Sami Puro

Finnair palkkaa 200 lentoemäntää Espanjasta

180 viestiä aiheessa

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/finnair+palkkaa+200+lentoemantaa+espanjasta/201308486935?ref=

 

Finnair on palkkaamassa henkilöstövuokrausyhtiön avulla Espanjasta 200 lentoemäntää tulevalle talvikaudelle. Alustavan suunnitelman mukaan espanjalaiset lentäisivät pääasiassa lomalentoja Suomesta Kanarian saarille, mutta yhtiön mukaan heitä voitaisiin ehkä käyttää korvaavana henkilöstönä lakon kaltaisissa erikoistilanteissa.

 

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo puolustaa ulkomaisen työvoiman käyttöä asiakaspalvelulla ja säästöillä. "Finnairilla on entistä enemmän matkustajia, jotka eivät ole suomalaisia. Varsinkin aasialaisten kanssa paikallinen kieli ja kulttuuri on oltava hallinnassa." "Euroopassa kyse on kustannussäästöistä.Emme voi tässä markkinatilanteessa toimia kilpailijoistamme paljon poikkeavalla mallilla", hän sanoo.

 

Finnairissa siis koetaan, että suomalaisyhtiön on otettava palkkamenojen alentamiseksi käyttöön samat keinot, joita paljon vuokrahenkilöstöä lennoillaan käyttävät halpalentoyhtiöt, kuten Ryanair ja Norwegian, hyödyntävät.

 

(...)

 

Vauramo kiistää, että espanjalaisten rekrytoinnissa olisi kyse työntekijöiden painostamisesta tai pehmittämisestä joustoihin neuvottelujen alla. "Tämä ei ole uhkailua työn ulkoistamisella. Meidän pitää olla avoimempia ja avata kustannussäästöjä, joita tällä keinolla saavutetaan", Vauramo sanoo ja lupaa herkästä aiheesta kunnon selvitystä syksyn tes-neuvotteluissa.

 

Säästölaskelma onkin kiinnostava, sillä espanjalaislähteiden mukaan Finnair on tarjonnut sikäläisille lentoemännille 2 000 euron kuukausitason peruspalkkaa. Se on enemmän kuin Suomesta rekrytoitavan aloittavan lentohenkilöstön peruspalkka.

 

 

http://www.hs.fi/kotimaa/Finnairin+lentoem%C3%A4nn%C3%A4t+ja+stuertit+tuohtuivat+200+espanjalaisen+palkkaamisesta+/a1376876063334

 

Lentoemäntien ja stuerttien ammattiyhdistys SLSY arvostelee kovasanaisesti lentoyhtiö Finnairin aikeita palkata Espanjasta 200 matkustamotyöntekijää.

 

"Olemme tästä aivan suunniltamme. Käytännössä Finnair palkkaa lakkorikkureita ennen kuin on edes istuttu neuvottelupöytään", sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkers. Espanjalaisen lisähenkilökunnan palkkaamisesta on kuulunut tietoja jo pidempään.

 

Asia kiristää tunnelmia ennen Finnairin ja matkustamohenkilökunnan työehtosopimusneuvotteluja, jotka käydään syksyllä. Sopimus umpeutuu lokakuussa.

 

Finnair käyttää jo tällä hetkellä espanjalaista henkilöstä reiteillään Madridiin ja Barcelonaan. Työntekijät on palkattu Adeccon kautta. Asiasta päätettiin yt-neuvotteluissa syksyllä 2012. SLSY on jo aiemmin kertonut vievänsä espanjalaisten lentoemäntien tapauksen työtuomioistuimeen. Kiistaa on siitä, onko työvoima alihankintaa vai vuokratyövoimaa. Åkers korostaa, että työehtosopimuksen mukaan vuokrahenkilöstöä voi käyttää vain ruuhka-aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

helv**** hyvä! Anteeksi kielenkäyttö, mutta entisiä Spanairin työntekijöitä parempaa cabin crewta saa etsiä. Toki on poikkeuksia suomalaisissa loistavalla asiakaspalvelullaan ja joustavuudella, mutta suurin osa on näitä 90-luvulle jämähtäneitä kultapossuja.

 

Mutta 90-lukuhan oli kivaa aikaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

helv**** hyvä! Anteeksi kielenkäyttö, mutta entisiä Spanairin työntekijöitä parempaa cabin crewta saa etsiä. Toki on poikkeuksia suomalaisissa loistavalla asiakaspalvelullaan ja joustavuudella, mutta suurin osa on näitä 90-luvulle jämähtäneitä kultapossuja.

 

Toivottavasti ovat sitten kanssa ex-Spanairia. Iberian ja Vuelingin mammoista suurin osa on kyllä niin leipiintyneitä vanginvartijoita että eivät ainakaan paranna Finnairin imagoa.

 

Niin joo ja toivottavasti osaavat myös englantia hyvin, koen hirveää myötähäpeää joka kerta kun Norwegianin virolainen cabin crew sönköttää sitä viron tankeroenglantia koneissa. Toivottavasti eivät luule suomalaisiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianilla ollut tähän mennessä tönköin matkustajahenkilökunta johon olen törmännyt. Paljoa paremmaksi eivät läntisen (manner)euroopan sankaritkaan pysty pistämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK tuomitsee jyrkästi Finnairin aikomuksen. Lentoemännät tulisivat Kanarian reiteille ja ”mahdollisesti korvaamaan henkilöstöä erikoistilanteissa”.

 

Kauppalehden mukaan erikoistilanteet tarkoittaisivat muun muassa suomalaisen lentohenkilöstön lakkoja.

 

SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehdon mukaan ammattiyhdistysoikeuksiin kuuluu, että työntekijäpuoli tunnustetaan samanveroiseksi neuvottelukumppaniksi ja työehtosopimuksista neuvotellaan asianmukaisesti.

 

– On ala-arvoista käytöstä hankkia rikkurit hoitamaan mahdollinen lakonalainen työ jo ennen neuvottelujen aloittamista, Lehto moittii.

 

– Näyttää siltä, että Finnairilla ei ole minkäänlaista luottamusta siihen, että yhtiössä pystyttäisiin sopimaan asioista työntekijäpuolen kanssa

 

aamulehti

 

Tulipahan vaan mieleen, että leikkiikö Finnair tulella?? SAK on edelleen voimakas ammattiliitto eikä sen kanssa - minun milestäni - parane paljon leikkiä. Tai kohta on koko Finnair entinen ....

 

Tuskin Kanarian/Espanjan lennoille tarvitaan 200 lentoemäntää

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut vaan silti haluavat pitää kiinni saavutetuista eduistaan ja glamouristaan. :D Hyvä veto Finnairilta tää just näille tapauksille.

 

Saavutetuista eduista ei luovuta! tämä on ammattiyhdistystoimintaan sementoitu kivijalka, työnantajapuolen periaate taas on minimoida neuvoteltavat edut. Aika yksinkertaista, vai mitä? Eduista tinkiminen ei pelasta työpaikkoja Finnairillakaan. Kohta nähdään miten hyvä veto tämä oli, asioista on kuitenkin sovittava ennemmin tai myöhemmin. YT-neuvottelut ovat usein työnantajan sanelua, työehtosopimusneuvotteluissa tilanne on toinen, molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun on päästävä työrauhan säilyttämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianilla ollut tähän mennessä tönköin matkustajahenkilökunta johon olen törmännyt. Paljoa paremmaksi eivät läntisen (manner)euroopan sankaritkaan pysty pistämään.

 

Etelänaapurin vahvistukset eivät kieltämättä yleensä ole palveluasenteellaan vakuuttaneet, mutta lennoilla Osloon (ja Norjan sisäisillä lennoilla) matkustamohenkilökunta on mielestäni ollut erittäin ystävällistä ja palvelualtista, ainakin jos edes yrittää puhua skandinaviskaa. Nuoria ja nättejähän ovat yleensä molemmat, mutta ulkonäöllä ei pitkälle pötkitä jos naama on koko ajan norsun***ulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ovat sitten kanssa ex-Spanairia. Iberian ja Vuelingin mammoista suurin osa on kyllä niin leipiintyneitä vanginvartijoita että eivät ainakaan paranna Finnairin imagoa.

 

Niin joo ja toivottavasti osaavat myös englantia hyvin, koen hirveää myötähäpeää joka kerta kun Norwegianin virolainen cabin crew sönköttää sitä viron tankeroenglantia koneissa. Toivottavasti eivät luule suomalaisiksi.

 

 

Mä tässä vain mietin, että mitäköhän Ranskassa tuumittaisiin jos Air France tekisi saman tempun ja ilmoittaisi ettei heidän lennoillaan sitten saa palvelua ranskaksi? Tai Saksassa jos Lufthansa tekisi saman? Ymmärrän toki että kustannuksia pitää laskea, mutta suomalaiset ovat kyllä ihmeen nöyrää kansaa (tässäkin) asiassa. On ihan eri asia hommata Aasian lennoille paikallista kieltä puhuvaa matkustamohenkilökuntaa kuin pistää kabiini täyteen (huonoa) englantia ja espanjaa puhuvaa henkilökuntaa flag carrierilla. Mielestäni Finnairilla tulee saada palvelua suomeksi ja ruotsiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi? Finnairin tulevaisuuden kannalta olisi tarkeampaa, etta palvelua saisi Japaniksi.

 

 

Ööö...koska kyseessä on suomalainen lentoyhtiö? Japaninkielistä palvelua saa jo kaikilla lennoilla Japaniin, kuten koreankielistä palvelua lennoilla Koreaan, kiinankielistä Kiinan lennoilla jne. Luuletko kielitaidostaan kuulujen espanjalaisten osaavan sujuvaa japania?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, oma lentokokemus entisten Spanairilaisten palveltavana oli todella yllättävä ja hyvä. Puhuivat todella hyvää englantia ja ja olivat halukkaita oppimaan myös suomeakin, kun jotain asiaa kysyttiin puolin ja toisin.. Toivottavasti saisivat nyt tuon sit läpi ilman suurempia lakkoja. Lakkohan siitä joka tapauksessa tulee, olipa sitten espanjalaiset tulossa vai ei.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
mutta ulkonäöllä ei pitkälle pötkitä jos naama on koko ajan norsun***ulla.

 

Tuo viimeinen asia yleensä on ollut se ongelma Finnairin matkustamohenkilökunnasta valittavilla. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Minulle pääsääntöisesti ovat Finnairin emot (sukupuoleen katsomatta) olleet ystävällisiä ja hymyileviä. Mutta kun joidenkin pitää päästä valittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa tässä keskustelussa että lähes kaikki yleistävät jonkinmaalaiset tai tiettyä yhtiöitä edustavat lentohenkilökunnan jäsenet tietynlaiseksi. Eiköhän jokainen omaa sen ihan itsensälaisen palveluasenteen? Ihmetyttää mös se että yhtiö ei saisi palkata sen maalaisia työntekijöitä kun haluaa. Asiakkaat voivat sen perusteella vaikka valita yhtiönsä millä lentää, jos kieli tai tausta henkilökunnalla ei mielytä. Jos omaa vain suomenkielen taidon ja vaatii sitä lentohenkilökunnalta, on aika rajoittunut ja on ehkä parempi pysyä kotimaassa.  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa tässä keskustelussa että lähes kaikki yleistävät jonkinmaalaiset tai tiettyä yhtiöitä edustavat lentohenkilökunnan jäsenet tietynlaiseksi. Eiköhän jokainen omaa sen ihan itsensälaisen palveluasenteen? Ihmetyttää mös se että yhtiö ei saisi palkata sen maalaisia työntekijöitä kun haluaa. Asiakkaat voivat sen perusteella vaikka valita yhtiönsä millä lentää, jos kieli tai tausta henkilökunnalla ei mielytä. Jos omaa vain suomenkielen taidon ja vaatii sitä lentohenkilökunnalta, on aika rajoittunut ja on ehkä parempi pysyä kotimaassa.  8)

Tästä harvinaisen samaa mieltä, kyllä vähän lontoon murretta osaaminen on auttanut kaikilla yhtiöillä joilla ole lentänyt. Toisaalta kotimaanlennoille suomalaisella yrityksellä lähtiessään pitäisi voida olettaa että henkilökunta puhuu suomea. Yhtiöitä ei ole paljoa. SAS, CSA, Iceland express, Norski, Easyjet ja Rynkky tulee ensimmäisinä mieleen. Niin ja tietty finski, finncom ja flybe. Missään ei ole ollut moitittavaa.

Lomalennoillehan matkatoimisto voi järjestää oman tulkin/oppaan, joka tarvittaessa toimii apuna.

 

En tiedä onko kukaan muu huomannut että kun pyydetään liikaa, voi työtkin vähentyä. Paperialalla mm. on käynyt näin. Uusi telatehdaskin (paperikoneisiin) laitettiin kiinni Tampereen Lahdesjärvellä. En tiedä mistä sitten saivat vision laajentaa hallin tuplasti isommaksi ja jatkaa toimintaa.

 

Tampesterissa oli aiemmin paljon raskasta metalliteollisuutta. Mutta enää ei ole Lokomoa, eikä Tampellaa. Markkinat muuttuvat kilpailun lisääntyessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko kukaan muu huomannut että kun pyydetään liikaa, voi työtkin vähentyä. Paperialalla mm. on käynyt näin. U

 

Jaahas, paperiala-kortti  :thmbup: Joko tällä kertaa joku osaa kertoa kuinka paljon paperimiehen olisi pitänyt palkkaansa leikata, että paperitehtaita ei olisi suljettu? Ja jatkokysymys kaikille foorumin pikkukapitalisteille, ja sellaisena itseään pitäville: kuinka paljon Finnairin lentoemännän on palkkaansa leikattava, että espanjalaisia emoja ei tarvitse palkata?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jatkokysymys kaikille foorumin pikkukapitalisteille, ja sellaisena itseään pitäville: kuinka paljon Finnairin lentoemännän on palkkaansa leikattava, että espanjalaisia emoja ei tarvitse palkata?

 

Samaan tai alempaan kuin millä Espanjalaiset palveluitaan tarjoavat? EU:n kun päätettiin aikanaan liittyä ja haluttiin vapaata työvoiman liikkuvuutta, niin kannattaa varautua myös kilpailemaan niiden euroopan halvimpien emäntien kanssa. Sama pätee myös muilla aloilla. Onko kukaan huomannut että esim. virosta ois joillakin aloilla jo tullut suomeen porukkaa tekemään duunit halvemmalla..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko kukaan muu huomannut että kun pyydetään liikaa, voi työtkin vähentyä.

 

Si, luin lehdestä että Espanjassa työt ovat vähentyneet! erityisesti etenkin nuorisolta. Ahneet pirulaiset  :thmbdn: saivat mitä ansaitsivatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
En tiedä onko kukaan muu huomannut että kun pyydetään liikaa, voi työtkin vähentyä. .

 

Kuka pyytää liikaa ja mikä on liikaa? Tienaako suomalaisella sopimuksella lentohenkilökunta liikaa vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo viimeinen asia yleensä on ollut se ongelma Finnairin matkustamohenkilökunnasta valittavilla. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Minulle pääsääntöisesti ovat Finnairin emot (sukupuoleen katsomatta) olleet ystävällisiä ja hymyileviä. Mutta kun joidenkin pitää päästä valittamaan.

 

Kaikillahan on parempia ja huonompia päiviä, joten onhan se ymmärrettävää jos ei aina jaksa olla parhaimmillaan, mutta omalla käytöksellään voi tosiaan vaikutta myös matkustamohenkilökunnan asenteeseen :) Ettei nyt tule väärinkäsityksiä, niin olen pääsääntöisesti ollut hyvin tyytyväinen niin finskin, norskin kuin muidenkin yhtiöiden palvelutasoon. Ainoa asia mikä on jäänyt harmittamaan on Finnairin suhtautuminen lastenvaunuihin/rattaisiin Helsingin kentällä, etenkin kun asiakaspalvelu vielä valehtelee ettei rattaita saa viedä portille asti "turvallisuussyistä" vaikka kyse on pelkästään kustannussäästöistä (ei tartte ketään heittämään vaunuja erikseen kyytiin rampilla). Tämä taas ei liity lentävään heniklökuntaan mitenkään. Suomalaisilla vain tuntuu olevan ihmeellinen negatiivisuusgeeni, aina pitää päästä valittamaan miten kaikki asiat Suomessa on päin ***settä. No, jotkut (monet? asiat ovatkin, mutta ei ne itkemällä parane vaan tekemällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa tässä keskustelussa että lähes kaikki yleistävät jonkinmaalaiset tai tiettyä yhtiöitä edustavat lentohenkilökunnan jäsenet tietynlaiseksi. Eiköhän jokainen omaa sen ihan itsensälaisen palveluasenteen? Ihmetyttää mös se että yhtiö ei saisi palkata sen maalaisia työntekijöitä kun haluaa. Asiakkaat voivat sen perusteella vaikka valita yhtiönsä millä lentää, jos kieli tai tausta henkilökunnalla ei mielytä. Jos omaa vain suomenkielen taidon ja vaatii sitä lentohenkilökunnalta, on aika rajoittunut ja on ehkä parempi pysyä kotimaassa.  8)

 

Äidinkieleni ei ole suomi eikä ruotsi, lisäksi lupakirjassa lukee LP ENG 6, joten ei taida ainakaan minun kohdalla olla kyse pelkästään kielitaidosta. Espanjaan lennettäessä olen jo tehnyt valintani, voin lentää Saksan kautta Air Berlinillä tai Lufthansalla ja saada palvelua omalla äidinkielelläni, jos haluan. Jos kabiinissa ei ole yhtään suomen tai ruotsin taitoista henkilökuntaa, niin miksi ihmeessä lafkan nimi on Finnair? Ei toki norskillakaan useimmilla Suomesta lähtevillä reiteillä henkilökunta puhu norjaa/skandinaviskaa, mutta halpalentoyhtiö on hieman eri asia ja virolainen henkilökunta puhuu jollain tasolla suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa asia mikä on jäänyt harmittamaan on Finnairin suhtautuminen lastenvaunuihin/rattaisiin Helsingin kentällä, etenkin kun asiakaspalvelu vielä valehtelee ettei rattaita saa viedä portille asti "turvallisuussyistä" vaikka kyse on pelkästään kustannussäästöistä (ei tartte ketään heittämään vaunuja erikseen kyytiin rampilla).

Meinaatko, että gate-rattaita varten siellä rampilla olisi henkilö erikseen niitä varten?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko, että gate-rattaita varten siellä rampilla olisi henkilö erikseen niitä varten?  ;D

 

Meinaan, että kaikkialla muualla missä olen käynyt lasten kanssa (mm. Frankfurt, München, Dubai, Wien, Singapore, Abu Dhabi) rattaat viedään AINA portille asti, mikä helpottaa hommaa huomattavasti pienten lasten kanssa. Toimii muuten myös Finnairin lennoilla, jos lähtö on muualta kuin Helsingistä. Myös Lufthansalla ja Austrianilla (silloin kun vielä lensivät Vantaalta) saa viedä omat rattaat portille asti Helsinki-Vantaalla, josta ne sitten tungetaan ruumaan. Ei kai ne rattaat/vaunut itsekseen sinne ruumaan ryömi? Kokeile joskus raahata kahta lasta turvatarkastuksesta portille ilman rattaita, etenkin jos ovat ikäisekseen hyvin isokokoisia pötkylöitä. Yhdelläkään firmalla en tosin ole saanut rattaita heti saapumisportilla takaisin Vantaalla, vaan vasta matkalaukkuhihnalta/sen vierestä. On muuten todella rasittavaa ja myös monet vaihtomatkustajat Vantaalla valittavat tästä ja ihmettelevät käytäntöä, joten tässä olisi oiva paikka parantaa palvelua lapsiperheille, joille reissaaminen on muutenkin rasittavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaan, että kaikkialla muualla missä olen käynyt lasten kanssa (mm. Frankfurt, München, Dubai, Wien, Singapore, Abu Dhabi) rattaat viedään AINA portille asti, mikä helpottaa hommaa huomattavasti pienten lasten kanssa. Toimii muuten myös Finnairin lennoilla, jos lähtö on muualta kuin Helsingistä. Myös Lufthansalla ja Austrianilla (silloin kun vielä lensivät Vantaalta) saa viedä omat rattaat portille asti Helsinki-Vantaalla, josta ne sitten tungetaan ruumaan. Ei kai ne rattaat/vaunut itsekseen sinne ruumaan ryömi? Kokeile joskus raahata kahta lasta turvatarkastuksesta portille ilman rattaita, etenkin jos ovat ikäisekseen hyvin isokokoisia pötkylöitä. Yhdelläkään firmalla en tosin ole saanut rattaita heti saapumisportilla takaisin Vantaalla, vaan vasta matkalaukkuhihnalta/sen vierestä. On muuten todella rasittavaa ja myös monet vaihtomatkustajat Vantaalla valittavat tästä ja ihmettelevät käytäntöä, joten tässä olisi oiva paikka parantaa palvelua lapsiperheille, joille reissaaminen on muutenkin rasittavaa.

Ehkäpä ongelma saattaakin olla huolintayhtiön toimintatavoissa jos gate-delivery - rattaat eivät löydä tietään portille. Rattaat eivät mene ruumaan itsekseen, mutta eipä niitä rattaita varten siellä alhaalla kukaan dedikoidusti ole. Ihan saman lastausporukan hommiahan se on eikä varmasti missään voittoa tavoittelevassa yrityksessä ole "lastenrattaiden lastaajaa"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään