Ilkka Mäkelä

Aeroflot suunnittelee oman halpalentoyhtiön perustamista

36 viestiä aiheessa

Moscow Times kertoo, että Aeroflot aikoo pistää pystyyn oman halpiksen, joka voisi aloittaa toiminnan jo ensi vuoden aikana. Kovat ovat kuitenkin yhtiön vaatimukset Venäjän paikallisten sääntöjen ja määräyksien muutoksien suhteen: lentokenttien pitäisi alentaa maksuja, kääntöaika kentillä pitäisi saada alas 40 minuuttiin, halpiksen pitäisi saada myydä lippuja, joiden hintaa ei palauteta mikäli niitä ei käytetä ko. lennolla, matkatavaroista pitäisi voida veloittaa lisämaksua, ruokaa ei olisi pakko olla tarjolla ja ulkomaisia pilottejakin pitäisi voida palkata. Ryanairista mallia siis?  ;) Mutta jos nämä edellytykset täyttyvät, lippuja saisi muutama kymmenen prosenttia halvemmalla ja aluksi lennettäisiin Euroopanpuolisella Venäjällä ja myöhemmin ulkomaillekin, kalustona A320 tai B737. Liikenneministeriö suhtautuu positiivisesti asiaan.

 

State-owned carrier Aeroflot has decided to set up its own low-cost operator and the first flights within the European part of Russia could start as early as 2014, a news report said Friday.

 

The new low-coster is expected to sell tickets at 20-40 percent below the price currently charged by traditional carriers. But the current Air Code and aviation regulations need to be changed to make the new service feasible, Aeroflot said. Specifically, airports must offer lower service rates and reduce the time between flights to 40 minutes for each plane.

 

Aviation authorities should also allow airlines to sell non-refundable tickets, charge passengers extra money for their luggage, cancel the requirement to provide meals during flights, and hire foreign pilots, Kommersant reported.

 

If all of the required conditions are met, Aeroflot's low-coster will get up-and-running next year, the airline said.

 

Transport Minister Maxim Sokolov said at the end of May that the ministry had made all of the required amendments, leaving the final decision in the hands of the legislative authorities.

 

According to Aeroflot's plans, in the first two years of its operation the low-coster will concentrate on developing the most lucrative routes in European Russia, connecting cities with populations of one million people or more. Eventually, the new airline will start flying to destinations in Russian regions, CIS countries, and foreign countries.

 

 

http://www.themoscowtimes.com/business/article/aeroflot-to-set-up-low-cost-carrier-by-2014/483694.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin halpalentoyhtiön perustaminen etenee. Uuden yhtiön nimeksi tulisi Dobrolet. Ensimmäiset koneet olisivat leasattuja 737-800:ia.

 

Aeroflot said it will invest USD$100 million over the coming two years in Dobrolet, at which point it aims for the airline to be profitable even though it said ticket prices are expected to be up to 40 percent less than its current economy class service. The first eight aircraft will be Boeing 737-800s which will be leased, the company said.

 

"The routes they plan for this company are popular places in Russia so I think there would certainly be demand if the price is 20-40 percent lower," said analyst Olga Doronina at VTB Capital.

 

However, she said that in order to be able to offer the low prices the budget airline wants Aeroflot will have to lobby for legislation to allow it to sell only non-refundable tickets and charge additional fees for food and luggage.

 

The airline will be Russia's only low cost carrier. Others which tried and failed were SkyExpress and Avianova, which halted operations in 2011.

 

http://news.airwise.com/story/view/1381448422.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dobroletin tuleva maalauskaavio on julkistettu. Kuten jo on kerrottu, venäläinen halpalentoyhtiö pyrkii olemaan kaikessa globaalin halpiksen kopio:

 

The reduction of transportation cost up to 40 % compared to the «traditional» carriers will be achieved in several ways. Among them are: the increase of the number of seats in the cabin of an aircraft by reducing the pitch between the seats and fixed backrests; only direct ticket sales; an additional payment for a comfort seat, checked baggage, priority boarding, and meals on board; a possibility to book and sell additional services online at the company’s web site.

 

A low-cost carrier in Russia will not fly unless we harmonize our legislation with the existing norms of the global industry, such as non-refundable tickets, meals on board for a fee, baggage fees, the ability to hire pilots — residents of foreign countries, primarily to reduce the shortage of aircraft captains,» — said Aeroflot CEO Vitaly Saveliev.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=55323

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dobrolet on vastaanottanut ensimmäisen tänä vuonna toimitettavista yhteensä kahdeksasta 737-800:sta. Lentotoiminta alkaa todennäköisesti kesäkuussa, vaikka yhtiö itse toivoo aloittavansa jo toukokuun aikana.

 

Dobrolet has taken delivery of its first B737-800, VQ-BTS (msn 41991), from Boeing as it pushes on with its certification process. The Aeroflot subsidiary has set a May launch date though given the notorious nature of Russia's red-tape, June is seen as being more realistic.

 

With a total of eight B737-800s due to enter service this year alone, Dobrolet plans to serve 11 destinations in 2014, rising to 36 by 2019, from its now confirmed Moscow Sheremetyevo hub.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/27464-aeroflots-nascent-lcc-dobrolet-takes-delivery-of-first-b737

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dobroletille on myönnetty operaattorilupa, ja lentotoiminta alkaa näillä näkymin kesäkuun aikana. Kohteita on aluksi 7.

 

the Aeroflot (SU, Moscow Sheremetyevo) subsidiary is on track to launch later next month with initial destinations to cover St. Petersburg, Ekaterinburg, Samara Kurumoch, Perm, Makhachkala, Kaliningrad, and Novy Urengoy.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/28178-aeroflots-lcc-dobrolet-secures-its-aoc-ahead-of-june-launch

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsimaiden asettamat talouspakotteet ovat pakottaneet Dobroletin keskeyttämään lennot.

 

Virallisen venäläisen totuuden mukaan noin. Mikähän on oikea syy? Yritystä ei vain saatu kannattavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän Reuters-uutistoimiston uutisen mukaan 737:ien leasingsopimuksia olisi peruutettu. Krimin tilanteeseen liittyvää syytä ei tarvitse kaukaa hakea, koska Dobrolet lensi nimenomaan Krimille Simferopoliin, jonne Dobroletin asiakkaat vie nyt joku muu venäläinen yhtiö.

 

Low-cost Russian airline Dobrolyot said it will suspend all flights after its aircraft lease agreement was cancelled when the European Union introduced sanctions on Moscow over its role in the Ukraine crisis.

 

The EU announced punitive measures on Dobrolyot (Good Flight), run by Russian national carrier Aeroflot, in late July when it expanded its list of sanctions on Russia to 95 people and 23 organisations subject to travel bans and asset freezes.

 

Dobrolyot began operations in June, carrying out its maiden flight to Simferopol, the capital of Crimea, the Black Sea peninsula that Moscow annexed from Ukraine in March. It currently serves seven other cities in Russia.

 

"Following cancellation of a lease agreement for Boeing 737-800 planes because of sanctions introduced by the EU against Dobrolyot, we are forced to temporarily halt flights on all routes as of August 4," the company said on its website.

 

http://news.airwise.com/story/view/1407111640.html

 

Dobroletin käyttämä leasingyhtiö on Babcock & Brown, jolla on 450 koneen laivasto ja osastot/tytäryhtiöt mm. Englannissa ja Irlannissa. Se ei taas taida kertoa mitään, että Dobroletin koneet ovat A.netistä katsottuina Bermudan rekisterissä?

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/dobrolet-halts-flights-as-eu-sanctions-block-jet-lease-402320/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dobrolet aikoo jatkaa toimintaansa siitä huolimatta, että EU:n pakotteet (leasingsopimusten, huoltosopimusten ja vakuutussopimusten katkeaminen) nyt aiheuttivat lentojen loppumisen. Dobrolet on tilannut Boeingilta ja maksanut ennakkomaksun kuudestatoista Boeing 737-800:sta, jotka yhtiö siis haluaa omistaa eikä vuokrata. Koneiden toimitus alkaa v. 2017.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30159-russias-dobrolet-down-but-not-out-commits-to-b737-order

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on oikea syy? Yritystä ei vain saatu kannattavaksi?

ICAO:n linjauksen mukaan Krimin ilmatila on Ukrainan hallinnassa, vaikka Venäjä toista väittääkin. Ukraina esti Dobroletin lomalennot Krimille, vastineeksi Ukraina sai lentokieltoa Venäjän ilmatilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Dobroletin lennot Krimille keskeytyivät, Venäjällä harkitaan uuden lentoyhtiön perustamista, joka käyttäisi pelkästään venäläistä konekalustoa ja ottaisi Krimin lennot hoitaakseen. Nyt tutkitaan mahdollisuutta aloittaa uudelleen Ilyushin Il-114-turbopropkoneiden valmistus. 20 koneen tuotantosarjan jälkeen valmistus loppui pari vuotta sitten.

 

"On the agenda is also the issue of establishing an airline to ensure a regular air lift to Simferopol, Crimea using Russian aircraft fleet," Russia's deputy Prime Minister, Dmitry Rogozin, said via Twitter. "Today in the Govt we're discussing the possibility of expanding the production of Russian regional planes, in particular IL-114."

 

According to Bloomberg, last week, Putin ordered a study into the resumption of the plane’s production at the Aviacor plant in Samara Bezymyanka. Results of the assessment are due next month.

 

Launched in 1990 as a replacement for the An-24, production of the Il-114 was suspended in July 2012 after only twenty were built.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30465-russia-mulls-creation-of-new-domestic-carrier-for-crimea-flights

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-114

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Dobroletin lennot Krimille keskeytyivät, Venäjällä harkitaan uuden lentoyhtiön perustamista, joka käyttäisi pelkästään venäläistä konekalustoa ja ottaisi Krimin lennot hoitaakseen. Nyt tutkitaan mahdollisuutta aloittaa uudelleen Ilyushin Il-114-turbopropkoneiden valmistus.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30465-russia-mulls-creation-of-new-domestic-carrier-for-crimea-flights

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-114

 

No mutta sehän vasta olisikin kivaa, lentää yli 1200km pituiset reitit potkurikonekaluston hoidettavina. On ne potkurikoneet kivoja, mut ei ehkä ihan näin kivoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava Venäjän veto näyttääkin olevan järjestää Red Wings-yhtiölle lisää Tupolev Tu-204:sia, joilla sopii suhauttaa Krimille päin. 11 kpl näyttäisi olevan valmiiksi varastoituina. Sukhoi Superjettejäkin saattaa olla tiedossa myöhemmin.

 

"We are considering making use of the eleven Tu-204s currently stored at Aviastar's Ulyanovsk Vostochny facility as soon as possible. The aircraft will be placed with Red Wings for use on flights to the Crimea," he said.

 

In addition to the Tu-204s, the carrier will also operate ten SSJ 100-95s with delivery likely to begin in either 2016/17, Slusar said.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30489-russia-to-equip-redwings-with-more-tu204s-for-crimean-flights

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta sehän vasta olisikin kivaa, lentää yli 1200km pituiset reitit potkurikonekaluston hoidettavina. On ne potkurikoneet kivoja, mut ei ehkä ihan näin kivoja.

 

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa, alkaisivat uudelleenvalmistaa IL-114:n sijasta TU-114 -mallia jolloin nopeus ei olisi ongelma ja olisi taatusti kiva kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IL-18 voisi olla hyvä valinta. built like a brick,ja ellei pa-kulut ole ongelma,hankintakulut eivät paljon rasita. hahaa,tosin huollot saattavat nakertaa aika tavalla. ja mitä olen ymmärtänyt,ohjaamoon tarvitaan hiukan fyysistäkin kapasiteettia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot aikoo nyt perustaa (taas) uuden halpalentoyhtiön uudella nimellä, jota ei vielä ole päätetty. Venäläiset koneet eivät kuitenkaan tule kyseeseen, vaan toiminta aiotaan alloittaa lokakuun lopulla neljällä B737:llä, joista osa siirretään Orenair-brändin alta uudelle yhtiölle ja osa tulee niistä 737:istä, joilla Dobroletin piti operoida. - Kun Aeroflot haluaa oman halpisyhtiön, niin näköjään se haluaa sen eikä sitä voi estää  ;) Reitit suuntautuvat ainakin aluksi muualle kuin Krimille:

 

The CEO did not reveal the proposed new name for the carrier but did state that its initial route network would include flights to Ufa, Samara Kurumoch, Perm, and Volgograd. On whether the airline would serve Simferopol in the disputed Crimean peninsula, Savelyev said that would depend primarily on demand.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30664-russia-to-push-ahead-with-plans-for-dobrolet-20

 

http://rt.com/business/182544-aeroflot-create-new-lowcoster/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas näyttää tapahtuvan: lehtitiedon mukaan uuden halpalentoyhtiön nimi olisi Dobrolet Plus. Jottei toiminta tällä kertaa kaatuisi pakotteisiin, neuvottelut 737-kaluston saamiseksi yhtiön käyttöön on aloitettu kiinalaisten ja singaporelaisten leasingyhtiöiden kanssa. Alkuvaiheen kohteiden joukossa ei ole Krimiä.

 

To ensure the airline's operations are not affected by targeted European and US sanctions as its predecessor was, Dobrolet’s CEO Andrey Kalmykov said negotiations with leasing companies from China and Singapore have already begun. As an additional measure, initial flights will cover Ufa, St. Petersburg, Samara Kurumoch, Perm, Volgograd, Adler/Sochi, Tyumen, and Surgut.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30851-dobrolet-plus-to-lease-b737s-from-singaporean-chinese-lessors

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot aikoo nyt perustaa (taas) uuden halpalentoyhtiön uudella nimellä, jota ei vielä ole päätetty.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/30664-russia-to-push-ahead-with-plans-for-dobrolet-20

 

http://rt.com/business/182544-aeroflot-create-new-lowcoster/

 

Uuden, järjestyksessä toisen Aeroflotin perustaman halpalentoyhtiön nimeksi tulee Reutersin mukaan Pobeda eli "voitto", nimi joka on aiemmin autoista tuttu. Lipunmyynti alkaa muutaman päivän kuluttua. Kohteiden joukossa ei ole Krimiä.

 

Aeroflot vowed to register a new airline and a person in the company said it will be called Pobeda, a word associated in Russia with victory in World War Two, a source of national pride and a symbol of the country's military might.

 

Aeroflot plans to launch Pobeda ticket sales on November 1 and begin flights mid-month. The carrier will fly from Moscow to eight Russian cities but not to Crimea.

 

http://news.airwise.com/story/view/1414544532.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uuden, järjestyksessä toisen Aeroflotin perustaman halpalentoyhtiön nimeksi tulee Reutersin mukaan Pobeda eli "voitto", nimi joka on aiemmin autoista tuttu. Lipunmyynti alkaa muutaman päivän kuluttua. Kohteiden joukossa ei ole Krimiä.

 

http://news.airwise.com/story/view/1414544532.html

 

Pobeda-yhtiön nettisivut ovat auki, mutta en osaa sanoa, myydäänkö lippuja jo. Teksti sanoo ymmärtääkseni "kohta lennetään" ja mikäli luku 999 tarkoittaa "alkaen 999 ruplaa" - 17 euroa 28 senttiä tämänhetkisen vaihtokurssin mukaan - niin ei olisi kallistakaan. Tosin juttu taitaa mennä niin, että tuolla perushinnalla saa vain penkin mihin istahtaa, ei yhtään mitään muuta vaan kaikki muu maksaa ekstraa  ;)

 

http://www.pobeda.aero/ru/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään