Veli-Pekka Suuronen

Eläinkuljetukset matkustajakoneen ruumassa

12 viestiä aiheessa

Olen itse useammankin kerran lentänyt koirieni kanssa Euroopassa. Pienempi koira on ollut matkustamossakin, missä tiedän koko ajan mitä tapahtuu ja missä olosuhteissa se on, mutta toisaalta kumpikin on matkustanut ruumassakin enkä oikein ole saanut ihan selkeää vastausta, että millaiset olosuhteet siellä on enkä oikeastaan tiedä mitä tapahtuu sillä välillä, kun koiran boksi on turvatarkastettu ja annettu maapalveluväelle siihen, kun se vastapäässä minulle roudataan.

 

Eli kiinnostaisi tietää, että missä vaiheessa koiraboksit yleensä lastataan koneeseen? En ole aina tätä onnistunut itse näkemään. Jos koirat on luovutettu hyvinkin ajoissa, niin missä bokseja säilytetään lastaamiseen asti ja millaisissa olosuhteissa? Miten boksi kiinnitetään ruumaan? Mikä on ruumassa lämpötila ja paine? Onko siellä pimeää ja kovinkin meluisaa? Puretaanko koirat koneista ensimmäisten matkatavaroiden joukossa vai siinä vaiheessa kun joku sattuu sinne päin ruumaa?

 

Pahoittelen, jos tämä olisi kuulunut tyhmiin kysymyksiin ilmailusta. :)

 

Kumpikin koira on selvinnyt lentämisestä oikein hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikin koira on selvinnyt lentämisestä oikein hyvin.

Eikö tuo riitä asiaan :D selvitykseksi.  Ja koirat ei tarvitse niitä hymyjäkään käsittelijöiltä :thmbup:, koska ymmärtääkseni ainakin hampaiden näkyminen on uhkaus. Uskon että niistä kyllä huolehditaan vähintään yhtä hyvin kuin ihmisistäkin. Ei marsuhäkki kommentteja , kiitos ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin tällöin näkynyt kentällä koiria yksinään häkeissä "keskellä" kaikkea sitä hälinää joka platalla on. Kollega joskus joutunut soittamaan rahtiin että platalla koira häkissä kesähelteellä auringonpaahteessa, tosin hyvinkin nopeasti sieltä oli tultu korjaamaan tilanne.

Nämä lienevät toivottavasti poikkeustapauksia.

 

Ruumassa ei varmasti ole kivaa olla. Omia koiriani en sinne laittaisi. Jos ja kun lämmitys/ilmastointi särkyy tai joudutaan syystä tai toisesta sulkemaan tulee siellä äkkiä kylmä. Joissain koneissa ruuman olosuhteista ei tule mitään indikaatiota. Mahdollinen palovaroitus (vaikka vain väärä hälytys) ruumasta --> halonit sinne --> ei ole elukalla kivaa.

En tiedä kuinka paljon koiria tai muita lemmikkieläimiä paleltuu noihin loukkoihin mutta yksikin on liikaa.

 

Ei elukoita ruumaan kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin maakuntakentän kuormaajan näkökulmasta. Eli ei mitään HEL-hälinää.

 

Eli kiinnostaisi tietää, että missä vaiheessa koiraboksit yleensä lastataan koneeseen? Puretaanko koirat koneista ensimmäisten matkatavaroiden joukossa vai siinä vaiheessa kun joku sattuu sinne päin ruumaa?

Viimeisenä sisään ja ensimmäisenä ulos.

 

Jos koirat on luovutettu hyvinkin ajoissa, niin missä bokseja säilytetään lastaamiseen asti ja millaisissa olosuhteissa?

Yleensä laukkuhallissa, eli lämmittämättömässä sisätilassa valmiina kärryllä. Tosin tälläisellä pikkukentällä onnistuu aika myöhäänkin pitää koiraa bokseineen vaikka lähtöportilla matkustajan kanssa. Se kuuluisa maalaisjärki myös, paukkupakkasilla pidetään lämpimässä ja helteillä varjossa.

 

Miten boksi kiinnitetään ruumaan?

Lankkuja alle ja sidontaliinoilla kiinni. Mikäli samassa ruumassa on laukkuja, laukut pakataan niin että eivät vyöry boksin päälle ja jää muutenkin riittävä etäisyys.

 

Mikä on ruumassa lämpötila ja paine? Onko siellä pimeää ja kovinkin meluisaa?

Konetyypistä riippuen saattaa olla termostaattisäädettävällä lämmityksellä oleva ruuma, johon eläimet lastataan. Aina kuitenkin paineistettuun ja lämmitettyyn ruumaan. Ohjaamomiehistölle annetaan NOTOC eläimesta ruumassa ja he säätävät lämpötilan. Jossain ATR:ssä nyt lämpötila on kokolailla sama kuin kabiinissakin, ovella toki viileämpää. Valot on yleensä tapana sammuttaa, noin yleisestikin ja eläinten tapauksessa ajattelisi että hämärä rauhoittaisi.

 

Kumpikin koira on selvinnyt lentämisestä oikein hyvin.

Uskoisin että eläimiä kohdellaan säännönmukaisesti hyvin lentoasemilla. Tärkeää olisi myös että matkustaja on hankkinut koiralleen tukevan ja ennen kaikkea riittävän tilavan kuljetuslaatikon! Finskillä on hyvät ohjeet, http://www.finnair.fi/filecontent/fi/tilavaatimukset.html

 

Tosin Jounilla on hyviä pointteja tekniikan puolesta, mitkä tietysti pistää miettimään. Enkä kyllä tiedä laittaisinko itse koiraa ainakaan mihinkään jatkolentoruljanssiin. Ei tästä kauaa ole kun saimme koiran Madridista, omistaja saapui tosin vasta kolme tuntia myöhemmällä lennolla. No otettiin toimistokoiraksi siksi aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonilla on tosiaan tuumattavia asioita. Omaa koiraani en lomamatkoille ole mukaan ottanut, vaan vienyt matkan ajaksi asialliseen koirahoitolaan. Lomastakin nauttii paremmin, kun sitä ei tarvitse viettää "koiran ehdoilla". Tuo nyt tietenkin vain arvaus, mutta oma koirani ei pitänyt väkijoukoista ja itse suosin kaupunkilomia.

 

Eriasia on sitten näyttelytoimintaa aktiivisesti harrastavat ihmiset koirineen ja silloin saattaa ainoa vaihtoehto olla lentäminen koir(ie/a)n kanssa. Usein rotujärjestöt tai koirakerhot taitavat järjestää yhteiskuljetuksia maanteitsekin linja-autoilla, mutta vie aikaa paljon enemmän.

 

Onkos tietoa että miten koneissa on koirien nesteen sisäänotto ja ulostulo hoidettu? Eli vesikippo ja kusipaikka? Voi olla ruumassakin kusiset paikat, jonkun 6h lennon jälkeen.

 

Ja nuo ajatukset ihan vain akateemisesta mielenkiinnosta. En enää omista koiraa, enkä ottaisi koneeseen, kun en ole näyttelyihmisiä.

 

EDIT: Nyt vasta huomasin tuon linkin Finnairin sivuille ja siellähän on maininta tuosta vesikiposta. Mitenköhän paljon läikkyy yli jo lähdössä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onkos tietoa että miten koneissa on koirien nesteen sisäänotto ja ulostulo hoidettu? Eli vesikippo ja kusipaikka? Voi olla ruumassakin kusiset paikat, jonkun 6h lennon jälkeen.

 

Eipä sitä ulostuloa ole muuten huomioitu kuin yleisillä säännöillä (Finnair Cargon sivuilta)

Yleiset kuljetuslaatikkovaatimukset:

 

- turvallinen sekä eläimelle että sitä käsittelevälle henkilökunnalle

- kestävä rakenne

- riittävä määrä tuuletusaukkoja

- oikean kokoinen kyseiselle eläinlajille

- ovet jotka eivät aukea sisä- tai ulkopuolelta

- ehjä, puhdas ja vuotamaton

- laatikon pohjalla on imeyttävää materiaalia

- ei pyöriä kuljetuslaatikossa

 

Eläin kannattaa aina totuttaa kuljetuslaatikkoon hyvissä ajoin ennen matkaa. Oma peitto tms. yleensä rauhoittaa eläintä. Ruokintaa ei suositella juuri ennen lentoa, koska lentäminen saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Kaulapanta tulee poistaa kuljetuksen ajaksi.

Huom. Finnair Cargo ei hyväksy ritiläkattoisia kuljetuslaatikoita.

 

Lisänä näihin on viime aikoina tullut ohjeistus varmistaa luukun kiinnipysyminen kuljetuslaatikon lukituksen pettäessä, esim. nippusiteellä. Näitähän on ollutkin että koiria on juoksennellut pitkin baanoja ja plattoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä sitä ulostuloa ole muuten huomioitu kuin yleisillä säännöillä (Finnair Cargon sivuilta)

 

Lisänä näihin on viime aikoina tullut ohjeistus varmistaa luukun kiinnipysyminen kuljetuslaatikon lukituksen pettäessä, esim. nippusiteellä. Näitähän on ollutkin että koiria on juoksennellut pitkin baanoja ja plattoja.

Kissanhiekkaa vaan laatikonpohja täyteen. Haiseekohan se samalle, jos koira käyttää sitä?  ;)

Kyllähän tuollaisen 6h tunnin lennon aikuinen koira kestää ilman tarpeiden tekoa. Onhan ihmisillä jotka käyvät säännöllisessä 8-16 työssä koiria.

 

Laatikolla melkoiset vaatimukset. Ois tarttenut varmaan teettää puusepällä, kun oma koira oli 55-60kg, säkä 74cm. Ei olisi enää tavallinen kuljetuslaatikko käynyt.

Tuossa on vissiin päässyt ohjeen tekijältä pieni ajatusvirhe, kun ovi ei saa aueta sisä- eikä ulkopuolelta. Miltäs puolelta se aukeaa että saa sen eläimen laatikkoon?  ;D Tarkoitettu ilmeisesti sitä ettei koira pääse avamaan sitä kummaltakaan puolelta. Tuo ylimääräinen lukitus on kieltämättä hyvä.

Ja turvallisuussyistähän näitä tehdään, hyvä niin. Ettei kukaan tuo koiraansa jossain vanhassa katiskassa kuljetettavaksi.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonilla on tosiaan tuumattavia asioita. Omaa koiraani en lomamatkoille ole mukaan ottanut, vaan vienyt matkan ajaksi asialliseen koirahoitolaan. Lomastakin nauttii paremmin, kun sitä ei tarvitse viettää "koiran ehdoilla". Tuo nyt tietenkin vain arvaus, mutta oma koirani ei pitänyt väkijoukoista ja itse suosin kaupunkilomia.

 

 

 

Koirista moni matkustaa erilaisiin kilpailuihin, agility, toko, jne. Aika harva varmaan ottaa koiransa mukaan lomamatkalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koirista moni matkustaa erilaisiin kilpailuihin, agility, toko, jne. Aika harva varmaan ottaa koiransa mukaan lomamatkalle

Ja taisi tuolla olla jo mainittuna tuo näyttelytoimintakin. Lisäksi on immeisiä, jotka asuvat talvet etelässä, niin onhan se koira mukava sinne ottaa mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia niille, jotka jopa vastasivat varsinaisiin kysymyksiin. Mulle on tärkeintä, että koirat tulee turvallisesti ja ehjinä perille ja eivät tosiaankaan tarvitse minkäänlaista huomiota käsittelijöiltä. Oikeastaan sitä parempi, mitä vähemmän niitä häiritään. Asia kuitenkin ihan mielenkiinnosta kiinnosti ja kiinnostaa edelleen, kuten moni muukin asia, jota mun ei oikeastaan tarvitsisi tietää. Ja kauhutarinoita kuulee aina kun on koirien kanssa lentämässä johonkin, paljonhan lentämisessä voi muutenkin mennä pieleen.

 

Tulee tuosta lämmityksestä ja paineistuksesta mieleen lähinnä lisäkysymyksiä, eli onko eläinosastona toimiva ruuman osa paineistettu samalla järjestelmällä kuin matkustamo, vai onko sille oma paineistuksensa ja sama kysmys oikeastaan lämmityksen suhteen? Ja mihin se termostaatti siellä on säädetty? Ja kun tuli maininta, että joissain koneissa ohjaamoon ei saada indikaatioita ruuman olosuhteista, niin millaisia koneita tämä koskee? Omani ovat pääasiassa lentäneet 737:illa.

 

Kuljetusboksit toki ovat asianmukaiset ja olen itse noudattanut IATA:n määräyksiä niitä valitessani. http://www.iata.org/whatwedo/cargo/live-animals/pets/Pages/index.aspx Lisäksi olen itse yleensä jesarilla peittänyt kansi- ja pohjaosan väliset lukitukset, ettei niihin vahingossa käsittelijät töki ja esim. tuossa isomman koirani Atlas 60:ssä on kaksinkertainen lukitus ovessa eikä sitä käytännössä kyllä saa vahingossa auki millään ilveellä ilman että irrottaa pohja- ja kansiosan boksista toisistaan.

 

Motiiveja ihmetteleville tiedoksi, että koirat ovat maktustaneet kilpailumatkoilla maatamme edustamassa, en siis väkisin raahaa koiria esimerkiksi lomamatkoille. Reittivalintani olen aina tehnyt sillä perusteella, että vaikka muuten olisi vähän hankalampaa, niin koirien kanssa lennetään suuntaansa yksi suora lento eikä laiteta niitä vaihtoruljansseihin. Sitä voi sitten miettiä, että miten isot nämä riskit ovat lemmikkikuljetuksissa lentokoneessa - uskoisin, että aika iso määrä koiria lentää maailmalla joka päivä ilman ongelmia ja olisiko oikeasti turvallisempaa ja eläinystävällisempää ajaa 2 päivää Euroopan läpi koirat samanmoisissa bokseissa kuin lentokoneessakin ja onko ne eurooppalaiset moottoritiet sitten turvallisempiakaan kuin se 3 tunnin lento ja siihen päälle vain lyhyet automatkat. 6 tunninkin lento olisi aika helppo, monet meistä on päivisin pidempiäkin aikoja töissä ja omat koirani valitsivat mieluummin esim. Turku-Tukholma -laivamatkalla pidätellä rantaan asti kuin että olisivat alentuneet käyttämään laivan hiekkalaatikkoa.

 

Edelleen kiinnostaa oikeastaan sellaiset triviaalit asiat, että esim. miten päin se boksi sinne kiinnitetään menosuuntaan nähden. Itse en ainakaan googlella osannut löytää yhtään kuvaa aiheesta.

 

Mielenkiintoista on muuten myös kuljetusten hinnoittelu. Esim. Norwegian, Air Berlin ja SAS lennättävät lemmikin noin 50-60€/suunta. Finnairilla hinta ruumassa on 10€/kg/suunta. Eli viimeksi lentäessäni Norwegianilla isompi koirani, joka painaa 16kg ja boksi noin 12kg maksoi 100€ eestaas, Finnairilla sama lysti olisi ollut 560€...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tulee tuosta lämmityksestä ja paineistuksesta mieleen lähinnä lisäkysymyksiä, eli onko eläinosastona toimiva ruuman osa paineistettu samalla järjestelmällä kuin matkustamo, vai onko sille oma paineistuksensa ja sama kysmys oikeastaan lämmityksen suhteen? Ja mihin se termostaatti siellä on säädetty? Ja kun tuli maininta, että joissain koneissa ohjaamoon ei saada indikaatioita ruuman olosuhteista, niin millaisia koneita tämä koskee? Omani ovat pääasiassa lentäneet 737:illa.

 

Paineistus on täysin sama, eli paineen kannalta ajatellen tila on täysin yhtenäistä matkustamon kanssa, ruuman ja matkustamon välillä ei ole paineenkestäviä rakenteita. Jos ruumassa kuljetetaan eläimiä, lämpötila pyritään tietysti pitämään normaalina, suunnilleen samana kuin matkustamossakin. 737:ssa eläimet ovat eturuumassa, koska sitä lämmitetään avioniikkatilan jäähdytysilmalla. Lämmitys ei ole säädettävä, vaan kaikki ilma avioniikkatilasta puhalletaan lennolla ruuman seinien ja koneen ulkoseinän väliin, lopputuloksena ruumassa pitäisi olla noin +15 astetta matkalentokorkeudessa (toki jos lastatessa tavaran lämpötila on ollut -20 tai +30 niin kestäähän siinä jonkin aikaa että lämpötila tasoittuu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään