Markku Valkama

Mietteitä "Ultraongelmasta"

238 viestiä aiheessa

Kovasti meillä nyt on pinnassa tämä ultraonnettomuus suma.

 

Lainaan tähän tuolta ns. uutis osiosta rakkaan kiistakumppanini kirjoitelman:

 

Luin raportin. Mikäli tämä on ultrailmailulle tyypillinen tapa toimia ja asennoitua määräyksiin ja luonnonlakeihin, tarvitaan nykyistä selvästi kattavampi koulutus- ja valvontajärjestelmä.

 

Kannatan lyhyen tähtäimen ratkaisuna kaikkien yli 24 kk vanhojen ultralupakirjojen haltijoille laajaa teoria- ja lentokoetta. Aihealueena ne aivan samat asiat kuin lupakirjakoulutuksen aikana oli tentittävä.

 

Jos liikenneilmailussa koneen nokalla voi olla helposti yli 20.000 tunnin kokemus ja hekin läpikäyvät jatkuvaa taso- ja kertauskoulutusta, tarkastuslentoineen, miksi eivät nämä kaikkein huonoimmin koulutetut, ultrapilotit?

 

Peter

 

Miten on selitettävissä että täsmälleen samalla koulutus ja valvontajärjestelmällä koulutetut ja operoivat MGPL pilotit sitten pärjäävät?

 

UPL ja MGPL koulutus on identtinen sekä teorioiden että koululentojen määrän suhteen. Samoin lupakirjan oikeuksien ylläpito. Silti en nyt heti muista milloin viimeksi on uutisoitu mootttoripurjehtijan tulleen tonttiin.

 

Olisiko kuitenkin tuossa yhdistysjäsenyydessä pientä turvallisuuden tynkää tarjolla. Moput on nimittäin pääsääntöisesti on yhdistysten omistuksessa ja niiden käyttäjiä valvotaan yhdistyksissä, etenkin uran alkuvaiheessa, melko tiukasti.

 

Ja sitten tuo "kaikkein huonoimmin koulutetut" . Tiedättehän että Ultran (tai mopun) puikkoihin päällikkönä voi päästä minimissään 48 h teorioilla ja 17 h koululennoilla!

 

Ja GPL lisenssin saa 44h teorioilla ja minimissään 10h lentokoulutuksella.

 

Muurhaispesää sohimassa, Markku V.

GPL,MGPL,UPL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moput on pääsääntöisesti kannuspyöräkoneita, joilla opettavat osaavat itsekkin ohjata konetta. Poikkeuksena eräs jo maastamme pois myyty nokkapyörämopu, joka muutamaan kertaan tontitettiin. Oli se totta puhuen muutenkin vaativa laite useimpiin yleisilmailukoneisiin verrattuna. Lisäksi mopukurssille tulevat on ehkä hieman motivoituneempaa porukkaa, kuin mainosten uhrit? Tässä mun pari ajatusta eroista, lupakirjojakin olen suorittanut eri laitteisiin, osan jopa kahteen kertaan.

 

Ja onhan ultria pirusti enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä suma???

 

OTKES sivuilta katsoessa vuosina 2012 ja 2013 on peltikoneet olleet osallisena useampaan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, kuin Ultrat?

 

Lisäksi tiedän parikin kaputtia, joita PPL-lentäjille on kuluneen vuoden aikana sattunut, joita ei ole edes OTKES:in toimesta tutkittu kun "onnettomuuden syyt ovat selviä" tai kone on hiljaa hilattu piiloon, kenellekkään siitä kertomatta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on selitettävissä että täsmälleen samalla koulutus ja valvontajärjestelmällä koulutetut ja operoivat MGPL pilotit sitten pärjäävät?

 

MGPL pilotit ovat purjelentäjiä, siis lentäjiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle lentämisen puhtaimmasta ja opettavimmasta muodosta. Jos osaat lentää purjekonetta, osaat lentää kaikkia muotakin kiinteäsiipisiä.

 

:)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MGPL pilotit ovat purjelentäjiä, siis lentäjiä, jotka ovat lähteneet liikkeelle lentämisen puhtaimmasta ja opettavimmasta muodosta. Jos osaat lentää purjekonetta, osaat lentää kaikkia muotakin kiinteäsiipisiä.

 

:)

 

T. Mika

 

Totta pääosin mutta tiedän kyllä "pystymetsäläisiä"  MGPL pilotteja joilla siis ei ole purjelentotaustaa eivätkä sitä edes kaipaa/harkitse.

 

"pilots are in gliders,the rest are airplane drivers"  8)

 

Markku V

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Koska mopuilla yksinkertaisesti lennetään vain murto-osa ultrien lentomääristä, ultria on lähes kymmenen kertaa enemmän kuin mopuja. Tilastoharhaa siis.

Veikkaisin että suuri osa ultrien lentotunneista jää ilmoittamatta kun taas moputunnit ilmoitetaan suht tarkasti, joten todelliset ultratunnitkin ovat suurempia kuin on ilmoitettu.

 

-Suomen hieman yli neljästäkymmenestä rekisterissä olevasta mopusta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, omistajana tai käyttäjänä on ilmailukerho. Vastaavasti rekisterissä olevasta n. 330 ultrasta suurin osa on yksityisomistuksessa => erilainen kulttuuri ja lentokuri.

 

Korjaussarjan nimi voisi olla vaikkapa kolmen vuoden välein jonkun opettajan kanssa suoritettava pakollinen "kevättarkkari" kaikille. Tällöin ehkä ne vaarallisimmat tavat hioutuisivat pois, "joutuisi" harjoittelemaan myös sakkauksia ja ihmiset tutustuisivat myös kerhoihin ja kerhokulttuuriin.

 

Tosin vieläkään ei päästäisi 0-tasolle onnettomuuksissa, koska jotkut eivät vaan välitä säännöistä, kuten lupakirjan tai medikaalin voimassaolosta. Jotakin tarttis kuitenkin edes yrittää tehrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole ultraongelmaa.

 

Ei ole kouluttamattomuusongelmaa.

 

Ei ole kokemattomuusongelmaa.

 

On kaikkia harrastelentäjiä koskeva asenneongelma.

 

Paras keino sen laukaisemiseen on peili: itse kunkin tulisi tarkkailla omaa toimintaansa, tunnustaa että siinä on parantamisen varaa, ja korjata toimintaa - edes vähän.

 

Lentäminen on vaarallista. Iso osa meistä ei huomaa sitä.

 

 

Voi ja pitääkin käyttää myös toiseksi parhaitakin keinoja: kertauskoululentoja, koulutuksen laajentamista, valistusta... toisten lajien mollaamista???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä se sanottuna. Puhutaan radioon. Tehdään plaanit ja noudatetaan niitä, tai sitten ilmoitetaan muutoksista. Katsotaan ulos ikkunasta, välillä mittareitakin. Lennonjohtaja/tiedottaja on palveluammatissa, käytetään niitä palveluita. Huomioidaan toiset.

 

Ja vaikka tietoa olisi jakaa ja paljon, mietitään kuinka sen saisi fiksusti tuotua esille. Ei kaikkien tarvitse kokeilla sitä mitä joku on joskus havainnut huonoksi ajatukseksi.

 

Lentäminen on tosiaan vaarallista. Yritetään huomata ja huomioida se. Kyllä sen kanssa pärjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisiko kuitenkin tuossa yhdistysjäsenyydessä pientä turvallisuuden tynkää tarjolla.

 

Tälläkin palstalla on tullut aika kattavasti esille että kerhokoneille sattuu vähemmän havereita kuin yksityisten henkilöiden operoimille koneille, eli oma näkemykseni on kyllä.

 

Ja esim. Norjassa, missä ultrakevytilmailun hallinta on kuten monissa muissakin maissa "ulkoistettu" ilmailuliitolle,  kerhojäsenyys on pakollinen edellytys.

 

Tietenkin kerhojäsenyys ei itsessään nosta turvallisuutta, vaan vasta osallistuminen turvallisuushakuiseen kerhotoimintaan. Tosin saunailtojen kuppilatiimakin voi kenties omalta osaltaan parantaa turvallisuuskulttuuria, mutta se ei taida yksin riittää.

 

Kevättarkkaritoiminta, turvallisen lentämisen luennot, "kehitä itseäsi lentäjänä"-tempaukset... ainakin yhdessä "omassa" kerhossani tällainen toiminta on varsinkin aktiivista.  

 

Eräs malli eteenpäin saattaisi olla että lentäjät velvoitetaan osallistumaan joko kerhon järjestämään turvallisuustoimintaan kuten edellä. Tai, jos hän ei halua kuulua kerhoon, viranomaisen järjestämään vastaavaan toimintaan. Uskoisin että kokonaisuuden kannalta olisi "kustannustehokkaampaa" jos tämä "turvallisuuskasvatus" tapahtuu lähiyhteisössä eli kerhossa, verrattuna viranomaisvetoiseen toimintaan.

 

Tämä toki vaatii myös kerhojen vetäjiltä ja puuhahenkilöiltä rittäävää turvallisuusasennetta sekä auktoriteettia. Mutta ainakin toistaiseksi näyttää siltä että tämä toimii keskimäärin kerhoissa niin hyvin että jälki näkyy haveritilastoissakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

asenneongelma.

...

Lainaan yhden sanan yhdestä viestistä. Onko sittenkään "asenne" tai "asenneongelma" oikea sana kuvaamaan lentoturvallisuuden nykytilaa. Asenne terminä viittaa välittämiseen ja asenneongelma välittämättä jättämiseen. Onko ilmatilarikkomuksissa ja tapaturmissa ollut kyse tietoisesta toiminnasta? (Esim. Ei tämä ilmatilaraja koske minua, lennä siitä läpi eikä kukaan huomaa mitään, kun ilmaan ei jää jälkiä.)

 

Vai olisiko pikemminkin kyse kokemattomuudesta ja/tai pikkuhiljaa omaksutuista (vääristyneistä) toimintatavoista ja -kulttuurista. Toki asennekin saadaan mukaan mutkan kautta, kun ajatellaan suhtautumista jatkuvaan oppimiseen ja oman toiminnan analysointiin. itse kuitenkin korostaisin yhteisen turvallisuushakuisen ilmailukulttuurin edistämistä, kuin asenne-termin kautta tapahtuvaa syyllistämistä.

 

Ilmailulajien vastakkainasettelu ei ainakaan lisää turvallisuutta, vaan saa kaikki kaivautumaan asemiin ja ajattelemaan ongelmien koskevan muita (En minä, mutta kun ne muut.)

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mihinkään.

 

Wiion lakiin.

 

Vakavsti ottaen tuo ei perustu mihinkään tutkittuun tietoon. Myös väitteet ultralentäjien mahdollisista asenneongelmista, liian vähäisestä koulutuksesta ja turvallisuuskulttuurin puutteista eivät perustu mihinkään tutkimukseen, vaan ne ovat vain sellaisia heittoja, jotka ovat saaneet virallisen totuuden leiman tietyissä piireissä.

 

;)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnen muutaman kaverin, joilla on oma ultra. Lentelevät niillä ja osa on jopa jotenkin mukana kerhotoiminnassa. Osalla on myös pp-lentsikoita ultran lisäksi - onpahan tuokin laji näppäränä pikkuvemputtimena siellä valikoimassa. Jotkut lentävät enemmän, jotkut vähemmän.

 

Yleisesti ultrakeskustelu on huonoa yleistämistä ilman asiatietoa tai edes asiahalua. Säännöllinen kertauslento kaverin/opettajan kanssa on mainio idea, ja niinhän kerhot jo toimivatkin. Ristiinhän näitä voisi katsoa ja arvioidakin, nyt ollaan tekemässä taas sääntöä jossa ppl/mopu/purtsikkapilotti lentää aina ultrallakin tarkkareita, vaikka muilla sitä tiimaa ja tarkkareita tulisi paljonkin.

 

Varmaan käytäntöjä on syytä kehittää, mutta toivottavasti ei mennä ylilyönteihin, kuten  hevostallien eu-muutoksissa. Tytsyn hevostalli investoi juuri nyt 4,5 miljoonaa että saa isonnettua karsinat EU-määräysten mukaisesti 2,70*3-metrisistä 3*3-metrisiin. Tanskassa ja Saksassa ei ole vielä kuultukaan tai kuullakseenkaan tästä EU-määräyksestä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin tuo perustuu?

 

Se perustuu siihen tosiasiaan että purtta lentävien on opittava lentämään puhtaasti eli pitämään kuula keskellä elikäs lanka suorassa.

 

Ultra jota lennän, on täysin kyvykäs korjaamaan pilotin älyttömät virheet, eli sillä voi heittäytyä kaarton pelkästään polkaisemalla kaarron puoleista jalkaa. Pienen muljahduksen jälkeen se asettuu kauniiseen kaartoon. Myöskin voi sen heittää kaartoon pelkästään sauvaa haluttuun suuntaan kääntämällä.

 

Kysyjä on hyvä ja koettaa samaa purjelentokoneella.

 

Niin yllättävältä kuin se tuntuukin, Purjelentokoneella on ihan oikeasti lennettävä puhtaasti, eli on osattava pitää kuula keskellä(lanka suorassa). Tai etsittävä laskupaikka pikaisesti.

 

Markku V 

 

Anteeksi että olen mutta maailmassa on liikaa tietämättömyyttä että kykenisin olemaan täysin vaiti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ultra jota lennän, on täysin kyvykäs korjaamaan pilotin älyttömät virheet, eli sillä voi heittäytyä kaarton pelkästään polkaisemalla kaarron puoleista jalkaa. Pienen muljahduksen jälkeen se asettuu kauniiseen kaartoon. Myöskin voi sen heittää kaartoon pelkästään sauvaa haluttuun suuntaan kääntämällä.

 

Kysyjä on hyvä ja koettaa samaa purjelentokoneella.

 

Anteeksi että olen mutta maailmassa on liikaa tietämättömyyttä että kykenisin olemaan täysin vaiti.

 

Keskustelu on hyväksi, ja täältähän se viisaus jakautuu meille tietämättömillekin. Kiitos valistuksesta.

 

Ultra kuulostaisi meikäläiselle aika passelilta lentolaitteelta, jos se korjaa lentovirheet automaattisesti. Laihdutuskuuriin pitänee panna lisävauhtia, että mahtuu massan puolesta ultrakurssilla opettajan ja bensojen kanssa kyytiin ennen kuin vesilentokausi on ohi. Vai löytyykö ultriin miten pieniä opettajia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

klip..... Vai löytyykö ultriin miten pieniä opettajia?

 

Niin, muistan vieläkin sen hijaisuuden joka k7:n takapenkille asettui kysyttyäni lennolla lennonopettajaltani että ethän paina enempää kuin 55 kg, ethän.

 

Täsmennyksenä, K7 on TYYPPIHYVÄSYTTY purjelentokone.

 

Markku V

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu on hyväksi, ja täältähän se viisaus jakautuu meille tietämättömillekin. Kiitos valistuksesta.

 

Ultra kuulostaisi meikäläiselle aika passelilta lentolaitteelta, jos se korjaa lentovirheet automaattisesti. Laihdutuskuuriin pitänee panna lisävauhtia, että mahtuu massan puolesta ultrakurssilla opettajan ja bensojen kanssa kyytiin ennen kuin vesilentokausi on ohi. Vai löytyykö ultriin miten pieniä opettajia?

 

Samat sanat. Olisin siirtynyt ultriin jo ajat sitten, mutta kun on tämä yksi ongelma, nimittäin parikymmentä kiloa liikaa painoa. Eli kaljoittelu ja railakas elämä pitäs jättää kokonaan pois, ja sekös on helpommin sanottu kuin tehty  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan yhden sanan yhdestä viestistä. Onko sittenkään "asenne" tai "asenneongelma" oikea sana kuvaamaan lentoturvallisuuden nykytilaa. Asenne terminä viittaa välittämiseen ja asenneongelma välittämättä jättämiseen. Onko ilmatilarikkomuksissa ja tapaturmissa ollut kyse tietoisesta toiminnasta? (Esim. Ei tämä ilmatilaraja koske minua, lennä siitä läpi eikä kukaan huomaa mitään, kun ilmaan ei jää jälkiä.)

 

Vai olisiko pikemminkin kyse kokemattomuudesta ja/tai pikkuhiljaa omaksutuista (vääristyneistä) toimintatavoista ja -kulttuurista. Toki asennekin saadaan mukaan mutkan kautta, kun ajatellaan suhtautumista jatkuvaan oppimiseen ja oman toiminnan analysointiin. itse kuitenkin korostaisin yhteisen turvallisuushakuisen ilmailukulttuurin edistämistä, kuin asenne-termin kautta tapahtuvaa syyllistämistä.

 

On oikea sana. Kokeneet ja kokemattomat egot ottavat tasapuolisesti riskejä jotka reaalimaailma useimmiten antaa anteeksi, mutta ei ihan aina. Viimeaikaisten tapahtumien statistiikka on semmoinen että kokeneet saattavat ottaa jopa suhteessa isompia riskejä.

 

Osa meistä tunnistaa oman riskikäyttäytymisensä ja pyrkii jatkuvaan oppimiseen ja oman toiminnan analysointiin. Kuitenkin on iso osa joka ei herää. Ei, jollei herätetä. Syyllistetä.

 

Suuri osa meistä ei ymmärrä että lentäminen on vaarallista, eikä suhtaudu siihen riittävän vakavasti. Myönnän, minä olen yksi heistä. Järki ja tilastot sanovat että jos et ole tarkkana, voi sattua jotain. Mutta kun se TUNTUU niin turvalliselta. Kaikki TUNTUU olevan hallinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylimääräiset lainaukset poistettu

Ja höpön höpön juttua jäi jäljelle, anteeksi vaan  :-[

 

Jospa laventaisin reaaliesimerkillä.

 

Saavuin (yli kymmenen vuotta sitten) korpikentälle, tarkoituksena lentää C172:lla. Luin matkapäiväkirjan, siinä oli edellinen tankkaus Jämillä 137 litraa. Aika paljon?

 

Sattumalta paikalla oli myös kaveri joka oli käynyt Jämillä tankkaamassa. Kysyin mitä oli tapahtunut, ottiko hän johonkin jerrykannuun ainetta? Ei, oli vaan pohjoisesta tulossa, Porista ei saanut yllättäen bensaa ja Jämi oli lähin paikka matkan varrelta.

 

Kysyin, tiesikö kaveri (osaomistamansa) koneen tankin koon. Kuulemma tiesi, sehän on 148 litraa! Ei mitään ongelmaa! No olihan siellä vähän alle 45 min reservin, mutta ei hätää, homma oli hallinnassa.

 

Kysyin jokerikysymyksen: paljonko on C172:n käytettävissä olevan polttoaineen määrä. Mikä se on? Piti kertoa - sehän on se määrä mikä on normaallisti käytettävissä, ainahan jotain jää järjestelmään, putkistoon ja muualle. C172:ssa käytettävissä olevan polttoaineen määrä on 137 litraa.

 

Pointti: Kaveri TUNSI olevansa varmoilla vesillä, silloinhan voi ottaa pientä riskiä, ei tämä niin vakavaa ole...?

 

(Numerot voivat olla jotain muutakin, tapauksesta on aikaa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakari,

tuttua tohinaa tollanen. Sain pari vihamiestäkin vastaavissa tilanteissa, kun epäsin seuraavat konevuokraukset.

Viimeksi oli ´lennon jälkeen, Malmilla,  kolmen litran jäljelle jäävä bensa. Eihän se ollut loppunut lennolla kesken  ???

Miksi minä suutuin, oli vuokraajan vastine.

Toinen lentovuokrauskielto tuli asiakkaalle joka rullasi vauhdilla aidan viereen, kääntäen koneen vauhdilla, jolloin siiven kärki meni sentin päästä aitatolpasta. Hänkin kuulemma hallitsi tilanteen.  :o

Lopetin alkuunsa kahden ultra-pilotin koulutuksen PPL-kurssilla. Heillä oli ihmeelliset käsitykset lentämisestä ja kartanlukutaito oli aivan maallikon tasoa. VAL-kartan lentokorkeuksista puhumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri osa meistä ei ymmärrä että lentäminen on vaarallista, eikä suhtaudu siihen riittävän vakavasti. Myönnän, minä olen yksi heistä. Järki ja tilastot sanovat että jos et ole tarkkana, voi sattua jotain. Mutta kun se TUNTUU niin turvalliselta. Kaikki TUNTUU olevan hallinnassa.

 

Ei se lentäminen mitään vaarallista ole, lentämättömyys on sen sijaan syynä lähes jokaiseen, varsinkin ultralla aikaan saatuun "ongelmaan"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaarallista vai pitää sisällään riskejä?

 

Lähtökohtaisesti lentäminen ei ole turvallista. Jotta yksittäinen lento voisi onnistua turvallisesti on lopputuloksen eteen tehtävä töitä. Arvioitava riskitekijöitä, tunnistettava uhkia ja vältettävä niitä ja pienennettävä mahdollisten sattumusten vaikutusta. Nuo toimet kätkevät sitten sisäänsä paljon asioita.

Lentoturvallisuus ei myöskään periydy seuraavalle lennolle. Se on joka kerta rakennettava alusta asti.

 

Joka tapauksessa olisi ehkä rakentavampaa jos ei lähdettäisi pitämään lentämistä vaarallisena tai turvallisena ilman sen kummempaa pohtimista. Nuo sanat eivät oikeastaan auta asiaa yhtään. Niillä on enemmän merkitystä vain mielikuvina.

 

-M-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaarallista vai pitää sisällään riskejä?

 

Harvoin täällä on mitään järkevää, saatika mitään siteeraamisen arvoista, mutta nyt Matti osui naulankantaan. Paras postaus aikoihin.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään