Kristian Viinikainen

Vaaratilanne: Pienkoneella polttoaine vähissä Porissa

28 viestiä aiheessa

Pori 26.07.2013 13:05:38 ilmaliikenneonnettomuuden vaara, pieni

 

Satakunnan Kansasta lainattua:

Satakunnan Kansan saamien tietojen mukaan Porin lentokenttää lähestyy pienlentokone, jolla on vähän polttoainetta.

 

Pelastuslaitoksen Tilannekeskuksen mukaan pelastuslaitoksen yksiköitä on valmiudessa varmuuden vuoksi lentokentällä.

 

Satakunnan Kansa seuraa tilannetta.

 

OH-DMD kyseessä ei ongelmaa.

 

Lähteet:

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194828596566/artikkeli/juuri+nyt+pienlentokoneessa+vain+vahan+polttoainetta+yksikot+valmiudessa+kentalla.html

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288585185893.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi pelastuslaitoksen yksiköiden pitää olla vastassa konetta, joka on tulossa vähillä bensoilla?

 

Jos se pääsee perille, niin mihin paloautoa tarvitaan? Jos matka jää vajaaksi, niin paljon hyödyttää päivystää kiitotien kupeessa... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa ei vikaa ja onnistuneesti laskeutui. DMD lähti jo Oripäähän huomista airshowta odottamaan.

 

Mainittakoon näin.. tapaukseen liittymättä.. että Diamondin G1000:ssa on todellista polttoainetilannetta näyttävien mittareiden lisäksi myös laskennallinen jäljelläolevan polttoaineen ja rangen näyttö, joka ei käytä perustanaan todellista polttoainetilannetta vaan sille syötetään tankkauksen yhteydessä polttoaineen määrä. Tuotahan voisi joku vaikkapa erehtyä puutteellisella perehtymisellä luulemaan todelliseksi tiedoksi, koneen lentokäsikirja kyllä asiasta mainitsee useita kertoja..

 

Diamondin polttoainetilannetta ei muuten näe tankkiin kurkistamalla, polttoaineen pinta ei näy täysistä tankeistakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DMD lähti jo Oripäähän huomista airshowta odottamaan.

 

Ja saapui perille pikku purtsikkahinaus holdauksen jälkeen komeasti RWY 32 laskien, kellonaikaa en muista, joskus 20.30 voipi olla (30 min haarukalla heitettynä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamondin polttoainetilannetta ei muuten näe tankkiin kurkistamalla, polttoaineen pinta ei näy täysistä tankeistakaan.

 

Jos, tankit ovat täynnä, kyllä sen pinnan silloin näkee ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, ei oo ihan niin täynnä ollut itsellä sitten ikinä. 5h ei viel näy. :)

 

Tjoo.. mistäpä sen tankkauksen muuten tietäisi lopettaa silloin, kun on tarkoitus ottaa täydet tankit ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos, tankit ovat täynnä, kyllä sen pinnan silloin näkee ;)

 

Näkyykös jos koneessa ei ole niitä longrange-tankkeja? (en tosin tiedä tehdäänkö niitä edes moisina versioina...)

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  No pystyykö sitä edes mittakepillä mittaamaankaan?

 

Ei mittakepillä. Siinä on semmoinen itävaltalaisen insinöörityön mestarinäyte jolla mittaus pitäisi suorittaa. Luotettavuudesta voi sitten olla montaa mieltä mutta on se nähtävästi viranomaisille aikanaan kelvannut..

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jollain tavoin sisältä tuon ilmeisesti havaitsee koska lentäjä tässä tapauksessa ilmeisesti hälytyksen teki.Oliko liian vähän bensaa vai liian pitkä matka onkin eri juttu.

Hyvä että päättyi onnellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyykös jos koneessa ei ole niitä longrange-tankkeja? (en tosin tiedä tehdäänkö niitä edes moisina versioina...)

 

/Samuli

 

Kyllä se täyttörööri silloinkin tulee täyteen :)

 

  No pystyykö sitä edes mittakepillä mittaamaankaan?

 

Mainittu itävaltalaisen insinöörityön mestarinäyte on siis asteikko, johon on liitetty läpinäkyvä putki. Tämä liitetään (läpinäkymättömällä) letkulla kiinni vesibensaventtiiliin, idea on saada hydrostaattisen paineen perusteella tankissa vallitsevan polttoaineen korkeus näkyviin tässä asteikossa (joka asetetaan siiven johtoreunassa olevaan koloon referenssikorkeudelle... Mittaus menee pieleen, jos letkussa on ilmakuplia - ja niitähän sinne helposti jää, kun väliletku on mustaa kumia, joten virhettä ei voi havaita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jollain tavoin sisältä tuon ilmeisesti havaitsee koska lentäjä tässä tapauksessa ilmeisesti hälytyksen teki.Oliko liian vähän bensaa vai liian pitkä matka onkin eri juttu.

Hyvä että päättyi onnellisesti.

 

Havaitsee joo. Havainnollisestaan tässä nyt vielä että miten tuo Diamondissa toimii, ohjekirjaa lainaten. Normaalitilassa MFD-näytön reunassa näkyy muiden tilatietojen lisäksi jäljellä olevan polttoaineen määrän indikaattori, alimmaisena allaolevassa kuvassa. Tämä asteikko rajoittuu 15 gallonaan per tankki,  long range -tankkien kanssa mittari ei siis näytä todellista määrää vaan "täyttä" jos tankeissa on enemmän kuin tuo 15 gallonaa per tankki. Polttoaineen määrän kussakin tankissa laskiessa alle 15 gallonan asteikko näyttää sitten todellista tilannetta. Usable Fuel -määrähän on 19.5 gallonaa long range -tankeilla per tankki ja koneen kulutus matkalennossa siinä 4.9 - 5.1 gallonan paikkeilla tunnissa.

 

da40_fuel1.jpg

 

Numeerisen tiedon jäljelläolevasta määrästä saa näytölle valitsemalla Fuel-alasivun MFD-näytöltä. Silloin näyttö on allaolevan kuvan kaltainen. Fuel-alaotsikon alla on todellinen poltoaineen määrä tankeissa pyöristettynä tasanumeroihin, ja sen alapuolella Fuel Calc -alaotsikon alla laskennallinen jäljellä olevan polttoaineen, toiminta-ajan ja matkan näyttö. Tämä näyttö EI perustu todelliseen polttoaineen määrään, vaan sille kerrotaan tankkauksen jälkeen inc/dec nappeja kliksuttelemalla polttoaineen määrä josta järjestelmä sitten laskee kulutuksen mukaan tilanteen. (Kuten tuossa mainitaan ja muuallakin lentokäsikirjassa: Fuel calculations do not use the aircraft fuel quantity indicators and are calculated from the last time the fuel was reset.)

 

da40_fuel2.jpg

 

Tätä samaa laskurin tietoa käytetään myös siihen että kartalle piirretään jäljelläoleva toimintamatka, tämäkään tieto ei perustu todelliseen mittaukseen polttoaineen määrästä. "The Navigation Map Page can display a fuel range ring which shows the flight distance that the aircraft has remaining. A dashed green circle indicates the transition range to reserve fuel. A solid green circle indicates the range of all fuel, including the reserve fuel. If only reserve fuel remains, the range is indicated by a solid yellow circle."

 

Tämä ei tapaukseen liity, mutta sivuaa aihetta joten.. Diamondissa polttoainejärjestelmä toimii niin että polttoainetta moottoriin otetaan vain vasemman siiven main-tankista ja ylijäämä päätyy kierrossa oikean siiven aux-tankkiin. Sieltä se siirretään käsin käynnistettävällä sähköisellä pumpulla takaisin vasempaan siipeen tasaisin väliajoin lennon edetessä (1gal/min vauhdilla siirtää.). Polttoainetankkien ero saa olla maksimissaan 9 gallonaa, käytännössä ne yritetään pitää muutaman gallonan sisällä toisistaan.

 

Teoriassa siihen tilanteeseen pääsenee epähuomiossa helposti että vasen tankki on tyhjentymässä ja kaikki polttoaine on oikeassa tankissa, koneen alkaessa silloin varoittelemaan polttoaineen loppumisesta. Asia korjaantuu napsauttamalla pumppu päälle. Useammin tosin käy niin että esimerkiksi laskukierroksessa pumppu unohtuu päälle ja kaikki polttoaine on vasemmassa tankissa. Se tasaantuu aikanaan sitten, kunhan 9 gal maksimierotusta ei ylitetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tuon laskurin toiminnallisuudesta kiinnostunut: saako siihen asetettua long range -tankkien polttoaineen maksimimäärän (39 USG) vai näyttääkö se enintään 28 USG riippumatta tankin koosta. Bensaversiossa siihen käsittääkseni saa asetettua todellisen maksimimäärän (RST FUEL, INC FUEL).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tuon laskurin toiminnallisuudesta kiinnostunut: saako siihen asetettua long range -tankkien polttoaineen maksimimäärän (39 USG) vai näyttääkö se enintään 28 USG riippumatta tankin koosta.

 

Muistaakseni saa, mutta tämä on nyt ulkomuistista. Voin koittaa muistaa vilkaista kun seuraavan kerran konetta käpälöin.

 

Tuo manuskahan tosin nyt sanoo että relative to the aircraft fuel capacity eikä puhu mitään rajoituksista määrän suhteen, eli voisin veikata että longrange-tankkien koko määrä siihen menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuri perustuu asetettuun polttoaineen arvoon ja todelliseen virtaukseen, eli jos lähtöarvo on asetettu oikein, laskurin näyttämän pitäisi olla tarkka. Oikeaan lähtöarvoon voi tosin luottaa ainoastaan siinä tapauksessa, että on itse tankannut täyteen ja syöttänut maksimiarvon oikein.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuri perustuu asetettuun polttoaineen arvoon ja todelliseen virtaukseen, eli jos lähtöarvo on asetettu oikein, laskurin näyttämän pitäisi olla tarkka. Oikeaan lähtöarvoon voi tosin luottaa ainoastaan siinä tapauksessa, että on itse tankannut täyteen ja syöttänut maksimiarvon oikein.

 

Juurikin näin. Sillä laskurilla vaan ei tee mitään jos sen lähtöarvot eivät ole oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuri perustuu asetettuun polttoaineen arvoon ja todelliseen virtaukseen, eli jos lähtöarvo on asetettu oikein, laskurin näyttämän pitäisi olla tarkka. Oikeaan lähtöarvoon voi tosin luottaa ainoastaan siinä tapauksessa, että on itse tankannut täyteen ja syöttänut maksimiarvon oikein.

 

 

Yhtä dieselmotin vaihtoa aika läheltä seuraanneena, käsittääkseni virtaus on laskennallinen tieto riipuen koneen tehoasetuksesta (tosin tarka, kun kaikki parametrit ovat tiedossa ja kohdillaan), joka näkyy näytöllä, siis kulutus, teho jne... Onko diamondissa todella virtausmittari..eli paljo siitä tuubista menee oikeasti kirassia läpi?

Meinaan vaan, että kun koneen käynnistää kylmänä tai kuumana niin kulutus on aina sama samalla tehoasetuksella.

Kertokkee ken tietää paremmin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä dieselmotin vaihtoa aika läheltä seuraanneena, käsittääkseni virtaus on laskennallinen tieto riipuen koneen tehoasetuksesta (tosin tarka, kun kaikki parametrit ovat tiedossa ja kohdillaan), joka näkyy näytöllä, siis kulutus, teho jne... Onko diamondissa todella virtausmittari..eli paljo siitä tuubista menee oikeasti kirassa läpi?

Meinaan vaan, että kun koneen käynnistää kylmänä tai kuumana niin kulutus on aina sama samalla tehoasetuksella. Oli tai ei niin heitto ei liene suuri mutta noin niinku teknisesti kiinnostaa.

Kertokkee ken tietää paremmi...

 

 

 

Diamondin dieseleissä (Thielert, Austro Engine) on elektroninen ohjaus

(FADEC), jopa kaksin kappalein. Se tietää tarkkaan, paljonko petrolia

vehkeeseen on tungettu. Käytännön kokemus DA42 ja DA42NG -käytössä

on se, että mittaus on tarkka, parempi kuin säiliöiden mittarit.

 

--

 

-T.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei tapaukseen liity, mutta sivuaa aihetta joten.. Diamondissa polttoainejärjestelmä toimii niin että polttoainetta moottoriin otetaan vain vasemman siiven main-tankista ja ylijäämä päätyy kierrossa oikean siiven aux-tankkiin. Sieltä se siirretään käsin käynnistettävällä sähköisellä pumpulla takaisin vasempaan siipeen tasaisin väliajoin lennon edetessä (1gal/min vauhdilla siirtää.). Polttoainetankkien ero saa olla maksimissaan 9 gallonaa, käytännössä ne yritetään pitää muutaman gallonan sisällä toisistaan.

 

Teoriassa siihen tilanteeseen pääsenee epähuomiossa helposti että vasen tankki on tyhjentymässä ja kaikki polttoaine on oikeassa tankissa, koneen alkaessa silloin varoittelemaan polttoaineen loppumisesta. Asia korjaantuu napsauttamalla pumppu päälle. Useammin tosin käy niin että esimerkiksi laskukierroksessa pumppu unohtuu päälle ja kaikki polttoaine on vasemmassa tankissa. Se tasaantuu aikanaan sitten, kunhan 9 gal maksimierotusta ei ylitetä.

 

"Emergency fuel valve" asennossa "Normal" otetaan käytettävä polttoaine vasemmasta "Main"-tankista ja moottorista palaava polttoaine palautetaan vasempaan "Main"-tankkiin.

"Emerg. transfer" asennossa käytettävä polttoaine otetaan oikeasta "AUX"-tankista ja käyttämätön polttoaine palautetaan vasempaan "Main"-tankkiin. Tämä on siis sähköisen polttoainepumpun varajärjestelmä, jonka siirtoteho on noin 30% sähköisestä siirtopumpusta (täydellä moottoriteholla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä dieselmotin vaihtoa aika läheltä seuraanneena, käsittääkseni virtaus on laskennallinen tieto riipuen koneen tehoasetuksesta (tosin tarka, kun kaikki parametrit ovat tiedossa ja kohdillaan), joka näkyy näytöllä, siis kulutus, teho jne... Onko diamondissa todella virtausmittari..eli paljo siitä tuubista menee oikeasti kirassia läpi?

Meinaan vaan, että kun koneen käynnistää kylmänä tai kuumana niin kulutus on aina sama samalla tehoasetuksella.

Kertokkee ken tietää paremmin...

 

Lentäjälle esitetty polttoainevirtaus on (käytössä olevan) ECU:n laskema polttoaineen ruistutusmäärä sylintererihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään