Jouni Laukkanen

Kokemuksia ajo-opetuksesta opetusluvalla uuden ajokorttiasetuksen mukaisesti

33 viestiä aiheessa

Heip,

 

Onko kellään kokemuksia siitä mitä opetusluvan saaminen nykyasetuksen mukaisesti käytännössä vaatii ja mitä se maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kolme oppilasta olen kouluttanut silloin kun se oli tosi halpaa(muutaman satasen)viimeinen n.4 v sitten.Tämä viimeinen keikaushan oli autokouluyrittäjien aikaansaannos,kateita kun ovat >:( Tämä saattaa onneksi olla väliaikaista kun ministerit Kyllönen ja Vehviläinen ovat ryhtyneet epäkohtaa penkomaan ja purkamaan. Sen muistan että opettajan teoriakoe ei ollutkaan mikään läpihuutojuttu,eli ekalla bumerangi,kun olin liian suurissa luuloissa itsestäni,enkä mitenkään valmistautunut! Se oppilaan koe onkin jo aika simppeli. Ehkä kannattaa vähän odottaa,jos mahdollista. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829200566/artikkeli/ministeri+opetuslupa+on+tarkoitettu+niille+joilla+ei+ole+varaa+autokouluun.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi tuossa tämän päivän Kainuun Sanomissa olevan tällä tavalla:

Jarrupoljin, lisäpeili ja asennus: 100-400€

Opetuskolmio: 10€

Autokoulumaksut: 600-900€

Opetuslupa: 50€

Ajoneuvon hyväksyminen: 50€

Teoriakoe: 28€

Ajokoe: 59€

Ajokorttimaksu: 60€

Yht. n. 1000-1500€

 

Kummankin sekä oppilaan että opettajan pitää käydä 5 ajotuntia ja 3 teoriatuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kyllönen ja Vehviläinen

 

Mikä vehviläinen? Kyllösen liikennemisisteriuran aikana tämä on tapahtunut. Nyt sitten kun paskat on housussa, niin koetetaan selitellä. Kyllönen on ihan oikeasti niin tyhmä, ettei tajunnut ajamansa lakiuudistuksen nostavan näitä hintoja. Ei tuo kyllä tajua mitään muutakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä vehviläinen? Kyllösen liikennemisisteriuran aikana tämä on tapahtunut. Nyt sitten kun paskat on housussa, niin koetetaan selitellä. Kyllönen on ihan oikeasti niin tyhmä, ettei tajunnut ajamansa lakiuudistuksen nostavan näitä hintoja. Ei tuo kyllä tajua mitään muutakaan.

Ihan painettua tekstiä luin kuinka Vehviläinen tukee voimakkaasti Kyllösen aloittamaa "projektia"en nyt vain enää löytänyt missä se oli! On tapahtunut Kyllösen aikana joo,muutos olikin kuulemma odotettua rajumpi hinnaltaan ;D Tyhmyyteensä en tietenkään kantaa ota,ENKÄ oo vasuri,enkä piittaa politiikasta pätkääkään,jotta se siitä :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joonaksen listaan vielä auton kulut...

Niin mitkä kulut,ne on olemassa jo muutenkin,ellei tätä varten autoa osteta! Kait se opetus tapahtuu kauppa ja kyläreissuilla enimmäkseen,ainakin meiläpäin,jollei ,niin suosittelen ajojen yhdistelemistä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan painettua tekstiä luin kuinka Vehviläinen tukee voimakkaasti Kyllösen aloittamaa "projektia"en nyt vain enää löytänyt missä se oli! On tapahtunut Kyllösen aikana joo,muutos olikin kuulemma odotettua rajumpi hinnaltaan ;D

 

Nykyinen ajokorttilaki hyväksyttiin eduskunnassa huhtikuussa 2011 (vajaat kaksi kuukautta ennen Kataisen hallituksen ja Kyllösen ministerikauden alkua). Osa säännöksistä tuli siirtymäajan jälkeen voimaan Kyllösen ministeriaikana (eli tammikuussa 2013), mutta valmistelun ja eduskuntakäsittelyn aikana liikenneministerinä oli Vehviläinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Joonakselle listasta!

 

Sain juuri opetettua tyttäreni ajokortillisiksi kun ehdittiin aloittamaan edellisen asetuksen aikana. Tuo autokoulun osuus tässä hirvittää, kun pitäisi vuoden sisään alkaa opettamaan kuopusta, opettajan teoriakoe kun on voimassa 2 vuotta suorittamisesta.

 

Omasta näkökulmasta en vaihtaisi mihinkään lasten kanssa vietettyjä hetkiä, vaikka ne menisivätkin autoa sompaillessa.

 

Nykyinen ajokorttilaki hyväksyttiin eduskunnassa huhtikuussa 2011 (vajaat kaksi kuukautta ennen Kataisen hallituksen ja Kyllösen ministerikauden alkua). Osa säännöksistä tuli siirtymäajan jälkeen voimaan Kyllösen ministeriaikana (eli tammikuussa 2013), mutta valmistelun ja eduskuntakäsittelyn aikana liikenneministerinä oli Vehviläinen.

 

Näin on. Vähän ihmettelin nettipalstoilla noussutta älyvapaata mouruamista Kyllösen tyhmyydestä, vaikka hän nimenomaan on se, joka puuttuu muiden aikaansaamiin epäkohtiin. Eikö ihmisillä ole tosiaan mitään ymmärrystä siitä millaisella aikataululla asetuksia ja lakeja oikein valmistellaan?

 

Em. asetusta on hieman vaikea löytää, mutta siitä käy ilmi selvästi, että Vehviläinen on kirjoittanut sen jo yli kaksi vuotta sitten yhdessä hallitusneuvos Eija Maunun kanssa. Toisekseen, mitenhän sen ministerin tyhmyyden kanssa yleensä mahtaa olla, kun ne ovat ministeriön virkamiehet, jotka näitä asioita esittelevät. Pitäisikö ministerin todella nysvätä ja käyttää aikaansa detaljien tarkastelemiseen, sen sijaan että kuuntelisi asiantuntijoiden perusteluja. Kyllösen taidot punnitaan siinä onnistuuko hän saamaan muutosta epäonnistuneeseen asetukseen. Näin etukäteen arvostelu kertoo lähinnä arvostelijasta itsestään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mitkä kulut,ne on olemassa jo muutenkin,ellei tätä varten autoa osteta! Kait se opetus tapahtuu kauppa ja kyläreissuilla enimmäkseen,ainakin meiläpäin,jollei ,niin suosittelen ajojen yhdistelemistä ;)

 

Näin meilläkin oli, kun isäukko opetti ajamaan. Ei me ihan varta vasten lähdetty ajoharjoittelureissuille, vaan normi kaupassa käynnit, mökkireissut sun muut olivat niitä opetustilanteita. Ajelin Arttu Wiskarin tapaan mökkitiet jo ennen mitään opetuslupia, joten ihan nollasta ei edes tarvinnut opetusluvilla lähteä. Isäni oli ammattikuski, joten homma sujui turvallisesti ja hyviä neuvoja ja tapoja omaksuen. Hänen ei tarvinnut tuohon aikaan suorittaa kuin kirjalliset.

 

Muista kuluista en muista, mutta ajokortin leimavero oli 175 markkaa. Kai ne kirjalliset ja inssi jotain maksoi. Tuohon aikaan opetusluvilla kortin sai aika edullisesti. Vuosi oli 1979, ja harmitti niin maan kauhia paljo, kun en saanut inssiä samalle päivälle kun oli synttärit, vaan vasta parin päivän päähän...  :'(

 

No, tämä ei nyt liittynyt varisnaisesti Jounin "uuden ajokorttiasetuksen" tiimoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi tuossa tämän päivän Kainuun Sanomissa olevan tällä tavalla:

Jarrupoljin, lisäpeili ja asennus: 100-400€

Opetuskolmio: 10€

Autokoulumaksut: 600-900€

Opetuslupa: 50€

Ajoneuvon hyväksyminen: 50€

Teoriakoe: 28€

Ajokoe: 59€

Ajokorttimaksu: 60€

Yht. n. 1000-1500€

 

Kummankin sekä oppilaan että opettajan pitää käydä 5 ajotuntia ja 3 teoriatuntia.

 

Vaikuttaa tosiaan suhteellisen tyyriiltä jos autokoulusta saa kortin hintaan 1.700 "sisältäen kaikki". Ja vaikka Jounilla on hyvä pointti siinä että omien lasten kanssa kannattaa viettää aikaa vaikka autossa niin siitä huolimatta sitä aikaa menee myös yksin pähkäillessä asioita ja käydessä teoriat ja ajot. Mielellään myös jätän opettamisen ammattilaisille - niillä on sentään pedagogista silmää ja ammatin suoma pakote pysyä oikeasti ajan tasalla siitä missä liikenteessä ja liikennesäännöissä oikeasti mennään. Meillä muilla kuskeilla on muuten vaan velvoite pysyä lakien, ohjeitten ja määräysten tasalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kallista on joo, mutta minulla vielä keskenoleva autokoulun vaihe 1/3 maksaa yksinään 1800€. Siihen sitten 2 lisävaihetta vielä päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielellään myös jätän opettamisen ammattilaisille - niillä on sentään pedagogista silmää ja ammatin suoma pakote pysyä oikeasti ajan tasalla siitä missä liikenteessä ja liikennesäännöissä oikeasti mennään. Meillä muilla kuskeilla on muuten vaan velvoite pysyä lakien, ohjeitten ja määräysten tasalla...

 

Mulla oli selkeä fiksaatio siitä, että jos oon opettanut ihmisiä lentämäänkin, niin kyllä se ajamisen opettaminen pitäisi onnistua. Ympäristöt ovat toisistaan hyvin poikkeavat, mutta turvallisuusorientoituminen on kummassakin tapauksessa mielestäni kaiken a ja o.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi tuossa tämän päivän Kainuun Sanomissa olevan tällä tavalla:

Jarrupoljin, lisäpeili ja asennus: 100-400€

Opetuskolmio: 10€

Autokoulumaksut: 600-900€

Opetuslupa: 50€

Ajoneuvon hyväksyminen: 50€

Teoriakoe: 28€

Ajokoe: 59€

Ajokorttimaksu: 60€

Yht. n. 1000-1500€

 

Kummankin sekä oppilaan että opettajan pitää käydä 5 ajotuntia ja 3 teoriatuntia.

 

Wertailun vuoksi Wanhaan aikaan:

 

Jarrupoljin: 0 mk (saatiin lainaksi naapurilta)

Lisäpeiliä ei muistaakseni tarvittu (?)

Opetuskolmio: 0 mk (tehtiin itse ohjeiden mukaan kotoa löytyneistä tarvikkeista)

Autokoulumaksut: 0 mk

Opetuslupa: ei varmaa tietoa, mutta taisi olla ihan vaan leimasimen pläjäys ilman maksua

Ajoneuvon hyväksyminen: taisi olla vaan ilmainen näyttö katsastuskonttorilla

Teoriakoe: varmaan 10 mk tai jotain

Ajokoe (inssiajo): tästä ei muistikuvaa, ehkä 20 mk?

Ajokorttimaksu: entinen leimavero, 175 mk

 

Tästä tulee yhteensä arviolta pari sataa markkaa vuonna 1979. Joku voi siitä laskea vaikka raha-arvokertoimilla mitä se olisi tänä päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wertailun vuoksi Wanhaan aikaan:

 

Jarrupoljin: 0 mk (saatiin lainaksi naapurilta)

Lisäpeiliä ei muistaakseni tarvittu (?)

Opetuskolmio: 0 mk (tehtiin itse ohjeiden mukaan kotoa löytyneistä tarvikkeista)

 

Piti lähes paikkansa myös meillä.Tuota lisätaustapeilin virkaa hoiti imukuppikiinnitteinen apupeili tuulilasissa,jonka saa tarvikeliikkeestä parillakympillä.Ulkopuolisia lisäpeilejä ei tarvita.Tuo autokouluosuus,lähes merkityksetön rahastus,oli se suurin kuluerä vielä 2000 luvullakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa tosiaan suhteellisen tyyriiltä jos autokoulusta saa kortin hintaan 1.700 "sisältäen kaikki". Ja vaikka Jounilla on hyvä pointti siinä että omien lasten kanssa kannattaa viettää aikaa vaikka autossa niin siitä huolimatta sitä aikaa menee myös yksin pähkäillessä asioita ja käydessä teoriat ja ajot. Mielellään myös jätän opettamisen ammattilaisille - niillä on sentään pedagogista silmää ja ammatin suoma pakote pysyä oikeasti ajan tasalla siitä missä liikenteessä ja liikennesäännöissä oikeasti mennään. Meillä muilla kuskeilla on muuten vaan velvoite pysyä lakien, ohjeitten ja määräysten tasalla...

 

Eikös tällä uudella luvalla voi opettaa kaikki naapurien ja sukulaisten kakaratkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tällä uudella luvalla voi opettaa kaikki naapurien ja sukulaisten kakaratkin?

 

Saako sillä tehdä bisnestä vai onko tehtävä opetus ilmaiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ihmettelin nettipalstoilla noussutta älyvapaata mouruamista Kyllösen tyhmyydestä, ...

 

Kyllönen on syönyt itseltään uskottavuuden melko lailla täysin GPS-seurantafiksaationsa takia. Ennen sen ajatuksen hylkäämistä ei ko. ministerin puuhia oikein voi kovin vakavasti ottaa.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako sillä tehdä bisnestä vai onko tehtävä opetus ilmaiseksi?

 

Virallisesti ei varmasti mutta kuka nyt veroja alkaa makselemaan kun tämähän on vähän kuin Hautalan oven korjaus ;)

 

Kyllönen on möläytellyt paljon muutakin kuin kaikkien tunteman GPS:n asennuksen. Rouva Ministeri syytti suorassa TV-lähetyksessä oikeusministeriötä rattijuoppojen suojelusta. Toinen huvittava tapaus on autonvalmistajien syyttäminen siitä että on heidän vika kun ihmiset ei käytä turvavyötä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään muistikuvaa, paljonko ajokortti olisi maksanut autokoulun kautta tuolloin 1979-80 aikoihin? Joku arveli, että siinä 700-900 mk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä viimeinen keikaushan oli autokouluyrittäjien aikaansaannos,kateita kun ovat >:(  Sen muistan että opettajan teoriakoe ei ollutkaan mikään läpihuutojuttu,eli ekalla bumerangi,kun olin liian suurissa luuloissa itsestäni,enkä mitenkään valmistautunut!

Just näin Kateellisia autokouluyrittäjiä muka. Itse ei päässyt edes kirjallista koetta läpi.  Siitä sitten tuottamaan vastuullisia autoilijoita.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään muistikuvaa, paljonko ajokortti olisi maksanut autokoulun kautta tuolloin 1979-80 aikoihin? Joku arveli, että siinä 700-900 mk.

 

Autoalalla elämäntyönsä tehnyt lähisukulainen suoraan ylenevässä polvessa sanoi menneinä vuosina useampaan kertaan nyrkkisäännön, että henkilöauton ajokortti maksoi 1000 litraa bensaa. Tämä tosiaan piti paikkansa useamman vuosikymmenen ajan.

 

Just näin Kateellisia autokouluyrittäjiä muka. Itse ei päässyt edes kirjallista koetta läpi.  Siitä sitten tuottamaan vastuullisia autoilijoita.  :thmbdn:

 

Nohnoh... ajo-opettajan teoriakoe ei ollut mielestäni kovinkaan helppo, vaikka pääsin sen läpi ekalla yrittämällä. Pelkästään kankea käyttöliittymä voi aiheuttaa monelle yllätyksen. Toisekseen, teoriakokeen osaaminen ei juuri kerro siitä millainen ajo-opettaja on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just näin Kateellisia autokouluyrittäjiä muka. Itse ei päässyt edes kirjallista koetta läpi.  Siitä sitten tuottamaan vastuullisia autoilijoita.  :thmbdn:

  :laugh:  Vain yksi esimerkki diakuvakkeista:lähestyt risteystä,jatkat katua suoraan eteenpäin,ei mitään estettä missään näkyvillä.Kysymys:voitko ajaa suoraan pysähtymättä ...vastaus,EI   ...koska oikealla kuvan laidassa kuusiaidan läpi pilkottaa sininen valopiste joka on kuulemma hälytysajoneuvo.

  Niin Saku,kai itse olet käynyt open teoriakokeessa,ai olet ja tietenkin ekalla läpi,onnittelen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään