Harri Koskinen

TraFi: Kasvaminen pilotiksi on omien rajojen tuntemista

25 viestiä aiheessa

Kasvaminen pilotiksi on omien rajojen tuntemista

 

Tiedote. Julkaistu: 04.07.2013 klo 09:20 - Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

 

http://www.epressi.com/tiedotteet/kasvaminen-pilotiksi-on-omien-rajojen-tuntemista

 

Kesä on harrastelentäjille vilkkainta lento-aikaa. Ilmailu on upea harrastus, mutta lentämisessä on aina riskinsä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa lentäjiä omien rajojen tunnistamisen ja riskien arvioinnin tärkeydestä.

 

”Onnettomuuksia voi sattua kokeneimmallekin pilotille. Riskejä voi kuitenkin pyrkiä minimoimaan”, toteaa ilmailujohtaja Pekka Henttu: ”Viimeaikaisten surullisten tapahtumien jälkeen on entistäkin tärkeämpää, että koko ilmailuyhteisö keskittää voimansa turvallisuuden parantamiseen.”

 

”Viranomaiset ovat asettaneet tietyt rajat turvalliselle lentämiselle. Silti tulee muistaa, että oma osaaminen saattaa olla kapeampi näiden rajojen sisällä”, muistuttaa Henttu: ”Erityisen tärkeää olisikin, että saisimme kaikki ilmailijat, myös ns. yksinäiset sudet, yhteisön piiriin oppimaan, kehittymään ja jakamaan kokemuksia.”

 

Viisi tärkeää turvallisuusasiaa – huomioi nämä

 

Harrasteilmailussa tekninen vika on harvoin syynä onnettomuuksiin. ”Pahimmillaan lupakirjan lentokokeen jälkeen osaamisen taso alkaa hiipua”, Henttu toteaa. Harrasteilmailija voi itse vaikuttaa suuresti toimintansa riskitasoon etukäteisarvioinnilla ja omilla valinnoillaan. Perusasiat näistä opitaan jo lupakirjakursseilla, mutta pilotiksi kasvaminen on elinikäinen prosessi, johon tärkeimpänä kuuluu omien rajojen tunnistaminen.

 

Vaikka kirkas taivas houkuttaisi lentämään, huomioi seuraavat seikat aina ennen siiville nousua: 

 

1) Lennon valmistelu

– Arvioi lento-olosuhteet, ja selvitä myös määränpään sää. Pelkkä taivaalle katsominen ei riitä, vaan tarkista lentoreitin sää esim. Ilmatieteen laitoksen Ilmailusää-palvelusta.

– Huolehdi, että kartat ovat asianmukaiset ja ajan tasalla. Tarkista myös voimassa olevat NOTAMit.

 

2) Ilmatilan ja toimintaympäristön tuntemus

– Varmista lentoreitillesi sattuvien valvottujen ilmatilojen sivurajat ja erityisesti korkeusrajat – suurin osa ilmatilaloukkauksista tapahtuu lähestymisalueilla, kun korkeusrajoituksia ei ole huomioitu.

– Selvitä lentoonlähtö- ja laskeutumisalueen erityispiirteet ja tavat, operoit sitten kentällä tai vedessä. Huomioi kentällä erityisesti kiitoratojen pituudet, pintojen soveltuvuus ja estevarat, vedessä erityisesti tuulensuunta, aallokko ja sivuesteet.

 

3) Koneen tuntemus

– Tunne koneen suorituskyky ja erityisesti sen rajoitukset. Koneen käsikirjaan kannattaa palata aina uudelleen.

– Kuormaa kone huolellisesti paino- ja painopisterajat huomioiden. Lentäminen ylipainoisella koneella on erittäin vaarallista. Huomioi matkustajien ja matkatavaroiden painon lisäksi myös se, että tankkiin mahtuu riittävästi polttoainetta.

– Huomioi, että kellukkeilla operoitaessa koneen käyttäytyminen voi muuttua radikaalisti ja epävakaus lisääntyä ääriolosuhteissa.

 

4) Omien kykyjen realistinen arviointi

– Tunne ja tiedosta omat taitosi ja rajasi. Ne muuttuvat jatkuvasti mm. viimeaikaisen kokemuksen ja oman vireystilan mukaan.

– Jos olet esim. tottunut lentämään tutun reitin pari kertaa kesässä aurinkoisessa säässä, älä lähde noin vain lentämään täysin uuteen paikkaan kehnossa säässä.

– Pidä yllä lentotaitojasi, kehitä itseäsi riskien tunnistamiseen ja osallistu lisäkoulutukseen.

– Muista myös jättää turvamarginaali omien taitojesi ja toimintaympäristön vaatimusten väliin.

 

5) Oikea asenne

– Muista, että olet vastuussa itsesi lisäksi myös muista.

– Jos olet epävarma, älä epäröi kysyä. Esim. ota reippaasti yhteyttä lennonjohtoon, jos tarvitset apua tai epäilet olevasi eksyksissä. Lennonjohtaja on sinua palveleva ilmailun ammattilainen.

– Aina voit jättää lennon väliin, jos olosuhteet näyttävät siltä. Turvallisuus menee ykköseksi. Esimerkiksi lahjaksi luvattua lentoa voi joutua siirtämään olosuhteiden takia useammankin kerran. Älä anna paineiden vaikuttaa päätökseesi lentoon lähdöstä.

 

Tänä vuonna Suomessa on tapahtunut viisi lento-onnettomuutta: kaksi yleisilmailussa ja kolme harrasteilmailussa. Näissä onnettomuuksissa menehtyi kuusi ihmistä. Viime vuonna onnettomuuksia tapahtui kaiken kaikkiaan 13: seitsemän yleisilmailukoneille ja kuusi harrasteilmailukoneille. Onnettomuudet vaativat kuuden ihmisen henkeä.

 

Tule tapaamaan Trafin ilmailuasiantuntijoita Jämi Flyhin

 

Trafi osallistuu tulevana viikonloppuna 6.–7.7.2013 Jämi Fly In -tapahtumaan Jämijärvellä. Tule kysymään Trafin asiantuntijoilta mm. lentokoulutukseen ja ilmailun lupakirjoihin liittyvistä asioista tai EASA-aikaan siirtymisestä.

 

Trafi kerää ilmailijoiden näkemyksiä ja kokemuksia harrasteilmailun turvallisuudesta. Kysely on Trafin nettisivuilla osoitteessa: www.trafi.fi/ilmailu/jamikysely. Kyselyyn voi vastata tietenkin myös Trafin osastolla Jämi Flyssa. Sen tuloksia käytetään harrasteilmailun turvallisuuden kehittämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitoratojen 

 

Viranomainen voisi myös kasvaa uskottavammaksi ja käyttää niitä termejä mitä se käyttää normeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomainen voisi myös kasvaa uskottavammaksi ja käyttää niitä termejä mitä se käyttää normeissa.

 

Pekka vaan vahvisti tällä poikkeavalla sanonnallaan säännön. Siis tämän jälkeen kaikki muistavat, että oikea termi onkin kiitotie.  :)

 

Mutta kaikenkaikkiaan asiallinen lista, joka lentäjien tulisi kerrata vaikka kuukauden välein siihen asti kunnes ilmailulääkäri vahvistaa dementian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasvaminen pilotiksi on omien rajojen tuntemista. Näitä omia rajoja haetaan nuorempana räimimällä. Vanhemmiten räimintä vähenee tai lakkaa kokonaaan, jos selvitään hengissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä ja ajankohtainen tiedote!

 

 

Kasvaminen pilotiksi on omien rajojen tuntemista

 

 

– Muista myös jättää turvamarginaali omien taitojesi ja toimintaympäristön vaatimusten väliin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomainen voisi myös kasvaa uskottavammaksi ja käyttää niitä termejä mitä se käyttää normeissa.

 

Hah, arvasin, että joku tarttuu tuohonkin  ;)

 

Mistä lähtien ne muuten ovat olleet virallisesti kiitoteitä, vai ovatko olleet aikojen alusta? Tuo kiitorata-termi vain on ollut menneinä aikoina kovin yleinen ainakin puhekielessä.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasvaminen pilotiksi on omien rajojen tuntemista. Näitä omia rajoja haetaan nuorempana räimimällä. Vanhemmiten räimintä vähenee tai lakkaa kokonaaan, jos selvitään hengissä.

 

Johan CPC-rainassa oli aloittelevalle pilotille vakava varoitus = "kotikoivu on suomen korkein puu. Älä sinä päätä uraasi siihen"

 

Itse olen antanut ohjeeksi seuraavaa; kun lennät kavereittesi kanssa katsomaan vaikka kesämökkiäsi, niin lennä sinne 2000 ft: korkeudessa ja kohteen päällä voit "koukata alemmas" laskeutumalla tuhanteen jalkaan. Matkustajat kokevat olleensa kovinkin alhaalla ja homma hoitui turvallisella korkeudella.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

40-vuotta ilmailun/lennonvarmistuksen parissa työtä tehtyäni ja siinä sivussa ilmailua lentopoikana harrastettuani nostan kesäistä hattuani Trafille tervehenkisestä ja selkokielisestä lähestymisestä ilmailun turvallisuuden parantamiseksi tai josko peräti löytymiseksi. Niin sitä pitää.

Kiitotie/-rata keskusteluun pieni muistisääntö: rata - rautapyörä (juna, resiina), tie - kumipyörä (auto, ilma-alus). Trafikin sen kyllä tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mistä lähtien ne muuten ovat olleet virallisesti kiitoteitä, vai ovatko olleet aikojen alusta? Tuo kiitorata-termi vain on ollut menneinä aikoina kovin yleinen ainakin puhekielessä.

 

t. Mikko

No on tästä jo vuosia sitten ollut ihan oma keskustelukin: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,88706.0.html  Sieltä löytyy mm: ...ratoja oo ku VR:llä  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asenne. Millähän ne asennevammaiset saataisiin sieltä pois ?

 

Heikki

 

Militaria ja liikennelentäjä puolella asia on ratkaistu pääsykokeilla. Mutta voiko asennevammaisuutta yksityispuolella karsia muuten kuin luonnonvalinnalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

40-vuotta ilmailun/lennonvarmistuksen parissa työtä tehtyäni ja siinä sivussa ilmailua lentopoikana harrastettuani nostan kesäistä hattuani Trafille tervehenkisestä ja selkokielisestä lähestymisestä ilmailun turvallisuuden parantamiseksi tai josko peräti löytymiseksi. Niin sitä pitää.

Kiitotie/-rata keskusteluun pieni muistisääntö: rata - rautapyörä (juna, resiina), tie - kumipyörä (auto, ilma-alus). Trafikin sen kyllä tietää.

 

Eiköhän tämä ole täysin turha väittely. Istun tässä juuri junassa, luen tätä ketjua ja juna pysähtyy. Alkaa kuulutus: "Tässä junan ohjaaja, pysähdymme hetkeksi odottamaan kulkuTIEN vapautumista..."

Eli siis, junat menee tiellä ja lentokoneet lähtee kiitoradalta...eiku siis...äh.

 

Ihan sama! ;)

 

:);):D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotie/-rata keskusteluun pieni muistisääntö: rata - rautapyörä (juna, resiina), tie - kumipyörä (auto, ilma-alus). Trafikin sen kyllä tietää.

 

Junat ajaa rautatiellä, autot ajoradalla...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ja liikennekoneet lentävät lentoväylillä  ::)

 

Onkos ne ultrien reitit sitten kevyen liikenteen väyliä?  :laugh: ...ja saako niillä ajaa mopo(cessno)illa?  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siipien havinaa

 

Jotain on pielessä, kun viranomainen joutuu muistuttamaan harrasteilmailijoita aivan tavallisista perusasioista. Jotkut yksinäiset sudet eivät näytä ymmärtävän vastuuta omista teoistaan ja niiden seurauksista. Tehdään älyttömiä virheitä ja otetaan hirvittäviä riskejä.

 

Alkujaan ultrakevyet olivat piikkilankaesteen näköisiä hökötyksiä, jotka kulkivat vähän kovempaa kuin polkupyörä. Nykyään kuka tahansa voi hankkia liukkaan lentokoneen ja viedä sen jonnekin metsän siimekseen. Siellä sitten voi vähimmillään kahdenkymmenen lentotunnin jälkeen puuhastella yksinään kaikessa rauhassa toisilta piilossa.

 

Olisi parempi, jos ilmailu olisi yhteisöllistä. Lentokerhoissa ja yleisillä lentopaikoilla oppii oikeanlaista ilmailuasennetta, eikä kaveria jätetä yksin telomaan itseään. Malmilla melkein riitti, kun pysähtyi paikalleen aistit valppaina. Ilmailuhistorian siipien havinan pystyi kuulemaan ja perinteet siirtyivät. Alkoi muuttua ilmailijaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä sitten voi vähimmillään kahdenkymmenen lentotunnin jälkeen puuhastella yksinään kaikessa rauhassa toisilta piilossa.

 

 

Ultrakurssin minimipituus on nykyisin 25 tuntia. Ja niitä hirvittäviä riskejä otetaan PPL puolellakin.Niitä hirvittäviä riskejä on otettu ammattilentäjäpuolellakin.(Taipalsaari)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrakurssin minimipituus on nykyisin 25 tuntia. Ja niitä hirvittäviä riskejä otetaan PPL puolellakin.

 

Et siis näköjään ymmärtänyt Esan sanomaa  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et siis näköjään ymmärtänyt Esan sanomaa  :thmbdn:

Se on tämä sukupolvien välinen kuilu. Koetin vain oikaista virheellisen tiedon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on tämä sukupolvien välinen kuilu. Koetin vain oikaista virheellisen tiedon.

 

Oiskohan   tuo se kuilu mihin on tippunut/menehtynyt  Trafin mielestä liikaa lentäjiä. Jos se on vain se asennekuilu, niin nyt on korkea aika aloittaa parantaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrakurssin minimipituus on nykyisin 25 tuntia. Ja niitä hirvittäviä riskejä otetaan PPL puolellakin.Niitä hirvittäviä riskejä on otettu ammattilentäjäpuolellakin.(Taipalsaari)

 

Ei ole ensimmäinen kerta kun tähän asennevammaan törmään. Jos vihjaiseekaan ultralentäjien riskialttiudesta, aina sama vastaisku tulee oksennuksen varmuudella:

 

"Kyllä PPL- ja liikennelentäjätkin tekevät virheitä, ottavat tyhmiä riskejä ja aiheuttavat vaaratilanteita! Älä ala meille mussuttamaan!"

 

:-\

 

Viimeksi törmäsin tähän kun toisessa ketjussa pohdiskelin heikkoa lennonvalmistelua. Argumentoinnilta vedetään pohja pois esittämällä yksittäisiä vastaesimerkkejä sieltä täältä. Se tai tämä on hyvä esimerkki asennevammaisuudesta.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asennevammahan se on sekin jos ei huomaa malkaa omassa silmässä... Väärillä linjoilla ollaan jos tehdään tästä joku kilpailu - kuka löytää eniten virheitä toisen tekemisissä.

 

Kaipa Trafi on tuon viestin osoittanut meille kaikille harrastelentäjille ja yleisilmailijoille. Tarkoitus on että itse kukin tutkii omaa toimintaansa ja parantaa sitä, edes hiukan. Ihan hyvä viesti, minusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään