivat olla esim. Northwest, KLM ja Emirates.

Teimme vaimoni kanssa ensimmäisen pallonkierron vuonna 2009 ja sieltä palatessa meni pari kuukautta, kun aloimme suunnitella seuraavaa pallonkiertoa. No, töissä kerroin tästä ja siihen reakoitiin siten, että "eihän kukaan tee maailmanympärimatkaa, kuin kerran elämässä". Sen jälkeen iski kateus työyhteisössä ja olen huomannut sen, ettei töissä kannata puhua matkailusta yhtään mitään. Sitten kun jollain menee huonosti, niin sitten kavereita riittää. :-[

Oneworld meidän valinta. Olen Ilkka Mannikaisen tavoin "Finnairin miehiä", siis asiakkaana :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan yllätyin, että kukaan ei ehdottanut lippujen hankkimista irrallisina ja mahdollisesti myös nykyisten kaukohalpalentojen hyödyntämistä. Toimisikohan sellainen?  ???

Ei omaa kokemusta, tuttu kundi teki viime vuonna huokean matkan reitillä HEL-HKG-SFO-HEL, lisäksi hankki lyhyempiä lentoja Hong Kongista ja San Franciscosta ympäristöön.

Ideana on että jostain syystä nimenomaan varaus HEL-HKG/SFO-HEL (tai toisin päin) antaa usein huokeita hintoja ja yhdensuuntaiselle lennolle Aasia-USA länsirannikko löytyy pitkä liuta vaihtoehtoja.

Kokeilin varausta marras-joulukuuksi, Momondon kautta Kilroy Travels tarjosi Air Francen turistiluokan lentoja HEL-HKG/SFO-HEL hintaan 750e (Premium Economy 1600e). Phillipine Airlines tarjosi HKG-SFO pätkää hintaa 350e, Bangokista ja Singaporesta hitusen enemmän.

Eli lennot pallon ympäri saisi tällä varauksella alk 1100e, riskejäkin ehkä hieman enemmän.

Norwegianilla löytyy ensi keväälle samoille seuduille one way lennot HEL-BKK ja OAK-HEL, hinnassa ei suuria eroja.

P.S

HKG-SFO välille löytyi suora Singapore Airlinesin 777-lento (12h) hintaan 450e, alkaa jo houkutella..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä Markon postaus oli juurikin se vaihtoehto varsinaiselle RTW-lipulle, mikä pyöri mielessä. Kiitos, tästä saa mukavasti lisää vaihtoehtoja pohdittavaksi! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut mielessä jo jonkin aikaa sellanen reissu ympäri pallon jossa vaan vaihdettaisiin konetta kentällä. Onkos tuo kuinka mahdollista?! Mitä itse katellut et jos lähtee itään päin niin USA:n länsi rannikolla olisi pitempi pysähdys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut mielessä jo jonkin aikaa sellanen reissu ympäri pallon jossa vaan vaihdettaisiin konetta kentällä. Onkos tuo kuinka mahdollista?! Mitä itse katellut et jos lähtee itään päin niin USA:n länsi rannikolla olisi pitempi pysähdys.

Länteen päin tuon pitäis onnistua.

Nyt on halpaa, LONE4 ex-JNB 1567EUR :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään