Petri Lehtovirta

FAA suunnittelee löysäävänsä elektronisten laitteiden käyttöä

26 viestiä aiheessa

Yhdysvaltojen ilmailuhallinto FAA on ilmeisesti tuomassa esitystä, jolla elektronisten laitteiden käyttökieltoa nousun ja laskun aikana vapautettaisiin. Käyttökieltoa on perusteltu oletuksella, että niistä saattaisi olla häiriötä ohjausjärjestelmille.

 

FAA:n neuvoa antava ryhmä on tällä viikolla kokoontumassa asian puitteissa.

 

Ehdotuksessa sallittaisiin elektronisten kirjojen ja muiden julkaisujen lukeminen, musiikin kuuntelu ja videoiden katselu. Sensijaan sähköpostiviestien lähetys, tekstiviestit, puhelut ja Wifi kuitenkin pysyisi edelleen rajoituksen piirissä.

 

Kameroista uutisessa ei mainita mitään.

 

The New York Times

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuore uutinen kertoo, että FAA sallii useiden elektronisten laitteiden käytön jatkossa lennon kaikissa vaiheissa. Kyseessä ovat siis lähinnä pelit, musiikin kuuntelulaitteet ja lukulaitteet (tabletit ja älypuhelimet, joista puhelintoiminto on kytketty pois päältä). Kännykkäpuhelut ovat edelleenkin kiellettyjä. Sääntöjen soveltamisen laajuus ja ajankohta jäävät kuitenkin lentoyhtiöiden huoleksi. Kameroista ei edelleenkään puhuta mitään.

 

The use of portable electronic devices will soon be allowed on US aeroplanes during all phases of flight, the US aviation authority has announced.

 

The Federal Aviation Administration (FAA) will now permit passengers to use gadgets such as tablet computers and e-readers during take-off and landing.

 

Many airlines are expected to adopt the new guidelines by the end of the year.

 

Aviation and mobile technology experts had advised the FAA the rule change would be safe.

 

Covered under the rule change are lightweight, electrically powered devices including music players, gaming consoles and smart phones - with the mobile telephone service disabled.

 

Phone calls from mobile phones remain prohibited throughout flights under separate regulations of the Federal Communications Commission.

 

Individual airlines will have to assess whether their planes can handle the additional radio interference from the devices.

 

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-24760725

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delta ja JetBlue ovat jo ehtineet saada FAA:n hyväksynnän sille, että matkustajat saavat käyttää laitteitaan (uusien sääntöjen mukaisesti) lennon kaikissa vaiheissa:

 

Passengers on Delta Air Lines and JetBlue will be the first in the country to use their Kindles, iPads and other electronic gadgets from gate to gate.

 

On Friday, FAA officials approved paperwork submitted by the two airlines a day earlier, when the agency announced it was relaxing long-standing restrictions on in-flight use of electronic devices.

 

http://www.politico.com/story/2013/11/two-airlines-get-gadget-green-light-from-faa-99248.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulossa pikavauhtia myös Eurooppaan:

 

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on seurannut Yhdysvalloissa tehtyjä tutkimuksia tiiviisti, kertoo ilmailujohtaja Pekka Henttu liikenneturvallisuudesta vastaavasta Trafista.

 

–  Yhdysvaltoja tullaan seuraamaan Euroopan lainsäädännössä jonkin ajan kuluttua niiltä osin kuin tarpeelliseksi katsotaan, Henttu sanoo.

 

Hentun mukaan uudistuksen tarkempi aikataulu selviää ensi viikolla.

 

Koko artikkeli:  http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/11/01/puhelimien-kayttokieltoa-kumotaan-myos-euroopan-lennoilla/201315275/7

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on hyväksymässä vastaavan käytännön Euroopan puolella, kerrotaan Trafin taholta:

 

Trafin mukaan prosessi menee näin: Ensin EASA tekee valmiiksi ohjeistuksensa. Sitten tehdään ohjeistukseen perustuvat lakimuutokset. Ja sitten ne otetaan käyttöön eri lentoyhtiöissä ja toivottavasti mahdollisimman yhtenevästi.

 

Hentun mukaan vielä ei ole selvää, koska muutos voisi ensi kerran näkyä lentokoneessa. Aikataulu voi tarkentua piankin. Mutta oletus on, että uuden ohjeistuksen käyttöönotto lentoyhtiöissä tapahtuu muutamien kuukausien kuluttua siitä, kun nykyistä lainsäädäntöä on muutettu.

 

Myös jatkossa suuret laitteet, kuten kannettavat tietokoneet, on sijoitettava muiden käsimatkatavaroiden tapaan turvalliseen paikkaan rullauksen, nousun ja laskun ajaksi.

 

http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/11/14/eurooppa-seuraa-usata-kannykat-sallitaan-halki-lennon/201315879/7

 

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2387/elektronisten_laitteiden_kaytto_lentokoneissa_laajenee_tulevaisuudessa_myos_euroopassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman suurin lentostuerttien ammattiliitto The Association of Flight Attendants ilmoitti vastustavansa ankarasti kännyköiden käyttöä. Se perustelee vastustustaan mahdollisilla tappeluilla lentokoneissa sanoen, että mikä tahansa äänekäs, mielipiteitä jakava ja mahdollisesti häiritsevä tilanne on epätoivottava.

 

– Liian monesti matkustajien puhelut voivat paisua pientä häiriötä suuremmaksi konfliktiksi ja aiheuttaa vaaraa lentoturvallisuudelle.

 

Eräs riskeistä on se, että puhelut peittävät alleen tärkeät kuulutukset.

 

 

Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa on esitetty lakiehdotus, jonka mukaan puhelut matkustamoissa olisivat yksiselitteisesti matkustajilta kielletty. Ehdotuksen on tehnyt edustajainhuoneen liikennekomitean puheenjohtaja. Lentäjien, lentoemäntien ja poliisiviranomaisten puhelut voitaisiin sallia.

 

The chairman of the US House of Representatives' main transportation committee introduced a bill to prohibit in-flight cell phone use on commercial flights today.

 

The bill, introduced by republican Bill Shuster, seeks to prohibit passengers from using mobile devices on board aircraft to place voice calls. Pilots, flight attendants and law enforcement officials on duty would be exempt from the rule, the bill states.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/us-lawmaker-introduces-bill-to-ban-in-flight-voice-calls-393947/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on ottanut jo tänään käyttöön uudet säännöt, joiden mukaan lentomoodissa olevia kännyköitä ja tabletteja voi käyttää kaikissa lennon vaiheissa. Läppäreitä ei voi kuitenkaan pitää esillä tai käyttää lentoonlähdön ja laskeutumisen aikana.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10185

 

Lensin noin viikko sitten SAS:n 737-koneella LHR - ARN. Koneessa oli wifi ja myös kännykkää olisi pystynyt käyttämään tekstareihin ja puheluihin. Wifi oli ilmainen kaikille Eurobonus-jäsenille (mutta luvattoman hidas), puhelut ja tekstarit laskutetaan roaming-maksujen mukaisesti AeroMobilen verkossa (kännykkä toimii siis, jos omalla operaattorilla on roaming-sopimus AeroMobilen kanssa).

 

Uutisen mukaan BA:lla laitteita saa käyttää kaikissa lennon vaiheissa, mutta SAS:lla laitteiden piti olla pois nousun ja laskun aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tänään sassilla SK1677 CPH-TXL, ja alku kuulutuksissa ilmoitettiin, että nyt saatte käyttää kännyköitä ja tabletteja yms. Jokaisessa lennonvaiheessa kunhan flightmode tai muu vastaava on kytkettynä. Varmistin vielä emolta asian videoidessani takeoffia ja emo varmisti asian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa on esitetty lakiehdotus, jonka mukaan puhelut matkustamoissa olisivat yksiselitteisesti matkustajilta kielletty. Ehdotuksen on tehnyt edustajainhuoneen liikennekomitean puheenjohtaja. Lentäjien, lentoemäntien ja poliisiviranomaisten puhelut voitaisiin sallia.

 

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/us-lawmaker-introduces-bill-to-ban-in-flight-voice-calls-393947/

 

USA:ssa lakialoitteet kännykkäpuheluiden kieltämiseksi ovat etenemässä. Sekä USA:n edustajainhuoneen että senaatin komiteat ovat lähettäneet lakialoitteensa eteenpäin istuntokäsittelyyn. - Joulukuussa yleisölle suunnatussa kyselytutkimuksessa 59 % vastaajista oli puheluiden kieltämisen kannalla.

 

http://news.airwise.com/story/view/1392158647.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA on katsonut asiakseen erikseen kieltää piloteilta kaikkien henkilökohtaisten elektronisten laitteiden käytön ohjaamossa. Ei henkilökohtaisia kännyköitä, läppäreitä eikä muitakaan vastaavia puheluihin tai surffailuun missään lennon vaiheessa.

 

The FAA today issued a final rule that reinforces that airline pilots cannot use PEDs for personal use in all operations. The rule codifies existing FAA policies and procedures and meets an FAA Modernization and Reform Act of 2012 mandate by prohibiting all commercial airline (passenger and cargo) flight crews from using personal wireless communications devices or laptop computers for personal reasons during all aircraft operations.

 

http://www.faa.gov/news/updates/?newsId=76028

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkuhiljaa rantautuu muuallekin, eli tästä päivästä alkaen esim. Finnairilla ei tarvitse sammuttaa puhelimia/tabletteja yms. pieniä laitteita nousun ja laskun ajaksi, vaan lentotila riittää. Poislukien tietyt erikoistilanteet, joista hlö.kunta kertoo erikseen ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EasyJet ja airBaltic ovat myös höllänneet rajoituksia.

 

EasyJet and airBaltic have become the latest European carriers to allow passengers to use personal electronic devices (PEDs) throughout all phases of flight.

 

EasyJet implemented the change April 14, while Latvian carrier airBaltic will adopt the new policy from April 18, provided the devices are put into flight mode. Most carriers, including airBaltic, have maintained restrictions on the use of bulkier items, but easyJet said passengers can use their laptops during all flight phases.

 

“All passengers onboard will be allowed to use their personal electronic devices  such as laptops, DVD players, tablets and mobile phones onboard in flight mode throughout the whole flight including during takeoff and landing,” easyJet said in a statement.

 

http://atwonline.com/ife/easyjet-airbaltic-lift-ped-restrictions

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on ottanut nyt askelen vielä sallivampaan suuntaan, joten jatkossa puhelimia ja vastaavia laitteita ei tarvitse asettaa edes lentotilaan, vaan ne voivat olla päällä jokaisessa lennon vaiheessa ja myös äänipuhelut sallitaan, siis mikäli se ylipäänsä on teknisesti mahdollista esim. reittilentokorkeudessa. Tosin lentoyhtiöille jää edelleen oikeus määritellä oma kantansa siihen, mikä on sallittua, siis esim. puheluiden kieltäminen tai rajoittaminen jää yhtiöiden päätösvaltaan. Yhtiöiden on myös ensin suoritettava omat turvallisuusarviointinsa.

 

The European Aviation Safety Agency (EASA) says electronic devices such as mobile phones can be left switched on during flights.

 

EASA says that electronic devices do not pose a safety risk.

 

The announcement clears the way for airlines to permit the use of mobile phones, once they have conducted their own safety reviews.

 

http://www.bbc.com/news/business-29381193

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on ottanut nyt askelen vielä sallivampaan suuntaan, joten jatkossa puhelimia ja vastaavia laitteita ei tarvitse asettaa edes lentotilaan, vaan ne voivat olla päällä jokaisessa lennon vaiheessa ja myös äänipuhelut sallitaan, siis mikäli se ylipäänsä on teknisesti mahdollista esim. reittilentokorkeudessa. Tosin lentoyhtiöille jää edelleen oikeus määritellä oma kantansa siihen, mikä on sallittua, siis esim. puheluiden kieltäminen tai rajoittaminen jää yhtiöiden päätösvaltaan. Yhtiöiden on myös ensin suoritettava omat turvallisuusarviointinsa.

 

http://www.bbc.com/news/business-29381193

 

Mielenkiintoista! Matkapuhelinverkko kun nyt ei toimi kovin hyvin, jos puhelin liikkuu 900 km/h 10 km korkeudessa! (Muistaakseni USA:ssa matkapuhelimen käyttö lentokoneessa on kielletty myös FCC:n määräyksellä.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma kokemus, yli 1500 m korkeudessa kännykkäverkko ei toimi. Hyvä uudistus, nyt voi soitella vastaanottajalle jo lähestymisvaiheessa, jos tämä ei muuten ole saanut selville laskuaikaa.

 

Edit, puhelin toimii, vaikka ei ole yhteyttä verkkoon. Ehkä tämä puhelimen omaehtoinen toiminta, verkon haku on nyt todettu vaarattomaksi lentokoneen järjestelmille. Sehän yrittää kuunnella tukiasemia ja lähettää, vain jos luulee saavansa yhteyden.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin ongelma nimenomaan verkon kannalta taitaa olla se, että puhelimen lähetteen kuulee hyvin suuri määrä tukiasemia, kun taas solukkoverkon suunnittelussa oletetaan, että kauempana (samalla taajuudella) oleville tukiasemille tuleva häiriö on (maaston vaimennuksesta johtuen) pieni. Tietenkin korkealla lentävässä koneessa oleva puhelinkin kuulee useita samalla taajuudella kaukana olevia tukiasemia, suurilla nopeuksilla doppler-siirtymät menee suuremmiksi kuin mille järjestelmä on suunniteltu, jne. Se, että tukiasemien antennit on suunnattu alaviistoon, toisaalta auttaa blokkaamaan pois näitä yläilmoissa olevia häiriköitä. Ei mikään kovin yksinkertainen juttu kaikenkaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän varmistetaan, että koneessa olevien matkustajien käytössäolevat laitteet todella ovat lentotilassa? Joukossa kun on monenlaista kumipeukaloa, jotka eivät edes kaikki ole selvinpäin? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt kyse siitä, että yleiseurooppalaisen ilmailuviranomaisen EASA:n mukaan puhelimia saa pitää auki koko ajan (ilman sulkemisia tai lentotilaan asettamisia), "koska se on turvallista". Varmaankin eri maiden viestintäviranomaiset ottavat asiaan oman kantansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimmäiseen kysymykseen sanoisin, että ainakin minun veikkaukseni on, että keskimäärin joka koneessa on muutama päälle unohtunut puhelin. Vaikka jokainen olisi selvinpäin ;). Eihän matkustajilla ole edes tarkistuslistoja :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoista havaita, että vaikka nyt väitetään lentoturvallisuusviranomaisen suulla elektronisten laitteiden käytön lentokoneissa olevan "turvallista", niin FAA on määrännyt 1300 Boeing 737- ja 777-koneen ohjaamon näyttöruutuja vaihdettaviksi, koska niiden on todettu voivan mennä pimeiksi langattomia verkkoja käyttävien laitteiden, kännyköiden, satelliittipuhelimien ja säätutkien lähellä tai vaikutuksesta ::) Ko. näytöt ovat Honeywellin valmistamia. Riskiä ei ilmeisesti pidetä suurena, koska aikaa vaihtoon on 5 vuotta.

 

The US Federal Aviation Administration is requiring airlines to replace cockpit displays on more than 1,300 Boeing aircraft to avoid interference from Wi-Fi and cellular devices.

 

Airlines will need to replace certain cockpit display units made by Honeywell International used on Boeing's 737 and 777 jets within five years, according to an FAA document.

 

The FAA said the display units were susceptible to interference from Wi-Fi frequencies. Independent tests conducted by the agency and Boeing both showed blanking on the screens when Wi-Fi devices were used near them.

 

The displays are also susceptible to transmissions from mobile phones, weather radar and mobile satellite communications, the FAA said.

 

http://news.airwise.com/story/view/1412154316.html

 

Se siitä väitteestä, etteivät kuluttajien elektroniset laitteet vaikuta lentokoneiden laitteisiin....  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään